10 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

p a SON POSTA Memleket Manzarası Izmirin Çok Şirin! Bir Köyü: Güvendik Güvendik köyü: Urla'da (Hu- susi ) — Urlanın, otomobil yolile 40 dakika ilerisindeki bu şirin Türk köyüne giderken insan bu kadar samimi bir köylü grubile karşılaşacağını hatırına getirmiyor, Sık çamların, kavak ve akasya- ların gölgelediği bu Türk “köyü, tabii manzaras:, küçük, mini mini evlerile bir İsviçre köyüne ne kadar da benziyor. Dar bir patikadan on beş dakikalık bir yolu katettikten sonra önünüze Akdenizip sakin bir akşamı çıkıs or. Bulunduğumuz yere (Çeşmealtı) diyorlar. Köyün bütün hazine menbaı, zeytinlikle- rinden sonra (Çeşmealtı)mın vari- datına inhisar ediyor. Çeşmeak tında, günün en sıcak zamanların” da bile serin bir hava esiyor. Karşımızda yüzerek (geçilecek kadar küçük küçük adacıklar var... Bunlardan birine Nergis adası ismini vermişler... Nerkisler yetiş- tiği zaman adacıktaki nerkislerin kokusu Gövendik köyüne kadar gelirmiş... Nerkis adasımn yanın- da, kendisi kadar mini mini bir adacık daha var. İsmini sordum: “Tavşanadası,, dediler. Bilmiyo- rum neden köylüler Tavşanadasını pek sevmiyorlar. Tavşan harabe- dici bir mahlük olduğu için ola- cak, Ada ile pek te münasebet tesis etmiyorlar. Bu oadacığın etrafını o haplıyan kumsalda bir plâj tesis etmek pek mümkün... Tıpkı İstanbulun (Kilyos) una benziyor. Akşamları köy kızları ve köy kadınları ince yollardan gülüşerek sahile iniyorlar ve deniz kenarın- da neşeli kahkahalar savurarak eğleniyorlar. Bu civar kadınları, daha evvelden örtüleri attıkları için serbest alığmışlar... Sorduğunuz sözlere derhal cevap» lar veriyorlar ve köylerini mlte- vazı bir lisanla reklim etmesini biliyorlar. Güvendik köyünün muhtarile, köy muallimi hakikaten işıklı vatandaşlar... Bu genç adamlarda en fazla mazunma çarpan nokta ağaç sevgisidir. Ağaçları, emekle yetiştirilmiş çocukları kadar sevi- yorlar. Köy muhtarı, bir çardak yapmak için kullamlan iki kavak dalı için bir köylüye kıyameti kopardı. Seni mahkemeye vere- ceğim, diye birçok ta korkuttu, Muhtar sonra bana dönerek izah etti: — Böyle söylemesem belki de köyün sevgililerini koparmakta devam edecekler... Ne yapayım... Ağaçları canım gibi seviyorum. Dedi. Köyün genç muallimi (Mili müdafaa) vergisinden bal- sediyordu. Köyden ayrılırken bile ,bâlâ onun söylediği sözleri düşü- nüyordum: — «Biz milli müdafaamız için kan vermiş bir milletiz. Nazarr mızda 'paranın ne kıymeti olur. Bu güzel topraklar para ile değişilir mi?.. — A. Adnan Adapazarında Belödliya Memurları Adapazan( Hususi kmde imal e nin maaş olarak ve barem muci- bince verilmesi kararlaştırılmış, bütçeye bu maksatla 82 bin lira konulmuştur. *1700ilk mektebinde 40,000 Türk Izmir (Hususi)— Türkiyede, maarif ve kültür sahasının en önünde giden vilâyetlerden bi- ri de İzmirdir. İzmir vilâyetinin Giden Vilâyetlerimizden Biridir gocuğu ilk mektep tahsili ya- piyor ve her sene binlerce ço- cuk ilk mekteplerden liselere © ve orta mektep- â lere gidiyor. Bugünkü hak de İzmir vilâye- tinin hiç bir ye- rinde mektepsiz köy bulmanın im- şi kânı yoktur. Bu mekteplerin hükü metimizin verdi- ği bina tahsisa. e çıktığına zahip © olmak hatadır. Köylüye mektep apılacağı tebşir ediliyor, plânlar rlanıyor, mimarlar ve ustaba- şılar köye gidiyor. O zaman köyüngenç delikan- lar mektep binası; için icabe- den taşı, kireci, keresleyi bizzat kireç yakarak, taş kırarak temin ediyorlar. Köylü, ustabaşıların emrinde bir irfan uşağı olarak günlerce çalışıyor ve son sistem mektepler en az masrafla meydana çıkıyor. İzmir vilâyetinde yükselen mekteplerin hepsi de böylece köy- Eskişehirliler Tenezzüh Treni İstiyorlar Eskişehir (Hususi) — Eskişehir halkı cuma günlerini geçirmek için muhtelif tipten arabalarla Karacaşehre, Defterdar Değirme- nine, Işıklarköprüsü adasına, mah- dut birkaç çalgılı bahçeye, çimen- liğin fışkırdığı saha ve mevkilere koşarlar, İstanbul, Bursa, İze gibi mesireleri yok gibidir. Gezinme mahalli bol olmıyan | bu memleketin sun'i mesireleri de yoktur. Yaz geldi mi, kesesi mü- sait olan aileler, Yalova İstanbul, Bursa gibi diyarlara akın ederler, bahtiyar Istanbul halkı gibi tem zilâtlı tren tarifesile Sapancaya akın fırsatından mabrumdurlar. Her sınıftan halkla görüştüm, hepsi bu ihtiyaç karşısında müt- tefiktirler, şehrin ortasından akan Porsuk, ancak birkaç kayığın sefasına müsaade ediyor, müte- baki halka, satım © kapıyacak kadar nekes davramyor, çift makineli 25 vagonluk iki tren Haydarpaşadan, ayni biçimden diğer iki tren İzmitten Sapancaya müsait bir tarife ile geldiği halde Eskişehirliler bundan mahrumdur- lar. Tenzilâtlı tarife Eskişebir 1 — Kalkan aahiyesi spor klubünden 15 genç Am- difli'ye giderek bir müsamere vermişlerdir. Kaş genç- gün izaz etinişler ve müsamerelerin mükemmeliyeti için icabeden yardımı esirgememişlerdir. Resimde Kalkanlı gençler Andifli'i arkadaşları ile bir mebus sih Beyler Serik, Manavgat, Alanya, Mersin yoluyla Ankaraya dönmek üzere yola çıkmış- leri misafirlerini 3 arada görülmektedirler. 2 — Antalya'da bulunan Falih Rıfkı ve Izmirdeki irfan müesseselerinden ikisi: Gazi ve Közımpaşa ilkmektepleri künün emeği ve enerjisi muka- bilinde meydana gelmiştir. Köy- lü, bugün çok iyi kavramıştır ki, Türk köyünde yükselen her mek- tep, binlerce köylünün ışıklanma- sının müjdecisidir. Bu itibarladır- köylü, köyünde yükselen mekte- tebin yakınında bir ikincisi ve bir üçüncüsünü İstiyor, Meşhur Fran- sız diplomatı M. Heryo İzmir se- ahatinden (dönüşte Ankarada endisine sörulan bir suale şu cevabı vermişti: Mekte Yenice mektebi Zonguldak (Hususi) — Yenice nahiyesindeki ilk mektep talebesi bir gezinti esnasında toprağa gö” mülmüş bir arslan heykeli buk muşlardır. Yenice muallimi Mehmet Emin Bey bu heykeli mektebin bahçe- sine naklettirmiştir. caya koşanların hesabını kişe memuru bile şaşıracak ve Hay- darpaşada olduğu gibi gişeleri kapamak mecburiyetinde kalacak- Resimli Memleket Haberleri Kemal Turhan, | lisi Salim Beyle cirit oyunlar X talebeleri — Türk di- “ünde öğrendiğim ; “© ve ezberlediğim yegâne (kelime “ Mektep » dir. Bu sene, yeni barf inkılâbınm ilk mahsullarını yetiştirmiş bulu- noyoruz. İzmir vilâyetinde bu se- ne ilk mekteplerden 9849 ilk mektep talebesi mezuniyet imti- ( hanlarında muvaffak olarak çik- mıştır. Bu talebenin hiç biri eski harfleri bilmiyor ve eski harflerin lisanından hiç anlamıyor. Mezun olan talebenin nısfın- dan fazlası için Ortamektep ve liselerde yer ayırmak lâzımdır. Halbuki İzmirde mevcut üç orta Ortamekteple bir lise bu ihtiya- ca cevap verecek vaziyette de- ğildir. Köy çocuklarını orta tah- sile devama teşvik için muhak- kak surette (o zorluksuz olarak okuma £ vesilelerini (o hazırlamak icabetmektedir. A. Adnan ve Buldukları heykel Bulunan aslan heykelinin ayak- ları kırıktır. Boyu ve genişliği ikişer metredir. Heykelin bulun- duğu noktada aynızamanda taş kitabesi de bulunmuştur. Maarif idaresi bu araştırmala- rından dolayı Yenice mualimine teşekkür etmiştir. halkına da teşmil edilirse Sapam- | tır. Devlet demiryolları idaresinin veya Haydarpaşa - Sapanca tari- fesini tanzim edenlerin bu umumi arzuya lâkayt kalmıyacağı tahmin edilmektedir. — B.T. pr? lardır, Meb'uslar Antalyada Şelaleleri, maruf bahçeleri, pilâjları, çamhıkları gezmişlerdir. Resim Antalya şelâlen lerinden birin gösteriyor. 3 —Balıkesir Halkevi Köycüler Şubösi Ovaköyde 8600 köylünün iştirak ettiği büyük bir köy bayramı tertip etmiştir. Pek zevkli geçen bu Kumandan oynanmış, V. musahabe yapmıştır. bayramda Balıkesir Va- iükrü Naili Paşa da bulunmuş Salim Bey köylülerle bir a İzmirde İzmir; Maarif Sahasında En Önde )$i£ Şampiyonası Neticelendi İzmir 8 (A.A.) — Şilt şampi yonunu meydana çıkaracak olan cuma günkü K. S. K.- Altay karşılaşması kalabalık bir halk önünde icra edildi. Müsabaka baştan nihayete kadar çok beye- canlı oldu, Geçen hafta ber iki takım da en kuvvetli rakiplerini 1-0 yendikleri için bugünkü kar- şılaşmanın vereceği netice merak ediliyordu. Birinci devrede hâkim bir oyun oynayan K. S. K, takımı Altayı çok sıkıştırmasına rağmen ancak Bir gol yapabilmiştir. İkinci devreye başlandığı zaman oyun daha mütevazin cereyan ederken K. 5. K. ikinci golü de atarak lehine olan vaziyeti tahkim etti, Biraz sonra Altay da bir gol ata- rak vaziyeti 2-1 şekle getirdi. Bu golden ümide düşen Altaylılar bütün enerjilerini sarfederek K. S. K. kalesine indiler ve bir müd- det hâkim bir oyun oynadılar. Kendini toplıyan K.S.K. ırk ikinci dakikada üçüncü golü attı Altay da hemen bir firikik çeki- şinden istifade ederek ikinci go» lünü attı. Fakat oyunu bitmesine pek az kaldığından Altayın son dakikalardaki gayreti netice ver- medi. Ve K.S. K. 3-2 galip ge lerek İzmir şilt şampiyonu oldu. Daha evvel karşılaşan ayni ta» kımların ikincileri arasındaki mü- sabakayı da Altaylılar kazanarak şilt şampiyonu oldular. Şilt merasimle takımlara ve- rilmiştir. Adapazarında Adapazar, 8 (AA) — Lik maçları cuma günü başladı. Gey» ve takımı gelmediğinden Ada idman yurdu hükmen galip sayık dı. Gençler Birliği YeniHilâl maçı 1 Gençler lehine bitti. Muşta Sıhhat İdaresi Bir Çocuğun Bir Senelik İdaresini Deruhte Etti Muş (Hususi) — Süflâ mahak lesinden t zade 322 doğum- lu Mustafa oğlu Salih namında bir genç vardır. Bu genç beş ki lometre mesafede Erneç köyünde mütevazı bir yuva kurarak reç- likle hayatını kazanıyor. Tali- hin cilveleri bu genci daha yirmi sekiz yaşında iken dördü kız ok mak Üzere aynı anadan yedi ço- cuğun babası yapıyor. Çocukların hepsi hayatta son çocuğu erkek ve bir garibei hılkattir. Henüz dört aylık olan bu ço- cuğun üst dudek ve üst dişleri nin yanağı vazifesini i gören kısım yoktur. Burnunun kisminda. açık iki delik görünüyor. Bu va- ziyette meme alamıyan bu yavru şekerli sö'le besleniyor. Yalnız vaziyeti maliyesi de bu masrafı temin edemediğinden çok sıkıntı çekiyordu. Halkevi Köycülük şu- besinin tertip ettiği bir istida Üzerine çocuk sıhhiye deiresine muşyene edilerek bir sene müd- detle iaşesi için otuz kuruş yev- miye verilmesi tekarrür etmiş ve zavallı Salih bu yoldan oldukça geniş bir nefes almıya mazhar olmuştur. Muşla Nüfus İşleri Muş ( Hususi ) — Af kanunu» nun neşrinden bügüne kadar Muş nüfus dairesince kayıtsız olarak 12383 doğum 5521 evlenme ve 2599 ölüm vukuatı tesbit ve kays dedilmiştir. Kayıt muamelesine devam edilmektedir.