22 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

22 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Mahsul Düşüklüğü Ve Halk Geçenlerde bir, evvelki gün de bir tane ki cem'an iki şayanı dikkat mektup neşrattik. Bun- larda, — gönderilen bir maba masraf fazlalığından — zararına satılarak mal sahibinin — üstelik bir de borçlu düştüğü gösteri- liyorda. Bu şayamı dikkat bâ- disenin dün hasıl ettiği intibar şöyle tesbit ettik: Hüseyin Bey — ( Boyanıt Tavşan taşı 24 ) — İstihsal fazlalığı ve yahut Hat düşkünlüğü bamı, maddelerimiz için bir felâket halini almığlır. Bu geyri tabil vaziyet iki üç senedenberi zaman zaman kendisini gösteriyor. Geçen sene Tekirdağından, Edirneden Sirkeci — istasyonuna — vagonlarlarla getirilen kavun ve karpuzların satış fiatleri nakil ücretlerini Ödemediği için sabipleri mallarını vagonlarında brakarak kaçtılar, Geçenlerde Tekir- dağından gönderilen kuzular İstan- bulda satıldığı halde sermaye ortadan kaybolduğu gibi mal — sahipleri de ayrıca borçlu gösterilmişler. Şimdi Adapazarı patatesleri ayni vaziyete düşmüştür. Bu dertler ortada; fakat çarelerini söylemeye benim mealeğim ve bilgim müsait değildir. * Osman Bey ( Karagümrük Hırkai- gerif 244) — Adapazarında, çifiçi, satamadıkları patateslerini toprağa gömerek gübre yapmışlar. Halbuki İstanbulda patatesin kilosu (7-5) ku- ruştur. Geçen sene kavun ve karpuz da böyle idi. Bunlar memleketia tabil birer servetidir. İstanbulda ve diğer şebirlerde bu gibi gıdalara muh- taç olanlar pek çoktur. Demiryollar İdaresi bu gibi maddeler için muvak- kat ve istianai bir ucuz tarife tatbik etmelidir. İktısat ve Ziraat Vekâlet- lerinden bunu temenni ederim. * Necati Bey (Yeşilköy — istesyon cadesi 12) — Adapazarlılar patates- lerini toprağa gömmüşler, Yenidağ- hlar geçen sene karpuzu denize dök- müşler. İki sene evvel Aydın hava- lisinde hüarde incirleri hayvanlara yedirdiler. Bunlar esaalı ve cezri bir şekilde — halledilmelidir. — Şimendifer tarifeleri me kadar da İndirilse yine şehirlerde müsait fiat bulunamaz.Ben. €e Ziraat ve iktısat Vekületleri her sene ekilecek maddelerin miktarını evvelden tesbit etmeli ve mevsi- mindea evvel ziraat mıntakalarını haberdar etmelidir. Ölçüsür ekilen mahsulün bu gibi akibel kalacağı pek - tabiidir. Auv:..,.:.":: işler böyle halledilir. ——— Maliye Muhaksmat Müdürlüğü İstanbul Maliye Muhakemat müdürü İsmail Sıtkı Bey Üsküdar vergilere itiraz komisyonu reisli- ğine tayin edı.lını:ıı:_ irye: Ves kâleti dün telgrafla Hazine avu- katlarından Ali Galip Beyin Mu- hakemat MPÜI'_ Mmuavinliğine tayin edildiğini bildirmiştir. Ali Galip Bey yarın yeni vazifesine başlayacaktır. — SÖON PosTa DAHİLİ EABERLER (20) Bin ingiliz Liralık Mühim Bir Dava Asliye dördüncü hukuk mahkemesi hazine tara- fından firari Kirkor Karagözyan Efendinin valdesi Madam Takohi aleyhine açılmış olan (20) bin İngiliz liralık bir davaya bakıyor. Kirkor Karagözyan Efendi firar etmeden evvel Abut Efendi varislerinin Karaköyde ve Sultanha- mamında Çelebi Alâeddin mahallesindeki emlâkini rehin alarak kendilerine (20) bin İngi(iı lirası borç vermiştir. Şimdi valdesi Madam Takohi ortaya çr karak bu paranın kendisine ait olduğunu ileri sür- müştür. Hazine vekilleri bu para ikraz edildiği zaman Madam Takohinin ©o vakit noterde yaptığı ipotek mukavelesinde paranın oğluna ait olduğunu itiraf ettiğini vesikalarla ispat etmişlerdir.. Madam Takohisin avukatı bu husustaki cevabını hazırlamak için muhakeme talik edilmiştir. Polisin Yeni Bir Muvaffakıyeli Dün sabah saat yedide Nafi isminde bir sabıkalı Nüruosmaniyede İran ikinci İronsolosunun 25 numa- ralı evine girmiş ve odada asılı bulunan bir panta- londan cebindeki para cüzdanile refikasmın altın bileziklerini almış ve kaçarken de bir iskemle de- virdiği için hamm hırsızın yüzünü görebilmiştir. Terkos Suyu Artık Kesiimiyeceği Temin Ve Tebşir Ediiyor Belediye Daimt Encümen aza- larile- Fen işleri Müdürü Ziya Bey evvelki gün Terkos gölüne giderek tetkikat — yapmışlardır. Gölün yakmındaki Terkos köyü- nün, sıhhi şartları bozmaması için bulunduğu yerden kaldırılmasına ve göle uzak bir yere nakledil- mesine karar verilmiştir. Belediye bu bususta Dabiliye Vekâleti nezdinde teşebbüste bulunacaktır. Terkos gölünün - Karadeniz sahiline yakın olan kısmına büyük bir duvar çekilmiştir. Çünkü deniz fazla dalgalı olduğu zamanlar, tuzlu sular, Terkos gölüne giri- yordu. Tuzlu suyun Terkosa ka- rışmasının önüne bu suretle ge- çilmiştir. Diğer taraftan ana hatlarda yapılan yeni tesisat bu sene için ikmal edilmiştir. Suların artık kesilmiyeceği — temin — ediliyor. Şehre verilen su miktarı günde 32 bin metre mik'abına çıkarık mıştır. Talsbeler Barast Etli Müddeiumumilik, Talebe Birliği tarafından neşredilen Birlik ga- zetesindeki bir yazıdan dolayı gazetenin sahibi ve neşriyat müdürü Sedat İzzet ve Zeki Beyler aleyhine bir dava açmıştı. Dün Üçüncü Ceza mahkemesinde bu dava neticelendirildi. Mahkeme yazıda Belediyeye karşı bir ha- karet görmediği için suçlular hakkında beraet kararı verdi. İkramiyeler İHarp Malüllerile Şehit Ye- timlerine Ne Verilecek ? Ankara, (A. A.) — Milli Müdafan Vekâletinden tebliğ olunmuşturı 1 — Harp malüllerile şehit yetim- lerine verilecek ikramiyelerin, hava- lelerinin vurudunda dağıtılması az- kerlik şubelerine bildirilmiştir. 2 — Birinci dereceden malâl olan zabitlere 125,10 neferlere 62,55 İkinci dereceden malül olan zabit- lere 112,10 neferlere 60,05 Üçünecü dereceden malül olan za- bitlere 87,50, neferlere 37,60 Dördüncü dereceden malâl olan zabitlere 78,50, neferlere 25 Beşinci dereceden malül olan za- bitlere 62,55, neferlere 12,45 Altıncı dereceden malül alan za- bitlere $0,05, meferlere 12,15 Şehit yetimlerine de 14,60 verile- cektir. 8 — Bundan başka 930, 931, 932 933 senelerinden ikramiyelerimi ala- müyan malâl ve yetimlerin hakları da ©o senelerde emsallerine verilen nisbet dahilinde verilecektir. Hava Vaziyeti Hararet Dün (30) a Kadar Çıktı Kandilli Rasathancsinden ak dığımız malümata göre, baromet- re bugün saat 7de 756, saat 14 te 7565 tir. Azami hararet derecesi 30, asgart 15 tir. Rüzgâr lodostan esmiştir. Sür'ati saniyede S met- reye çıkmıştır. Hanım derhal polise müracaat etmiş, polis, verilen eşkâl üzerine hırsızı yakalamış ve yüzleştirme neti- cesinde kat'i surette teşhis edilmiştir. İki saat içinde çalınan çanta ve yüzükler sahibine iade edildiği gibi Nafi de Sultanahmet birinci sulh ceza mahke- mesine verilmiş ve tevkıf edilmiştir. 3000 Bin Şişe Ölçüye Uygun Değilmiş, Geri Çevrilecek Bütün şişelerin ölçüler mizam- namesine uygun olması lâzımdır. Bu, bir kanun icabıdır. Ahiren gümrüğe 300 bin şişe gek miş bunlar muayene edilmiş, hiç birisinin ölçüler nizamnamesinde yazılı hükümlere uygun olmadığı görülmüştür. Nizamnamede kat'i sarahat mevcut olduğu için, bu şişelerin içerisine su konulmasına müsaade edilmemiştir. Şimdi bu şişeler, tekrar geri gönderilecektir. Diğer taraftan, ecnebi sistem- lere göre imal edilmiş olan bir çok manometre ve termometre- lerin de memlekete ithal edilmek istenildiği — görülmüştür. — Fakat metre sistemine uymıyan Ölçü âletlerinin ithaline imkân bulun- madığı için bunlar hakkında da ayni şekilde muamele yapilacaktır. Gizli Siâh Taşıyanlar Evvelki gece yapılan arama neticesinde Yağkapanında muhte- lif kimselerde taşınması yasak olan silâhlar bulunarak müsadere edilmiş, kendilleri de mahkemeye verilmiştir. Yeni İlkmektepler Maarif müdürlüğü, — önümüz- deki ders senesi başında - Şişli, Kurtuluş ve Aksarayda, yeniden birer ilkmektep tesis edecektir, Bu husus için lâzım olan binalar kiralanmıştır. Üsküdarda, Selâm- sızda satın alınan Fransız mektebi binasında da bir ilkmektep açı- lacaktır. Günün Tarihi M. Piyos'un Tevkif Kararı Geri Alındlı Türklüğe hakaret ettiği iddiasile hakkında tevkif karan verilen sigor- ta girketi mücürlerinden M. Piyos Fransada bulunduğu için bu karar infaz edilememişti. M. Piyos iki gün evvel İstanbula dönmüş ve dün öğe leden evvel avukatı Sadi Rıza Beyle beraber evrakının bulunduğu yedinci müstantikliğe müracaat etmiştir. M. Piyosun istlevap yapıldıktan sonrâ muhakemesinin serbest olarak deva- mına karar verilmiş ve kendisi hak« kındaki tevkif kararı geri alınmıştır. Kastamonuda Bir Senede Evlenenler Ve Ölenler Kastamonu, 91 — Bir sene zara fında şehrimizde «scekaen bir çiftin evlenmesi yaşılmıştı. Bu müddet zarfında 168 ölüm vak'ası olmuştur. Belediyede bir sene zarfında 404 hasta muayene edilmiş ve yüzünün ilâçları Belediyece verilmiştir. Adanada Baytarlık İşleri Anana, 21 — 1 kânunusani 934 ten 15 hazirana kadar vilâyetimiz merkez ve kazaları köylerinde — damızlığa yaramıyan 2915 boğa, 902 at, 38 manda, 370 koç, 172 teke idiş edilmiştir. Berlin Elçimiz Hamdi Bey Viyanadan Ayrılırken Viyana, 21 — Türkiyenin Berlis Büyük Elçiliğine tayin edilen Viyana Orta Elçisi Hamdi Bey dün bir veda çayı vermiştir. Çayda Başvekil M Dolfüs, bazmı Nazırlar ve Sefirler heyeti hazır bulunmuştur. Bir Yangın Ve Sigorta Küçükpazarda kısmen yanan ma- kâarna fabrikasında yapılan keşifte sigorta zararının 10 bin lira olduğu tesbit edilmiştir. Tahkikat — devam etmektedir. Yeni Sene Afyonları Nasıl Alınıp Satılacak? Yeni #ene afyon — malisulüniün mübayaası hakkında afyon inhisarı umum müdürü Ali Sami Bey şu izabatı vermiştir. “— Bu sene tacirlerin —inbhisar idaresine satacakları mallar müsait fiatlerle alınacak, alım satım muamö. lelerinde gerek sermayenin tevsil ve gerekse emniyetin tesisi göz önünde tatulacaktır. Diğer taraftan, köylüler, 75 kiloluk bir sandıktan aşağı olma» mak şartile ellerindeki malları doğ- rudan doğruya idaremize de #satabi- lTeceklerdir. Bu bususta vilâyetlere Tâzım gelen tamimler gönderilmiştir, Ayni zamanda, müsalt şartlarla mü- bayan yapan tacirlere satış yapmalârı bem köylü için hem de bizim için - birçok kolaylıklar temin edecektir., Elli Kaçakçı Vakalandı Ankara, 21 — Bu ayın Üçüncü haftası içinde cenüp hududunda dört müsademeli 29 kaçakçı — vak'ası olmuştur. Bu vak'alarda biri ölü S9 kaçakçı ele geçmiş ve 41 kaçakçı hayvanı, 2006 kilo gümrük kaçağı, 1182 kilo İnhisar kaçağı, İki silâh ve 19 mermi yakalanmıştır. I Son Posta'nın Resimli Hikâgesi: Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: Hasan Bey — Sinemalarin kapatıldığına — ben memnunum - dostum.. v Füzuli bir masraftı —-Ne, di —Hasan 7 sı—-ıunm ö Hasan Bey — Tuhaf adamsın dostum her sokak başında bir facia.. « Yahut bir komedya seyret- miye imkân olan bir yerde.. u Şiaemi'ida bir ihilyaş ı—ıı?