4 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

4 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sağla Dünya Hüâdiseleri ı_ Buzlu Adaların Servet Damarları Kutup mıntakalarında bulunan birçok yerleri ek- serimiz — hayattan uzak .. ve korkunç buluruz. Ekserimi- .zin hayalinde buraları sonsuz buz çöllerinden başka bir şey değil- dir. Filhakika kutuplar şimdiye kadar yüzlerce âlimin başım in- safsızça yediği için oralarını kor- kunç bulmakta haklıyız. Ancak buz diyarlarının hayattan ve hare- ketten mahrum olduğunu zannet- mek haksızlıktır. Son yapılan müşahadelere ve hesaplara göre Spiçberg ve Yeni “zambel ve Ternöv ve Groenland adalarında dehşetli surette avcılık yapılmakta ve bu avcılıktan her Kutuplara Doğru Yeni ““Şbirmuhacerei “#ene milyonlarca lira hasılât temin “edilmektedir. Binlerce avcı her'sene burada yyazın hüküm sürdüğü mevsimlerde harekete geçerek kürklü hayyan avlamakta ve dünya yüzüne sev- ketmektedirler. Bilhassa Groen- land adasında avcılık adeta teş- kilâtla, hesepla ve kitapla idare edilir bir sanayi şubesi olmuştur. Kadınların omuzlari — üzerine attıkları Arjante tilkilerden tutu- nuz da bazı yatak odalarının zeminini süsleyen beyaz ayı post- larına kadar her cins kürkün ihracat merkezi olan bu yerler başlıbaşına bir hazinedir. Bu taraflarda kesretle tutulan Morina, Balina ve Fok balıkları- nn yağlarından, kemiklerinden ve derilerinden de ayrı ayrı isti- fade edildiği için bu cins servet te kayda değer bir ehemmiyettedir. Bu yüzden buraya yerleşen insanlar dünyanın dört tarafından çektikleri paralarla adeta zengin- ir. Bu vaziyeti gören ok Avrupalı, kutupların bu =uhhrmıpddolru =hıceıde Bu havalide hergün yeni mu- hacirler türemekte ve yerleşmek- tedir. Haber - verildiğine göre akında buz diyarları kesif bir k kütlesile dolacaktır. * Fnıudı yeni bir kütüphane teessüs etmiştir. Burada sırf Alman Nazi- lerinin rejimi tat- bik baş- layalıdanberi Hit- lerciler tarafından yakılan veya hudut —harici edilen eserlerin bakiyeleri toplanmaktadır. Kütüphanenin açılış merasimi geçenlerde olmuştur. Söylenildi- “gine göre burada adedi yüzbin- lere çıkan kitap toplanmıştır. Bunları okumak istiyenler ko- haylıkla elde etmekte ve llmt hane müessisleri tarafından hususta birçok propaganda yapıl- maktadır. Bunların içinde hudut harici edilen Yahudi âlimlerin kitapları olduğu :ibl daha düne kadar Almanyada büyük ikbal mevkileri işgal etmiş ve çok tanınmış kim- selerin de eserleri vardır. Bir taraftan söylendiğine göre Almanyada (Hayl Hitler ) yani * Hitler seni Allah takdis etsin ,, ibaresile başlayan veya biten ki- tapları Hitler rejimi kendisine muhalif olarak tanımakta ve der- hal yakmaktadır. Bu yüzden yüz binlerce eser kül olmuştur, Bizim Abdülhamit zamanının ve “sayei maarifvayei hazreti pa- dişahide,, nakaratını hatırlatan bu çylıyı.iıınııık biraz müşküldür. | hüküm sürdüğü “büyük prens dururken küçüğün — parlak bir hâdise oldu. Brunehaut / kika güzeldi, beyaz güzelliğin çok “kacasını hiç beyenmemişti, daha Eski Frank kırallarından Clo- taire, ölmezden evvel üzerinde toprakları dört oğluna pay etti, Bu çocuklardan Sigebert adlısı «Austrasie» mım- takasında Chilperic ismini taşıyan prens de — «Neustrier — toprakla- rinda — kiral — olmuşlardı. — «Chi- pric» evli idi. Kısrak kadar kuv- vetli ve Frödögonde adlı bir ka- rısı verdi. Bu kadın, esmer güzeli idi. Lâkin kıraliçe olmasına rağmen toy kas- Z N W Ğ raklara benziyordu, gülüşü kişne- den farksızdı. Prensliği sıralarında bu ele avuca sığmaz, muhabbetinin acı- sıra dayanı'maz kadınla - babası kıral Clotaire'i gücendirmemek için - iyi geçinmeyi ve onun kişnemelerine, — çiftelerine, — diş darbelerine — tahammül — etmeyi iltizam eden Chbilperic, babası ölüp de bizzat küçük bir kıral olunca vaziyetini değiştirdi, ida- resi kolay bir kadın almayı ka- rarlaştırdı. Bu kararı verirken yeni kıraliçenin mutlaka beyaz ve çok beyaz olmasını da düşündü. Çün- kü her esmerin Fredtgonde'a ben- zeyeceğini sanıyordu. Chilperic sağa baş — vurdu, sola baş vurdu, şuraya adam günderdi, buraya elçi — yolladı. Nihayet İspanyadaki “Wisigoth,, lar kıralı Athanagilde'in kar gibi beyaz tenli ve fakat ateş kadar sıcak kanlı iki kızı bulunduğunu öğrendi. Bunların büyüğü Brune- haut ve küçüğü Gals-Winthe adını taşıyordu, küçüğü — büyüğünden birkaç numara daha güzel bulu- meyi andırıyordu, okşayışı çifte- ’ muyordu. Chilperic, küçük — Wisigoth güzelini - almayı tasarladı, lâkin evlendirilemiyeceğini — düşünerek bir plân kurdu, kardeşi Austrasie kıralı Sigeberte müracaat ” etti, aralarındaki kardaşlığın bir de bacanaklıkla kuvvetlendirilmesini istediğini söyledi ve onun Wisigotb ' prenslerinden Brunehaut ile ev- lenmeye muvafakatini aldı. İki kızkardeşin iki kıral kar- deşle evlenmeleri 6 devir - için | Austrasie ve Galswinthe de Neus- trie sarayına gelin olarak geldi. — Chilperic'in yeni karısı filha- nefis bir numunesi idi. Fakat ilk geceden densizliğe başlamıştı. Sanki o, kanındaki ateşi İspanya- da bırakmıştı, kardan bir kostü- me bürünerek franklar diyarına gelmişti, okadar soğuktu ve soğuk |/ davranıyordu. Chilperic uzun bir zaman, gü- zel karısının kar kostümünü çıkar- mıya ve ona ılık bir manto giydir- Tarihi Müsahab Esmerle Beyaz Mücadelesi muş görünen dudak- larına mini mini “ bir tebesşüm getirmiyor- du, gözlerindeki - iki yeşil buz zerresini eritemiyordu. Veliaht prensin anası olmak “sıfatile eski Kıraliçe Fredegonde'a Neustrie sarayında kalmıştı. Yarı mahpus hayatı geçiriyordu ve uzaktan sabık kocasile yeni kıra- liçenin genül harbını seyrediyor- du. Wisigoth'lu beyaz kadının hir- çınlıktan — vazgeçmediğini — öğ- renince düşündü, bu vaziyetteki sırrı. bulmaya çalıştı ve bir gün kocasına şu haberi gönderdi: — Hayvanlar kendi cinsleri- ni ararlar. Kıraliçe, Franklılar arasında sıkılmış olacaktır. Wisi- göthe sarayından birkaç kadın, birkaç ta erkek hizmetçi getiriniz ve bunları kıraliçenin seçmeasine izin veriniz, göreceksiniz ki hem- cinsleri arasında beyaz yüzlü ka- rınız. neş'elenecektir. Fredegonde, kendi yerine gelen güzel kızın kalbini bir tahtütaç için feda ettiğini sezmişti. Kocasına verdiği öğütle rakibesini faka bastırmak istiyordu. Nitekim bu plân, çabuk netice verdi. Wisigoth'- lu kıraliçe Chilperic'in müsaadesile memleketinden getirttiği adamlar arasında - sevgilisi olan genci de sokmaktan çekinmedi ve gencin Neustrie sarayma girmesile be- raber- yıllanmış iştiyaklar şahlandı, gizli birlemeler başladı, yine Fre- degöndün yaptırdığı tarassatla da maceradan Chilperic haber aldı, kendisinden esirgenen tebessüm- lerin kimlere bol bol verildiği- ni gözile gördül.. e CM ic bu f.e."i. vaziyette Tjj SON POSTA İLÂN FİATLARI Ne yapayım? Bu K Taşaameın — AEAERA A | b= ı'ıııı ne ceza vereyim ? mın yanma koşmuş ve onun boynuna sarılarak — #or- muştu; — Ne yapavyım bu beyaz y- lana nasıl bir ceza vereyim? Fredegonde, çoktan yemsiz ka- lan aç bir kısrak gibi acı acı kişnedi, şu cevabi verdi: — Beni onun gözü önünde sev, onu benim gözüm önünde -boğl Chilperic bu nasihatı — tuttu. Golswinthe'i boğdurdu, Kıraliçelik tacını yeni baştan Fredegonde'a giydirdi, Artık “ kadın zevkinin,, yalnız esmerlerde bulunabildiğine inanıyordu ve huysuz Fredegonda tapıyordu. Fakat baldızı. Brune- haut bu cinayeti - affetmemişti, kocası Sigeberth'i Çhiperic aleyhi- ne şiddetli teşvik ediyordu. Bu e- mer ve beyaz meselesi şimdi iki kardaş arasında kan davası — hü- Hini almıştı, Franklar — siyaseten oldı gibi hissen de ikiye ayrıla- nkut: davayı silâhla müdafaaya Fredegonde, Frank kütlelerine pek hoş görünen sert tavurlarile, yarı vahşi gönülleri alt üst eden esmer güzelliğile mücadelenin ha- kiki kumandanlığını — yapıyordu. Onun en kuyvetli silâhı entirika idi. Bu silâh ile kocasının kardeşi ve boğdurttuğu kadının - eniştesi olan Sigeberth'i de sarayında han- çerletmişti. Bununla beraber Aus- trasle sarayındaki Wisiğoth'la kıra- liçe, mücadeleden vazgeçmemişti, kocasının elinden düşen - harp bayrağını Köndisi eline alarak kan davasını takipte devam ediyordu. Fakat Fredegonde, bu düşma- nından da zeki ve cessur idi. Çevirdiği entirikalarla Brünehaut'u kendi sarayında bir ağ içine koymuş- tu,hergün bir ıstıraba düşüyordu. Onun kocasından sonra oğullarını da birer birer öldürtmüştü. Niha- yet bir muharebede bizzat ken- | disi de yakalattı, Chilperic'ten sonra kıral olan oğlu ikinci Clotaire'e verdi. — İşte, dedi, beni, babanı ve seni Üzen düşman. — Hepimizin - öcünü almalısın. Clotaire anasinı memnun etmek için tam Frakça hareket etti, Brunehaut'ı azgın bir atın kuyru- ğguna bağlattı, taşlı yollarda sürük- leterek parçalattı ve Frank tari- hindeki esmer ve beyaz kadın Şikâyeti İki senedenberi Eyüpteki Cis- laved lâstik fabrikasında idim. Sa- —ü ei L Kari Mektapları | Bu Nasıl Fabrika? | Bir Türk Gencinin Hazin nayi mektebi mezunu olduğum için makine dairesinde çalışıyor- dum. Tahsilim yerinde ve Türk olduğum için fabrikayı ziyarete gelenlere mihmandarlık vazifesini de bana gördürürlerdi. Geçen perşembe (19 nisan) Yüksek Ti> caret Mektebi talebeleri müesse- seyi gezmiye gelmişlerdi. Ken- dilerine makine — dairesile di- ğer teknik kısımları gerdirdim. Fakat onlar daha ziyade muha- sebe ile alâkadar — oldular ve muhasebe servisini görmek iste- diler. Hulbuki Muhasebede ada- makıllı türkçe bilen kimse yoktur. Ben de muhasebeden anlamadı- ğun için bu kısımdan istifade edemiyeceklerini, esasen fabrika- nn muhasebe servisinin zannedik diği gibi geniş teşkilâth bir k- ıı. olmadığım ve bu sebepler- en arzularını ine getiremiye- Çok gariptir ki şirket benim bu dürüst hareketimi fabrikanın aleyhine bir hareket olarak te- lâkki etti ve beni de işimden çıkardı. Filkakika yalan söyl ğ Şirketin — mubasebe w olduğu gibi "':f kısımlarında da öz Türkler çok az >bir yekün teşkil ediyor. Öz Türk işçilerin mukadderatı, bu. — memlekette gşefkat ve kazanç bulan, fakat öz Türk olmıyanların ellerinde oyun- cak oluyor. Muhterem İktısat Vekilimizden çok rica ediyorum: Bu müessesede ufak bir tetkik yaptırsınlar, Gö- receklerdir ki) burada çalışan öz Türk çocuklarının miktarı yüzde Tamail Mustafa Tomruk Suyu Temizliği Muayene Neti- cesi Anlaşıldı — Bundan bir müddet evvel belediye tarafından yapılan bir tetkik neticesinde Çamlıcadaki Tomruk suyunun içinde bazı uzvi maddeler bulunduğu, bu sebeple suyun mühürlendiği yazılmıştı. Ancak su sahibinin bize bizzat anlattığına ve elinde belediye tarafından — verilen resmi tezke- reye göre Tomruk suyu artık tamamen temiz ve sıhhi bir va- ziyettedir. Esasen içinde uzvi maddeler bulunmadığı da tesbit edilmiştir, Raporda bu suyun mikyası ma' derecesi (1) olarak il » Diğer taraftan bu mecrasında köpek leşi bulunduğu hakkındaki ihbar da tahakkuk &! memiştir, Kibrit Kutularında Eksik Kibritler Dün matbaamıza çalışkan bir Türk genci geldi. Kendisi, mat- baamızın tam karşısında bir bak- kal dükkânını kira ile tutar. Ci var müesseselerden biri, bir dest! kibrit istemiş, Vermiş. Fakat des” te açılınca kutuların içindeki kibr ritler noksan çıkmış. Onları biz! göstermeye gelmişti. Biz, doğrı bu müşahedeye şaştık. Ümit ede” riz ki Kibrit inhisar müessese! Ç L —e ——— — — ——— —— ——— ——— " Yalnız şu kadar var ki Alman- | meye savaştı, muvaffak olamadı. de k j “yada bugün eskisi gibi önüne | yalvarışlar, yakarışlar, sitemler, : mücadelesi bu facla ile kapandı. | Ö bir'Guka bu mum ? : “tehditler “ve hiçbir. gey”onun done | > * SÜa vi (FT tammal aati dürie T l — gelen bir eser yazamamaktadır. '