31 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

31 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

N &liyat işleri A Devlet Demiryol- #orında Nakliyat Kolaylıkları Devlet Demiryolları idaresinin yolcu taşımak hususunda yurtdaş- iaza ne engin tenziller ve kolay- lıklar gösterdiğini rakamla,miktarla gösteren bir yazı yazmıştık. Demir yollarımızın gösterdiği tenzilât ve teshilât sadece insan nakliyatına İnhisar — etmemekte, bütün eşya nakliyatına — şamil bulunmaktır. Bu yazımızda da mubıılil nevide eşyanın dıılr)'ollınıudı hangi esaslar içinde nakledildiğini ve eskisine nazaran ne kadar ucuz olduğunu tebarüz ettireceğiz. 'Taze sebze ve meyva nakliyatı: Türkiye, ıklimi ve coğrafi mev- kil itibarile Akdeniz havzasında en müsait şartlar altında her türlü sebze ve meyva yetiştiren bir ülke olmasına ve istihsal kabiliyeti pek ziyade bulunmasına rağmen gerek iç pazarda, gerek dış pazarda kendisine mümasil memleketlere nispetle yapabildiği meyva ve sebze ticareti hiçbir şey mesabesinde idi. Bu sahada milli bir inkişafa zemin hazırlamak lüzumunu duyan Devlet Demiryolları İdaresi 15 Ağustos tarihinden itibaren yeni ve tenzilâtlı bir tarife tatbikine başlamış bulunuyor. Evvelce ton kilometresi 5,75 kuruş olan sebze ve meyva nak- liyatı tam vagon hamule için tonu 2 ve perakende nakliyat için ise tonu 2,75 kurşa İndiril- miştir. Bu tenzll, ** 60 nispetini bulmaktadır. Bundan ayrı bir müsande ol- mak Üzere —mutelif nevilerden sebze ve meyvaların bir vagonda makline müsaade olunmuştur. Bundan başka bazı mıntaka müstahsilleri tarife ücretlerinin yüksekliği hasebile meyvaların ecnebi pazarlarına sevki imkânı bulunmadığını iddia etmekte idiler. Devlet Demiryolları tarafın- dan bu mühim tenzilâttan sonra meyva ihracat tacirlerimizin de nakil noktasından pek mühim kolaylıklar ve yardımlar görmekte olduğu aşikârdır. Kuru sebze nakliyatı: Memleket istihsalinde ve ihra- cat ticaretinde oldukça mühim bir mevki işgal eden, istihsal ve Ahraç kabiliyeti pek "geniş olan kuru sebze nakliyatı evvelce azami tarifeye tâbi tutulmakta idi. Bu maddelerin son senelerde kaydettiği nisbetsiz kıymet tenzik leri karşısında ihracat ticareti hemen tevakkuf etmiş gibi idi. Dahildeki bazı istihsal mıntaka- ları fiat düşkünlüğü yüzünden dış pazar şöyle dursun, İç pazara bile mal sevkedemiyordu. Kuru sebze ticaretini canlan- dırmak için, nakliyatı daha çok müsait olan hububat nakliyat ta- rifesi bunlara da teşmil edilmiştir. Bu suretle bu sahada da azami tenzilât yapılmış olmaktadır. 'Taze bulik ve deniz Tmahsulâtı nakliyatı: Türkiye bir deniz memleke- tidir. Uzun sahillerinde her türlü balık avcılığına imkân vardır. Balığın ise gıda maddelerinin en üstünlerinden — birisi olduğu da muhakkaktır. Buna rağmen bil- hassa memleketin içinde balık sarfiyatı pek azdır. İstihsal 2a- manlarında müstahsil malını sata- mamakta ve sarfedilen emekle Kadınhanı Samsun, Havza Tenezz h Belediyesi Trenlerı Çok Ragbet Buldu Samsun ( Hu- susl! ) — Havza, Amasya tenezzüh trenleri çok rağ- bet — bulmuştur. Bir tek Samsun- u yoktur ki bu sene Havzayı zi- elmemiş yaret Havza | aa aç rm bir — kasabadır, Sivrisinekten eser yoktur. — Fakat buna — mukabil karasinek — pek çoktur. — Yolları fazla — topraklı olduğu için daima tozludur. Fakat istasyon caddesi ile Bağdat cad- desi el tulumbası İle — sulandığı için bu caddelerde mümkün mer- tebe tozdan az şikâyet edilmek- tedir. Havzada 3 sıcak su kaplıcası vardır. Bunlardan biri münhası- ran erkeklere, diğeri kadınlara, lçnncüıü de sabahları ııl:elduı. (Sıcak Memleket- ler Mahsullerini Yetiştireceğiz Dörtyol (Hususi) — Memaliki- harre nebatat mütehassısı İsveçll doktor Tenkuval, Döriyol ve bavalisinde —Adana ziraat ve nebatat mütehassıslarından Ragıp Beyle beraber tetkikat yapmak- tadırlar. Doktor Tenkuval, Ragıp Beyle beraber Fenike, Alâiye, Antalya, Manavgat, Serik, Mersin, Alanya, Lamaz ve Tarsus havalisinde tetkikatta bulunduktan sonra dün şehrimize gelmiştir. Bundan sonra da Payas nahiyesi ile Ocaklı, Çaylı, Kuzucular ve İcadiye ha- valisinde tetkikatta bulunacaktır. Mütehassıs Tenkuval — memle- ketimizde kahve, çay, kinin, hurma, muz ağaçları yetiştirmek ve lâstik ve narenciyeler üzerinde çalışmak için bunlara bir istasyon tesisine münasip mahal aramak- tadır. İstasyon teşis sonra işe başlayacak ve Türkiyenin sıcak iklimlerinde yetişmeye ka- biliyeti olan bilümum ağaçların mümkün olduğu kadar teksirine gayret ederek memleketin hariç- ten alacağı mevaddı iptidaiyeyi burada temin edecektir. Birkaç bu havalide tet- kikat yaptıkta sonra Kozan ve Adını havalisinde de uzunboylu lunacaktir. Halkımızın — gıdalanmsi ve dahili ticaret müvazenemizin kuvvetlen- mesi noktasından hareket edi- lerek balık ticaretinin dahilde inkişaf ettirmeği düşünen Devlet Demiryolları idaresi bu madde için hususi ve fevkalâde tenzilli bir tarife tanzim atmiştir. Bu tarifeye göre evvelce ton kilometresi 15 kuruş olan balık nakliye ücreti bugün ton başına 1,80 kuruşa indirilmiştir. Bundan başka balık sevkiyatında kullanı- lan kapların hiç bir ücret alın- maksızın İiadesine de müsande elunmuştur. Havzadan bir manzara öğleden sonra kadınlara edilmiştir. Havza halkı çok misa- firperverdir. Havzanın iki ilkmek- tebi, bir eczanesi vardır. Cuma günleri kasabada pazar kurulur tahsis ve öğleye kadar — devam eder. Halk bu müddet — zarfında bir haftalık ihtiyacını iğneden ipliğe kadar bu pazardan tedarik eder. Kasabanın diğer bir mahallesinde de hayvan ve sa- man pazarı kurulur. Havzada — kira fiatları ucuzdur. Yiyecek başka yerlerle — muak- myese edilemiye- cek kadar elr vendir. Havzaya iki Saat mesafedeki Hillaz mevkiinde- ki ılık su kap- hıcası pek meşhur- dur. Bu ilıcaya memleketin her tarafından hasta- lar gelmekte, te- davi olmaktadır- lar, İzmirden gelmiş allelere bile tesadüf edilmektedir. Havza da Tırhal şeker fabrika- sının ekim mıintakası dahilinde- dir. Ve gayet güzel pancar yetliş- tirmektedir. Yunusbey çiftiliğinde bu sene 200 dönüm de İspanyol nohudu ekilmiş ve bu tecrübe çok iİyi netice vermiştir. Çorumda Yol Faaliyeti Çorum, (Hususi) — Burada yol İnşaati ehemmiyetli bir mevki ab maktadır. Çorumda Alaca, Mecit- özü, İskilip yolları yenileştirilmiş, Sungurlu yolu büyük emek ve masraflarla yeniden yapılmıştır. Çorum Valisi Arif Hikmet Bey Çorııııııııı imarı hususunda Maşehir Bağlarında Üzüm Alaşehir — (Hususi) — Son zamanlarda İnkişaf, terakkl! ve tekâmüle doğru ilerleyin bağcılık alâşehir ovasını — bir zümrüt sahası haline getirmiştir. Toprak- larımız uefis üzüm yetiştirme ka- biliyetini haiz ve çok verimlidir. Su çıkmıyan tepelere varıncaya kadar bağ dikilmiştir. Yalmz Üzüm fiyatlerinin düşüklüğünden halkımız. çok — müştekidir. Bu seneki mahsul geçen senki üzüm rekoltesinden Üüçte iki noksan olmasına rağmen - fiyatler geçen senekinden daha aşağıdır. Bu yüzden borçlarını ödeyemiyecek bir hale gelen mustahsil ziraat bankasından yardım beklemekte- dir. Üzüm mahsulünün bu derece noksan olması — kışın — derecel hararetin çok düşmesinden ve mdıı ileri geldiği kanaatinde bağcılarımız. ziraat mu- tahassıslarının gelecek sene için tedbir almalarım — beklemekte- dirler, Sungurlu yolunun açılış merasimi büyük tezahürata vesile olmuş, halk adeta bayram yapmıştır. Resimde yol bayramına iştirak edenlerdir. Boğazköydeki heyet eserlerini tetkik etmeye gidenler görülmektedir. | ciddi bir gayret sarfetmektedir. |Diyarıbekirhe Mahrukat Fiatleri Diyarbekir (Hususi) — Şimdi Diyarbekirde odun alma mevsi- midir. Odunlar Karaca dağdan kesilir ve Diclede Işliyen kelekler vasıtasile Diyarıbekirde odun pa- zarına getirilir. 288 kilosu bir kantar itibarlile 3-4 gümlş meci- diyeye satılı.. Bu mevsimde kö- mür az ve pahalır. -8 kilosu bir batman itibarile 7 gümüş kuruşa satılmaktadır. Köylüler harman- larını bitirir bitirmez şehre meb- zul miktarda kömür geleceği için © zaman batmamı 4 kuruşa iner ve halk kömürünü tedarik eder. Şimdi kömür alanlar kahveci, ahçı ve kömürle işliyen fabrika- lardır. Adapazarı Bekçilerinin Kıyafeti Adaparzarı (Hususi) — Kaza- mıza merbut köylerin bekçilerine yeknesak bir kıyafet kabul edilmiş ve yeni elbise, kasket, ı,ılıkılı tevzi edilmiştir. Bütün bu yeni kıyafetle vazife görmeye başla- mışlardır. Çalışıyor Kadınhamnı (Hususi) — Teşeks külü itibarile küçük olan kasar bamız, Belediyenin devamlı gay- reti sayesinde hergün biraz daha büyümekte, — güzelleşmekte — ve beledi — noktainazardan — inkişaf etmektedir. Kazanın iki nahiyesl ve bu nahiyelere bağlı köyleri vardır. Kazada bundan 400 sene evvel yapılmış bir han vardır. Selçuk hükümdarlarından birisinin anası tarafından yapılan ve hü- kümet karşısında bulunan — bu hana Kadmhanı İsmi - verildiği için kaza da bu isimle anılmak- tadır. Bu hanın Sultan Selimin Çaldıran seferi esnasında konak- İaması için yapıldığı da söylen mektedir. Bu han bugün Hususl muhasebe — idaresinin — ardiyesi olarak kullanılmaktadır. Belediye kazanın çok eski olan camüini tamir ettirmektedir. Gençlikte hararetli bir faaliyet vardır. Gençler bir spor kulübü tesis etmişler, hep bir arada çalışmıya başlamışlardır. Yine Belediye Reisinin teşvikl Üzerine kaza çarşısının güzelleş- mesi için bütün dükkânlar yeni- baştan ayni boyda, ayni şekilde, ayni renkte olmak üzere yapık maktadır. Su ihtiyacı halledilmiş, kasabaya iki buçuk saat mesafe- deki bir pınarın suyu da kasa- baya akıtılarak en mühim su Ihtiyacı karşılanılmıştır. Belediye Relisi Atâ Bey kasaba halkınin mübrem ihtiyaçlarını karşılamak hususunda ciddi mosai - sarfet- mektedir. Antepte Nümune Süthanesi Ve Sitçülük Kursu Gaziantep, (Hususi) — Şeh- rimiz Ziraat Müdüriyeti tarafın- dan açılan Nümune süthanesi faaliyetini — arttırmıştır. Evvelce yalnız süt yapmakta iken bugün yoğurt, tereyağı ve Edirne pey- nirâ imalâtında büyük muvaffa- kiyetler göstermiştir. Süthanenin ucuz ve temiz istihsalâtı halk tarafından rağbete mazhar ol- YAK Va malklı İsteğiğr lere öğretmek için bir sütçülük kursu açılacaktır. Sındırgıda Tütün Sındırgı (Hususi) — Bu senekl tütün mahsulünün tahrir ve re- koltenin tesbitine İnhisar idare- since başlanmıştır. Havalar kurak gittiği için bu sene ancak 300 bin kilo tütün istihsal edileceği tahmin olun- maktadır. Fakat bu sene tütünler hiç bir sene mahsulü ile kıyas edilemiyecek kadar nefistir. Gümüşhacıhöyde Belediye Faaliyeti Gümüşhacıköy (Hususi) 'Tokat doktorlarından Osman Bey kazamız belediye — doktorluğuna tayin edilmiş, gelmiş vazifesine b...l.ıııılıı. Belediye tarafından kasabada asri bir fırın — ve lokanta İnşas sına başlanılmıştır. Kasabada her gün yeni yeni binalar yükselmek- | tedir. Eylülde başlanacak beledi dlı Intihabının hazırlıkları ikmal © miştir.