31 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

31 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

İTTİHAT v TERAKKİ » Ziya Şakir Bu meselenin mahremiyetine de fevkalâde itina edilmiş; hattâ | Beşinci Sultan Mehmet ile Vükelâ heyetine bile, ancak aradan üç gün geçtikten sonra teker teker malümat verilmişti. Hadise okadar büyük ve oka- dar mübimdi ki, bu sırra vâkıf olan vükelânın kalbine adeta bir korku ve endişe girmişti. Balkan barbi gibi misbeten ehven olan bir harbin iras ettiği mıddi ve tmanevi zarar vehasar, göz önün- de idi. Şayet bu defada tali maküs bir cereyane girerse, o zaman felâketin önüne masıl ge- çilebilecekti?... htifaknameyi aktedenler, bu fikirler karşısında sarsılanlara şu cevabı vermektelerdi: — Harp, muhakkaktir. — İki zümre, mutlaka çarpışacaktır. Bu müthiş müsademe esnasında mem- leketimizin coğrafi vaziyeti itiba- rile bizim bu harbe lâkayt kalma- mız imkânsızdır. Bitaraf kalacağız diye ayaklar altında çiynenerek kendimizi müdafaa etmeden şe- refsiz bir ölüme kurban olmak- dansa, gşerefli bir mücadele uğ- runda mahvolup gitmek, şüphesiz müraccahtır... Mamafih bizim har- be girmemiz, pek okadar kat'i değildir. Olabilir ki vukubulacak harp, yalnız Avusturyalılarla Sırp- hlara inhisar — edebilir. Alman ve Avusturyalılarla yaptığımız bu İttifak muahedenamesi mucibince, eğer harp yalnız Avusturyalılarla Surplılara münhasır kalırsa, no Almanlar ve ne de biz, harbe girmiyeceğiz. Ancak Rusya harbe müdahale ederse, o zaman biz de barbe iştirak edeceğiz. Sonra.. Dünyanın en — mütekâmil ordu ve vesaitine malik olan Almanlar harbe girerlerse, muhakkak kaza- nacaklardır. O zaman biz de, Bal- kan ve Trablus harplerinde kay- bettiğimiz yerleri iatirdat edece- ğiz. A'nımızda taşıdığımız mağlü- biyet lekesini sileceğiz. Bu mantık ve muhakeme oka- dar kuvvetli idi ki: Heyetivükelâ arasında, bu sözleri daha kuvvetli bir mantık ve muhakeme ile kar- şılayabilecek bir tek şahıs zuhar etmemişti. Buna binaen (Alman- Avusturya- Osmanlı) ittifaknamesi 1914 senesi Ağustosunun 2 inci günü büyük bir mahrumiyet içinde imza ve Beşinci Sultan Mehmet tarafından tasdik edilmişti. Fakat garip bir tesadül eseridir ki, bu ittifakın imza edilmesinden tam bir saat sonrada Almanaynın Rusyaya İstanbula — gelmişti. Şu — halde, imza edilen ittifakname mucibim- ce, Osmanlı hükümetinin de harbe girmesi, bir zarureti katiye haline gelmişti. Serelerdenberi yer kaynayan tehlike ve felâket vok kamı nihayet deşilmiş: 29temmuzda A vusturya-Sırbistana 2 ağustos,, Almanya - Rusyaya 8 n » Fransa - Almanyaya 4 w » İngiltere - Almanyaya $ » u Avusturya -Rusyaya harp ilân koca Av- rupâ kıt'ası baştanbaşa bir kan ve ateş sahası haline gelmişti. Bu muazzam cidal sabnesine girebil. ilânı harp ettiği haberi yüzünde 8 inci kasım No, 44 Her hakkı mahfuzdur. 81 - 8 934 Hain bir kurşanla şehit edilen (Vrkodranın kahraman kumandan ve müdafii) Rıza Paşa mek için Osmanlı — ordusunun ciddi bir surette hiçbir hazırlığı mevcut değildi, Fakat Almanlar ittifak şeraitine riayet edilmesini teklif etmişler ve bir an evvel barbe İştiraki istemişlerdi. Azıl büyük tehlike, şimdi baş göstermişti. Almanlar ve Avstur- Nasıl Doğdu?.. Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Öldü? Osmanlı - Alman - Avusturya İttifakna- mesi Mahremiyet İçinde İmzalanmıştı.. berlik emri de verilirse Kafkasyada bulunan Rus ordularının derhal hududu çiğneyerek — Anadoluyu baştan başa istilâ etmesi.. Fransız, Hgiliz filolarının da Çanakkale- den kolaylıkla geçivererek Istan- bulu işgal eylemesi, işten bile değildi. Buna binaen ( müsellâh bitaraflık) namı altında seferber- lik İlânına karar verildi. Fakat asıl dikkate şayan olan cihet gurasıdır ki bu mesele, Vükelâ heyeti — arasında kararlaştırıhp Meclisi Meb'usan tarafından tasvip ve Padişah tarafından da tasdik edilmeden tam iki gün evvel, Enver Paşa orduya gizlice sefer- berlik emri vermişti. Dört beş gündenberi harp havadislerile heyecandan heyeca- na düşen İstanbul halkı, nihayet bir sabah erkenden kalkıp işleri- nin başlarına giderken, köşebaş- larına — yapışlırılan, çapraz . İki silâha sarılmış al ve yeşil bayrak resimlerile göze çarpan seferberlik ilânnamelerile karşılaşmışlar; akı- beti meçhul bir emrivaki karşı- sında kalmışlardı. Uyalılarla itifak ilân edilir ve sefer- İ : ( Arkann v“_’ Yüz Yıllık Romanyada Ticari Yuvamız ( Baştarafı 6 ıncı sayfada ) bütün meydan inlercesine alkış tufatina - boğulda. Bundan sonra, harp akademisi hamına tayyareci yüzbaşısı Tekin, fen mektebi talebesi namına mu- habere mülâzimi Sabih, Harbiye mektebi — talebeleri namına son sınıftan Muhterem, askeri liseler namma Maltepe lişesinden Şükrü Galip, deniz harp mektebi ve deniz lisesi namına Feyzi Hakkı, ihtiyat zabit mektebi namına Ce- mal Arif, mütekait zabitler namına Nafiz Beyler birer hitabe söy- kediler. En sou olarak ta Cevat Paşa alkışlar arasında gürsüye çıktı. Rahatsız bulunan mwektebin en yaşlı mezunu — mütekait — Müşir Kâzım Paşanın merasimde bulu- namamaktan mütevellit teessürünü bildirdi ve nutkunu okudu. Bu nutuktan sonra, davetliler Harbiye mektebinin önünde he zırlanan büyük tribllne geçtiler. ve geçit resmi başladı. Önde yeni mozunlar olduğu halde bütün askeri — mektepler — muzıkalarile beraber geçit resmine iştirak ettiler. Halk, yolu baştan başa / doldurmuş, dinmek bitmez bir heyecanla mütemadiyen alkışlıyor- du. Daha sonra, Gazi Hz. nin okudukları dershane gezildi. Bu- rası o zamanki tesisatile ayni şekilde — hazırlanmıştı. - Masalar, musluklu küpler, havagazı lâm- baları göze çarpıyordu. Dünkü merasimin her safhası, eski batı- raların yadına çok güzel bir vesile oldu. Arada, heyecandan ağlıyan ve sevinçten öpüşen ordu erkânına Mektep gezidikten sonra da- vetliler büfede ikram edildiler ve merasim nihayet buldu. Zorluk 3 Milyon Açık Var Bükreş, 90 (A. A.) — İktisadi zorluklar endişelere sebep oluyor. Petrol fiatinin düşkünlüğü ve zahire İçin mahreç bulunamaması yüzünden harlel ticaret muvazenesinde 3 mil- yonluk bir açık vardır. Harici ticaret vaziyetinin düzelmesi için paranın kaymetten düşürülmesi ileri sürülüyor. Fransanın Lehistana İkrazı Parls, 30 (A. A.) — Bir gazete, Fransa bankasının Lehistan bankasına S00 milyon frank borç verdiğini yazıyor. Alman Gençlik Teşkilâtı Berlin, 30 (A-Â.) — Hitler gençlik teşkilâtı reisi, hiçbir tebar - olmadığı halde Alman gençliğinin yüzde dok- samnın — teşkilâta girmiş olduğunu söylemiştir. Sebze Hall Kerentecilerdeki hali — yapmakta olan müteahbit, İnşaatı 29 teşrini- evvelde bitireceğini Belediye Riya- zetine bildirmiştir. Kadıköyünde Bir Sergi Kadıköy kadınlar biçki ve dikiş evinin yeni mezunları tarafından yarın ev salonlarında senelik sergisi açıla- caktır. İsteyenlerin sergiyi gezebile- P Gazetenin esras yazısila bir sütunun iki satırı bir (santim) sayılırı. Sayfasına göüre bir santi- min ilâm fiatı şunlardır: A Birer Derece ükselen Zabitlerimiz Kimlerdir ? Listeyi Neşre Devam Ediyoruz — .020.0 Askeri terfi listesinin — bir kısmını dün meşretmiştik. Geri kalan kısma da bugün devam ediyoruz: Piyade birinci mülâzim- liğinden yüzbaşılığa : Ahmet Erzurum, Hikmet Istan- bul, Abdülkadir Sıvas, Bahaettin Diyrıibekir, — Nedim Maraş M. Hikmet —Karabayır, Abdürral- man Mardin, Mustafa Boyabat, Şefik Elâziz, Abdurrefi Istanbul, A. Refik Erzurum, Sami Eyüp, Hikmet İstanbul, Kahraman Sivas, Salih Harput, Zeki Zile, Ihsan Istanbul, Selâhattin Kesmekaya, A. Kâzım Üsküdar, Abdulkadir Büursa, Salâhattin Beşiktaş, Man- sor. Derne, M. Refet Eyüp, Nuri Ortaköy, S. Zeki Erzincan, Ömer Lüfi Kırşehir, M. Hulüsi Biga, Hasan Amasya, M. Rifat İstanbul, Hüseyin Şefik Bursa, M. Lütfi Aydın, M. Müfit Üsküdar, Nabi Istanbul, Müştak Istanbul, Rahmi Edirne, Irfan Fatih, M. Sırrı Bingazi, Sıtkı Istanbul, Hamdi Beylerbeyi, Rüstem Eyüp, Refik Eyüp, M. — Sait Cerrahpaşa, İsmail Hakkı Denizli, Hayrettin Lstanbul, İhsan Istanbul, Ömer Faruk Yanya, Fuat Ortaköy, Meh- met Arif Kadıköy, Ziya İzmit, Arif Istanbul, M. Nahit Manastır, M. Zeki Kasımpaşa, Celâl Çatalca, Nami Beşiktaş, Reşit Üsküdar, Cemal Sivas, Fahrettin Taşlıca, Ekrem İstanbul, A. Refik Burdur, Ismall İstanbul, A.Halim Üsküdar, Ismail Hakkı Istanbul, Celâl Kozan, Tahsin Üsküdar, Faha- mettin Kasımpaşa, Nazmi Perlepe, Cevdet Üsküdar, Necati Karahi- sar, Kemal Yanya, Abdülkadir Şam, Ömer Lütfi Istanbul, S. Zeki Istanbul, Şemsettin diyar- bekir, M. Galip Divrik, Ahmet Kemal Kozan, Cevat Kasımpaşa, M. Emin Malatya, Kadri Edirne- kapı, Mazhar İstanbul, Yusuf Ziya Ayvalık, Mahmut Gümüşane, Ke- mal Bilecik, M. — Ziyaettin Üsküdar, M. Nedim Rados, M. Nazmi Beykoz, A. Galip Akseki, Selâhattin Nazilli Beyler. Piyade mülâzimliğinden birinci mülâzimliğe: Fikret Erzincan, Tahsin Razlık, Mehmet Kayseri, Bahaettin Köp- rülü, Nedim Bakırköy, Rafet Er- zurum, Cavit Beykorz, Naci Istan- bul, Sıtkı Beşiktaş, Rüştü Istan- bul, İsmail Hakkı Selimiye, L. Kâ- mil İstanbul, Sait Istanbul, Meh- met Ali Eskişehir, Reşit İstanbul, Selâhattin — Divrik, Emrullah Istanbul, Münip Fatih, Seyfettin Istanbul, Yusuf Trabzon, Etem Gelibolu. M. Necmeddin İs- tanbul, M Hakkı İstanbul, Y. Cahit Erzincan, A. Tevfik Edirne, Muharrem Paşabahçe, İ. Kemal Istanbul, Behçet Akçeabat, Nec- mettin Karaman, M. Kemal Izmir, Sabahattin Istanbul, Nevzat Van, Rifat İstanbul, Tofan Bayburt, Ihami Süleymaniye, Ahmet Ürs- küdar, Cemal Üsküdar, Cavi, Beyazıt, Fitret Istanbul, Mustafa Izmir, Hâzım Manastır, Mehmet Ali Halep, Ferhat Trabzon, Ihsan | Istanbul, Tahsin Elâziz, S, Ekrem Üsküdar, Ibrahim Bursa, Ali Rıza Istanbul, — Hilmi — Istanbul, M. Necati Bursa, H. — Turgüt Kilkit, Hayrettin Kırklareli Halil Vidos, Ahmet Fatih, Ya- vuz Karahisar, Adnan İIstanbul, N. Kemal Bergama, H. Tahsin Leskovik, Muhittin Selânik, Fah- rettin Aydın, Abdullah Erzurum, R. Tevfik Baybur,t Hakkı Istanbul, Kâmil Üsküdar, Nurettin Elbistan, Ismail Hakkı Üsküdar, Burhanet- tin Bursa, Abdülkadir. Ankara, Malatya, A. Basri İstanbul, Fikri Şirvan, Himmet Kovllhisar, Hamdi Erzincan, Asım Erzurum, Mümtaz Üsküdar, Azmi Aydın, Arif Bor, Kâmil Erzurum, Talât Van, Muam- | mer Istanbul, Sedat Beşiktaş, S. Se dat Tokat, H. İsmet Istanbol, Macit Edirne, Sıtkı Niğde, Zeki Erurum, Sabit Bozkır, Reşat İstanbul, Cemal Bitlis, Lütfi Istanbul, Fuat Kasımpaşa, Naci Beşiktaş, Reşat Kovilhisar, Ibrahim Erzurum, A. Dündar Tokat, Faik Van, O. Tevfik Üsküdar, Nuri Erbaa, Nevzat İstanbul Beyler. Süvari Kaymakamlığından Miralaylığa Terfi Edenler: Murat Topkapı, Riza Perşemba Beyler. Süvari Kaymakamlığına : Tahir Diyarıbekir, Hüseyin Filibe, Ali Riza Kudüs. Bey!er. Süvari Binbaşılığına : Münir Maraş, . — Yaşar Erzincan, Rifat Eskicuma Beyler. Süvari Yüzbaşılığına ; M. Ziya Heybeliada, Hikmet Ortaköy, Abdullah stanbul, M. Hamdi Istanbul, M. Niyazi Erzu- rum, Remzi Kırklareli, Sadrettin Yenimahalle, Nurettin Arapgir, L Hakkı Edirne, Şemsettin Mar- din, Vahit Sarıyer, Kemal Erzu- rum, Kerim Selânik, Kemal Lü- leburgaz, Âdil Bursa, A. Uhi Üsküp, Kemal Manastır, Şükrü Üsküdar, A. Sami Sarıyer, Zihnl izmir, Nurettin Erzurum Beyler. Süvari Birinci MUlâzim- Hiğine : Ali Geylân, — Hasan Hayri Teşvikiye, Fuat Sıvas, Fahrettin Sıvas, Sadettin Istanbul, Süley« : man Erzincan Beyler. Topcu kaymakamlığından mi- rolaylığa terfi edenler: İbrabim Amasya, Mazhar Edir- ne, Ali Erzincan, Bilâl Erzurum, Hasan Sabri Harput, Hasan Hu- lüsi Istanbul, Bekir Feyzi Tufan, Kemal Manastır, Ibrahim Edirne, Sabri Istanbul, M. Seyar Kasta- monu, Hakkı Edirne Beyler. lı.yııııııııı.mı: 'îl'zu"p Komanova, M. Sabri Kasaba, Aziz Bursaa, M. Tevfik Sıvas, Nail Serfiçe, Hayrullalı Selânik, Tevfik Sıvas, Ibrahim Hak: kı Çankırı, Sami Trabzon, Sami Dimetoka, M. Mehmet Nesip Er- zincan Abdülkadir Çankırı Beyler. ailığınat Tl::ıî:l:ı ';)I.':ı.!tokı. Mehmet Rusçuk, Muharrem Antalya, Meh- met Suphi Pilevne, Ş::rlh M“:.ı'.l: incan, ahim Feyzullah Erzi: Yogir SE FO ti I»I[ı:d'i':-ıımı bul, — Burhanettin e SA Kadri Istanbul, tanbul, ğeuâ:l lGıîrİt. Avni Selânik, Süley- man Kırklareli, — Nuri Istanbul, Sadi Eyüp, Murat Selânik, Muz- tafa Istanbul, Hüsnü Eyüp, Hü- seyin Dimetoka, Ahmet Urfa, Kemal Süleymaniye, Cevdet Is- tanbul, Ali Bayramıç, Cemal Filibe Beyler. topçu Yüzbaşılığına: Tevfik Iştip, Cevat Istanbul, Kemal Fatih, Irfan Köprülü, Riza Istanbul, Cemal Bursa, Cemalet- ( Devamı 10 uncu sayfada ) ı