7 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

7 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

“İl Halkın S A A Keyif Veren Zehirleyici Mad- deler Ve Halk Amerika'da uçilan © uyuşturucu maddeler kongresinde Gazi Haz- retlerinin (okunan Oo mektupları, halkımız arasında şayanı dikkat bir intiba bırakanıştır. Bu intibar dün, bize, bazı okuyucular, şöyle ifade ettiler: Faruk Bey (Sultanhamamı 19) — Amerikada (uyuşturucu maddeler umu- mi müdafaa cemiyeti) adile kurulan ve geçenlerde bir kongresi açılan bu cemiyette Türkiye büyük elçisi, Gazi Hı.nin cemiyete hitaben yazdıkları bir mektubu okumuşlardır. Amerika hü- kâmetinin ve cemiyetin büyük tak- dirlerini kazanan bu irşat mektubu, Türklerin insanların sıhhati ve selâ. meti namına ne gibi fedakârlıklar ya- pabildiklerini göstermektedir. Bütün dünya uyuşturucu maddeler için Tür- kiyenin açtığı mücadele şeklini ka- bul ederse, beşeriyet büyük ve müt- hiş bir belâ ve felâketten kurtula- caktır. * Emin bey ( Bayezit Koska tram- vay caddesi 34) — Afyon Türkiyenin başta gelen bir ihraç matahı idi. Beşeriyet için berbat kir afet halini alan uyuşturucu maddelârin tahdidi ve insanları bu felâketten kurtarmak için hükümetimiz muhtelif mücadele kanunları yaptı. Köylümüzün Afyon ekimini tahdit etti. Bu suretle iktisa- di buhranin şu şiddetli zamanında ns pahasına olursa olsun Afyon ihra- calım azalttı. Köylümüz zarar etti. Fakat bu zararda İnsanların menfeati vardı. Türkiye sulh için, beşeriyetin mbhat ve selâmeti için bir medeni yetin bekası için icabında kendi xararıni bile göze alabilecek bir sivanmertlik gösterdi. Gazi Hz, nin Amerikadaki cemi- yete yolladikları mektup bu civan- mertliğin vejTürkün bakiki vasfı olan mukavelelere sadakatin yüksek bir | #msalidir. » Galip Bey (Beykoz İskele karşisın- da) — Türkiye Cümhuriyeti medeni- yet yolunda şark milletlerine bir reh- ber oldu. Şarkı daldığı derin afyon uykusundan uyandırdı. Şimdi de Garbâ ve Amerikaya rehberlik vazifesini üstüne aldı. Türkiye Cönevrede uyuş- turucu maddelerle mücadele için İm- zalanan mukavelenin derhal tatbikine geçti. Şiddetli (o kanunlar yaptı. Bu maddeyi adam akılı kontrol o için devlet inhisarına aldı. Fakaf hiçbir millet bu hususta bizim kadar şiddetli ve Faydah bir teşebbüs& girmiş değil- dir. Bunu Amerikadaki. cemiyotin kongre toplantılanadan öğreniyoruz. Kongre Gazi Hznin Oomektuplarını esas tutarak bütün dünya teşkilâtının buna uydurulmasına karar vermiştir. Bu bizim için (o iftihar edilecek bir geydir. Bir Ölüm Tehdidi Tophanede oturan Yusuf is- minde biri Fatma Harım isminde bir kızı kendisine vermek istemi- yen Fatma Hanımın ablası Zehra Hanımın evine taarruz ederek ölümle tehdit suçile yakalanmıştır. em —— Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola — Güzelleştirme (cemiyetleri de amma çoğaldılar Hasan Bey., DAHİLİ HABERLER iki Kadın Yankesici İş Üstünde Yakalandı Evvelki gün Fatihte Çarşamba pazarında yaman bir yankesicilik vak'ası olmuş, iki kadın bir hanımın parasını aşırmışlardır. Hâdise şu şekilde cereyan etmiştir: Fatihte oturan Pakize Hanım isminde bir kadıncağız &vvelki gün erzak almak için Çarşambadâ kurulan pazar yerine gitmiştir. Pakize Hanım pazar yerinde bir sebzeci ile pazarlık ederken başka bir kadın sebzecinin sergisi önüne gelerek patlıcanların fiatını sormuş paha buldu- ğunu söyliyerek Pakize Hanıma dönmüş ve: — Aman hemşire başka birine gidelim, diyerek ilerle- miye başlamıştır. Pakize Hanım da meçhul kadının arka- diğer bir sabzecinin sından yürümüştür. Meçhul kadın önüne geldiği vakit sebreciye; meçhul kadının yanına gelmiş ve her çekişa çekişe pazarlığa girişmişlerdir. “ — Bize hem iyi, hemde ucuz zerzevat verirsen senin dalmi müşterin oluruz, diyerek serzevatların fiatla- rini sormıya başlamıştır. Bu sirada başka İki meçbul kadın dakikalarca pazarlık etmişlerse de bir kadında ikiside sebzeci İle bu sebzeci İle de uyuşamamışlar ve hâr ikisi de Pakize Hanımın biri bir koluna diğeri de öbür koluna girerek ilerlemiye başlamışlardır. Fakat kalabalık bir yere gel- dikleri bir sırada meçhul kadınlar birden ortadan kay- bolmuşlardır. Pakize Hanım orada bulunan bir satıcıdan iki kilo sovan almış, parasını vermek için çantam a n vakit tadaki arın de görünce Seryadi beee ve deme gittiği tarafa doğru koşmıya başlamıştır. Pakize Hanım nihayet kadın- ları bulmuş, ikisinin de yakalarına yapışarak paralarını İstemiş ve sonra da kadınları polise teslim etmiştir. Yapılan tahkikat neticesinde bu kadından birisinin sabıkalı yankesicilerden OAtiye, ötekinin de Güllü oldukları anlaşılını verilmişlerdir. Paralar da * Sadık isminde biri, Sirkeci rıhtımına yanaşan İzmir vapurundaki oğluna karşılamak için vapura çıkmakta olan, Saniye Hanım isminde yankesicilik suretile çaldığından yakalanmıştır. yeller estiğini arkadaşı ve her ikiside Adliyeye akize Hanıma iade edilmiştir. bir kadının 600 lirasını Bir Hüküm Kanuna Muhalefet Eden Eir Memur Mahküm Oldu Dün Sultanhmet Sulh ikinci ceza mahkemesi, Adliye yan- gım O münasebetile © neşredilen (2367) numaralı dosyalarını yeni- leme kanununa muhalif hareket ettiği için Galata gümrük me murlarından İsmail Beyi (50) lira ağır para cezasına mahküm etmiştir. Mahkümiyeti icap ettiren hâdise şudur: İsmail Beyin bir zate borcu varmış. Dosyalari yanmış- tır. Alacaklının vekili dördüncü icra memuruna müracaat ediyor. İcra memuru da Ismail Beye ik- barname gönderiyor, icabet et- mediği için kendisini icra hâ- kimliğine veriyorlar. Icra hâkim- liği de kendisini çağırıyor, yine gelmiyor. Hâkim de yeni kanunun (35)inci'maddesi mucibince (10)lira ağır para cezasma mahküm ediyor ve tekrar çağrıyor. İsmail Bey bu son davetle hükme de icabet etmediği gibi bir türlü itiraz da beyan edemiyor ve ni- bayet ayni kanunun (35)incl mad- desinin (3)üncü bendi mucibince kendisi sulh ceza mahkemesine veriliyor ve yukarıda yazdığımız (50) lira para cezasına mahküm oluyor. Bu Maddede (3) günden üç aya kadar hapis cezası da vardır. Celâl Bey Şehrimizde Edirnede Iş bankasının yeni şu- besinin küşat resmini yapan İk- tısat Vekili Celâl ve bankanın umumi müdür Vekili Muammer Beyler bugün şehrimize dönecek- lerdir. yetinden sonra ortaya buna ben- | .. Ada'arı Güzelleştirme Cemi- zer başka cemiyetler de çıkıverdi. |Yeni Ihtikâr Komisyonu Toplanıyor Yeni ölçülerin tatbikinden do- ğan ibtikâr vaziyetini tesbit et- mek üzere topjanması bildirilen ibtibâr komisyonu gelecek hafta faaliyete başlayacaktır. Belediye, vilâyet ve ticaret odası murahhaslarının da iştira- kile Marmara muıntakası ölçüler ve ayar (o başmüfettişi (Kudret Hakkı Beyin riyasetinde topla- nacak olan bu komisyon tetki- katının neticesini doğrudan doğ- ruya * Iktisat -Vekâletine bildi- recektir, 24 Saatin Hâdiseleri Mehmet isminde birinin idare- sindeki bir kum kayığı, Salıpr- zarı açıklarında Osman Cemal Efendinin motörüne çorparak ba- tırmıştır. X Galata rıhtımında Sakarya vapuruna vermekte olan Mehmedin demir yüklü kayığı dalgalardan devrilmiş, Mehmet ile kayıkta bulunan bamal Reşat de- m batmışlar, fakat kürtarılmış- ir. Xx Meyvahoşta Hasan isminde bir sandalcı, sandal parası yüzün- den çıkan kavga neticesinde Me- miş isminde birisini fena halde yaralamıştır. “ A Süleymaniyede oturan kürt Hüseyin isminde biri kahvede oyun yüzünden çıkan kavga neti- çesinde Ramazan isminde bir ha- malı çakı ile yaralamıştır. * Jak isminde biri bir alacak için Beyoğlunda Yakonun dükkâ- se Suadiyeyi Imar ve Güzel- leştirme Cemiyeti... Yerli Kâğıt İzmit Fabrikasının Yapıl- ma Faaliyeti İlerliyor Yirmi evvel İzmitte temeli Günün Tari Dostumuzun Ordu- su Çok Kuvvetlidir Fahrettin Paşanın Kızıl Ordu Hakkında Beyanatı Moskova, 6 (A, A.) — Askeri tet- bikatta hazır bulunan Türk askeri heyeti orelsi Fahrettin Paşa, Tas ajansinm muhabirine şu beynnatta bulunmuştur. “ — Bu tatbikat esnasında kınl orduyu kudretli ve teknik itibarile kuvvetli gördük. İyi işleyen bir çok tayyarelerin müşterek hareketlerini ve keza kıtantın faaliyetlerini tetkik ettik. Böyle bir kütleyi harp teknik vasıta- sile idark etmek kolay bir iş değildir. İnce bir fikir, soğukkanlılık, iyi teknik malömata ihtiyaç vardır. Bu tatbikatı gördükten sonra Kızıl Ordunun bütün bu mâziyetlere melik bulunduğuna kani oldum. Kızıl Ordu bir harp vu- kuu halinde, vazifesini parlak bir surette ifaya muktedir oluğunu gös tereceketir. İşte evvelemirde kayıt va İşaret etmek istediğim şey budur. Bir kaç gündür Sovyet Ukranyasında bu- Tanuyoruz. Bu memleketin zengin şehir ve köylerini ve Kolkoz tarlala- rının bol mahsullerini gördük. Diğar taraftan en ziyade nazarı dikkatimizi celbeden şöy, halkın kızıl orduya, onun efrat ve kumandanlırına karşı gösterdiği hudutsuz aşktı. Kıtas atın geçtiği yerlerde, halk, ordularını atılan kâğıt fabrikasının inşaatına | büyük bir heyacanla karşılamıştır. büyük bir faaliyetle devam edil Askeri talim ve terbiye teşkilât ve ktedir. Binanın kurulması işinin | idaresi de dikkate lâyıktır. Bütün Kânunusani ortaların doğru tamam- | idere eden'erin ve onların muavinleri lanabileceği umulmaktadır. şeraiti temamen bilerek, tatbikatta Eğer havalar müsait gider de | ts» bir müdesirlik temin ettiler. Bu inşaat aksamazs, tesisat ta süratle bitirilecektir. o Verilen malümata göre, kâğıt fabrikasının küşat resmi gelecek 23 Nisanda yapılacak, fabrika işlemiye açılacaktır. Kâ- ğıt fabrikası, faaliyete geçtiğin den itibaren ilk sene zarfında kâğıt ihtiyacımızın yarısından faz- lasını temin edebilecek bir mü“ kemmeliyette olacaktır. Yanlış Sual Meselesi Tahkik Ediliyor Gaziosmanpaşa (o Ortamekte- binde yapılan riyaziye bakalorya imtihanda bir sualin yanlış yazdırılması yüzünden 72 talebe- nin sınıfta ipka kaldığı havadisini vermiştik, Maarif Vekâleti umumi mü fettişleri bu meseleyi tahkika başlamışlardır. Tahkikat neticesine göre, icap ederse, İmtihan tekrar edilecektir. Vapur Almak İçin Vapurculuk şirketi o umumi müdürü Mustafa beyin riyasetinde bulunan bir heyet yeniden iki vapur almak üzere dün Triyesteye gitmiştir. same venemapiasassmasasmsssnssüsaas09n saraasa0aaaas asa vo0ana nına taarruz etmiş Yako da kardeşi Refael ile bir olup Jakı teneke ile başından yaralamışlardır. »x Yeniköyde oturan mdam Tanya, Eftimya isminde iki kadın birlik olup Anna isminde bir ka- dını vurmuşlardır. w Çamlıcayı (o Güzelleştirme ei Cemiyeti. | birkaç gün zarfında harbiye komiseri M. Voroşololun faaliyetini de gördük. Şunu söylemeliyim ki, Kızıl ordu, re- isile iftihar ödebilir. M. Voroşilofus modern orduların en büyük ceneral«: lerinden biri olduğunu teyit ederim. Türk heyeti mrahhasası bu fırsattan bilistifade Sovyet-Türk ( dosluğunun İkuvvetlenmekten halt kalmadığını bir kere daha kaydeder., nr | Bir Derece Terfi il Askeri terfi Hötesinde ismi bulun- | mıyan levazım yüzbaşılarindan Şaban | beyin de (o binbaşılığa terfi ettiği haber alınmıştır. | Belediye Seçim ir Belçdiye intihabatı için hazırlıklar | devam etmektedir. encümene lari defterlerin tetkikatını bitirmişler«. dir. Defterlerin Pazar veya Pazartesi | günü askıya konması muhtemeldir, Kadıköy Suyu 17 den 15 Kuruşa İndirlidi Kadıköy su şirketi tarifesini tetkik eden dm ekseri" yetle verdiği karara göre, d tarifesi metre mikâbı başına Ti kuruştan 15 kuruşa indirilmiştir. Hariciye Vekili Cenevreye Gitti Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bef dün sabah Adriya vapurile ve Venedik. yolile Cenevreye hareket etmiştire Rıhtımda bir polis, müfrezesi selâm resmini ifa etmiş, burada buluna ecnebi sefirler ve masluhatzüzarlaf ile sefirlerimiz ve bükümet erkâml tarafından uğurlanmıştır. Vekil Beyit seyahati üç hafta kadar sürecektir. — —— A i Hasan B. Diyor Ki: Hans Bey — Yake bi bukulu/»fiiğ tanbulen en güzel yereri bilirdik, yanılıyormuşuz, gürel değillerimiş A gönelleştirileceklermiş.