28 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

28 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Saya Memleket Manzarası Eflâni Köylerinde Malatyanın Muhtelif Kazala- rında Zengin Madenler Var Geçim Vaziyeti Zafranbolü (Hususi) — Eflâni mmtakasında ahali başka yerlerde olduğu gibi Obanka ve emsali ikraz müesseselerine pek borçlu değildir. Burada hâlâ eski istihsal sistemleri değişmemiş olduğundan köylüye istihsal pahalıya mal ol maktadır.. Bundan üç dört sene önce ayni masrafla istihsal ettiği buğdayı ogün ( 250-300 ) kuruşa satan köylü bugün ayni fiata mal olan buğdayı ancak 50-100 kuruşa satabilmektedir. Köylünün ikinci derecede is- tihsal maddesi olan yumurta da pek çok düşmüştür. Köylerde yumurta (15-20) paraya toplan maktadır. İşte bu yüzlerden çok sarsılan köylünün yüzünü bir parça yağ satışı güldürüyor. Çünkü ken- dine mahsus bir mefaseti olan Eflâni yağları, Eflâni pazarında (70-90) kuraşa kadar satılabiliyor. Birkaç inek ve manda sahibi olan sileler için bu büyük bir varidat temin etmektedir. Son yılarda bu havalinin ko- yunculuğu da sönmüştür. Çünkü yapağı para etmiyor. Bir davar- dan yılda azami (350*) gram yapağı alınmakta bugünkü piya- saya görede yapağının ( 350 ) gramı en çok on beş kuruş tut. maktadır. Cerçi her yılki yavru. larda (20-30) kuruşa satılabiliyor, fakat bu havalide koyun hastalı ğının da hiç eksik olmaması yü” zünden bu cihetten de hiç istifade mümkün olmamaktadır. Köylünün istihsal maddeleri bükadar düşük olduğu halde kendine lâzım olan eşyadan fiat farkı yoktur. Burada köylünün gıda maddeleri de nok- sandır.. Arazi bağcılığa çok elve- rişli olduğu balde köylüler bağ yapmıyorlar, binaenaleyh Eflânili- ler şeker ihtiyaçlarım tamamen şekerden (almaktadır. e Halbuki Zafranbolumun başka yerlerinde vaziyet böyle değildr. Bağlar boldur ve halkın pekmez sayesinde hemen şekere hiç ihtiyacı olmaz. Basma, astar, ayakkabı ihtiyacına gelince bünlar da esas fiatlerinden birer kat fazlasına satılmaktadır. Çünkü buralarda tüccar namı verilen (500 - 1000) lira ile iş yapan esnafın rakipleri olma dığından eskiden alıştıkları gibi malların “650 kazanmadan sat- mamaktadırlar. Binaenaleyh bu- rada halk, mahsulün para et- memesinden ziyade bugünkü şe- raiti bayatiyayi temessül ede memiş olmalarından daha fazla sıkılıyorlar. — Mehmet Enver Somada Tülün Ve Pancar Ekimi Soma — Pancar ve tütün ekimi yapanlar havaların kurak gitmesinden endişe etmek- tedirler, Tütün dikimine başlan- mıştır. Bu sene her senekinden daha fazla tütün ehimine ve fidan tirilmesine O çalışılmaktadır. iraat fen memuru Suat B. fidan- Ukları ve tarlaları bizzat gezerek fidanların ilâçlanmasına nezaret etmektedir. Babaeskids Kuraklık Babaeski (Hususi) — Babaeski ve bavalisinde kuraklık vardır. Dört aydır. Yağmur yağmamıştır, mahsulât büyüyememekte bilhassa pancar mahsulü pancar böcekleri tarafından O tahrip edilmektedir. » Zürra bereket o yağmurlarını dört gözle beklemektedir. Yağmur ya- ğarsa pancar volacaktır. böcekleri de mah- Malatya, (Hu- Susi ) — Malat- yada şimdiye kadar muhtelif aden tetkikleri yapılmıştı. Bun- larm en ehem- miyetl'si 932 se- nesinde bir Türk - Rus heyeti tara- fından yapılanı- dır. Bu heyet Malatya maden- leri, salan bir tetkik yap- mış, iyi neticeler almış ve Kemaliye, Arapkir ve Akçedağ kazaları dahilinde zen gin madenler bulunduğu tesbit edilmiştir. Kömür madenlerinin yapılacak masraf ve emeği karşı- lıyacak kadar zengin olmadığı da görülmüştür. Petürke Okazasınn Keferdiz nahiyesinde ve Firat Kenarında 30 derece sıcaklıkta bir su ile Köhtanede Gerelli dağında Şeref- han köyü civarmda kükürtlğ, Vertikan köyünde demirli ve kar- bonatlı, oAkçedağının Kalaycık $ ON POSTA ai Malatya dağlarından: Nemrut dağı tepesi köyünde ve İspender nahiyesinde de demirli ve karbonatlı muhtelif sıcak sular feyezan etmektedir. Fakat bunlarm şimdiye kadar tahlilleri oyaptınlarak (terkipleri anlaşılamamıştır. Hatun suyu mevkiinde ve Hekimhan kazası dahilinde kö- mür, Kerpelik ve Küçükdere köy» leri civarında demir, Akçedağ kazası dahilinde kurşun, Kale nahiyesi merkezinde boya, Alişan köyü civarında krom, Petürkede kömür, petrol, mermer, Jemir ve Rizede Himaye Heyetleri Çoğalıyor Rize (Hususi) — Mektep hi- maye heyetlerine Hâveten Artvin ve Borckada da yeniden birer | bimaye heyeti kurulmuştur. Birin- cisi İsmetpaşa ilkmektebinin su ibtiyacmı, bayramda fakir tale- beye yardım obususunu temin etmiş bunlardan maada bazı ders levazımı, Ofakir yavrulara diş fırçaları satın almış pansiyonda bulunan talebelerden ikisinin üc- relini tesviye etmiş, yavruları sinemaya götürmüş ve &ar ihtiyaçların (o tatminile © meşgul olmuştur. Borçka himaye heyeti de mer- kez mektebi talebesinden sekizine elbise ve yemek temin etmiştir. Ercişte Eir Doğum Kazası Erciş (Hususi) — Kaymakam- lık odacısının ailesinin doğurma ameliyesi esnasında ebe hanım çocuğun kafasını koparmış 've rahimde kalan cesedi çıkarama- mıştır. Lohusa pek tehlikeli vazi- Bu sene diploma alan hanımlar ve yurt talim Heyeti Elâziz (Hususi) — Vilâyetimiz dahilinde 3 biçki ve dikiş yurdu vardır. Bu yurtların müdürleri Mediha, Seniha ve Pakize Osman Hanımlardır. Bu sene Mediha Hanımın yetiştirdiği 12 talebe Halkevi salonunda meydana ge- tirdikleri 250 parça eşya ile bir sergi spin Sergi dört gün devam etmiş 2000 kişi tarafından gerilmiş ve pek beğenilmiştir. Sergi her sene Halkevi salo- Elöziz Halkevinde Sergi bakır, Adıyaman da kömür, Koş fan ve Ağıl köyleri civarında gümüş, Kemaliye de bakır maden- leri vardır. Bun- lardan Kemaliye. deki bakır ma- deni evvelce işle- tilmiş ise de bik &hare terkedil- miştir. Bu maden- lerin işletilmesi etrafında henüz bir hareket yok- tur. Ancak sana- sineği yün ağ aga tekarrür etmiştir. ola- rak ta Malatyada pek ileri gitmiş olan dokumacılığın daha ziyade kuvvetlendirilmesi ve pamuk ziraat ve sanayiinin inkişafının temini kararlaştırılmıştır. Bunun için beş senelik sanayi plânında üçüncü mensucat fabri- kasının Malatyada kurulması dü. şünülmüştür. Bu kuruluş burada yalnız pamuk ziraatini inkişaf ettirmekle kalmıyacak, ipekçiliğin ve ipek sanayiinin inkişafına da bizmet edecektir. nunda açılacaktır. Mezun olan 12 talebenin diplomaları maarif müdüriyeti tarafından tevzi edile- cektir. Yurdu bitiren talebelerin isimleri şunlardır. Muzaffer Sabri, Nebahat Mustafa, Müveddet Nuri, Hayriye İsmail, Sıdıka Mustafa, Nadire Faik, Fevziye İsmail, Saa- det Hayrullah, Şaziye Akif, Ne- bahat Hasan, Fatma Mehmet, Ayşe Riza, Hanımlar. Keşan'da Gazi Hz.nin Heykeli Diki- yette ve motörle Van hastanesine (lecek, Elektrik Yapılacak gönderilmiş, Kaymakam Bey 20 lira motör parasını kendi cebin- den ödemek suretile bu fakir aileye büyük bir iyilik yapmıştır. Erişte Bir Devriâlem Seyahati Erciş (Hususi) — 11 seneden- beri Afrika, Amerika, Avustralya ve Avrupada seyahat eden Mus- tafa İbrahim Bey isminde 45 yaşında bir Türk seyyahı şehri- mize gelmiştir. Seyyah devriâlem seyahati yapmakta ve bir büyük eser hazırlamakta olduğunu #öy- lemektedir. . Seyyah © büradan Vana geçecek ve İrana gide- ceklir, Keşan ( Hususi ) — Belediye Keşanın elektrikle tenvir edilme- sine karar vermiş ve alâkadarlarla müzakerata başlamıştır. Burada güzel bir Belediye Parkı vücuda getirilmiş ve bu parkın mutena bir mahalline Gazi Hz.nin bir büstünün konulması kararlaşir nlmıştır. Elâzizde Kunduracılık Kursu Elâziz ( Hususi ) — Ticaret ve Sanayi Odasında küçük esnafın “ himayesi ve yükselmesi yolunda faaliyete geçilmiştir. Kunduracı- lara san'atlarım bugünün ihtiyaç- larına göre ilerlemesi için bir kurs açıldı. Tekirdağın'da İhracat Faaliyeti Artıyor Tekirdağ m — Ziraat ası bu sene köylüleri elinden (12 kilo buğday Sb ke buğdaylar depolara doldurulmuş, ma da ecnebi memleketlere satılmış- tar. Bu sene mahsulatın bereketli olması iskelemizdeki ihracat fa- re Şi “Ankara,, w Nurullah Ata Yakup Kadri beyin yeni ki | tabmın ilk sayfalarını okurken mubarririn sinema üslübuna heveş ettiğini sanmıştım. Milli mücade lenin başlangıcından bugüne ka- | dar Ankara'nın geçirdiği istiha | lenin küçük küçük levhalar ha- linde tasvir edilmesini bekliyor. | — lik Minnie büsbütün ya- mamışım, kitabın birçok çalarında bu sinema aldm iii | fakat at gezintileri, dans yerle- rinde rahatsız olan delikanlı tipi, | âdetler ve hâdiseler hakkında | uzun uzun konuşmaları ile 19uncu | asır Sonu Fransız romanlarının üslübu da var, Ankara'nın mevzuunu bulâsa edecek değilim, çünkü Selma anımm Nazif beyle, ondan boşamp Hakkı beyle, ondan da boşanıp Neşet Sabit beyle ge çirdiği aile hayatı bu romanın iskeletini teşk etmekle beraber havası hakkında bir fikir vermek için kâfi değidir. Zaten asıl mevzu Türk inkılâbının tekevvi- müdür, 1919 danberi gelen mub- it nesillerin inkılâp idealidir. fakat sanki parça parça sezik miştir. Doğrusu bazı kimseler bir noktadan sonrasını sezemediler ve durmaları adeta bir gerileme hareketi halini aldı. Yakup Kadri bey bilhassa inkılâbın bu dina-! misması üzerinde ısrar ediyor; kitabın en güzel sayfaları bunu gerek eşbas tasviri “*,| gerek eşbastan birine söylettiği sözlerle O göstermeğe oo çalıştığı sayfalar, yani ikinci kısımdır. ğ Birinci kısım harp zamani" nım istıraplı, yoksul Ankara'sının tasviridir. Bunda | numaralı © ve bilhassa o başlı başına bir | hikâye ve bir antologia “parçasi teşkil edebilecek 1i numarali fasıllar gibi çok müvaffakiye'” sayıfalar var. Fakat Selma hanın Hakla beyin at gezintileri, bira: sonra bir muaşaka sahnesi anlâ- tılacağını vadediyor hissini veris yor ve bunun için insanı sinirlen- diriyor. i İkinci Kısım bir hieviyedir; * Zaferden sonra gevşeklik göste- renlerin, inkılâp diyince bir ve rabavet Diren ” knsdedenleni yapmacıklı bir monden hayata kapılanların bievi, Bu kısımda da insana batan şeyler yok değil; haylı toy bir delikanlı olan ve bir nevi tersine züppe (snobâ rebours ) hissini veren Neşet Sa bit ve bu delikanlı ile Selma ha- bım ârasında yav âvaş ai mağa ği zi Mpa hissediyor ve sanki mubarrirle kari biribirine göz işareti yapıpı' « Onlar bu konuşmalarını istedik- leri kadar fikir teatisi sansınlar, biz işin ne olduğunu anlıyoruz!» ele Bunlar romana Gülel bir hissilik veriyor. Fakat o ikinci kısmın realist hiciv tarafı o kadar değil, ve hayırlı rene ai okunması lâzımdır. Üçüncü kısım bundan sonra k on seneyi tasvir ediyor. İtiraf edeyim ki bu kısmı sevme- aliyetini de arttirmıştır. Her İdim. Yakup Kadri Bey bir za- hafta llmanımıza birkaç ecnebi vapuru gelmektedir. Somada Bir Kaçakçı Yakalandı Soma (Hususi) — Bergamada oturan 18 yaşında Fettah oğlu Adil Soma pazarında kaçak çak- maktaşı satarken (yakalanmış, 18 çakmak taşı müsadere edilmiş, kendisi de ihtisas mahkemesine sevkolunmuştur. mandan beri pek sevdiği bir zam nında yanılıyor; o bir ideologiacı değil, realist ve psikologiacı bir san'atkârdır. İstikbali tasvire kak kınca yavanlaşıyor. Dakikada bü ren; değişen fenerler; kızıl, a mor, İeylaki... Bunu yerine Selma'nın ibtiyarlamaktı