10 Haziran 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

10 Haziran 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Bütün Türkiye Mehmet Efendi Mahtumları Kahvesini içiyor Ist. Mısırçarşısı kapısı karşısında FIATI 5 KURUŞTUR Yeni Türk devletinin | Harici siyaseti Maarif Vekili Hikmet Bez. milli ü kiymetli bir eser Slam ve Totan İnkılâp kürsüsünde verdiği dereleri de ihtiva eden bu eser yeni Türk dev- leti harici siyaset'nin çok #nlâhiyettar kalemden çıkmış bir tarihidir. Türk inlalâbı yeni zaman tarihinin ©n büyük harikasıdır. İçimizde yirmi yaşına basmış olanlar bile o hâ- diseyi yaşamışlardır ve hâlâ da hepi- miz onun heyecanını duymaktayız. bir defa yaşayıp ta unulmek mümkün müdür rhangi ha- yatımız içinde şümul ve ehemmiyeti ni anlayıp takdir edemediğimiz hâ: Hilemet Beyin eseri, yeni Türk dev- leti harici siyasetinin tarihidir. Fakat ekseriya ve bilhassa inkılâp yanşyan memleketlerde, dahili si seti, Harici siyasetten ayırmak müm- kün değildir. Esasen harici siyaset, dahili siyâset'n dışarıya doğru uzam- ibarla (Yeni Türk dev- aseti) inkılâbımızm dahili ve askeri O safhalara da Ya- | kından temas ve onu kül halinde tet- kik eden bir eserdir. Eser Osmanlı imperatorluğunun in- kırazile başlıyor. Ankaz içinden Bü- yük Gazinin kudretli irade ve işareti- İe müstakil, mükadderatına hâkim ve zinde bir milli devletin nasıl kuruldu» Kunu anlatarak, bizi içinde bulundu. #umuz günlere kadar getiriyor. Bi ölmüş zannedilen bir mi hakkı olduğunu isbat edi zaman yaşayacak olan bir hik. destanıdır. Milli Mücadelemizin bü önünde yükseliyor. Filhakika Türk kurtulu: eya m rk iyeti içine, onun yüksek şahsiyeti ü rtu- Jap hareketinin içine © a muştur ki birini ötekinden ayırmak mümkün değildir . Mütarekenin im- zasmdan beş gün sonra Yıldırım ordu- ları grup kumandanı Mustafa Kemal Adanadan Başkumandanlığa şunu ya» ziyor: Peh ciddi ve samimi olarak arzede- rim ki mütareke şeraiti meyanında su- it yatı da izale edecek ted: ittiha zedilmedikçe orduları ter decek ve İngilizlerin her dedi boyun eğecek olursak, İngilizlerin ih- tirasatının önüne geşmek için imkân kalmıyacaktır. Ertesi gün de Büyük Kurtarıcmn gene Başkumandanlığa hitap eden şu telgrafında Milli Mücadelenin başlan- gren edecek bir lisan vardır. İngilizlerin iğfelkâr muamele, tek- if ve hareketlerini İngilizlerden siya- de muhik ve nâzih gösterecek ve bi na mukabil cemile ibrazını muta: lacak evamiri Hüsnü tatbi Yali m müsait olmadığından ve, Başkamandanlık Erkânı Har- riye Riyaseti Celilesinin içtihadına tat bihi hareket tabü bulunduğundan kı manday: hemen teslim ölmek üz yerime tayin buyuracağınız zatın Tatle emir ve tebliğini hassaten istir- ham eylerim. Büyük Şef, bu azmi, bu m. bu imanı kendi sinesinden milletin nesine de intikal ettirdiği gün kurtu- İuş hareketi başarılmış demetki. Bu, Anadoluya ayak bastığı 19 Mayıs gü- nü başlıyor've İzmirin istirdadı sünü nihayetleniyor. İki tarih arasında £e- çen üç seneye yakım zaman içinde kurtuluş hareketimizin askeri safha- sile mücadelenin harici münasebetler hası hedefe doğru ayni hamlelerle 1921 senesinin birinci İnönü . kazanılmazdan geni zaferi üçüncü İnönü muzafferiyeti kazamlıyor. Bu üçüncü ay yeni Türk devletinin harici münasebetler bakımından çok faal zamanıdır. o Sovyet Rusya ile dostluk mukavelesini imzalıyoruz. > Bu, Türle devletinin tasdik edilen ilk beynelmi- lel mukavelesidir. Ayni günler içinde Bekir Sami Bey tarafından Londra konferansına gittiği sıralarda İngil'2- ler, Fransızlar ve İtalyanlarla ayrı ayrı imzalanan üç mukavele müteka- iliyet esasma dayanmadığından tas- dik edilmemiştir. (tam mütekabili- Yet) yeni Türk devletinin harici mü- hasebetlörde asla ayrılmadığı bir Prensip olmuştur. Büyük devletlere bu mütekabiliyet Prensibini kabul ettirmek.için evvelâ karya, sonra da büyük zaferlâ- zumdı. Sakarya Fransa ile aramızda- ki Ankara itilâfının imzasma çığır Açtı. Büyük zafer de Türkün istiklâl bücceti olan Lawsanne muahedesinin münaseb; Milli Mücadele tarihimizde ol- hiç bir tarih hâdisesinde Yuzuhla tebarüz etmemiş- Sahip ve Başmuharriri : 9 uncu sene No.2992 PAZAR 10 HAZIRAN 1934 Siirt Meb'usu MAHMUT Mehmet Efe — hedi iri Mahtumları Kahvesini içiyor Ist. Mısırçarşısı kapısı karşısında, yk Yangının feci tafsilâtı Yangın susuzluk yüzünden büyümüş, 3ü büyük konak olmak üzere 10ev yan dıktan sonra güçlük Dört itfaiye Neferi de Yaralandı Dün İstanbul yeni bir yangın tehlikesi daha geçirdi. Büyük bir mahalle de kısmen yandı. Yangın, Sultanahmette Yüksek İktisat ve Ticaret mektebi yanında ahşap bir evden çıkmış, süratle sirayet ede- rek 10 evi tamamen kül etmiştir. Yangın nasıl başladı? Ateş, Ticaret ve İktısat mekte- binin karşısındaki Tavukhane s0 « kağında 35 numaralı Fahri Be yin evinden çıkmıştır. Bu ev, üç katlı ve ahşap bir bi- padır. Dün öğle vakti bu sokaktan geçenler saçaktan alevler yüksel. diğini görmüşler ve Hatice hanım (Devamı 6 mer sahilede) Tevfik Rüştü Yangından bir manzara ve eşyalar ü Bey geldi ve akşam Ankaraya gitti Vekil B. Şah Hz.ni karşılamak için Yavuz'la gitmek üzere yarın Hariciye Vekili Tev fik Rüştü Bey, dün sa- bah refakatinde Hari- ciye Dördüncü Daire Müdürü Cevat, Kale. mimahsus Müdürü Re- fik Amir Beyler bulun duğu halde Cenevre- den şehrimize gelmiş ve dün akşamki trenle Ankaraya gitmiştir, Tevfik Rüştü B. Si keci istasyonunda va- i vini Ali Rıza B, ve bazı zevat tarafın- dan karşılanmış ve bir müfreze polis resmi selâmı ifa etmiştir, Tevfik Rüştü Bey is- tasyondan doğruca To katliyan oteline gid. rek istirahat etmiştir. Öğle üzeri Fransız sefiri M. Kammerer Vekil Bey şerefine Beyoğlundaki ikamet gâhında bir öğle yemeği vermiş- tir. Tevfik Bey saat birde M. Kammerer'in ikametgâhma gi- derek yemekte hazır bulunmuş ve bilâhara otele dönmüştür. Vekil B. saat 18,30 da Haydarpaşaya ge- gerek Ankaraya hareket etmiştir. Tevfik Rüştü Bey Ankarada an- cak bir gün kalacak ve Bükreş, Pa- ris ve Cenevre mülâkat ve temas- ları, silâhsızlanma kı mesaisi hakkında R ile Başvekil İsmet onferansının tir. Bütün bu harici münasebetleri idare eden Büyük Resti, Esasen Milli Kurtuluş hareketimi. zin en mühim muvaffakıyet âmili, keri sahası kadar da siyasi sahasınm ayni büyük adamın idaresi altında in- kişaf ederek muayyen hedefe doğru beraber yürümesidir. Büyük askeri zaferlerin, siyasi hatâlar neticesi, he- ba olmuş emek haline inkılâp ettiğini Türk tarihi birçok misallerle göster- miştir. Milli Mücadelemizin siyasi ta- rihinde askeri zaferlerle siyasi mu- vaffakıyetler dalma bir âhenk içinde gelecek Tevfik Rüştü Bey garda. . verecektir. Vekil Bey Ankarayı zi yaret edecek olan Iran Şahı Pehle- yi Hazretlerini hükümet namına Trabzonda karşılayacağından bu akşam Ankaradan hareketle yarm şehrimize gelecek ve Yavuz zırhlı. sı ile Trabzona gidecektir. Bu se- yahatte Kalemimahsus Müdürü Refik Amir Bey de kendisine re- | fakat edecektir. Evvelce de yazdı- ğımız veçhile şehrimizde bulün- makta olan riyaseticümhur umumi kâtip vekili Hasan Rıza B. de Yavuz zırhlısı ile Trabzona gidecek ve Şah Hazretlerine Rei mhur Hz. namma hoş geldiniz diyecektir. yürümüş ve Milli Kürtuluş namı ver. diğimiz büyük tarihi hâdise her te fi tamam güzel bir eser olarak me) dana gelmiştir. Bu büyük eserin harici münase- betler bakımından nasıl meydana gel- diğini bize bu kadar mükemmel su- rette anlatan eseri yazdığından dola- yı Hikmet Beyi tebrik ederken, kita- bın on kuruş gibi az bir parava, yani küğıt fiatından daha ucuza satılmak- ta olduğuna göre her Türke bundan bir tane edinmesini tavsiye ederiz. Ahmet ŞÜKRÜ e söndürülmüştür 2, ını güçlükle kurtaran felâketzedeler eaareraraaaaaamemasaramesaneee I Şah Hz. bugün Hududumuza Girecekler Şah Hz. nin refakâtlerinde bulunan zevat BEYAZIT, 9TA.A) — Şah Hazretlerini karşılayacak olan he yet bugün buraya gelmiştir. Yarm hududumuza girecek olan Şah Hz. retlerini Gürcübulak'da karşılaya- (Devamı 4 üncü sahifede) Metr Salem ve Leon Feraci Ef, Maznunların mevkufen muhakemeleri istendi ANKARA, 9 (Telefonla) — Ka rar hâkimince rüşvetten maznun Metr Salem ve Leon Faraci efen- dilerin gayrimevkuf olarak muha- keme edilmeleri hakkındaki kara- a a ede) M. Mussolini ile Hitler arasında bir mülâkat mı? BERLİN, 9, A.A. — M. Mous- solin ile M, Hitler arasında ka- tiyyen bir mülâkat kararlaştırıl mış olduğu her ne kadar açıktan a- çığa söylenmekte ise de, gerek Berlin ve gerek o Roma'da, resmi makamat bu hususta sıkı bir ketu- m'yet muhafaza ettiklerinden, bu babere pek te inanılmamaktadır. 24316, Yazı işleri müdürü: 24319 Matban £ 2431 Bir ikramiye meselesi Mecliste hararetli müna- kaşalar gürültüler oldu Nusret B. in ikramiye meselesi, Şurayı devlet kararı etrafında münakaşalar Celse gürültüler, kapak vurma- lar arasında tatil edilmiştir. Hasan Fehmi Bey ANKARA, 9 (Telefonla) — Büyük Millet Meclisinin bugünkü toplantısı çok hararetli ve münaka- şalı olmuştur. Refet Beyin reisliği altında toplanan Meclis yeni Adli- ye harçlar hakkındaki lâyihayı müstaceliyetle müzakere ve kabul ettikten sonra Mart, Nisan ve Ma- yıs 1933 aylarına ait Divanı Mu- hasebat raporunun müzakeresine Rasih Bey Refik Bey geçmiştir. Raporda eski Şurayi devlet reisi ve halen Merkez Ban. kası idare meclisi reisi bulunan Nusret Beyin tekaütlüğü dolayısite aldığı ikramiye meselesi mevzuu bahsedilmekte idi. Bu hususta ille sözü Mükerrem Bey (Isparta) ala: rak meseleyi şöyle izah etti: Efendim, Div: (Devamı 6 Yıldırım gibi giderken... Bir otomobil Beşiktaşla Ortaköy ara- sında bir adama çarntı ve öldürdü Otomobili idare eden Sait Paşa zade Vehbi Bey tevkif edildi Dün akşam Ortaköyle Beşiktaş arasında ve tam Yıldız sarayı ka- pısı önünde feci bir otomobil ka- zası olmuş, Bekir oğlu Osman Ef. isminde İnegöllü bir genç ölmüş- tür. Vak'a hakkında bizim yaptığı- mız tahkikat şudur: Kazayı yapan otomobil Sait P: şa zade Vehbi Bey tarafından ii re edilmekte olan Buik otomobil dir, Vehbi Bey süratle Bebek isti- kametinden Beşiktaşa giderken ka za olmuştur. Otomobilin sürati da- ha Ortaköyde nazarı dikkati cel- iş, Ortaköy karakolundan — Çılgınca süratle bir ötomobil geliyor, yolda bir kaza yapması il timali vardır, diye telefon edil- miştir. Beşiktaşta otomobilin sü- ratini hafifletmesini temin için bek lenirken de kaza haberi almmıştır. Otomobil nizami şeklinde yo lun sağını takip ederek ile Sait Paşa zade Vehbi Bey rilemekte ve Yıldız sarayı kapısındaki süvari karakolunun önüne gelmiş bulunmakta iken karşı istikametten ve yolun oto- mobile nazaran sol tarafımdan bir tramvay gelmiş ve durak yerinde durmuştur. İnegöllü Bekir oğlü Os man Efendi de burada tramvay- mı 6 nci sahifede) TENİS Turnuvası hazırlıği Milliyet'in her sene tertip etti tenis turnuvası bü sene de on beş Haziranda başlıyor. Bu seneki turnuvanın da her cihetçe mükem- mel olması için komite lâzım gelen hazırlıklarını almaktadır. Komite $u zevattan mürekkeptir: Fahri Reis: Mahmut Bey, aza Ahmet Şükrü Bey, Tevfik Acar Bey, Sait Salâhattin Bey. M. Eric, Armitage, M. C. Bennet, Galip B., Server Bey, M. A, Whittali, M. Dubois, Ahmet Bey, Eşref Şefik Bey, Adil Giray Bey. Kayıt muamelesi başlamıştır. Bu hususta Ateş Güneş klübüne (Saat 10-17), Zeki spor mağa- zasın,a “Milliyet” ve (La Tur. Guie) gazetelerinde M. Dubois (Saat 18 - 22) müracaat edilebilir,