31 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

31 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Fevzi Paşa Hazretleri Diyorlar Ki: Düön Harbiyenin yüzüncü yılı kutlulanırken, Büyük Erkânıhar- biye Reisi Fevzi Paşa Hz. nin, mektep kumandanı Rauf Bey ta- r lan okunanm kıymetli hita- belerinden veciz cümleler : #*— Arkadaşlar ; kara ve hava zabitlerimizi yetiştiren Harbiyenin açıldığının yüzüncü yıldönümünü kutluluyorsunuz. Aranızda bulu- narak şimdi yaşamakta bulundu- ğunuz yüksek heyecanı beraberce tatamamaktan mütcessirim. Har- biye, yetiştirdiği evlâtlarile mem- lekete en faydalı ve feyizli bir ocak olmuştur. Bugün aramızda olmıyan arkadaşlarımızın — çoğu, muhtelif muharebe cephelerinde memleketimize göz diken müstev- lilere karşı, durmadan ve dinlen- meden döğüşmüş, Türkün varlı- gnı, istiklâlini mümkün kuümak | için muhakkak bir ölümü cana minnet bilmiştir. Bu azizleri hür- metle yadederim. Bize düşen vazife kendi kanlarını feda etmek suretile millete yaşamak kudretini bahşeden şehitleri ve hizmetleri geçen di- ğer aziz ölüleri her zaman hür- met ve rahmetle anmaktır. Türkün ve Türk zabitinin kadrühaysiyeti dünya değerinin Üstündedir. Gıpta ve tebcile lâ- yıksınız. Hepinizin biribirinize gü- venme ve inanma bağlılığınızı Türke yaraşan asil bir vakarla ve dalima itimat veren bakışları- nizin derinliği ile kuvvetlendiri- yorsunuz. Türk milleti en ince sevgisini size vermiştir. Onun Öörnegi ve özüsünüz. Harbiye — meydanında — topla- nan, Harbiyenin 100üncü yılını kutlulayan kara, hava deniz men- suplarile aziz misafirlerinin bu da- kikada kalplerinin beraberce ve muharebe — cephelerinde - biribir- lerini — tamamlıyacaklarına — ye- min ederek çarptığını ve bu vu- ruşun kudretini hissediyorum. Bü- | tün ordu bu dakikada Harbiyeye dönmüştür. Harbiyenin 100 üncü yıl mezun- ları : Zabitliklerinizi tebrik ederim. Jazıbat ve Hntizamida mükemmeli- yet esasını daima rehper edine- ceksiniz. Sizden 100 yıl evvelki- lerin harp hatıralarını çok okuyu- nuz. Orada ibret levhaları vardır, Hepinize vazifelerinizde muvaffa- kiyetler diler, sevgi ile selâmla- mm, Türk milletinin fedakâr zabitleri.,, ' Dünkü merarimde hasır bulunanlardan bir grup “Yüz Yıllık Yuvamız Dün Harbiye Mektebi Kutlulanırken Türk Zabiti De Tebcil Edildi Yüce Ğızıye Tazim Hisleri Sunuldu Yukarda: Yeni zabitler Harbiye Mekiebinin yüzürci yuldönümü çivisini çakıyorlar, N Aşağıda: Genç raebitler istiklâl marşı sözli yerlar. (Baştarafı 1 inci sayfada) Bu merasim , mektebin iç avlusunda yapıldı. Mezun Efen- diler, grup grup — Harbiye mektebi alay sancağının bulun- duğu masanın başına dizildiler. Harbiye mektebi alay kumean- danı Rifat Bey burada genç zab t- lerimize ant içirdi. Ant içme çu şekilde oldu: “ Hazerde, seferde, denizde, karada, havada, her zamanda ve her yerde milletimize, memleke- timize ve Cümhur yetimize doğ- ruluk — ve muhabbetle — hizmet, kanunlara ve amirlerime — itaat edeceğime ve askerliğin namusunu, Türk sancağının şanını canımdan aziz bilip icabında vatan, cümhu- riyet, vazife uğruna seve seve canımı feda edeceğime namusum Üzerine söz veririm.,, Her — genç zabit vekill :at İçtikten sonra diplomaların hazır- landığı masaya doğru ilerliyordu. Burada Askeri Şüra azasından Cevat, İstanbul kumandanı Halls, fırka kumandanlarından Galip, Hayri ve Zihni P rla diğer Ümera, Üniversite rektörü Cemil ve daha, diğer zevattan müteşek- kil bir heyet hazır bulunuyorlardı, Cevat Paşa diplomaları bizzat ve muvaffakıyet — temennisile yoeni mezunlara - veriyordu. Diplomalar — tevzi - edildikten 10rra Harbiye Mektebi Kuman- danı Rauf 50) : — Efendiler, kahraman ordu- muzun irfan kaynağı olan Harbi- vat Paşa ve Rauf Bey nutuk skurlarken, en altta Harbiye tale- besi abideye çelenk koyarken ye mektebinde iki senelik tahsi- Hnizi muvaffakıyetle — başardınız ve bügün mektebin 89 - sınıfı olarak Zabit Vekili olmak şerefini kazandınır., Diye başlayan bir hitabe söyledi. Rauf Beyden sonra Cevat Paşa “ evlâtlarım! ,, hitabile baş- layarak güzel bir hitabe söyledi ve bir milletin kuvvetinin orduda tecelli ettiğini veciz cümlelerle anlattı, genç zabitlere muvaffakı- yet ve hayırlı işler lemenni etti. Bu suretle, 650 genç zabiti- | mize diplomaları — tevzi oldu. Bundan sonra saat 15,30da Harbiye mektebinin yüzüncü yık dönümü kutulandı. Merasimde, Meclis Reisi Kü- zım Paşa, Maarif Vekili Abidin Bey, Cevat, Halis, All Fuat, Şükrü Naili, Galip, Vasıf, Kera- mettin, Hayri, Mehmet Fehmi Paşalarla, diğer ümera ve zabi- tan, mütekait zabitler, şehrimizde bulunan meb'uslar, vilâyet bele- diye, Halkevi erkânı ve daha bir- gok davetlilerle bütün askeri mek- tepler hazır bulundular. Halk, — meydanın yanıbaşında uzanan caddeyi baştanbaşa dol- durmuş, meydana bakan evler bu s#evinçli günü kutlulamak isteyen yüzlerce kişi ile tıkılı bir vaziyete edilmiş gelmişti. Merasim, bandonun — çaldığı İstiklâl mi ile başladı. Marş ayakta ve kemali hürmetle dinlen- dikten sonra mektep kumandanı Rauf Bey, bu mes'ut gün münase- betile Büyük Erkânıharbiye Reisi Fevxzi Paşa Hazretlerinin göndere dikleri hitabeyi okudu. Çok alkış- — Dvel' Paja' şühadetnameliri genç zabitlere teslim ederken- Ka a Cevat Paşanın 100 üncü Yıl Hitabesi Yüksek Askeri Şüra azasındam Cevat Paşanın, | a biye mekter binin 100 üncü yılı münasebetile dünkü — merasimde — okudukları nutuktan cümleler : * — Muhterem efendilerim; Bugün — Harbiyenin tesisinin 100 Üncü yıldönümünü kutluluyo- rüz. Bu müessesenin yetiştirdiği yaşayan ve yaşamıyan — bütün kahramanların - ruhları ve bütün Türklük burada bu merasime İştirak ediyor. Bu kiymetli müessesenin bu Ana kadar yetiştirdiği insanlar ne yaptılar, diye bir sual kars şısında — kalınca, buna — son asırlık Türk — tarihinin tetkiki kifayet eder diye kısa cevap ve- rirsem, Türk milletinin düşünce- sine en beliğ tercüman olmuş olurum.,, Cevat Paşa, burada Gaziml- zin de bu mektepten yeyiştikle- rine İşaret etti ve sözüne: “— Muhterem — efendilerim, birçok misaller aramıya ne hacet işte başımızda koca Gazi, gözlü- müzün önünde değil mi? Bugün herkese Türk ve Türklük adını hakla andıran oadamı yetiştiren bu ocak degil mi? 100 senedenbe- ri yılmadan, yorulmadan doğduğu memlekete nur saçan bu müssse- senin daima en mütekâmil bir ilim mücssesesi olarak kalmasını candan dileriz. Ne mutlu buradan yetişecek gençlere.,, Cevat Paşa nutkunun #onun- , “da orada hazir bulünanları ” asır« dide Harbiyeyi selâmlamağa da- vet etmiş ve ayağa kalkılarak bu kıymetli mektep selâmlanmıştir. lanan bu hitabedensonra, Rauf Bey güzel bir nutuk söyledi ve Harbiye mektebinin tarihçesinden bahsederek: “— Kuruldu kurulalı birçok muharebelerde Türk yurdu ve Türklük uğrunda kanlarını akıt- mağı, nimet bilen, Balkan har- binde, Büyük harpte mahrumiyet içerisinde ve her defasında ken- disinden çok üstün düşmanlarla garpışan, arslanlar gibi döğüşen, ulu kurtarıcımız. Gazi Mustafa Kemal Paşa Hazretleri gibi dâhi- leıl yetiştiren Harbiye mektebi en kıymetli bir müessesemizdir... Dedi. Rauf Bey - nutkunun sonunda meydanın sağ köşesinde yer almış olan yeni mezunları ant içmeğe davet etti. Yeni xa- bitlerimiz, burada candan ve içten gelen bir heyecanla haykı- rarak ant içtiler. Rauf Bey, eö:lerini Gazi Hı.- nin namlarını anarak - bitirdi ve ( Devamı 9 uncu sayfada )