17 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

17 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4—Sıylı oo— Memleket Manzarası Köy Kadınının Fasılasız Faaliyeti Zafranbolu, ( Hususi ) — Köy kadınları: umumiyet itibarile, ge- ceyi gündüze katarak, evde, tar- lada, bağda ve bahçede hiç dur- madan çalışan ve erkeğe ait işlerin de en hürda teferruatına varıncıya kadar yardım &den yaradıcı birer unsurdurlar. Köylü kadın,fecrikâzip denilen alaca karanlıkta kalkar ve ilk iş olarak o gün lâzım olacak kadar beş - altı yol suya varır.. Su işi bitince inek sağmak lzere dama|!| iner, önce ineklerin altını temizler, sağılan ineğin önüne tenek hazırladığı yalı (2) kor ve ineği sağar buzağısı varsa emzirir ve yukarıya çıkar çıkmaz ilk iş ola- rak , sureti süzgeçten südü süzer.. ocağa kor kaynatır.. Süt kaynar kaynamaz ocaktan indirir. Süt olarak kulla- mılacak kısmı bir. kapla ayırarak mütebaki kalan südün içine bir kaşık yoğurt koyarak karıştırır ve Üzerini örtüp yoğurt dolabına nakleder bu süretle bir elden yoğurt ta çalınmış olur (|3) daha sonra mektebe gidecek yavruları varsa onları hazırlar. Çocukları mektebe gönderir inekleri her- gele (4â) ye katar. Kocası kahve- den dönünceye kadar yemek ve © günün tarlada veyahut bahçede | yapılacak işin kazma, kürek, bel vesaire gibi aletini hazırlar hay- van varsa — palanını Sabahın ev işini bu minval üzere bitiren kadın, kuşluk yemeğinden sOnra tarlada bağda o gün her ne iş varsa oraya koşar. Kazıla- eak yeri kazar, sürülecek yeri sürer, bellenecek yeri beller hu- lâsa her ne iş varsa görür.. Şayet | toplanacak mahsul varsa toplar, akşam yorgun argın, böyle olma- sına rağmen memnun ve müsterih köye döner, Tabil eve döndüğü wakit, çocuklar mektepten kocası işinden dönmüş bulunuyor. Kadın bu sefer onların yemeğini yapar. Sofralarını kurar, Yemekten kalk- tıktan sonra çocuklarının yatağını serer ve bir müddet sonra onları yatırır. Kocası da yattıktan sonra tekrar ekmek evine dönerek |5) o gün biriken bulaşık kapları yakar. Hulâsa köyde kadin sa- bahın alaca karanlığından gece yarısına kadar hiç durmadan ça- | lişıyor. — Mehmet Enver () Ahır. Zaltanboluda ahira dam derler. (2) Kepek ve sudan — karılarak ya- pılan inek çorbasını ekseriyetle südü gçok vermesi için süt veren ineklere verilir, (BI Çalmak ( — kurmak ). HI Köylerden:her sabah inek kö- yün umumi çobanına — katılır. sürüye hergele, sürücüye hergeleoci denilir. (5) Köylerde yemek yapılan — ve yemek yenen odaya ekmek evi denilir. ömikok Zonguldak Fabrikası İçin Hazırlıklar Başladı Zonguldak (Hususi) — Şehri- mizde yapılacak Sömikok fabri- kası için hazırlıklara başlanmış- | tır. Fabrikanın, İş Bankası ocak- ları sahasında “Boştarla;, mevki- ine yapılacağı — anlaşılmaktadır. Bu iş için getirilen bir kaç mü- | te, mahsusada yapılan | değiştirir. | Mayıs İi7 — Tırhal Şeker Fabrikası Turhal (Hu- susi) — Şeker fabrikası inşaatı büyük bir sür'at- $ le — ilerlemekte- dir. Fabrika ken- ; disine lâzım olan & keresteyi Bafra ve Tokattan, ki- remit ve tuğla- ları da Eskişehis- * den celbetmek- Z4 bir — kısım malzemeyi de Turhaldan — te- min etmektedir. Turhal ve To- kat'ta — pancar ekilen saha 20 bin dönümü bul- muştur. Fabrikanın ziraat memur. ları mütemadiyen gezmekte, pan- car ekenlere ziraat usullerini öğ- retmektedirler. Yapılan tetkiklere göre Tur- hal ve Tokat civarının arazisi Türkiyede pancar riraatine &n İspartada Ortamektep Talebesi Meb'uslarımıza Ziyafet Verdiler İsparta, 16 (A. A.) — Şehri- mizde bulunan Bolu Meb'usu Falih Rıfkı, Antalya Meb'usu Rasih ve İsparta Meb'usu Kemal Turan Beyler şerefine ortamektep son sınıf talebesi tarafından bir çay ziyafeti verilmiştir. Ziyafette pek çok güzide zevat bulunmuş- tur. — Cümhuriyet — yavrularımıa kendi bilgi yuvalarında verdikleri bu ziyafet pek samimi bir hava içinde geçmiş ve iki saat sür- müştür. Bafra Halkevinde Faaliyat Bafra, 16 ( A.A. ) — Halkevi komiteleri umumi toplantısında yeni idare reisininin verdiği izahı dinlemiş komitenin daha verimli bir şekilde çalışması esasları tes- bit edilmiştir. Haziranın on beşi- ne kadar büyük programlı bir müsamere — tertip — edilecektir. Köyceülük şubesi Alaçam nahiye merkezinden başlıyarak köy se- yahatlerine çıkmak üzeredir. Giresun Belediye Bütçesi Giresun, 16 (A. A.) — Bele- diye Meclisi şehir bütçesini 120 bin lira olarak kabul etmiş ve toplantısına nihayet vermiştir. gi 1 — Samsunda Mektepliler bayramı günü Ticaret Matosyon mesiresine giderek eğ- mektebi talebeleri lenmii 2 — Geredede Ramazandede mesiresi pek meşhur- dur. Belediye bu çamlığa yeniden fidanlar diktirmiş, İnşaatı İlerliyor ST Tırhal şeker fabrikası inşaatından bir safha müsait arazi olduğu anlaşılmıştır. Diğer şeker fabrikalarının mınta- kalarındaki topraktan daha üstün randıman alınmaktadır. Tokat Ortamektebi Talebesi Turhalda Talebe bayramından İstifade eden Tokat ortamektep izcileri Turhal şeker fab- rikasını etmişlerdir. Ta- lebeler — fabrika tarafından kendi- rehberin delâletile . üç grup halin- de bütün inşa- atı gezmişlar ve kendilerine veri- len izahatı dinle- mişlerdir. Fabrika müdürü Muam- mer Bey tarafın- / dan şeker sanayii ve dünya — zen- ginliği ve iktısadi | hayağı hakkında talebeye uzun malümat verilmiştir. ! Talebe ve beraberce giden | dört muallim fabrikada her türlü sabah ve öğle yemekleri hattâ yol masrafları fabrika tarafından tesviye edilmiştir.. — S. B. e7 . . Gizli Şerirlerin . . . Bir Cinayeti Akşehir, (Hususi) — Cevahir isminde bir kadın, esrarengiz bir surette — öldürülmüştür. Cevahir dört beş gün eyvel yıkamak üzere aldığı çamaşırları sahiplerine iade etmemiştir. Çamaşır sahipleri de mahalle bekçisile kadına haber göndermişlerdir. Evin — kapısını çalan bekçi içerden bir cevap alamamış ve vaziyeti Jandarma dairesine haber vermiştir. Bunun Özerine zabıta memurları eve git- mişler, Cevahirin bir iple boğu- larak ve tenasül uzvu parçalana- rak öldürülmüş olduğunu görmüş- lerdir. Derhal Müddeiumumilik keyfiyetten — haberdar vak'anın faili aranmıya başlanmış- tır. Birkaç kişi zan altına alınmıştır. Cevahirin — parasıma tamaan öldürüldüğü tahmin edilmektedir. Gerede de Tarla Yüzünden Cinayet Gerede, ( Hususi ) — Sofular köyünden Seyit oğlu İbrahim ile kardeşi Sezai bir tarla hududu meşelesinden kin besledikleri Ha- ll oğlu Hasan ismindeki komşu- â> edilmiş, | Samsunda Mıntaka Ticaret Kongresi Mühim Kararlar Verdi Samsun, 15 (A.A.) — Ticaret odası ve mıntaka odaları kon- gresi birlikte toplanmıştır. Samsun Kmanının bir an evvel yaptırıl- ması, tahmil ve tahliye masrafla- rile deniz ve kara nakliye tarife- lerinin azaltılması ve inhisarlar idaresinin tütünün — tohumundan ve tarlasından başlıyarak satışa hazırlanmış bir şekle gelinceye kadar geçirdiği bütün safahatla ilmi bir surette alakadar olması gibi mühim esaslara temas eden kararlar verilmiştir. Samsunda Konferanslar Samsun, ( Hnsusi ) — Ticaret Mektebi — talebesinden — İbrahim Şevket Ef. Halkevi radyosunda Türkiye iktısadiyatına müteallik, Ticaret Mektebi salonunda da “Tröst ve Karteller,, mevzulu iki konferans vermiştir. Mektep tale- besinden Mitat Ef. de ecnebi mektepler hakkında bir konferans vermiştir. Her üç konferans halk tarafından alâka ile dinlenilmiştir. | lacerececenccececarcArErERALAcEDAKDEREDEKAEEAEDESEE AA larını - öldürmüşlerdir. Her Ciki kardeş tevkif olunmuşlardır. Resimli Memleket Haberleri İlk haftada birincl yarışı Musullu zade Mahmut Ağanın Aluş isimli tayı, İkinci yarışı binbaşı Recep Beyin Ceylâni, üçüncü yarışı yüzbaşı Cemil Beyin Acel yarışı baytar Hulüsi Beyin Kösesi kazanmıştır. Resimde Köse görülmektedir. , dördüncü kolaylığı ve alâkayı görmüşler, | | | AnkaGibilsmi Var Cismi Yok Nesne- lerden: Akçe!.. Dilimizde kuvvetli yer tutan kelimelerden biri de: “Akçe,, dir. Akçe, gümüş sikke demektir. Çok eski devirlerdenberi Türkler zıüınüş paraya akçe - derlerdi; attâ atalarımız “Ak akçe kara gün içindir,, meselini darbederek bize iktısadi bir vecize de yadi- gâr bırakmışlardır. Akçenin dilimizdeki yeri yak- nız bu darbımeselden ibaret de- | gildir. Bozuk paraya ufak akçe Değersiz fikirlere, işe ya- n şeylere “bir akçe etmez,, deyip geçeriz. ( Geçer akçe ) ta- biri hem revaçtaki parayı, hem kıiymetli fikirleri ve sözleri ifade eder. * Pey akçesi ,,, fransızca Arrhes'in tam karşılığı olarak hukuki ıstılahlardandır. Silik akçe vaktile çok - kullanılırdı. Akçe farkı, borsa işlerile uğraşanların hâlâ — dilinde — dolaşır. Kalp dleçe; (haliye: #aillerişdüs olduğu kıd.ır-biı kısım tarihi yazılar ve nevicat şiirler dolayısile - Babıâli | kaldırımlarında da sık sik zikro- lunur. Akçenin — tarihi de — vardır. Sultan Orhan (1328) tarihinde kestirdiği sikkeye akçe adını verdi. %n sikkenin ağırlığı bir mıskalın dörtte biri, yani altı kırattı. Yeni -ölçülere göre bu ağırlık 1,054 gram tutar. (370) sene kadar Osmanlı maliyesinde akçe — vahidi — kıyasi — sayıldı. Ancak (1687) tarihindedir ki bu mikyas bırakılarak kuruş üzerine alışveriş yapılmıya baş- lanıldı. Çünkü akça, “söki tomiz- liğini, sağlamlığım — kaybetmişti. İkinci Murat devrinde Lâla Yorgeç Paşanın — kestirdiği — akçelerden başlayarak piyasaya beylerbeyi akçesi, kalp akçe, kızıl akçe, çingene akçesi, meyhane akçesi diye birçok paralar çıkarılmıştı ve halkın - bu çeşit meskükâta itimadı. kalmamıştı. Şimdi ortada ne pul var, ne akçe, ne kuruş var, ne metelik, Fakat — dilimizde akçe* kelimesi yaşıyor. Yeni nesle tasarruf dersi verirken ak akçe kara gün için- dir, meselini mutlaka hatırlıyoruz. Sütun sütun reklâmlar yapılarak basılan bazı eserlerin iki ma- hiyetlerini öğrenince “ bir akçe etmez , demekten geri kalmıyo- ruz. Şu kadar ki akçenin akını, ka- rasını gördüğümüz yok. Darpha- ne de, hâlâ Ortaya koyını'î.:i' m:ubm_ bir örneğini görmüş olalım. Demek akçe, devrimizde an- n bir eşidir: İsmi var, cismi yokl. — M. T Fındıklarımız Üzerinde Tetkikat Trabzon, 16 (A. A.) — Fındık mütehassısı Kâzım B. in Gireson, Ordu fındık sahalarında tetkikat yapması için Vekâlet emir ver- miştir. Bir hafta sonra fındık rekoltesini tesbit için Oda tara- fından fındık sahalarına heyetler çıkarılacaktır. Nisan nihayetine kadar kabuklu fındık ihracatı on milyon 752 bin kilodur. Trabzon Mıntaka Ticaret Kongresi Trabzon, 16 (A. A.) — İktısat mıntakası köngresi 14 vilâyet murahhaslarının iştirakile Ticaret Odası salonunda İktısat müdürü- tehassıs, fabrika yerinin tesbitile kazanna — bağlı Taşköprü — nahiyesinin ve krokilerle meşguldür. Fabri- kanın yapılmasına yakında baş- hanacaktır. nün riyasetinde açılmıştır. Kon- greler mukarreratı. encümenlere havale edilmiştir. Kongre mesaisi iki üç gün sürecektir. | çamlığa bir büfe yaptırmıştır. Çamlık İstanbul, İzmit, 4 — Gebze | Adapazar, Düzce, Bolu, Zonguldak ve Ankaradan gelen | Karayakuplu köyünde bir ilkmektep yapılmaktadır. veremli hastalar için tabii bir oryom halindedir. | Nahiye Müdürü Nizamettin Bey mektebin bir an evyel Resimde Ramazandede çamlığında eğlenenler görülmektedir. | ikmaline çalışmaktadır. Vilâyetin bu mektebe 300 lira 3 — Diyarıbekirde ilkbahar at koşuları yapılmıştır. | muavenet etmesi temenni olunmaktadır.