17 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

17 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

No, 21 17-5- 984 SON POSTA Nakili: A.R. Bir îçki Âleminde .. & Sait Ef., Rakı Dolu Kadehini Yuvarlarken İçyüzünü Meydana Vurmuştu..,, —a c — Evet. Sait Efendi.. Demiş | ya balığını ku'ruğundan - tutarak amma... Okaldırdı. — Balığın - altına ağzinı — Bunun amması.. Mamması yaktür.. Şu ölümlü dünyada oka- dar cüşünecek ne var, Lokman hekimin dediğini yapıver, ves- selâm, Lâf olsun diye sordum: — Lokman hekim ne demiş, Sait Efendi?. — Haaa... Bu da büyük bir | sözdür. Lokman hekim de; ayağr mı sıcak tüt, başını - serin.. Sat- ver şu dünyanın anasını, düşüm- me derin; demiş. Şimdi sen de, Lokman heki- min dediğini yap. —Evvelâ şu başızdaki baş örtüsünü çıkar at, başın biraz serinlesin.. Sonra da, sana şuradan bir kadeh rakı vereyim. Onu içer içmez de gamını, kasavetini unutuverirsin, Sait Efendinin bu sözleri, | suratıma bir tokat yemişim gibi beni sarstı. Yine meçhul bir ses: — Dikkat et Melek.. Herif, tibilliyetini göstermeye başladı. Diye fısıldadı. Derhal ayağa kalktım. Ciddi bir vaziyet aldım : — Çok hakkımız var — Sait | Efendi. Fakat - biliyorsunuz ki benim — vaziyetimdeki — vahamet, öyle bir kadeh rakı, bir şişe konyak.. Hattâ bir fıçı şarapla | bile halledilecek şekilde değil. Artık başıma bir çare aramak mecburiyetindeyinm” Sait Efendi, rakı dolu bardağı yarısına kadar - içtikten sonra, yumruğu ile dudaklarını silerek cevap verdi; — Şükür Allaha.. Nen var?. — Daha nem olsun, — Sait Efendi., Bııglh yersiz, yurtsuz.. Adeta sokak ortasında kalmış bir insanım... Gençlik ve kadın- hk denilen belâ da başımda ol- duğu halde. Sait Efeadi, k Yermi, siyasi, Havadir ve Halk yaretcer Eskı Zabtiye, Çatalçeşme sokağı, 25 İSTANBUL Gazetemizde — çıkan yazı ve resimlerin bütün hakları mahfuz ve gazetemize aittir. ABONE FiATLARI 1 | 618 İt Senel Ay Kr. | Ay | ay Kr. | Ku K 1400 | 750 YUNANİSTAN | 2340 / 1220 TÜRKİYE ECNEBİ 12700 , 1400 Abone bedeli peşindir. Arlres değiştirmek 25 kuruştur. Gelen evrak geri verilmez. ilânlardan mes'uliyet alınmaz. Cevup için mektuplara 10 kuruşluk pul ilâvesi âzımdır. —— Posta kutusu: 741 İstanbul Telgraf ( Sovposta ğ Tolefon: 20203 açtı. Bütün bir balığı şapırda- ta şapırdata çiğnerken yüzüme bakarak homurdandı: — Niçin sokak ortasında kal- mış oluyorsun.. Gençlik ve kadın- lık., bahusus senin gibi — güzel olursa, insanların arayıp ta bula- mıyacağı bir nimetlir. Sen, böyle bir nimete malik olduktan sonra başının üstünde yerin var. Nefretle titredim. Kendi ken- dime: — Bu sözleri söyliyen o ciddi, ağırbaşlı, babacan Sait Efendi haaa.. nihayet 6 da dayanamadı. Maskesini kaldırıp bir tarafa attı. Bari herif bütön bütün zıvımadan şuradan yakamı sıyırayım, Dedim. san sözleri hiç duy- mamış gibi hareket ettim. Cebri bir. tebessümle: — Sait efendi. Size pek çok teşekkürler ederim. Bana büyük eyilik ettiniz. Birtakım ahlâksız insanların arasından kurtararak buraya getirdiniz. Bugün size olan maddi ve manevi borçlarımı “Sdeyecek halde değilim. — Fakat bunları hiçbir zaman unutmıya- cağıma, size söz veririm. — Sizi artık daha fazla rahatsız elmiye- yim. Bana müsaade — ediniz. de gideyim. Dedim. Sait efendi birdenbire yerinden sıçradı. Bulanmış göz- lerle yüzüme baktı: — Nereye gideceksin?: yen- gen, seni kabul etmiyor ki... — Varsın, etmesin.. uzaktan bir akrabamız vardır. O, her halde beni reddetmez zannede- rim. — Hele bu gece kal da.. ya- rın gidersin. Gecenin bu vaktin- de senin gibi genç, — güzel bir kadın yalnız başına sokağa koy- verilir mi?. — Vakit okadar — geç değil Sait efendi.. bahusus şuradan iki sokak dolaşınca caddeye çıkaca- ğun.. teşekkür ederim.. Allaha- ısmarladık... Sait Efendi birdenbire kapının önüne gerildi. Renkten renge gi- ren çehresindeki ç.zgiler birden- bire karıştı. Gözleri kudurmuş bir canavar gözü gibi parladı: Derinden gelen sesi, korkunç bir inilti gibi homurdandı: Gidemezsin. — Niçin Sait Ef.? gece burada — kala- caksın. — Ne münasebet?.. — Ne münasebet mi?.. Ulan bana nağme mi yapıyorsun?.. Sen bunu, Eskişehirde de yaptın. Ha- di neyse orada yuttum.. şimdi bu- rada da nazlanmak, kendini paha- hya satmak istiyorsun değil mi?.. Bu sözlerin acılığına dayana- mıyarak sallandım. Ellerimi ona doğru kaldırarak yalvardım: — Günahımı almayınız Sait Efendi.. ben böyle şeylere tenez- zül edecek bir insan değilim. Siz beni fena bir vaziyette tanıdı- nız. Önün için benden belki bazı şeyler ummakta hakkımz - olabi- lirdi. Fakat üç dört günlük ar- kadaşlığımız — esnasında gördü- nüz ki, ben... ( Arkası var) ee Sebebi Varmış: — Ya bu küçük köpeği niçin aldın? — Hırsızı görünce havlayıp büyük köpeği uyandırsın diye! Dünya İktisat Haberleri | 'Dünya Pamuk İstihsal Ve Sarfiyatı Nevyorktan bildiriliyor: Pamuk mensucat ve iplik Billin | beğ artıyor nelmilel federas- yonu dünya pamuk sarfiyatı hakkında yeni istatistil neş- retmiştir.. Bu hesaplara — göre dünya pamuk sarfiyatı 31 kânu- nusani 934 tarihinde nihayete eren altı ay zarfında (12,534,000) balya olarak tesbit edilmiştir. 1933 senesi ayni devresi zarfım- daki istihlâkat ise bunun 652 bin balya eksiği ile ( 11,882,000 ) belya idk Diğer taraftan Nevyork pamuk borsası, —içinde — bulunduğumaz mevsim için, dünya pamuk istih- salâtını takriben ( 24,913,000 ) balya olarak tahmin etmektedir. Ayni — müessesenin — kayıtlarına göre cihan pamuk istihsalâtı bir sene evvel (23,505,000), iki sene evvel ( 26,535,000 ) ve üç sene evvel ( 25,190,000 ) balyaya warmıştı. Yukarıdaki — sarfiyat miktarı altı aylık ve aşağıdaki rekolte rakamları ise birer senelik ol- mı:ımghre ufak bir mukayese i istihlâk rakamları ara- sında büyük bir fark bulunma- dığını kolaylıkla meydana koy- maktadır. İstihsalât bir yıl evve- line kıyasen az olduğu halde istihlâkin bilâkis artmakta bulu- nuşu bu piyasa için lehinde bir vaziyet meydana koyuyor. * Bükreşten bildirildiğine göre Romanya Ronqu 1454) ZL salâtı arttı | istihsalâtı(1974464) tona baliğ olmuştur. Bu memleket geçen sene ayni müddet zarfında L.675.121 ton petrol elde etmişti. Bu rakamlara göre üç aylık bir devrede Romanya petrol istih- salatı bir yıl evveline — kıyasla (299.343) ton fazla olmuştur. * İngiltere Ticaret Nezaretinin İ in | istatistiklerine ıg:lbn;ılın re İnzîlku:ninî ”y san ayı içerisinde- ticareti ki ithalât yekünu kıymet itibarile 56,330,483 İngiliz lirasına baliğ olmuştur. Bu miktar, evvelki aya nisbetle 5,639,144 lira eksik, lâkin geçen sene nisan ayı ithalâtına nazarak 5,193,173 lira fazladır. Yine nisan 1934 zarfındaki ihracat ise, evvelki aya nisbetle 2,968,860 lira eksik ve fakat ge- çen senenin ayni ayma nazaran 3,704,457 fazlasile 30,099,670 İn- giliz Brasına baliğ olmuştur. * Mançesterden bildiriliyor: Bey- nelmilel — pamuk ibök federasyona umu- SER mi kâtibi M. N. istihsalâtı | S Pearse dünya sun't ipek istihsalâtı hakkında Dünya sun'i Lokantacıların Nazarı Dikkatine: Ankara Yüksek Ziraat Enstitüsü Rektörlüğünden: Bir Haziran 934 tarihinden 31 Mayıs 935 tarihine kadar 12 ay müddetle Yüksek Ziraat Enstitüsünün 150 - 350 talebesile 100 kadar müstahdiminin sabah, öğle ve akşam yemekleri kapalı zarf usulile mevkti münakasaya vazolunmuştur. 26 Mayıs 934 Cumarte: günü saat 15 de ihalei kat'iyesi icra edilecektir. Talip olan - vt fazla malümat almak ve şartnamesini görmek isteyenler Enstitö Rektörlüğü Muhasebesine ve ihale günü de * 7,5 teminatlarile Enstitü'de İdare ve ihale Komisyonuna müracaatları. "2167, eylemeleri ilân olunur, “2543,, dikkate değer bir tetkik yap- mıştır. Nesç sanayünde gittikçe mühim bir mevki almakta olan sun'i ipek işi son senelerde çok terakki etmiştir; o kadar ki (1923) senesi istihsalâtına kıyas edilecek olursa dünya ipek sanayiünin verimi (10) senede altı misli artmıştır. Tetkikteki rakamlara nazaran bu istihsal (1923) sene- sinde (104) milyon Libre iken (1933) te 625 milyon Jlibreyi bulmuştur. * Bucnos Ayres'ten bildiriliyor : Dünya istihlâk pa- zarlarına en fazla ""“'I_ mısır gönderen mahsu! memleketlerden biri de Arjantindir. Bu sene son yağan şiddetli yağmurlar netice- sinde bu memleketin mısır mah- sulü bozulmuştu. Ancak eski stok- larla beraber bu sene Arjantinde ihracata tahsis olunacak —mısır | miktarı yine mühimdir. Arjantin Ziraat —Nezareti bu — miktarı 3,575,248 ton olarak teşbit et- mektedir. Arjantin -e İstanbul Evkaf müdüriyeti il İstanbul'da Sultanhamamınd 30, 33, 34 No. lı ikinci vakıf han Mayıs nihayetine kadar toptan kiraya yerileceğinden — kapalı zarf usulile müzayedeye konmuştur. Taliplerin müzayede ve münak: ve ihale kanununun onancu maddesi mucibince teklifnamelerini *540,, lira mıktarındaki teminatı muvakkate makbuz ilmühaberlal veya ayni miktarda Banka Kefaletnamesini usulü dairesinde İhale günü olan Haziranm Dokuzuncu Cumartesi günü saat On beşe dar İstanbul Evkaf müdüriyetinde Encümeni İdare riyasetine tevdi SAHLEP BAHARAT Yeni | ambalâjlar her yerde Sakaçeşmesi sokağında 10, 12 teslimi tarihinden 935 senesİ | Yeni Neşriyat! Aydının Ülküsü — " A; Ülküsü,, milli ülküye ve watan di güusuna nit yazıları ve neşideleri bir kitaptır. İlk forması intişar eti tir. Kitaba bu neşideleri dol. kalemin sahibi diyorki: * Ayd ülküsü, 3 yaşından — müşirliğe balkçı Türk çocuğunun idenl safhalarını musavverdir.,, Gazinin genç ordusu Baştanbaşa ülkülü Örneği işte Aydın Yükselecek her zaman Bizim anladığımıza göre “A; Ülküsü,Gazi çocuklarının alması gelen milli terbiyeyi, muharririn k di noktainazarına göre, anlatan kitaptır. Bu formada notasiyle likte bir de “Ülkü marşı, vardır. İçimizden Biri — Romaadl! çıkmıştır. Gazeteci Ragıp Şevki eseridir. Fiatı elli kuruştur. okuyunuz, beğeneceksiniz. Büyük Peygamberimiz Mümtaxr — muharrirlerimizden — Öl Rıza Bey tarafından yazılan ve İlmiye kütüphanesi — tarafından f0 forma neşredilen bu eserin - ildi forması çıkmıştır. Arafat dağınığ zel bir manzaram da - ilâve mauştur, — karilerimize — okumalı tavsiye ederiz.