30 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

30 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

» b Tüfen Be W TEle : | Bol, Temiz Ve Mikropsuz | ş Sene Bekleyiniz ! Suya Kavuşacaksınız ( Baştarafı 1 inci sayfada ) larile meşgul oluyor. Bu arada da ilk hamlede Terkos suyunun çeş- melere ve evlere mikropsuz ola- rak sevkedilmesi düşünülmüş ve bu cihet temin edilmiştir. Terkos suyunun süzme havuzları dokloru Sadi Beyin temin ettiğine göre bugün Terkos suyunda tifo, ve- rem ve sair bastalıklara ait bir tek bile mikrop mevcut değil- | ar ve Terkos suyu İstanbulun korkusuz olarak - içilebilecek ye- gâne suyudur. Doktor Sadi Bey diyor ki: t —e Terkos gölünden gölesi su süzme havuzlarından filitre ha- vuz'arına verilerek süzülür. Filitre havuzlarından süzülen sular umu- mi havuzdan geçerken burada klor ile tasfiye olunur. Klor ile ile strilizasyon ameliyesi için vü- cuda imiş tesisatimız - kükde bülken beilebiliri ” < S Serbest kloru verecek mahlül- ler beton havuzlar içinde hususi bir dairede hazırlanır. Bu daire- nin alt katındaki havuzlarda çı- kan ve ihtiva ettiği klor miktarı muayyen olan mahlülü akıtan bo- rular otomatik işkyen cihazın bu- handuğu jadeliyasyon — dairesine gelir. Bu strilizasyon cihazı tara- fimızdan tanzim olunmuş — klor mahlülünün akma derecesini, umu- mi havuzdan geçen süzülmüş su- yun miktarının azalıp çoğalması- na göre kendi kendine idare eder ve cihazda husule gelecek her hangi ufak bir arızayı hususi çanı çalarak daimi nöbetçisini haber- dar eder. Strilizasyon cihazına ve bir saatte — suya klor ve şehre giden bu su mik- merbut ( Baştarafı 11 inci sayfada ) koca çalışmaktan harap bir hale gelmişlerdi. Meziyet ümidini kes- tiği bir zamanda, Hikmet teyze gözlerini dünyaya ebediyen kapa- yıverdi. Fakat Hikmet teyzenin bu gidişi Merziyet için büyük bir inkisarı hayal oldu. Çünkü ihtiyar kadın çok senelerden beri bütün servetini hayır müesseselerine te- berrü etmiş bulunuyordu. Karı koca geldikleri gibi birer elbise çantasile, ve ceplerinde bir kaç kuruşla İstanbula dönmeye mec- bur kaldılar, bir çok uğraştıktan verilen | tarını gösteren ayrı ayrı iki saat mevcüttur. Diğer bir dairede bu saatlerin — gösterdiği — miktarlarr hesaplıyan ayri ayrı iki saat daha mevcuttur. ki bunlar da bir alete bağlıdı.. Bu kendi kâğıdı —üzerine — şeh- re giden su ve klor miklarlarının grafiklerini çizer, bu suretle klor ve su akışlarının ayni zamanda ve yekdiğerine muvazetelini gösterir. Lâboratuvar kısmında ise her- gün suyun tasfiyeden evvel ve tasfiyeden sonraki hacmi noktai- nazardan kiymeti takdir ve sü- zülmüş suyun kloru alma derece- leri kontrol — ediliyor. Bu mesai- nin neticesinde şehre tasfiye edik miş tamamile içilebilir. bir su verilmektedir.,, Bu isahattan anlaşılıyor - ki terkos suyu artık tamamile temiz ve mikropsuzdur. Fakat şehrin ihtiyacını karşılayacak vaziyette değildir. Çönkü İstanbulun günlük su sarfiyatı 60 bin ton kadardır. Halbuki şehre bir günde gönde- | rilen su ancak 30 bin ton kadar- dır. Şu halde bugünkü miktarın iki misli suya ihtiyaç vardır. Bu vaziyeti göz ününde bulunduran belediye su dairesi Kırkçeşme suyunu da Kâğıthanököyü üzerin- deki terkos süzme havuzlarına sevk ederek burada taslfiyeden sonra terkos ile karışık olarak istanbula —akıtmak imkânlarına baş vurmuştur. Bu hususta - giri- şilen ameliye bir müddet sonra hitam bulacaktır. Fakat belediye- | nin İstanbulu tamamen bol ve temiz suya kavuşturması için beş sene beklemek lâzımdır. Çünkü belediyenin hazırlamış olduğu su ancak beş senede tatbik sonra Şevket B. eski işinden çok Hikmet Teyzenin Mirası daha az bir maaşla bir iş bula- bilmişti. Kadınlar ekseri ununtkan olur- lar, Meziyet H. mütemadiyen kocasina: — Elbette, diyordu. İnsan senin kadar akılsız olursa bu hale gelir! güzel güzel dairende - çalışırken hangi şeytana uyd!ğı çıkıp Hikmet teyzenin yanına git- işinden tin. Pekâlâ paramız kâfi geliyor- du... Fakat sende akıl nerede!.. Şevket B. geçirdiği felâket- lerden sonra filosof ölmüştu. Ka- rısının bu sözlerine cevap ver- meyi bile lüzumsuz addediyordu. İnhisarlar Umum Müdürlüğünden: Nevi Tahta kapsül Gurup Kıskaç kurşunu Nevi ve mıktarları yukarda yazılı malzeme pazarlıkla Taliplerin şartname ahnacaktır. Mıktarı - 15000 adet 200 kilo 300 satın ve nümuneleri gördükten sonra pazarhğa iştirak etmek üzere 14-10-933 cumartesi günü saat 15 te Zafiyeti umumiye, iştihasızlık Galatada alımı satım komisyonuna mür: faide ve tesiri görülen: FOSFATLI Şark Malt HULÂSASI kullanınız. Her eczanede satılır. kuvvetsizlik halâtında büyük —-—RADYO » SON POSTA 30 Eylül Cumartesi İstanbul — 18 gramofan, 1830 Frânsızça ders (Müptedilere malısus) 19 Refik Talât Bey ve arkadaşları, 20 Bedayü musiki heyeti, 21 gramofon 22 Anadolu ajansı, Borasa haberleri, Enat ayarı Moskova — Hergünkü proğram Varşova — 18.20 Oda — musikisi 19.40 plâk. 2025 — muhtelil, 21.05 ta- gannili orkestra konseri, 22.36 Uho pinin könseri, 23 dans musikisi, 2345 | dansa devam. alet | Peşte — 20 Radyo oörkestras 21 #ki haberler, plâk, 2485 sizan musik Viyana — 20,40 - Sevilen — opera haberleri, 22.40 haberler, 2974 kenfo nik radyo orkeştrası. Milâno - Tarino - Floransa 2025 Eenebi lizenile haberler, 9145 karışık neşriyat, 2805 — orkestrn. Prag — dbalın - “Vinzerb- raut,, opereti, ) hafif musiki Zürih — 20 Zürihin kil pakil, 20 neşeli neşriyat, 2120 — İs viçre b eri, 9210 haberler, klâsik romantik besteler, 23,3 sim bandosu tarafından dans musikisi. Roma — 32220 Askeri bando. Bükreş Teğenni, 20 Ro- men halk şarkıla 1.26 cazbant Laypzig — 21 Karışık neşriyat, 28.10 haberler, dans Ankara ma'di gaziler cemi- yeti Üsküdar şybaesinden: Cemi- yetimizce yapılan müracaatlar hükü- metçe kabul edilerek gerek şehit yetimlerinin ve gerek Malül gazilerin tötün ikramiyelerinin — berveçhi tevri edilecektir. 1 — On seneliğini almış olan şe- hit yetimleri ile harpte gaip olan şübedanın yetimleri bu seneki ikra- miyelerden istifade edeceklerdir. 2 — Harp ve vazife malüllerini tefrik edecek olan komisyon vazife- sini ikmal etmek üzeredir. Cümhuriyet — bayramından — evvel tütün ikramiyeleri tevzi edilecektir. zlır İnhisarlar Umum Müdürlüğün& Pazarlıkla "60000,, adet likör şişelerine mahsus mantartün sa- tın alınacaktır. Taliplerin Nümune ve şartnameyi gördükten sonra pazarlığa iştirak edebilmek için 16/10/933 pazartesi günü sant 14te Galatada Alım, Satım komisyonuna müracaatları. "5249,, 3 TT rRSLE TÜRKiYE ;