22 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

22 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

22 Haziran — ŞA ŞT Ziraat Bilgisi (*) Sorduklarınıza Cevaplarım Erenköyde aökeri — mütekaitlerden Şevket B. soruyon “Bahçemdeki ağaçların ilk sürgünlerinin nihayet uçları adeta kavrulmuş gibi buruşuyor ve bü- yüyemiyor. Bu bilhassa armut fidanlarında görülüyor. Buna karşı ne yapalım?,, Cevap — Genç ağaçlarınızın 'bilhassa filizlerinde zarar yapan sebebi eyice tetkik ediniz: Eğer bu genç sürgünlerde yaprakcık- ların altında bir takım siyah ve yeşil renkte ufacık bitlere rast- larsanız bunlar (Aphis Pyri) de- nilen armut püsöronlarıdır. Taze filizlerin suyunu emmek suretile ziyan yaptıklarından büyümelerine mani- olurlar. Bu bitlere hemen birçok — nebatlarda — ve — genç fidanlarda rastlanır. Buna karşı yapılacak çare erkenden yani bunlar görünür görünmez ince bir püskürgeç ile 96 1 lizol mah- lülü yahut ( Afis Alfa ) denilen hazır ilâcın mahlülünü, yahut ta tütün suyuna bir miktar arap sabunu karıştırarak elde edilen mahlülü iyice ve ince bir surette serpmektir. R Bu - ilâçlârden birisinin bir iki kere tatbikinden sonra - filizlerin büyümnlesine mâni olan bitler kâmilen öleceklerinden ağaçlarınız da kurtulmuş olur. Yok eğer filizlerde bu ufacık bitleri görmezseniz. 0 zaman bastalıklı dallardan birkaç tane- sini keserek Göztepe Amerika asma fidanlığı Müdürlüğüne gö- türünüz. Oradaki zevattan bunun teşhisini rica ediniz. Onlar ya- kından görerek size - söylerler. Fenni ismini öğrenince bana da bildirirseniz iyi olur efendim. * Ortaköyde Halil Maşuk B. soruyor: «ÂAyva — ağaçlarımın yaprak- larında bir takım lekeler oluyor. Meyvalar kemale gelmeden dö- külüyorlar ?» Bahsettiğiniziz bu — hastalık (Ayva lekesi) olsa gerektir. Bu bıst_nlık. (Stromatinia eydoaniae) denilen bir mantardan İleri gelir. Yaprakların boyunca — serpilmiş toz manzarasında İlekeler yapar Hem yaprakların hem - ayvaların kemale gelmeden yere düşmesine sebebiyet verir. Buna karşı evvelâ düşen meyvaları her sene topla- yıp yakmak, ondan sonra çiçek- ten evvel bir defa ve çiçekten sonra bir defa olmak Üzere yüz kilo suda bir kilo göztaşı, bir buçük kilo kirecin eridilmesile hasıl olan bulamaçtan ağacın her tarafına gayet ince serpmek lâ. zımdir. Diğer taraftan ayvaların piçlerini, fazla dallarını alarak rutubeti gidermek ve her kış uyanmadan gövdelerini — kireçle badana etmek icap eder. * Bağcı Hamit Efendi soruyor: *“Bazı kere bağıma serptiğim bulamacı yaprakları yakı- V gaşaba medendir? ;0 * korunması iŞiş eli SERİEŞİ NT gp ve kireç mahlülünün Üirstada olması lâzımdır. Gerek "'i"“ll ve gerek girecek eksiklik :'.ı. fazlalığı ya nebata zarar 'ıı'b Yahut ta ilâcın hastalığa olan tesirini giderir. Binaenaleyh hem kirecin hem göztaşının biribirleri üzerindeki aksi tesirleri bir kara- ra gelirerek ilâcı faydalı ve za- rarsız yapmak için onu mutlaka usülünce muayene etmiye mec- buruz. Bulamac birinci seferinde yüz kilo suya bir kilo göztaşı ikinci seferinde bir buçuk kilo, Üçüncü seferinde iki kilo göztaşı konarak 4 | manlardadır. ki ——0 . Polisliğin Bir Amerikan zabıta memuru mesleğine ait. bazi — esaslardan bahsediyor. Bu adam, hususi bir polis haliyesidir. Ve iyi bir polis hafiyesi olmak için icap eden vasıflardan bahsettiği kadar şüp- heli bir adamı takip etmekteki güçlükleri de anlatıyor. Her insan, hayatta, şu veya bu maksatla ta kibe uğrayabilir. Yine her insan, kaderin sevkile bir takipçi vaziyetine düşebilir, Bu noktalardan, bu zabıta memu- runun anlattıkları çok enteresan- dır, —Okuyanlarımızı — alâkadar edeceğini düşünerek iktıbas ettik. Fıtrt İstidat Biz Amerikalılar, birisini takip eden kimseye “gölge,, deriz, iyi bir gölge olabilmek hususi bir istidat meselesidir. Beu ki haya- tımın on senesini hususi bir Ame- rikan polis acentesinde geçirdim. İddiamın kıymet ve ehemmiyetin! elbette ki çok iyi bilirim. İyi bir zabıta memuru, - birini takip ederken esaslı bir surette kıyafet değiştirmiye — ehemmiyet vermemelidir. Türlü kıyafet de- giştirerek kendis'ni bu sayede ve hiç tanınmaz bir hale soktuğu iddia olunan kimseler sadece romanlarda mevcultlur. Yine iyi takipçi bir polis hafiyesinin çevik, orta boy ve — vücutlu — olması Şarttır. Bilhassa bu gibi adamlar ko- yu renk elbise giymeye ve göze çarpmamaya — dikkat — eylemeye mecburdurlar. Bu gibi detektif- ler ya tek başıma, ya iki kişi | çalışırlar. Ancak - tehlikeli xa- üç. ve daha zi- yade detektifin teşriki mesaisine cevaz verilebilir. Mecbur olmadan bunlar, biribirile tanışır görün mezler, Takip Edilirken.. Takip edilen kimseler kimler- dir. Ve niçin edilirler? Herkes böyle bir takibe ma- ruz kalabilir. Şüphe üzerine, t cari bir meseleden dolayı hak- kında malümat edinilmek mak- sadile, husust veya ' resmi polis memurları — tarafından herkesin bayatı, düşüp kalktığı kimseler tesbit edilmek istenebilir. Karı hazırlanır. Üzerine ilâve edilecek kireci de bu ayarda tartmaktan ziyade muayene suretile katmak doğrudur. Bunun için — göztaşi eritildikten — sora — sulandırılmış kireç te yavaş yavaş karıştı- tıilmaya başlamır. İşte bu sıra- da — kırmızi Türnösol — kâğıdı diye eczanede satılan kâğıdın bir parçasını bulamaca daldırmak ve rengine bakmak küfidir. Kireç katıldıkça bu kâğıt haval mavi bir renk alır. Tam pek açık ma- viye dönerken artık kireç ilâve- sini bırakırsınız. Bu suretle hazır- lanan Bordo bulamacı hem bağa zarar vermez, Hem hastalığa fay- dalı olur, 4 İ 3 ”SON POSTA Dünyada Olup Bitenler - Zor Tarafları Takip Ederken SN Takip Edilmek 4 Ihti- mali Dai ma Hesa- ba Katıl- malıdır Takip atmek pek müşküldür. Yabancı olduğunu hizmetçiye anlatmamak için oldukça zahmet çeken bir polis hafiyesi koca kıskançlıklarının da bu işte büyük bir mevkü vardır. Müktedir. bir zabıta memuru, şu veya bu süretle takip et- tiği kimseyi gözden kaybede- bilir, onun kıymet ve maha- Vize'de mualim Lutfullah Bey sorüayor: * Övez nasıl aşılanır ve neye aşılanabilir? ,, Övez için en münasip anaç kurak yerlerde ( Kır yemişkeni ) sulak yerlerde ayva ve yabani muşmuladır. Martta yarma aşı ile temmuzda 'yaprak aşısı ile aşıla- nabilir. Kalemlik dalın orta kıs- mınin alınarak uç ve dip taraf- larının atılmasına dikkat etmeli- dir. Övez daima dipten aşılanır. Çittçi — () Ziraat hususundaki müşküllerinizi muz. Sen Posta'nın (çifiçi) «i cevap — verecektir. Bu'iki tesith aydi adama aittir. Biribirine hiç benzemediğine bakılırsa kıyalet mageliyor değiştirmek huvusunda haylı mabir olduğunu kabul etmek lâzu reti, bilhasa bu adamı tekrar ele geçirmesindedir. Bunun — için, onu — takip ederken edindiği tecrübelerden istifade etmeyi bilmelidir. Eğer takip edilen adam bir otomobile atlar ve siz de kalabalıkta takip edemezseniz — derhal — arabanın numarasını almalısınız. Eğer ci- varda taksi yoksa, giden arabanın İstikamet ve numasını en yakın telefon ile mensup bulunduğunuz müesseseye veya polis merkezine bildirmelisiniz ki takibe devam olunabilsin. — Bulunacak — şoför vasıtasile kaybolan izi tekrar ele geçirmek kolaydır. Eğer takip edilen adam mütemadiyen otomo- bilde dolaşiyorsa, ayni vasıtadan istilade etmek şarttır.Takibin, sizi bu işe memur eden veyı.ndmlo- rin masrafa — dayanabildikleri müddetçe — devamı — zarurldir. Yahüt anlaşılmak - istenilen şey anlaşılsın ve takibe devamın kıy- meti kalmasın. K Öyle bir kadın bilirim ki, ge- celi gündüzlü tam iki sene peşini | brakmamıştık. Amerikada başla- | yan bu takip, sütür — Avrupa memleketlerinde aevam etti. Bil- hassa ben, tam sekiz hafta peşin- den ayrılmadım. Bu — takipten sonra yorulan sinirlerimi dinlen- dirmek için müessesemin müdü- riyetinden on gün izin istediğim zaman, bu zat gülerek demişti ki: “Yahul daha takipten yeni gek din ve hemen izin istiyorsun. Hal- | galar bile üçüncüsü Sayfa 7 D öceeman T aa — Geçen Bilmece- mizi Doğru Halledenler Birer Album Alacaklar Nışantaşı — kız Örtamektebi talebe sinden Semahat Sıtkı, Kasımpaşa Fıriı sokak d6 numarada Ömer Lütfi, Sam sün İrmak caddesinde 81 Numaradı Şerefnisa, Kandilli kız lisesi talebesin den 739 Nezahet, Kayseri kolordu bi rinci şube mülbakı binbaşı Hamit Be; kerimesi Reşide, Dinar Thca mekteb talebesinden 180 Hurşit, Kayseri kx Ortamektebi talebesinden 102 Fatmı Nuri Hanım ve Beyler. Birer muhtıra defteri ala caklar: İzmir Karantina Hacımustafa sokal 7 numarada İkbal, Salihli Altınordı İlkmektebinden 597 Kâmnm, Kayser Merkez kumandanı Zeki Bey oğlu Yah ya' Ankara vilüyet daimi encümen ka leminde Şaziye, Salihli Namukkema mektebi' talebesinden 61 Mustafa, İstan bul San'at mektebi ialebesinden & Hiüdiye Avni; Aukara Muhasebei husu siye müdüriyetin - Zehra, Bolu zirsa mücadele müdürü kın Meliha Fikret Easkişehir Millizafer mektebi talebesin den 70 Hidayet, Adapazarı Noter Ga lip Bez kızı Sumer Hanım ve Beyler Birer kart alacakları Bolu ziraat mücadele kâtibi Mustafa Konya Akifpâşa mektebi - talebesinder 27 Kadriye, İzmit Karabaş mahallesindı Muradiye sokak 8 Numara Nizamettin Bolu Aşağıçarşıda dondurmacı Hüseyir oğlu Muzaffer, Kırklareli Şevket Osmar eczanesinde Berta, Konya — Akifpaşı mektebi talebesinden 569 Münir Be; ve Hanımlar. Rica Ediyoruz Okuyucularımızdan adreslerini w isimlerin okunaklı, düzgün ve eksiksis yazılgaasını rica ederiz. buki seniv-S vsatın eğlencedir. Ne yorğunluğuna. — bahsediyorsun? ,, Müşkü? Vaziyetler Müdürümün bu düşünüşü haklı değildi. Çünkü bu nevi takipler insanın sinirlerini mahveder. Dü- şününüz ki takip ettiğim kadını sabah evinden çıkarken beraber almıya ve gece yatıncıya kadar arkasında dolaşmıya mecburdum. Sırasında saatlerce bir noktada durup beklediğim olurdu. Onun içindir ki gerek zabıta idareleri, gerek hususi acenteler, bu gibi takipçi memurları sık sık değişti- riyorlar. Bunun bir faydası, takip memurunu alâkadara tamtmamak olduğu kadar sinirlerini de bozul- maktan kurtarmaktır. Umumiyetle ve zannolunduğu- nun hilâfına olarak katiller ve çcaniler takip edilmesi zor olan kimseler değillerdir. Bilâkis onları takip etmek kolaydır. Takibi en zor olan mahlük çocuktur. On yaşında zeki ve çevik bir çocuk, onu takip eden adama, ©on cani- nin çıkarabileceği — müşkülâttan daha fazlasını çıkarır. Çünkü çabul yürür, sırasında sıçrar. Müşahede kabiliyeti daha fazladır. Arkasına sık döner, sonra nazaran çocuk — daha şüphelidir. Takipçiyi Satmak.. Takibi mühim olan bazı kim:- seler için ayrı, aymı ve biribirin- den haberi olmiyan takipçi me- murlar — kullanmak — faydalıdır. Bunlardan bir veya ikisi atlatıl- için vaziyeti mürakabede devam etmek imkânı vardır. Böyle bir takipçiyi satmak ân muhtelif usüller vardır. — Me- | se.â hareket eden bir trenin 8s0- nuncu — vagonuna — binilir. Tren hareket edip te hızlanmıya başla- yınca hemen yere atlanır, sı mütemadi surette işliyen € asansörlü binalarda, bir asansörle çıkılır, derhal — diğerine atlanıp aşağı inilir. İki kapılı binalardan istifade olunur. Maamafih vazife- sini iyi bilen ve pişkin bir takip- çiyi atlatmak gayet güçtür.