4 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

4 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

Bir * ao .— “ Macidin Anası, Bana Olmadık Hakaretler Yapıyor, Kalbimi Kırıyordu.. ,, —er.rz Hakikat, bütün acılığı ile bey- nime çarpmıştı. Günlerdenberi ha- yalimi işgal eden, geceleri sabah- lara kadar rüyama giren Macit., Ah Allahım, şu satırları yazarken bile ne büyük ıztırap duyuyorum.. Meğer Macit, bir tiyatro aktörü imiş.. Taşralarda, şehirden şebire, kasabadan kasabaya dolaşan bir tulüat kumpanyasının aktörü... — Macitl.. Bana niçin olduğun gibi görünmedin?. Niçin kalbimle oynadın?. Ben şimdi ne yapabili- rim. Girdiğim bu çıkmaz ve ka- ranlık yoldan nasıl geri dönebi- lirim?.. Ağlıya ağlıya sorduğum bu suale; © çıplak ayaklı, mavi ye- menili kadın, iki ellerini beline dayıyarak cevap verdi: — Hadi şuradan düdük.. Ev- lâdıma kabahat bulmaya ne hak- kın var?. Körpecik delikanlıları görür görmez, manca kokusu al- mış tekir kedi gibi gevşeyiveriyor« sunuz. Mademki okadar kibardın, asılzade idin.. Oturaydın da kıs- metini evceğizinde bekleyeydin. ;Evlâdımın önünde, arkasında fel- lim fellim dolaşacağına, bir gün akıl edipte; nenin nesisin?.. Han- gi imamın takkesisin; diye sorup | sual edeydin... Bunda ağlıyacak sızlıyacak ne var?.. Demek ki sen oğluma değil; onu Paşa zade zannederek malına mülküne gönül vermişsin.... Şimdi oğlumun aktörlüğü meydana çıkınca, tüh kaka oldu ha.. vay düdüğüm vay.. hoşuna gitmedise, — vazgeçiver, Merak etme, benim evlâdımın cebinde senin gibi kaç budalanın dişi var. Bu sözler, bana derin bir uğultu gibi geliyordu. Bir aralık söze karışmak istiyen Macit, ana- sının iğrenç bir küfürlte karışık tehditlerine uğradığı için başını önüne iymiş, süküt ediyordu. — Ben onu büyütüp te bu yaşa getirinceye kadar, dişlerimi tırnaklarımı söktüm. Her sene, altı ay yazda alem gezer dolaşır Ben burada merhum paşanın ya- talak — karısının — altına lâzımlık yetiştireceğim.. katana gibi kız- larına hizmet edeceğim,. kışın da bu dağ başında köşkü bekliye- ceğim diye ömrümü — tüketirim. Niçin?.. Hep evlât hatırı için. Evlâdım, böylece işine gelirse, ne âlâ.. gelmezse, sabah — olunca çıkar gidersin. Anladın mı kibar hanım. Artık bu sözlerin Üzerine fazla bir şey dinlemiye dayanamadım. Hıçkıra hıçkıra: — Büyük hanıml.. Hakkınız var.. bütün kabahat bende.. be- nim düşüncesizliğimde.. size hak veriyorum ve rica ediyorum. Ya- rına kadar bana müsaade ediniz. Size erkenden kararımı bildiri- rim. Allahaşkına, şimdi beni yal- nız birakın... Diye yalvardım. * e Yalnız kaldığım zaman, dayak yemiş gibi ezgin ve bitap bir balde idim. Bu, ne talih. Ne macera idi, yarabbi?.. Okadar zarif, okadar kibar görünen.. hergün saçları büyük bir itina ile taranmış olan, üstüne bir tek bile kıl kondurmayen 0 çiçek gibi delikanlı; demek -ki — bu, lâzımlık dökmekle geçinen.. Bu viran ve harap köşklü bekleyen bu adi mahalle karısının oğlu.. Aylardanberi iğrenç ayakları su görmeyen, — tulüat — sahnelerinde palyaçoluk ederek halkı güldüren, ömrünü yarı aç yarı tok geçiren bir yalancı, bir şarlatan, bir mas- kara imiş haa?.. Allahim, nasıl aldanmışım.. bu sahtekâr gencin görünüşüne —nasıl kanmış, nasıl inanmışım?... Bu bana her şeyden acı geldi. Anamın, babamın ölü- münden.. koca' konağımın ya- kıp kül eden, bütün servet ve saadetimizi mahveden o insafsız alevlerden.. hattâ, üç seneden beri başımda değirmen çeviren yenge- min hırçınlık ve titizliklerinden de acı geldi. Başımı, Macidin getirdiği kirli yastığın arasına soktum. Saat- Terce ağladım. O hal ile uyuya kalmışım. Saçlarımı okşayan -bir el ve yüzümde — dolaşan rakı kokulu bir nefesle, — titreyerek uyandım. Hemen yerimden sıçra dım. Kapkaranlık boşluğa: Kim o?.. Diye bağırdım. Macidin bir aktör maharetile tatlılaştırdığı o itinalı, © sahte tavurlu sesi titreyerek cevap verdi: ( Arkası var) Bir. kongre Fener Yılmaz kulübü 11 ma- yıs cuma günü saat 10 da Haliç Fenerindeki kulüp — merkezinde senelik kongresini — yapacaktır. Azaların hazır bulunmaları rica edilmektedir. Bir Kır Toplantısı İstanbul Su sporları kulübü reisliğinden: Kulübümüz azaları ile ailele- lerine mahsus olmak üzere 11 mayıs 1934 cuma günü Boğaziçin- de Uluköyde Misırlı İsmail Paşa Parkında saat 10 dan 18 e kadar devam etmek üzere bir kır eğlen- cesi tertip edilmiştir. Herkes yiyeceğini ve faal aza idman kıyafetini beraber getire- cektir. BURSA BELEDİYESİ Sınat, ticari, tarihi, zi:ıliıw beledi. Büyük ve Resimli Bir Yıllık Çıkarıyor. .. TÜCCAR ve SANA YiCiLER! 1934 Buraa Belediye yıllığına ILÂNLARINIZI VERİNİZ el e Belediye 1934 yıllığı Bürosu BURSA Renkli Sahifelerde - ilân kısmında : Ehven şernit. İstifade ediniz! SON POSTA —— — Saat Tamircisinde — Benim Saat nasıl gidiyor!.. — Sizin gibi ağır ağır?.. Dünya İktısat Haberleri Italyada Pamuk Enstitüsü İtalyan resmt gazetesi, merkezi Dokuma | Milânoda — olmak S n | Üzere bir pamuk anayini | enstitüsü ai Murakabe | edilmiş olduğunu Edecek | bildirmektedir. Neşredilen enstitü talimatna- mesine göre — İtalyada — mevcut pamuk işinin her sahasile meşgul fabrikalar bu enstitüye girmek mecburiyetindedirler, Enstitünün — maksadı - İtalya pamuk iplik ve mensucat sanayii- nin vaziyetini yakından takip etmek ve pazarların istihlâk ka- biliyetine göre istihsali tahdit ve bu suretle imal — edilmesi , lâzım gelen hisseyi azaya tevzi eylemek olacaktır, Bundan maada enstitü İtalyan pamuklu mensucatının' hariç pazar- larda sürümünü temin etmek için çalışacak ve İtalyan sanayiinin ihtiyacı olan iptidat maddelerin toptan ve daha müsait şeraitle tedarik edilmesini temin edecektir. Enstitünün — masarifi gümrük resmine ilâveten İtalyaya — ithal edilen ham pamukların kilosun- dan alınacak ( 30 ) liret santimi ile karşılanacaktır. İtalyanlar son senelerde bil- hassa Japon rekabeti karşısında pamuk — mensucat — imalâtlarına mahreç bulamaz vaziyete gelmiğ- lerdi. Bu suretle fabrikaların bir- leşmeleri bilhassa bu noktadan dikkate — değer bir ehemmiyet arzetmektedir. * Aylardanberi dünya kauçuk müstahsilleri, istih- fazlalığı sukutun önüne geçmek için, dün- ya kauçuk istihsalâtını tahdit için müzakerede bulunuyorlar. Bu maddenin en büyük müs- tahsili vaziyetinde bulunan Holam da ile İngiltere müstemlekelerinin bu verimli gelirini tahdit etmekte çok mütereddit davranmakta ve bu sebeple bir anlaşmıya varmak kabil olamamakta idi. Son günlerde elde edilen ha- berlere göre iktısadi işlerle uğra- şan dünya sumumi efkârını iş; eden bu mesele halledilmiş bulu- nuyor. Maamafih Felemenk Hin- distanı kauçuk ekicileri beynelmi- lel birliği bu husustaki kararları henüz neşretmiş değildir. İngiliz salâhiyettar mahafilinden sızan haberlere göre iki taraf ta, Lnı- sip itibarile, tahdit işini kabul , Fakat bu tahdit keyfi- yetinin birdenbire tatbik sahasına konulmasının müstahsil üzerinde çok fena bir tesir yapacağı dü- şünüldüğünden bu işin tedrici bir sürette —ifası kararlaştırılmıştır. Meselâ tahdidatın yüzde onu birinci yüzde yirmisi ikinci ay zarfında tatbik olunacak ve on ay nihayetinde — kararlaştırılan tahdit plânı yüzde yüz tatbik sahasına geçmiş olacaktır. Aksi bir vaziyet tehaddüs etmezse bu mühim mesele de böylelikle halle- dilmiş bulunayor. İmtrîşş';ıziı'Şîrket—lerden Şi- | kâyetiniz Varsa Yazınız Radyo Şirketinden Şikâyet Radyo şirketinden pek çok şikâyetim var. Kendisine birkaç defalar yazdım; hiç aldırmadı. | O, yine kendi bildiğini okuyor. Bu şirkete sözünü ” dinletebilecek bir makam yok mudur? Bunlar lâyüs'al amma yefal midirler. Şikâyetimizi kime bildirelim? Bu husus hakkında lütfen bendenizi tenvir buyurmanızı rica ederim efendim. Karilerinizden : Ziya Mnkara Su Şirketi Maişeti üç odalı bir evden temin edilen fakir, kimsesiz bir kadınım. Evimin bir odasında oturur, diğer odalarını kiraya veririm. Evimde bir tek su .mus- luğu ve bir de saati vardır. An- kara Su Şirketi bu odaları kiraya verdiğimden dolayı müstakil üç €v veya üç daireli apartımanmış gibi benden beher kiracı için mecburi sarfiyat bedeli diye met- re mik'abı yirmi kuruş hesabile her ay yirmi bir metre parası olarak 420 kuruş ve saat kirası diye de otuz kuruş alıyor. Saatin kaydettiği noksan sarfiyatı hiç ehemmiyete almaz. Zaten İcar bedeli olarak aldığım on iki lira. Bunun da yarısını suya verince geride kalan para ile nasıl idare olur ve diğer borçlarımı nasıl öderim.,, Ankara İstiklâl mabhallesinde N4 9 da Behiye Yine Ankara Su Şirketinden Benim de Ankara su şirke- tinden şikayetim şunlardır. Bundan kırk, kırk beş sene evvel Abidin Paşanın valiliği za- manında Ankaraya bir su getiril- miş. Ve masarifine yardım olmak üzere isteyenlere kalemi beş al- tınban su satılmış. Peder rahmet- Emlâk li de beş altın. mukabilinde bir kalem su almış. Kendimi bildim bileli bu su evimize akar ve ay- da elli kuruş mukabilinde ve belediye de umumi yollarının ta- mirine bakardı. Geçen sene An- kara su şirketi bu suları kesip kendisine maletti. Vukubulan müracaatımda “bu sular belediyeye ve oradan da şirketimize — geçtil,, diye cevap verdiler. Halbuki aklı erenlerin söylediklerine göre belediyelere geçen sular umumi vakıf sulardır. Böyle hususi ve mülk suları şirs ketin kendisine irat yapmasına imkân yoktur. Ankar! Hacımusa mahallesinde No 21 de Humamcırade korlmesi Ayşa Bu Da O Ankara Su Şirketinden şikâe yetlerim şunlardır: 1 — Altı daireli bir apartı manım var. Bütün dairelere tek bir saatten su veriyor ve buna rağmen de saatin kaydettiği noksanı ve dairelerin boş kaldığı zamanı nazarıitibara — almıyarak ( mecburi sarfiyat ) namile her daire için ayrı ayrı benden her” ay için beheri (20) şer kuruştan | (7) şer metre mik'abı su parası alıyor. ğ 2 — Her daireye ayrı saat takmaması, “herkesin — hesabını karıştırmıya ve kiracılar arasında - ihtilâf çıkmasına sebep oluyor. 3 — Sonra kiracıları abone- man olarak kabul etmiyor. Mal sahibi sıfatile benden her daire için (450) şer kuruş teminat akçası namile bir meblâğ alıyor. Esasen kira bedeli almakta çektiğim müşkülât kâfi değilmiş gibi bir de kiracıların sarfettikleri —| sulardan dolayı şirket hesabına — bedava tahsildarlık mı yapayım? Ankara Işıklar caddeşi No. 30 Hakla Eytam Bankası İlân İstanbül Dördüncü İcra Memurluğundan : Beşiktaşta |Akaretlerde 87 No. l1 hanede sakin iken elyevm ikâmetgâhı meçhül Mehmet Turgut B. Emlâk ve Eytam Bankası İstanbul şubesine iskonto ettirdiğiniz Eylül ilâ T. sani 933 aylara ait maaşınızdan 67 lira 50 kuruşun Mal Müdürlüğünce verilmemesinden alacaklı Emlâk ve Eytam Ban- kası dairemize müracaatle hakkınızda icrai takibatta bulunmuş ve meblâğı mezkürun Eylül 933 tarihinden itibaren *09 faiz ve 5 ücreti vekâlet ve masarifi icraiye ile birlikte tahsili hakkında tara- fınıza günderilen ödeme emri zahrına mübaşiri tarafından veri!en meşruhatta ikametgâhınızın meçhul bulunduğu anlaşılması üzerine ödeme emrinin ilânen tebliğine karar verilmiş olduğundan tarihi ilândan itibaren 20 gün zarfında işbu takip hakkında bir diyece- giniz varsa 934-1540 dosya numarasile şifahen veya tahriren bildirmeniz aksi takdirde icrai takibata devam olunacaği ödeme emri tebliği makamına kaim olmak üzere ilân olunur, * (328) * İstanbul Dördüncü İera Memurluğundan: Nişantaşında Teşvikiye mahallesinde ikinci sokakta 47 Nolı hanede sakin iken elyevm ikametgâhı meçhul Abdülmecit Beye: Emlâk ve Eytam Bankası İstanbul şubesine İskonto ettirdiğiniz Eylül ilâ T.Sani/933 aylara ait m: maşınızdan 30 liranın Mal müdür- lüğünce verilmemesinden alacaklı Emlâk ve Eytam bankası dairemize müracaatla hakkınızde icrei takibatta bulunmuş ve meblâğı mezkü- run Eylül/933 tarihinden itibaren *69 faiz ve *45 ücreti vekâlet ve masarifi icraiye ile birlikte tahsili hakkında tarafınıza gönderilen ödeme emri zahrına mübaşiri tarafından verilen meşruhattan ikamet- gâhmızın meçhul bulunduğu anlaşılması üzerine ödeme emrinin ilâ- nen tebliğine karar verilmis olduğundan tarihi ilândan itibaren 20 gün zarfında işbu takip hakkında bir diyeceğiniz varsa 934-1785 dosya numarasile şifahen veya tahriren bildirmeniz aksi takdirde icrai takibata devam olunacağı ödeme emri tebliği makamına kalım olmak üzere ilân olunur. «328» Akay İşletmesi Müdürlüğünden: Akay vapurlarında ve iskelelerinde bir sene müddetle ilân asmak işini almak isteyenler 10/Mayıs/1934 tarihine kadar İdare Levazım Şubesinden - şartları öğrendikten sonra 10/Mayıs/1934 Porşembe günü saat 15 te kapalı zarPla tekliflerini Şefler nine tevdi eylemeleri. Encüme- (204 v