May 4, 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

May 4, 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

? ei Lti el PMMemleket Manzarası Sarıkamışta Bu Sene Yapılacak Belediye İşleri Sarıkamış (Hususi) — Belediye Meclisi son içtimamı yaparak dağıldı. Bu içtimalarda geçen sene tasdik edilmiş olan beş senelik mesaj programından bua sene içinde aşağıdaki — işlerin yapılması kararlaştırılmıştır : 1 — Eski pazar yerinde yeni- den - ihtiyacı temin edebilecek tarzda bir hal, 2- Kasabanın elektrikle tenviri: Bu tenvirat, Sarıkamışın garbişimalisine düşen suyun kasabaya 5 - 6 kilometre mesafesinde Yağbasan ile Çatak köyü arasındaki harap değirmen mevkünde mümkün irtifa verilerek burada elektrik tesisatı yapılacak. Bunun için de Belediyenia mağaza, dükkân ve fırın gibi 40 kadar emlâki karşılık gösterilerek Be- lediyeler * Bankasından — istikraz aktolunacaktır. 3 — Gaziler meydanında 4 yol ağzındaki çeşmenin yeri de- mfü"ek 50 metre mesafedeki huriyet caddesinde halkın ve hayvanatın daha fazla istifa- desine elver'şli bir çeşme yapı- ması. Bundan başka Belediye caddesinde hamam civarındaki çeşme suyunun da memba ve mecrası tanzim olunarak burada da bir çeşme İnşası. 4 — Kasabadaki bozuk köprü we yolların tamiri, 5 — Yangin tulumbası (alât ve edevatı itfaiyejnin noksanları- nn ikmal olunması. 6 — Belediye kanunu muci- bince kasabanın hududunu gös- ter'r bir harita vücude getirilmesi. 7 — Merbahanın bir daha fenni surette tamir olunması. 8 — Millet bahçesinde bazı tertibat ve tanzimat yapılması. 934 bütçesi 12 bin 46 lira olarak tesbit ve kabul olunmuştur. , Enez'de Kurt Sürüleri Zarar Yapmıya Başladılar Keşan ( Hususi ) — Bu sene Enez mıntakasında pek fazla kurt vardır. Kurtlar sürü halinde gez- mektedirler. Celep Hasan Kadri Beyin sürüsündan 300 koyun par- çalamışlardır. Sultaniçe köyünden Mahmut — Efendinin — anlattığına nazaran köyün çift hayvanlarından 15 tanesi kurtlar tarafından par- çalanmıştır. Enez köylüleri kurt- larla mücadele açılmasını arzu etmektedirler. Üç Hırsız Tutuldu Konya Ereğlisi ( Hususi ) — Kır İsa oğlu uu.ı.f Osman - oğlu Haydar, Kamber oğlu Osman ile iki arkadaşı mektep Müfettişi Refik Beyin evine girerek eşya- larını çalmışlardır. -Jandarmanın ptığı takibat neticesinde hırsız- rın hepsi tutulmuşlardır. dıkları eşya ellerinden mi şedilmiş ve kendileri de Adliyeye verilmiştir. . Yozgat Belediye Meclisinin Fevkalâde İçtimar Yozgat, (Hususi) — Belediye Meclisi yarın fevkalâde olarak toplanacak ve şehir sularının 934 :l:;:ıine ı:: k::nl surette isa- Kalbi Sağda Olan Adam İzmir, (Hususi) — — Nakliyat müteahhitliği yapmakta olan Ha- San Bey isminde bir — zatın * röntken ile yapılan muayenesinde kalbinin ve kalple alâkadar teşek- külâtın sağ tarafında olduğu , Hasan Bey sıhhat- lir. Avrupaya gidecektir. Zonguldağın Su ihtiyacı Nasıl Karşılanacak ? Kömür hav- zasının merkezi Zonguldak gerek nüfus ve gerek şehircilik nokta- sından — günden güne büyümek- tedir. Neşredilen istatistiklere göre 1923 — senesinde mülhakat — hariç olmak üzere Zon« guldak kasabası- nın nüfusu 29,104 iken 1932 sene- sinda 38,102 rak- kamına yükselmiş yani on — sene içinde yalmız vi- lâyet merkezinde “9w bin kişilik bir artım kayde- dilmiştir. Şehirde bina adedi fazlalaş- tıkça, nüfus kesafeti arttıkça Zon- guldak belediyesini senelerden- beri düşündüren su derdi günün bellibaşlı mevzuları arasına gir- miştir. Zonguldağın — içilecek — suyu «Bağlık» ismi verilen biricik men- ba suyudur. Bu su İstanbulun keş,, suyu — ayarındadır. Şehre bir saatlik mesafeden fıçı- larla gelirilen bu suyun küçük fıçısı 25 kuruşa satılır. Senede vasati “7,, bin nüfus tezayüdü kaydedilen Zonguldakta bu membaın da birkaç sene sonra ihtiyaca cevap veremiyeceği anla- şıldığından Zonguldak -belediyesi esaslı bir su tesisatı yapmağı tasarlamış ve bu iş için mütehas- sısların fikrini almıştır. Yapılan tetkikattan çıkan neticelere göre meydana getirilecek su tesisatı için 100 bin lira gibi mühim bir paraya ihtiyaç vardır. Zonguldak belediyesi şebrin su ihtiyacını bir an evvel temin için vücuda getireceği tesisata lâzım olan parayı bulmağa - çalı- şizken kömür istihsalâlı için kurul- muş bir ecnebi şirketi senelerce evvel meydana getirdiği tesisatla sayısı bini geçen bina, fabrika ve müesseselerinin su ihtiyaçlarının karşıladıktan başka limana gelen Türk ve ecnebi vapurlarında su satmaktadır. Bu şirket teşekkül maksadının hilâfına olarak, kö- mürden başka memleketin suyu: nu da istismar etmektedir. gnmen eee Su ihtiyacı pek mühim olan Zonguldakta yeni gapılan Halkevi ve binayı yapan mühendis Fahri Bey Abülhamidin — milletin sırtından bahşettiği geniş imtiyaz ve muka- velelerle — Zonguldak havzasına girdikten bir müddet sonra hiçbir müsaade, mukavele ve imtiyaza istinat etmeksizin şehrin en gür bir su — membamdan istifade etmiş, birçok fabrika ve müesse- selerden başka vapurlara da su satmakta bulunmuştur. Memleketin belediyesi şehrin su derdine çare bulmak için bir- çok tedbirler araştırırken bu ecnebi şirketin şehrin en gür su membarmnı elinde tutması da nazarı dikkati celbetmektedir. 28 nisan 926 tarihli “ Sular Bilecik'te Ziraat Bankası, Koope- rıüfleri"Koııtrol Etti Bilecik (Hususi) — Gölpazarı ve Osmaneli kazalarile Küplü ve Yarhisar nahiyelerinde birer ko- operatif açılmıştı. Bunların teah- hüt edilen sermayeleri yekünu 13 küsur bin lirayı bulmaktadır. Fakat ikrazatı fazladır. Bu seneki alacağı yekünu 30 bin küsur lira dır. Bu kerre Ziraat Bankası esaslı bir kontrol yapmış bu ko- operatiflerin faaliyetlerinin müs- mir olmadığı ve esaslı bir ıslaha muhtaç oldukları neticesine var- mıştır. Bilhassa bu tetkikte en büyük sermayeli olan Gölpazarı kooperatifinde bazı yolsuzluklar olduğu görülmüştür. Ziraat Ban- kası işe vazıyet etmiş ve bir mü- keaerea kene sanlanemeerAr Kanunu ,, çok sa- rihtir. Bu kanun, şehir ve kasa- balarla köylerin umumun ihtiyacını temine — mahsus suların tedarik ve idaresini — bele- diye teşkilâtı olan yerlerde — Bele- diyelere, olmayan yerlerde — Köy Kanunu mucibince ihtiyar meclisleri- ne vermektedir. Kanunun sara- bele- bir şirkettir. Memleketten kovulan padişahların ihsan eylediği imti- yazın verdiği hak, Zonguldak havzasında kömür işletmekten ibarettir. s Su tesisatı yapmak ve bundan azami teneffu etmek hakkı hiçbir zaman girkete verilmemiştir. Binaenaleyh: Şebrin su ihti- yacina çare bulmak için sarfede- ceği 100 bin liraya bir varidat karşılığı arayan Zonguldak bele- diyesinin herşeyden evvel yapa- cağı hareket, sular kanununun yerdiği hak ve salâhiyete müste- niden, Ereğli şirketinin fuzuli olarak senelerdenberi elinde bu- kmndurduğu ve tesisat masrafını birkaç misli çıkardığı su tesisa- tına bir an evvel vazıyet etmek- ten ibarettir. . Zonguldakta Halkevi Bir müddettenberi yapılmakta olan Zonguldak Halkeyinin inşaa- tı sona ermiş ve Halkevi teşki- lâtı yeni bina dahilinde çalışmıya başlamıştır. Bu zarif bina 69 bin liraya mal olmuştur. Birçok oda ve sa- lonlardan başka Gazi köşkü ve mükemmel bir muzik holü vardır, Binanın arka cephesinde ya- pılmakta olan sinema salonu ve asri tesisatı ihtiva eden sahnenin inşaatı haziran ayı içinde tamam- lanmış olacaktır. Bu güzel yapıyı mühendis Fahri B. yapmıştır. Bu şirket 312 senesinde İkinci | fettiş göııdemi;ı.ir. : Ahmet Nalm Resimli Memleket Haberleri aZZ 1 — Bitlis Halkevi hummalı bir faaliyetle çalışmaktadır. Evin her şubesinde göze çarpan bir mesai vardır. Resimde Ev idare heyeti reisi ve azalar görülmektedir. 2 — Akşehir San'atkârlar İd- man yurdu gençleri spor saha- sında olduğu gibi musiki saha- sında da çok çalışınaktadır. simde bu gençlerin ayrı ayrı vü- cude getirdikleri bando. ve sax heyetleri görülmektedir. Akşehirli bir genç te Ahenk isimli yeni bir saz icat etmiş, kendisine Akşehir Halk Fırkası tarafından bir tak- dirname verilmiştir. $3. — Bolu Halkevi güzel san'- atlar şubesinin teşkil ettiği bando takımı güzel bir programla çalış- maktadır. Bando her merasime iştirak etmekte, halkın musiki ihtiyacını karşılamaktadır. Ban- donun — muallimi musikişinasları- mızdan Rahmi Beydir, Memleketten Telgraflar Muğla'da Yol Yapma Faaligeti Muğla, 2 (A.A.) — Milas ve Ahi yolunun üç kilometrelik kısmının — şese - olarak yeniden yapılması ihale edilmiştir. Milas- Köllük yolunun da keşfi hazır- lanmaktadır. — Ahi - Kavaklıdere arasında bulunan 6 köprünün in- şası bitmiştir. Bu köprüler meya- - nındaki Mesevle köprüsü vilâyet dahilindeki ahşap köprülerin açık- hlık itibarile en büyüğüdür ve 26 metredir. Köy yoliarının 933 pro- gramı bitmiştir. “Yeni senenin programı hazırlanmaktadır. Geli- bolu köprüsünün yıkılan kısmının inşasına başlammnıştır. Tütün Vaziyeti Muğla 2 (A.A.) — Vilayetin her tarafında tütün ekimi devam etmektedir. Dikim Muğlada yarıy hati — karşısında | ,0 Li Clir. Milas'da üçte iki, Fet- Zonguldak hiye ve Bodrum'da nısıf derece- sinde tütün dikilmiştir. Kayseri Halkevinde Kayseri, 2 (A.A.) — Halkevi “içtimai yardım şubesi Kayseride bulunan asker ve sivil bütün doktorlardan sıra ile birer gün Halkevinde bulunarak fakir has- talara bakmalarını rica etmeyi karar altına almıştır. Karar kem- dilerine bildirilen doktorlar bu teklifi memnuniyetle kabul etmişeyik | lerdir. Fakirlerin ilâçları bel tarafından verilecektir. Tosyada Pirinç Ekimi Çankırı, 2 (A.A.) — Tosyada pirinç zeriyatı geçen — senelere nisbetle çoktur. Bu da şu sırada ileri gelmiştir. ; Konya Nümune Çiftliğinde Konya, 3 ( AA ) — Ziraat Vekâletine devri umum! meclisçe kabul-edilen Nümune çiftliğindeki hayvanatı ve baytari işleri teftişe gelen baytar umum müdürü Sabri Bey üç gündür tetkikatla meşgul- dür. Sal in tetkikati cumar- tesi günür bitecek ve çiftlik çok kıymetli bir bara haline ifrağ edilecektir. s Nazilli Belediye Reisliği Nazilli (Hususi) — Münhal bulunan belediye riyasetine Hoca zade, Emin B. seçilmiştir. İhsan, avukat Ulvi Beyler encümen azas lğıma; Ragıp ve avakat Sami Beyler de reis vekilliklerine seçik mişler -ve belediye divam mez- kür zevattan teşekkül etmiştir. Ercişte Köylüye İkrazat Erciş (Hususi) — Vilâyet Ziraat Bankası fakir köylülere kefaleti müteselsile para ile ikraz etmek için icap eden makamlar nezdin de teşebbüste bulunmuştur. Bam kanm bu teşebbüsü bütün köylür keri sevindirmiştir. Tarsus Belediyesinde lı—?:üfııt.ı Hacı Hüsnü Bey ta- dan belediyede tetkikat ya- ri bildirmiştim. İşten el PıldElı :gı'ıl.ıeı , muhasebeci M:hml