28 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

28 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

nya Hödiseleri Sefer Heyeti Bir Şey Keşfedemedi Amma Geçenlerde Şimal buz deniz- lerinde büyük bir Bit> Fikir mucgrıgeçirençel— Ristltidi yuskin sefer he- yetinin kurtarılma işi asnasında fevkalâde güçlükler gekilmiştir. Yerlerin buzdağlarile inişli yokuşlu ve sarp olması do- layısile kazazedelerin bulundukları yerlerin ufuklarıa kadar giden rayyarelerin hepsi inememekte idiler. Tayyarecilerin en cesurla- rının bile inmiye cesaret edeme- dikleri bu yerlere Molokoy is- minde bir Rus pilotu inmiş ve kazazedeleri hemen hemen tek başına kurtarmıştır. Yalnız Molokoy inip çıkma seferlerini asgariye indirmek için bir fikir düşünmüş ve tayyaresi- ae mümkün olduğu kadar çok yolcu almayı muvafık bulmuştur. Bunun için cesur tayyareci yolcu mahalline —alamadığı — kimseleri Paraşüt bizine sarmış ve kanat- lara torba gibi sallandırmıştır. Bu vaziyette beş altı seyyahın hayatı kurtarılmıştır. Havanın- soğuk olmasına ve bezlerin üzeri kalın bir buz taba- kasile örtülmesine rağmen içinde elbiselerine sımsıkı sarman yolcu- lara birşey olmamış, sahili selâ- mete çıkmışlardır. Çelyuskin seyahati, kutuplar- daki keşfiyatın heyeti umumiyesi füzerinde yeni bir tetkik ve ke- şif zemini bulmak maksadile ya- pılmıştı. Vukubulan kazadan dolayı bu maksada varılamadı fakat bu sa- yede Molokoy sistemi yani tay- yarelerin icabında kanatlarına da yolcu yerleştirme usulü bulundu. Tayyarecilerin hepsi bu yeni buluştan fevkalâde memnundurlar. * merika her şeyde olduğu gibi radyosu en fazla olam memleket ol- :::::u mak- itibarile de ” rekor — kırmıştır. Amerikada Bugünkü Iıe.ı'ıbn göre Amerikada 18 milyon radyo makinesi vardır. Halbuki radyo merakının en çok hâkim olduğu Fransada bu makinelerden ancak $ milyon kaydedilmektedir. Bu rakam Almanyada bir milyon Ingilterede iki buçuk milyon ola- rak tesbit edilmektedir. Amerikada yalnız radyo değil otomobil arabaları da her mem- leketin mevcudünden kat kat fazladır. Geçenlerde yapılan bir hesap ve nisbete göre Amerika in — birçoklarında — dört adam başına bir otomobil isabet etmektedir. Fakir amele, mütevazı memur veya küçük esnafın muntazaman birer otomobili vardır. Gramofonun meskatire'si bu memleket olduğu için bu makine- ler de Amerikada umumidir. Orta tabakada yaşıyan insanlar gramo- fon ile birlikte evlerinde bir de radyo bulundurmaktadırlar. Fakir sınıf radyo veya gra- mofondan yine ve mutlaka birini tercih etmektedir. Hele Son zamanda keşfedilen basit radyo makineleri gramofondan daha ücuza geldiği için birçokları bunu tercih ediyorlar. Biraz 'mürffe tabakanın gra- mofonu ve radyosile beraber bir de otomobili vardır. Yalnız bugün Amerikanın ge- mmekte olduğu buhran yüzünden Ş: vaziyetin devam edebileceği pek şüphelidir. 'aygarecilik Sivrisinâğin yumurtaları Kendisine benziyen diğer ba- z haşereler gibi sivrisinekler de mikrop hamallığı yaparlar. Hele bizdekiler bol bol sıtma mikrobu taşır, bu mik opları inşanlara aşı- süretile bir hayli zarar verirler. Bu sebepledir ki hükü- met, milleti sıtmadan kurtarmak için, sivrisineklerin kaynaştığı yer- ler olarak bataklıkları kurutu- yor. lamak Sivrisinekler yaz mevsiminde kanatlarımıya başlarlar. Bütün bir kış mevsimini köşede bucakta uyuklamakla geçiren bu pis ha- şereler, yaz sıcakları ortalığı isit- mıya başlar başlamaz yuvaların- dan çıkap etrafa mikroplarını saçmıya koyulurlar. Artık çöplüklerden kalkarak kasap — dükkânlarındaki — etlerin Üzerine, oradan yiyecek — satan bakkalların malları üzerine ko- narlar. Etin üzerine bıraktığı Sürfelerin bazan kurtlanarak can- landığım hemen çoğumuz görmü- şüzdür. Ayaklarında taşıdıkları binbir mikrobun —kondukları yerlerde yaptığı s.hhi mazarrat saymakla tükenmez. İşte sivrisinekler, bin- bir derdi kendisile beraber - ta- şıyan ve bizimle başbaşa yaşıyan bir tehlikedir. Paristeki Pastör müessesesi son zamanlar- da Karasinaklerle sivrisineklerin hayat tarzlarını tesbit etmek mak- sadile yeni birilmi araştırmıya girişmiştir. Burada sivrisineğin | yalnız sokmasının neticesi değil, açık havadaki serbest yaşayışının cereyan tarzı ve umumi hayat M. Vitemur İşe Başladı “Ayosofya mozayıklarını mey- dana çıkarmak- için Üç -sene kadar şehrimizde çalışmış olan | Amerika Bizans enstitüsü prcfe- sörlerinden M. Vitemur iki gün evvel şehrimize gelmiş, ve derhal camide işe başlamıştır. M. Vitemur şimdi de — cümle kapısının üstündeki mozayıkları meydana çıkarmakla — meşguldür. Mesaisini yine geçen senelerde olduğu gibi sessiz, sedasız, yap- maktadır. Haber verildiğine göre profesör bu defa gelirken Avrır padan birkaç tane mütehassıs ı mozayık ustası da getirmiştir. meşhur | SON P()b TA Bli Korkuhç Baş Belâlarımız şartları tetkik edilmiştir. Bunun için müessese dahilinde camlı bir oda vücude getirilmiş, her tara- fından tetkik edilebilecek şekilde olan bu odanın içine karasinek ve sivrisinekler konulmuştur. Alınan netice gayet alâka uyandırıcı mahiyettedir. Müesse- senin bu kısmı doktor Marülaz, Rubo, Turnanoj gibi büyük ve şöhretli âlimlerin idaresine ve- rilmiştir. Bunların yaptıkları tetkiklere göre sivrisinekler geceleyin sürü halinde toplanarak havada bir Su altında kurtlaşmaya başlayan yumurtalar nevi dans yapmaktan fevkalâde hoşlanırlar. Bundan başka kara- sineklerle — sivrisineklerin — ağız tatları biribirine benzememekte- cins Kinek te kandan hoılındıklın halde — birinciler tavşan, ikinciler tavuk kanına daha düşkündürler? Bumun için Kanatlanmaya başlayan kurtlar tinek odasına küçük kafes'er içinde bir miktar tavşan ve tavuk konmuştur. Sonra sivrisineklerin su ile alâkaları büyüktür. Bunlar vakitlerinin — büyük — bir — kıs- mıimı dürgün sü sathı üzerinde geçirmekten fevkalâde zevk du- yarlar. Sivrisinekler kan emmeksizin Sivrisinekler Nasıl Yaşar ? Bunlar Tavuk Kanından Çok Hoşla- nıyorlar, Geceleri De Dansedıyorlar de yaşayabiliyorlar. Bu hususta yapılan tecrübelerde bir sene zar- fında mütemadiyen sivrisinek ye- tiştirilmiş ve bunlara bir damla kan tattırılmamıştır. Bundan başka Pastör mücsse- sesinde diğer ısırıcı haşerat yetiş- tiren kısımlar da tesis edilmiştir. Tahtakurusu ve bit gibi böcekler buralarının başlıca - sakinleridir. Kuşların ve tavukların - tüyleri arasında yetişip insanları ısırmıya müstait olan birçok böceklerin sokmasından büyük tehlikelerin meydan aldığı da bu suretle i- pat edilmiştir. Onua için Fransada ve mer- kezi Avrupa milletlerinde tahta- kurusu, sinek ve sivrisinek gibi haşerelere karşı şiddetli bir mü- cadeleye girişilmiş ve netice ola- rak bu meamleketlerde bu hay- vanlar 'bemen bemen pek seyvali- leşmiş, hattâ bazı yerlerde nesik- | leri bile tükenmiştir. Avrupalılar, keskin - dişlerini cilde batırarak ince hortumu ile insanın kanını emen tahtakuru- sundan adeta Ürker ve çok kor- karlar. Kendilerini — bu böceklerden Garip “şekilli Bir tavuk begni korumak tığrunda ilâçlar ve ted- birler kullanırlar. Memleketimizde bu cereyan Cümhuriyet idaresile birlikte baş- lamıştır. Sayfiyelerde ve Ücra köylerde sıhhat tedbiri olmak üzere bataklıklar, durgun suyu ihtiva eden havuzlar ve çukurlar temizlenmektedir. Umumi — sıhhat — tedbirlerine fertlerin gayreti de inzimam der- se herşeyimize el atan ve yumur- talarını en kıymetli gida maddi- lerimiz Üzerine bırakan sinekler- den ve dişlerile gece uykumuzu haram eden tahtakurusundan biz de kurtuluruz. GererneserArAkrerarekkace N reL AAA KEnA ASA KELErE A RERASALANE Millt Emlâk Ve Arazi Satılıyor — , Maliye Vekâleti — İstanbulda bulunan milli emlâk ve arazinin satılmasına karar — verdiği için satışa başlanmıştı. Yalnız bu satış işleri ağır yürüdüğü için şimdi her tahsil şubesinde bulunan tadilât komisyonlarına bu gibi emlâk ve arariye kıymet biçme- selâhıyeti Bu komisyonlar kıymet mazbatalarını derhal milli emlâk müdürlüğüne gönderiyorlar. Konulan kıymetler münasip görüldükçe derhal satış- ları yapılacaktır. leri verilmiştir. Dumlııpmar da 'Gazi Köşesi Ve Bir Rica İstiklâlimize hizmet edenleri tarihe tanıttmak için Türk kurtu- luşunun tahakkuk - ettiği noktada Dumlupınarda, ilkmektepte gazi köşesi namile bir isliklâl ve inki- lâp müzesi tesis edilmiştir. Hiz- metimizde muvaffak ve maksadır mıza vasıl olabilmek için o zaman çalışmış olanların bize fotograf- larını ve hâtıralarını gönderme- lerini rica ederiz. Bu müze gele- » cek nesillerimiz için kahramanlık ve yurt gseverlik dersi de vere- ceğinden bu hususta yapılacak lâtfun — herhalde atiye hizmet olacağı tabildir. , Dumlupınar: Gazi köyesi müsssis- lerinden: Abdullah Nasıh Boğaz Halkının Temennisi Üsküdar - ve Boğaziçi köyleri her gün bir az daha boşanıyor. Bunun başlıca sebebi şirket va- purlarının az gefer yapmasıdır. Bu yüzden vapurlarda oturacak yer bulması gayri kabildir. Üsşküdar ve Boğaz halkının arzusu rahattça ve ucuzca seya- hat etmektir. Seyahat ücretinin bahalılığı da Üsküdara ve Boğtza” rağbetsizliğin sebeplerinden biri- dir. .i Kuzguüncuk: Nurettin Avukat Süleyman Tevlfik Beye: Teveccübünüze teşekkür ederiz efendim. * Faruk, Müfit, Fahri Etendilere: — Mutalâanız doğrudur. Fakat mektubunuzda — sarih — adresiniz olmadığı için neşredemedik efen- dim. * Bahçekapıda Tuhafiyeci Şefik Beyek — Bahsettiğiniz mesele o za- man — müddeivmumilikçe — tahkik edilmiş ve isnat tahakkuk etme- diği için muamele yapılamamıştır. * Ankara — hapishanesinde Hamdi Efendiye: — Bahsettiğiniz — gazetedeki haber etrafında bizde biç bir malümat yoktur. Bu haberin asık #z olması ihtimali çok kuvvetl- dir. Keyfiyeti tahkik ettiriyoruz, mespet netice alırsak yazacağız. Maamafih siz de ©o havadisin' membamı ve doğru olup olma- * dığını havadisi yazan gazeteden sorunuz efendim. * Nevzat Behiç Beye: — Berlin'de Viyana'da ve Pa- riste konservatuvarlar tiyatro tede ılıılı da yaparlar. : TTTT SON POSTA İLÂN FİATLARI 1— İlânın tek sütun 1 satır gezelenin Mmetin yazısile vasati 4 kelimedir. Ahraşt |P 2 —Ayni yamcın £ satırı 1 santimdir. 8—Diha kalın ve daha ince yazılar santim ile hesap edilir. 4 — Sayfasına göre ilânlar aşağıdaki fintlara tâbidi a Santimi G