3 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

3 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

eli KMT eai TÇ vi LAT Te TU Te Trabzon Yumurtalarına Mahreç Aranıyor Trabzon, (Hususi) — Harpten evvel ihraç —noktasından fazla ehemmiyeti haiz olmayan yumurta harpten sonra en büyük ehemmi- yeti almış, fındık ve tütünden sonra üçüncü ihraç maddesi o- muştur. 932de 26 bin küsür sandık ihraç edilen yumurta ihracatı 933 te hemen hemen yarı yarıya düşmüştür. 932 nihayetlerinde en büyük mahreç olan Fransa kon- tenjan tehdidatile kapanmış, ikinci derecede gelen İtalyanın da fazla gümrük resmi alması yüzünden ihraç vaziyeti darlanmış ve sadece İspanya piyasasile münasebat de- vam edi.ebilmiştir. Bu memleketin Öe son zamanlarda vazeltiği döviz blokesi yüzünden ora ile olan münascebet te bizzarur kesilmiştir. Trabzon yumurtacılığı mahreç- sizlik yüzünden duraklamış ve son bir ay zarfında re'sen Trabzondan bir sandık mal bile gitmemiştir. Son zamanlarda İngiltere piya- salarının yumurtalarımıza rağbeti nazarı dikkate —alınmış — isede mesafenin uzaklığı ve navlunların pahalılığı bu işe teşkil etmiştir. Fakat senede memlekete milyonlarca lira getiren yumurta- harımızın her ne bahasına olursa olsun ihracına karar verilmiş ve ve İngiltere ile münascbete baş- lanmıştır. Yakında gelecek olan İngiliz — vapurlarmna mal tahmil edileceği anlaşılmaktadır. Yumur- tacılar İspanya ile aramızda ya- pılan ticaret muahedesi esaslarını dört gözle beklemektedirler; çün- kür Dahilden mal gelme mevsimi mani yaklaşmış ve çerçiler mal topla- mıya başlamışlardır. Muşta Halkevi Komiteler İn- tihabı Yapıldı Muş, (Hususi) — Halkevi içti- mal yardım şubesine vali Mithat, tüccar Hamza Hilmi ve Abdül- bari Beyler, köycülük komitesine köylü Celâl, Hacı Ali zade Lebi, şekerci Abdullah Beyler, kütüp- hane ve neşriyat komitesine Maa- rif müdürü Hüsnü, baytar Hulüsi, muallim BFanefi Beyler, müzeler ve sergiler komilesine müftü Ha- san, evkaf müdürü Galip ve Kâ- mil Beyler, spor komitesine ziraat fen memuru Saim, kâtip Şemset- tin, fotoğrafçı Ferit Beyler se- çilmişlerdir. Kâmil, vali Mulhat, köylü Celâl, Hüsnü ve Saim Bey- ler ev idare heyetini teşkil et- mişlerdir. Tekirdağında İhracat Faaliyeti Tekirdağ, (Hususi) — İhracat fanliyeti devam etmektedir. Scx hafa zarfında 1000 ton mısır, 350 ton arpa, 750 ton buğday, 70 ton kaplıca ihraç edilmiştir. Bunlar Norveç ve Filistine git- mektedir. Tekirdağı Haikevinde Tekirdağ, (Hususi) — Mual- Hm Ekrem, Şakir, Fehmi, Muhid- din, Halit, Safter, doktor Veliyüt- tin Beyler Halkevi idare heyeti- ne C. H. F. rcisi Ekrem Bey de ev reisl ğine in'ihap edilmişlerdir. Somada Domüz Avı Soma, (Hususi) — Yüzü mü- tecaviz atıcının iştirakile yapılan sürek avında 24 domuz vurul- muşltur. Bunlardan 4 domuzu yal- nız başına Aksekili Nuri Bey wurmuştur. İ SÖON POSTA —— ça Eu Doîloru Şeker stalığı Emet'te Büyük Bir İnkişaf ”£ Göze Çarpıyor Emet (Husu- si) — Son bir sene — zarfında Emette tasavvur edilemiyecek ka- dar büyük de- gişiklikler — o muştur. Bir sene evvel lediye reisliğine — seçil- miş olan Cemal Beyle — kazanın yeni kaymakamı Niyazi Beyin el ele vererek ve be- raberce — çalışa- rak başardıkları imar işleri bir- kaç ay evvel Emetten ayrılmış olanları avdetlerinde hayrete dü- | türecek kadar fazladır. Cemal Bey iki bin lirası ta- mamen hayalden ibaret olarak bulduğu 6 bin liralık bü tçeyi ilk elde hepsi kabili tahsil olmak üzere 9 bin liraya, bu senede 12 bin liraya çıkarmıya muvaffak olmuştur. Cemal Bey kasabanın müsta- killen plânını yaptırmış, elektrikle tenviri için Belediye bankasından 15 bin lira istikraz elmiş, 1300 lira sarfile bir itfaiye otomobili almıştır. Ceııııl Bey artık kıdı-ı- Ergani'de Bakır Madeni İşletme Faaliyet'eri Arttırıldı Ergani, (Hususi) — Erganide zengin bakır madenlerinin işletil- mesi hususundaki faaliyet devam etmektedir. Şirketin yeni inşa ettirmekte olduğu 13 bina ya- kında bitecektir. İstasyonla ma- den arasında yapılmakta olan asansör inşaatı da ikmal edilmek üzeredir. Nafıa idaresinin inşa etmekte olduğu bııydk şose ile büyük köprünün inşası da ikmal edilmiştir. Amele çocuklarının okutulması için mevcut olan mektebin ihti- yaca kâfi gelmiyeceği anlaşılmış ve yeni bir mektep binası yapıl- mıştir. Yakında bu mektepte | tedrisata başlanacaktır. Bozdoğanda Yol Birliği Bozdoğan (Hususi) — Bozdo- ğan belediye meclisi Egmir, Kak- | k.ıle. Altıntaş, Yaka, Kazadere, Haydara, köyleri ihliyar heyetle- rinin iştirakile bir toplantı yap- mıştır. Bu toplantıda Bozdoğanla bu köyler arasındaki yolun inşası için bir birlik yapılmasına karar verilmist'r. Resimli Me Bartın Ortamektebi tur. Mektep, de faaliyet — gösteriyor, kısa bir devre zarfın- da azami inkişaf gösteren bir müessese olmuş- işlerinde olduğu kadar çok — istifadeli konfe- Emetlen bir manzara ların peştemal ile sokağa çıkmas maları için Btkdtye meclisine bir takrir vermiş, bu takrir alkışlar arasında kabul* olunmuştur. Belediye reisinin imar saha- sındaki bu faaliyetine halkım ça- hşması da inzimam — etmektedir. Yakın zamanlarda dokumacılık kooperatifi memle- ket için çok faydalı olmuştur. Flokseradan harap olan bağlar| yeniden ihya ,olunmakta, Çayke- narı mesiresi cıvarında da yeni bağlar tesis edilmektedir. İki sene evvel 900 lira sermaye ile işe başlıyan — zirai knoperıhân ser- Urla'da İktısadi Vaziyet Urla ( Husus' ) — Kazamırz- dan bir sene zarfında 250 bin lira kıymetinde 2,5 milyon kilo çekirdeksiz, 80 bin Hira kıyme- tinde 800 bin kilo razakı üzümü, 300 bin lira kıymetinde 1,5 mih- yon kilo zeytinyağı, 28 bin liralık palamut, 10 bin lira kıymetinde 40 bin kilo tütün, 15 bin İiralık hububat ihraç edilmiştir. Bütün ibracat yekünu 1,083,000 liradan ibarettir. Buna mukabil bağların imarı için 375 bin, zeytinyağı istihsali için 120 bin, — pa'amut — için 14000, Tütün için 12000, diğer emtianın iİstihsali için beş bin lira masraf edilmiş, lira vergi, 50 bin lira faiz miştir. Üdemişte Gizli Nüfus Tesçili Ödemiş, (Hususi) — nüfus, ölüm, doğum ve evlenme vak'alarının — tesçili için — bütün köy ihtiyar heyetlerin iştirakile kaymakam Beyin riyasetinde bir toplantı yapılmış, tedbirler alın- mıstır. tesis edilen | 100 - bin | verik | Gizli | mayesi — bugün 15- 16 bin liraya baliğ olmuş bulun- maktadır. Ka- zada spor ve gençlik faaliyet'e- rinden göze çar- par bir ilerleyiş vardır. Yeni leş- kil olunan avcılar birliği spor kulu- bu ile birleşmiş, muallim Tahsin Bey. sporun avcı- ğun — inkişafı içın bararetli bir faaliyetin başına miştir. Hilâli- ahmer, Himayei Eefçıl teşekkülleri hummalı bir faaliyetle çalışmak- tadırlar. Himayei Etfal Nisan ker hastalığı iyi olabilir mi? Bi öyle bir sualidir ki cevabı do rudan doğruya — “evet, y “hayır,, diye verilemez. Şeker hastalığı “Hydro - c bonts - hamızı fahmı — mâiyet,, gıdaları massetme — kabiliyetini kaybetmiş bir vücudün arrettiğl bit haldir. Halbuki avam nazas rında şeker hastalığı idrarda çe ker bulunması demektir. Bu ikf anlayış arasındaki fark bilhassa meseleyi içinden çıkılmaz bir hi koyan sebeptir. Filhakika idrarda şeker bu- lunması şeker — hastalığının göse terdiği &razın baş'ıcalarındandır. Bununla beraber yirmi döl saatte vücude gelirilen idraril miktarı ile bir Ltre idrar başıns düşen şekerin miktanmı hesap etmek lâzımdır. Bu miktar (50) den (500) grama kadar değişebilir. Ve yine içinde birçok- kimsesiz-:çocukları | bu idrarın ihtiva ettiği imlisas giydirmiye ve bir sünnet düğünü yapmiya hazırlanmaktadır. Genç- ler Birliği Muallimler Birliği ile birleşerek müsamereler tertip et- mektedir. Tayyare Cemiyeti na- a memleket ikinci bir tayyare aasına — muvaffak — olmak üzeredir. Velhasıl kazanın her tarafında, her teşekkülünde birbirlerile mü- sabaka eder şekilde bir imar fa- aliyeti vnrdır , Akhisar'da Yeni Belediye Reisi Çok Faydalı İşler Görüyor Akbisar, (Husust) — Yeni Belediye Reisi Nusret Bey, kasa- banın imarı için şayanıdikkat mesai sarfetmektedir. Bağ ve tarla yolları bile tanzim ettirilmiş, bu yol yapma işine davul zurna ile bütün kasaba halkı iştirak etmiştir. Kasabadaki dul ve ye- timlere belediye kasazından mua- venetler yapılmış, un ve para verilmiş, bu âlicenabane yardım- lar bütün halkı mütehassis etmiş- tir. Halk gerek Nusret Beyin gerek mesai arkadaşlarının kasa- banın bütün mübrem ihtiyaçlarını karşılıyacaklarını ummaktadır. Adanada Et Ve Ekmak Fiatı tmemiş Hidrat de carbonı miktarı da buna nisbat edilmek gerektir. İdrarda şeker, kanda şeketse İkisi de birbiri kadar mühim hallerdir. Kan tabii halde litre başına bir gram şekeri ihtivâ — eder. Hastalık başgösterince bü nisbet litrede (3,2) grama, hattâ fazlaya çıkar. Bununla beraber kanda şeker görülünce mutlak& tehlikeli bir vaziyet karşısında kalındığına delâlet etmez, Kanda şeker derhal malüm çıbanların tezahürâtına sebebiyet verir ve bazan bunlar cerrahl' — ameliyatlara ihtiyaç gösterirler. Bu hastalığın Grazından en mühim olanı hastanın uzviyetinde imtisas eden gıdaların kabiliyeti- haruriyelerini kaybetmeleri ve bizzat nesçin imtisasa başlama-s — sıdır. Bu takdirde hastanın vü- cudünde bir zehirlenme hâdisesi — başlar. Şeker hastalığında bastanım yaşı büyük bir rol oynar. Ço- cuklarda hastalık süratle inkişaf eder. İhtiyarlarda ise seyri daha yavaştır, Hastaya lâzımgelen tedavinin yapılmasında rehberlik eden araz başlıca şunlardır: Eğer hastada çok miktarda şeker yoksa ve mutedil şekilde Adana ( Hususi ) — Burada | gıda alıyorsa hastalığın hafif ok Belediye ete ve ekmeğe narh koymamakta ve bu suretle raka- bet yapılarak et ve ekmeğin daha ucuz satılacağı mütaleasında bu- lunmaktadır. Fakat ekmekçiler anlaşarak ekmeği — kileo başına 1-2 kurüş arttırmışlardır. Kasapların da et fiatını yükseltecekleri söylenmek- tedir. h .emleket Haberleri — güul muhitinde | bikatını ranslarla halka hizmet yuvadan ve - talebenin kini gösteriyor. Resimlerimiz. bu riyaziye — tat- bayramına — iştira- ediyor. Gazi K_öşeıini. ağaç duğuna hükmetmek, lâzımdır. Hydrat de Carbone harmet- © tirecek ilâçlar sayesinde hastanın gıhhatini tevzin ve uzun bir iyi- leşme devresi tamin etmek müm- | kündür. Hastalık daha şiddetli ve ge da alma keyfiyeti itidalini kay- — betmiş buluzuyorsa o zaman vas hamet kabili inkâr değildir. Fa- kat son zamanda Ensülinin keş- fedilmesi ile birçok vahim şeker hastalıklarının önü alınmıştır. Ene — sülin, pankreasın hareketini mun- tazam bir hale getirmekte büyük — yardımı dokunan bir âmildir. Hulâsa : Şeker hastalığı da her hastalık gibi asrın büyük te- rakki'eri sayesinde eski vahame- tini kaybetmiş — bulunmaktadır. Şimdiki doktorlar bu bastalığım bütün fenalıklarını biliyor ona gö- re tetbirler alıyor ve yapılacak tedaviyi riyazi bir kat'iyetle tans zim ediyorlar. Belki Lu husustâ fen henüz tekemmül etmiş bir halde değildir. Fakat ne de olsa — büyük bir terakki adımları atmış — l bulunmaktadır. — 4