28 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

28 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

SON POSTA Düğünlerde İsraf Ve Drahoma Dün yazmıştık. Tigaz köylerinden birinde eşraltan birisi torununu ev- lendirmiş, bir aydanberi de düğün, dernek devam ediyormaş. - Bizim batırladığımıza göre bu gibi israf- larm önüne geçmek için bir “men'i israfat,, kanuna vazdır. Bazı erkek- ler de evlenmek için kız tarafından draboma istemektedir. İşte bu iki vaziyet karşısında halkın mütalea- ları şu saatırlardadır: Murat Bey ( Doktor Sirkeci Samr gaktar sokağı ) — Eskiden evlenmek oğlan tarafı için bir yıkım olurdu. Damat ve ailesi varlarını yoklarını yüz görümlüğüne, cihaza ve şatafatlı düğünlere sarfederler ba suretle de ailenin iktisadi vaziyeti ayakta dura- mıyacak kadar bozulardu. Biraz soa- ra da yoksulluktan dedikoda başlar. Gelin ve güveyi mahkemelere düşe- rek başanırlardı. Meni israfat kanunu bu manasız israfların önüne geçmek için kabal edildi. Bana rağmen mem- lekette bazı eşraf hâlâ eski huyların- dan vazgeçmemişler. Ba — gibilere haber verelim ki bulunduğumuz de tasarraf — devridir. İsraflara — civaz yoktur. x Süleyman Şevket Bey ( Aksaray Horhor caddesi ) — Bekârlara vergi tarh edilmesi düşünülüyor. Nüfusu çojaltmak için bekârlar evlenmeye teşvik ediliyor. — Bekârler, —paras sızlıktan evlenmiyorur, cevabını veri. yorlar. Bir taraftan da hâlâ düğünler- de su gibi İsraf yapılıyor. lgazlı bir eşraf, masallarda olduğu gibi kırk gün kırk gece düğün yapmış, davul zurna çalmış, pi'üvlar, rerdeler dök- müş (25) çift pehlivan güreştirmiş. O eşraf ağa bu masrafla köyün bekâr- harından dört beşini evlendirse mem« lekete daha büyük hizmet etmiş olurdu. * İbrahim Bey ( Divanyolu Klodfarer eaddesi 25 ) — Köylü Mehmet ağa men'i israfat kanununa rağmen torunu için çok masraflı bir döğün yapmış. Bu küğün parasile köyde bir mektep açsa daha iyi yapardı. Ne ise ihtiyar ıdam murat görmek için eşine, dostuna ziyafetler çekmiş. Bunu hoş görelim, Fakat şimdi şebirlerde bir drahoma üdeti çıkmış. Evlenecek olanlur, kiz- lardan para alıyorlarmış. Bence aml yasak edilmesi lâzım gelen şey budur. Halk Konferansları Maarif Vekâleti bütün Maarif müdürlüklerine bir tamim gön- dermiştir. Bu tamime göre; bütün mekteplerde muallimler tarafın- dan halk için konferanlar verile- cek, yeni ölçülerin faydası, kul- lanışı, alım satım hususunda göz önünde tutulacak esaslar anlatı- hacaktır. Maarif —müdürlüğü; — derhal ölçüler ve ayar baş müfettişliği ile temasa başlamıştır. Konfe- ranslara köylerde daha fazla bir ehemmiyet verilecektir. - -— — Zangin olmak gçalıştım Hasan Bey. için — senelerce l Afyonlarımız Ve Bir Karar Tohum Cinsleri Islah Edilecek, Köylüye Tohum Verilecek Afyonlarımızın morfin derecesini yükseltmek ve birkısım alıcıların zevklerine uygun şeki'de tekemmül için hazirandan itibaren ameliyesine başlanması tekarrür etmiştir. Bunun için de Uyuşturucu Maddeler İnhisarından bir heyet birkaç gün evvel Yeşilköy tobum ıslah istasyonuna giderek temaslarda bulunmuştur. Yeni ııalnııı_l_ı_hnmıya başladığı zaman memleketin afyon ettirmek Trikotaj Ve Deri Fabrikaları Muhtemel Zararlara Karşı| Tedbir Alınacak Son zamanlarda trikotaj, deri, ipek ve mensucat - sanayünde memleket ihtiyacından fazla bir inkişaf görülmüştür. Alâkadarlar bu hususta ehemmiyetle tetkikata girişmişlerdir. Diğer taraftan bu mütemadi inkişafın herhangi bir zarar tev- lit etmesine meydan verilmemek için bazı fabrika ve imalâthane sahipleri bir teklifte bulunacak- lardır. Bu işler hükümetin kon- trolu altına alındığı verilecek müsaadeye göre fabrika açılabilecek, ihtiyaçtan fazlasına müsaade edilmiyecektir. “D,, Grupu 3 üncü Sergisini De Aç- mağa Karar Verdi Ressam — Abidin, — Nurullah Cemal, Elif Naci, Cemal Sait, Zeki Faik ve heykeltraş Zühtü Beylerden müteşekkil “D,, grupu Üüçüncü sergisini açmıya karar yermiştir. Mayısın ilk haftasında Açılacak olan bu serginin diğer- leri gibi rağbet göreceğinde şüp- he yoktur. Geçenlerde Moskova sergisinde muvafakiyet kazanmış ve ecnebi matbuatında sitayişlerle bahsedilmiş olan “D,, grupunun bir sene zarfında yalnız memle- ketimizde Üç sergi vermesi " dar- gun sanat — muhitimizin şayanı kayt bir sanat hareketidir. Tramvay Çarptı Vatman Cemalin idaresindeki tramvay arabası Beyoğlundan geçerken madam Katina isminde bir kadına çarparak ağır surette «« Ticarete giriştim... takdirde | Ü den vezge —— - tohbum ıslahı icap Annelere Öğütler Çocük haftası münasebetile yaz- dığımız öğütleri anneler çok - igi Bellemeli ve yerine gelirmelidir- ler. Hem kendileri, hem de çocuk- ları için büyük faydalar verir: Çucuğun her şeyden evvel bavaya ve güneşe ibtiyecı vardır; bunlar her bir ilâçtan daha mühimdir. Gerek ona ve gerek kendine günde bir iki saat taze havayı çok görme. » Çocuğun mhhat'e iken iyi dikkat et; ta ki, hastalandığı zaman gi ğün değiş küklerin hastalığa delület etiğini anlıyasın. O halde, hemen he- kime müracaat et, kocakarı eözlerine, ev ilâçlarına kulak asma. & Yavrunu, kollanmı kundağa soke- rak, Gendereye koymaş beşik üdetin- düşün kiz- Çocak, büyü- mesi, aklını, fikrini kallanabilmesi için kollarım oynatmak, etrafımı yoklamak işter, on0 mümküm mertebe — serbest bırak. Prf. Dr. İhaan Hi'mi 24 Saatın |Haâdiseleri Sabıkalı Ali Galata Balık pazarında yumurtacı İsmailin 320 yumurtasını çaldığından yakalan- mıştır. * İsak isminde biri İahisarlar müdürlüğünde kahveci Bayramın elbisesini — çalarak — savuşurken yakalanmıştır. * Evvelki gece Fatihte yapı- lan arama neticesinde bazı kim- selerin Üzerlerinde taşınması mem- nu bıçak, kama ve saire buluna- rak müsadere edilmiştir. * Nişantaşımda oturan Şerife hanım işminde bir kadın bir dedikodu yüzünden çıkan kavga nelicesinde ayni semtte oturan Rukiye hanım isminde bir kadını fena halde dövmüştür. ekilen mıntakalarına mütehassıs'ar çıkarılacak, koza seçme ameliyesi yapılarak en yüksek morfia dere- cesini haiz olan afyon cinsleri tesbit edilecektir, Uyuşterucu Maddeler İnhisarı İdaresi, bu iş bittikten sonra tesbit köylüye tevzüne karar vermiştir. Hattâ bunun için ederse hariçten de yüksek tobumu getirtilecel edilen tohumların bütün vasıflı — afyon Eczacı Mektebinde Tedrisatın Takviyesi İçin Yeni Düşünce'er Aldığımız malümata göre; ec- zacı mektebinin ders program- larında ve tedrisat şekillerinde önümüzdeki ders senesi başlangı- cından itibaren bazı değişiklikler yapılacaktır. Bu hususta alâka-« darlar tarafından yapılan tetkikat bir raporla Maarif Vekâletine bil- dirilmiştir. Diğer taraftan eczacılar birliği tarafından Eczacı mektebinin ısla- hi hususunda bazı esaslar teşbit | edilmiş, hazırlanan proje alâkadar makama , verilmiştir. — Eczacılar Birliği, Almanya ve Fransadaki mumasil mücsseseler üzerinde yapı- lan tetkikatın neticesine göre, ders- lerin daha ziyade takviyesini ve tahsil müddetinin üç seden dört seneye çıkarılmasını istemiştir. Kıdem Zammı Mua'limlerin Sicilleri Tetkik Ediliyor Bu sene haziranda kadem ala- cak orta tedrisat muallimlerinin sicilleri tetkik olunmıya başlan- | maştır. Ba sene (350) kadar orta tedrisat muallimi kıdem zammı alacaktır. Maarif Vekâleti müzdeki ay başında lise ve orta mekteptlere tebliğat yaparak kı- dem alacak muallim!lerin listesinj bildirecek, itirazı olanların Vekâ- lete müracaat etmelerini bildire- cektir. a Kalp On Kuruşluk Galatada Lülecihendekte otu- ran Hüseyin isminde birinin Beşiktaşta tramvaya bilet almak için verdiği bir 10 kuruşun kalp olduğu —görülmüş ve Hüseyin yakalanarak tahkikata başlanmış- tır. önü- Günün Tarihi Askeri Heyetimiz Moskovada Hararelle İstikbal Edildi Moskova, 26 — Başlarında Emin Paşa olduğu halde bugün Moskovaya gelen Türk askeri heyeli, istasyonda ordu ve donanma komiserliği mü- messili M. Smagin, Hariciye Komi- serliği mümessilleri ve Türkiye Sefa- reti erkâmı tarafından istikbal edil. miştir. Emin Paşa istasyonda Türkçe bir nutuk söylemiş ve bu mutuk radyo ile neşrolunmuştar. Moskovadaki Musikl yetimiz Döndü Moskova, 27 — Musikişinas Zeki ve Ekrem Zeki Beyler bugün Mosko« vadan Türkiyeye hareket etmişlerdir. Başta Sefir Hüşeyin Regıp B. olduğu halde bütün Türk sefareti erkânı, Hariciye Komiserliği erkânı ve Sovyet artistleri mümessilleri istasyonda Zeki ve Ekrem Beyleri uğurlamışlardır. Türk Yumurtası Ve İngiltere Londra, 26 — Avam Kamarasında sorulan bir suale bükümet mamına cevap verilerek İngilir yamurta piya- sası ile alâkası olan hükümetlerin İagiltereye yapacakları ihracatı 15 mart ile 16 eylül arasındaki zamana hasretmeye davet edilmiş oldukları bildirilmiştir. Danimarka, Fenlandiya, Norvaç, Macaristan, Japonya ve serbest İrlanda bükümetleri — şimdiden — muvafakat cevabı. vermişlerdir. Henüz esvap vermemiş olan hükümetler nezdinde yeniden teşebbüsatta bulunulacaklır. Türk Ofisi Relsi Türk Ofisi Reisi Kortoğlu Faik Bey bazı işlerle meşgel olmak üzere dün şebrim'ze gelmiştr. Mumaileyhin İstanbulda Gdört beş gün kalacağı ve Ofia merkezi işlerile İstanbul şubesi işleri arasında bir intizam temin ederek döneceği söylenmektedir. Maarif Vekitimiz Maarif Vekili Hikmet Bey düs trenile Ankaradan şehrimize| işti. Hikmet Bey bu akşam| âp Enstitüzünde dersine devam edecektir. Gayrimübadil Bonoları Maliye Vekâleti gayr 2i dillere tevzi edilmek üzere damgâ matbaasında 100, 5S00 ve bin Lrahk bonolar bastırmıya başla- mıştır. Fevzi Paşa Hiz.nin Teşekkürleri Büyük Erkâmharbiye Reisi Müşür Fevzi Paşa Hz-, 23 nissn 934 Haki- miyeti Milliye ve çocuk bayramı mü- Basebetile resmi ve bususi — almığ olduğu telgraflara aym ayn cevap vermek mümkün olmadığından bilmus kabele samimi tebrik ve teşekkürlek rinin iblâğına Anadolu ajansını tavsit etmişlerdir. Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: ı — Ve'hamıl Baş vurmadığım çare kab Hasan B. — Esnaf Bankam yağs masında aklın nerede idi, a dostum!