7 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

7 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

No: 238 Dübaracının Sozlerı Bırer Ccvahırdı i Bu, hokkabaz Boyacı oğlu mu ki durmadan sırnaşsın. Hepsi de tasdikte idi. Öyleya, doğru doğrudur. Kambur Nabinin makaraları hareketta berdevamdı: — Saniyen terbiyesi de mü- kemmel bulunmalı. Şerhedeyim. Konak arabacısı denilen mab- lükun çuha setresi kavuşuk, par- lak düğmeleri — ilikli, — oturuşu edepli, efendisinin hitabımna karşı cevap veriş nezaketli — olacak. Dur dedin mi, derhal terbiyeleri sol ele alıp sağile temennahı ba- sacak. Çek dedin mi hâkeza... Bir yerde mola mı vereceksin, he« men atlıyacak; beygirlerin baş ucunda, kolları göğse kavuştura- cak.... Kavuşturacak amma, efen- dim nerede, ben nerede kabilim den duruş değil. Kulağı kirişte, gözü de teftişte... Mevzu çok mühimleştiği için, hepsi — gözleri de, — kulakları da dört açmışlar, harf kaçırmıyarak dinliyorlar, koca kambur daha derinlere giriyordu: — Saniyen mi yoksa salisen mit... Evet, saniyeni birirdik... Salisen arabacı olacak köftehor- da, kâfi miktarda temizce yüz, uygunca çehre lâzım değil mi ya?., Kaşı gözü bir taraf gitmiş, ağn burnuna karışmış, bir mendeburu ganım arabaya oturt. Alimallah rezil ve rüsvay olduğun gündür... Maahaza dediğim cihetler karar raddesini zinhar aşmamalı. Zira güvende, kıvırcık zülüflü, sünbül bıyıkh, Razzaki zade tarçın bey kuruntulu olan da katiyen ve katıbeten cayı kabul değildir. Boğaz tokluğuna gelse, ağzile kuş tutsa, öylesini vallahilâzim kapıdan dehlerim, (Bir göznü kırparak — ve sesini — yavaş- latarak: ) « Ketme lüzum yok, evvelâ hanede taze hatun var. Yarüağyara dedikodu sermayesi lâzım. Âlemin ağzı torba değil ki tutup büzesin. Saniyen bir mesi- reye gittin de bir miktar çeşmi çerez ve uzaktan teyemmümle nemnak gömülü şadedeceksin.. Nâzenin ve şivekârların tabayii malüm. Çoğunun gönülsüz, daha açıkçası midesiz bulunduğu mü- sellemi enamdır. Sultan Mahmut koçusu kılıklı lândomuza kuruk- muş — şehzademisal — tombulumu, arslan gibi kâtibimi görmezler de * dilim kurusun amma söylemesi benden - o altmış paralık arabacı ile aşna fişneliğe kalkışırlar. Dübaracı coştu: — Asfas, kulun, kölen olayan, Istanbulda da bir Gladiston ya- ratmışsın; hem de Londradakini sus pus edecek Gladiston da haberimiz 'yok; — öküzler — gibi uyuyoruz. Bu biçim pavrikatorluk olur ? Her biri başlıbaşına bir dürrü hikmet olan bu sözleri dinlerler- | ken, beyler, küçük dilleri gözü- kecek derecede, ağızları açık bakıyorlar, Nabi Efendi ise büs- bütün vecde geliyordu: — Rabian, herifte ense kelle, bilek kol da Jazımı gayrimüfa- riktir. Maşallahı kân, yağızlarımız güçlü kuvvetli. Kağırkası çıkmış, Üflesen yıkılacak, sellürrie müp- telâsı bir arabacı bu ateş gibi kübeylânları zaptedebilir mi hiç? Mahallât ve esvakımızın hali mas lüm. Esnayı güzerde bir hendek Hanacağı, bir tümsek aşılacağı Yazam Sermet Muhtar ! TOMBUL MİRASYEDİ 7-09- 984 O vaktin dapdaracık Taksim meydanındaki salaşlar da haritada var. Neuzübillâh ara- banın küttedek oturacağı, çatta- dak makasının veya dingilinin kırılacağı tutar. Landoyu havala- mak, kırık yeri bağlamak bizlere mi düşecek? Yino gözünü kırptı; kelkül bi- yığını burdu; sinsi sinsi gülerek sesini yavaşlattı:; — Hümisen, ki en matlüp olan şart ta bu arzeyliyeceğimdir, araba- cımın uyanık, açıkgöz, en doğru tabirile lep demeden leblebiyi ça- karlardan olması ne kıdır llı.ım- gelince Küğıthane piyasalarına, Çırpıcı, Velefendi, Bayrampaşa âlemlerine iştirak edilecek. Lan- donun İçinde, camide vaaz dinler veya cenaze namazında tehiyyat- ta bulunur gibi oturulacak değil a... Herkes gülüp eğleniyor, İşa- retler teati ediyor, yekdiğere söz- ler atıyor; hulâsa felekten gün çıhyor (Arkası var) Tunus'ta Kanlı Bir Karga- İ şalık Oldu, Ölenler Var l Tonus,; 6 (AA.)— Sue civarında | Tünus'beyi He anlaşürük, “eldıği 'tod- Mekninde hâdis olan kargaşalık es- nasında yerli jandarmalardan bir kişi ile ahaliden üç kişi öldürülmüş, birçok kimaeler de — yaralanmıştır. — Mekin belediye daliresi yanmıştır. Asayiş inde olunmuştur. Sokaklar- da kol göziyor. Cereyan eden bu hâdiseler, son tahrikât elebaşılarının, cenuba sürül- mek suretila cezalandırılmaları hak- kında Fransız yüksek makamlarının İlk Tedrisat Kadrosu Hazır Birkaç gündenberi Istanbul ilk tedrisat kadrosunu hazırlamakta &lan Maarif müdürü Haydar Beyin riyasetinde, ilk tedrisat müfelliş- lerinden mürekkep komisyon me- saisini bitirmiştir. Yeni kadroya göre şehirden (181) kadar muallim mülhakat köylerine gönderilmektedir. Tale- | besi az olan yüz kadar mektepte baş muallimlerine sınıf dersleri verilmiştir. Kadro Teşrinievvel başında alâkadarlara bildirilecektir. — TAKSİM BELEDİYE BAHÇESİ Bugün saat 11-13te caz saat 17 de ve gece saat 22 de gayet zengin VARYETE PROGRAMI (2401) Mecceni Lisan Dersleri Kadın Birliği Umum! kâtipliğinden: Birlikte verilmekte olan mtccan? Ksan derslerinden Almanca dersi 8 Eylâl Cumartesi gününden itibaren başltyacaktır. Arzu edenlerin yarından lübaren Birlik merkezine saat 14-16 müÜracaatları. | birler neticesidir. Almanyada Tem- sili Vazifeler Londra, $ ( AL A, ) — Mevsuk bir habere Almanyada Hitlerin muavini — M. Hrı Başvekâlet — ve Cümhur relsliği muavinliklerile fırka llderliğine getirilecektir. Pirka İider MAT & K t:ıl.' dı,llv:.:dlyur. Çdi Son Posta ) İstanbul BORSASI 6-8- 1934 ÇEKLER kuruş ' kıır_u_ı Londra — 62010 Prag 19,085 Nev - yösk — 0,8)90 — Viyana 4,2635 Parlia ILÜ Madelt SÇbZ Miltme oT Berlin 29191 Brüksol 339 Varşova 12123 Atlan 63418 Peşte 3,90025 Cenevre 24360 | Bükreş TaÇISTS Solya 65965 — | Belgrat 348325 Amaterdam — 1,1746 Mnıhğlı 10d2 aŞ ESHAM ve TAHVİLÂT Lira | Tira İş Bank.(Nama) 10,— | Bomoati ST » (Hümlle) ü— | 1083 ketikram — W — » Ölülcns'e) 105 — | Tstikrazı Dehilt 99,50 Osmanlı Bank. 35,99 | Düyunu Mü, — Oü,— Belünik — . — S — | Bağdat tertip 142,50 Şirketi Hayriye 1300 |— , . H g70 Heliş *OLİT Reji 2,38 Anadolu WOOV. 26,88 — Tramvay O— . * GP. 2699 Rıhtim 16,50 Anade'u t MOV.A6,— | Üzküdar ea — 105,40 'N.— | Terkon 0000 35,— Havagazl Telefon 11,80 MESKUKÂT (*| Kurüş | Küruş Türk aa Büz | (ilamli) 4650 . . 1081 | (Reşat) ma Wr. . 830 | (Vahli) 5 Ru , 1000 | Taca beşibirlik altın Mecldiye Bankaet (Oa B.) X0 (â:::).ı:ı:)ıh ;;:: Kalın beşibirlik sitra . 4800 VCümhuriyet) asas | Vahi Z WEN) 4000 ( () Borsa harlel Beyler!. Hesap İstiyoruz! Millet Kesesinden İle Acaba Ne İş Görülmüştür? ——— ( Baştarafı 1 inci sayfada ) Çonu da söyleyelim ki, atle- tizm bize yedi senedenberi yalnız #nirenör maaşı olarak ( 26 ) bin liraya mal olmuştur. Kendisine atletleri yetiştirmek vazifesi veri- len M. Abraham ismindeki antre- nörün Üç yüz lira aylığı vardır. Bu zata yedi senede temam 26 bin lira verilmiştir. Fakat buna rağmen bir tek muvaffakıyet elde edilememiştir. Muhtelif müsaba- kalara iştirak için yapılan mas- raflar da caba. Yine şiddetle ileri sürüyoruz ki eğer iş vaktile ciddi abamış o- saydı, herkes vazifesini bilseydi bu 26 bin lira memlekete yılmaz ve yenilmez sporcular kazandırırdı. Hesap istiyoruz : ! — Biribirini kovalıyan bu mağlübiyetlerin sebepleri nelerdir? 2 — Milli haysiyetimizi inciten ve hırpalıyan bu yenilmelerin mesulleri yok mudur? 3 — Antrenöre verilen 26 bin lira ile şimdiye kadar ne ka- zanç elde edilmiştir? Bu hesabin verilmesini ve mes- üllere, ibret olucu bir akibet ha- zırlanmasını istiyoruz! Neşriyatımıza Verilen Yarım Bir Cevap Muhtelif atletizm müsabaka- larında aldığımız fena neticeler münasebetile yerinde olarak yap- tığımız tenkit edici bazı neşriya- tın tesir uyandırdığını öğreniyo- ruz. Tenkitsiz. salâh ve inkişaf mümkün olamıyacağı kanaatinde bulunduğumuz İçin yazılarımızın hüsnüniyete bağışlanmasını bil- hassa rica ediyoruz. Bu münase- betle dün bize Zagrebe — giden kafile reisi Burhanettin bey Balkan Olimpiyatlarına iştirak münasebe- tile gçu İzahatı verdi: “— Atletizm federasyonu Zag- rep müsabakalarına iştirakin aley- hinde idi.. Zira müsabakalara ha- zaırlanmak için muhtelif sporcu- lara temin edilmek istenilen izin maalesef alınamadı. Bu sebeple fedarasyon Türk ekibinin Zagrep- te sonuncu geleceğine kani idi. 4 Ağustosta merkezi umumiye yazdığım bir tezkere İla noktayi Tayyarecilik — ( Baştarafı 1 inci sayfada) bombardıman tayyaresinin ön ve arkasında uçar, çok defa — onun haberi olmadan Üzerine saldırır Ve.. tabiri mazur görünüz, has- mini kahpece imha ederdi. Bu *“kahpece,, tabiri bizim değil, bu hususta mühim bir yazı kaleme almış olan bir Fransız gazetesi- nindir. Bu sebepledir ki bazı mert tabliatli tayyareciler, avcı tayyarelerine — “katil vasıtaları,, ismini vermişlerdir. Avcı — tayyarelerinin gözden düşmelerinia sebebi, şimdiyekadar süratlari mahdut olan bombardı- man tayyarelerinin artık avcı tayyareleri gibi süratlendirilmeye başlamalarıdır. Ayrıca, bu tayya- relere tonlarca bomba yerleştiril- dikten bâşka sekiz tanelde mitral- yöz konmaktadır. O suretle ki, avcı tayyaresi, ancak bir istikae mete ateş edebildiği halde, yeni süratli bombardıman tayyareleri, istikamet değiştirmeye lüzum gör- Eylül 7 ——— — Çıkan 26 Bin Lira nazarımı bildirdim ve tecvizkâr bir cevap verilmesini de ayrıca rica ettim. Umumi merkez nok- tainazarımı kabul etti ve ademi iştirak — kararı verildi. — Fakat Yugoslavya — hükümeti — Balban dostluğunu takviye noktasından lözumlu — gördüğü bu iştiraki yaptığı teşebbüsle temine mu- vaffak olmuştur. Sagrep müsa- bakalarına iştirak —bu suretle olmuştur.., Son Posta: Bürhan Beyin bu izabına karşı biz, ayrıca noktal- naz- nızı bildireceğiz. Çekoslovakya - Yugoslavyı Maçı Prag, 6 (A. A.) — Yirmi bin kişi önünde oynanan bu müsaba- ka (S—I) Çekoslovakyanın galebe- sile neticelenmiştir. Birinci devre (3-0) bittiği halde ikinci devrede Sokuliç Yuğoslav- ların şeref sayısını kayda muvaf- fak olmuştur. Norveç - Finlandiya Maçı Oslo, 6 (A. A.) — Yağmutn rağmen on beş bin kişi buzurun- da oynanılan Norveç - Finlandiya milli müsabakasını ( 4-2 ) Norveç tılıuıu kazanmıştır. hvıç Almanya Atletizmi Istokholm, 6 (A, A.) — Isveçla Almanya arasında yapılan atletizm müsabakası intizar hilâfına olarak heveçlilerin galebesile neticelen- miştir. Birinci gün Almanlar 12 pavan kadar ileri oldukları halde ertesl gün İçveçliler büyük bir tefevvuk göstermişler ve meticedo Almanlara yetiştikten başka 2/3 gibi bir puvandan noksan bir farkla galebeyi temin etmişlerdir. Filhakika neticede Isveçliler 101 1/3 puvan almışlar, Almanlar isa 100 2/3 puvanda kalmışlardır. Bu mikroskopik fark, bugünkü vazi- yette iki milletin yekdiğerine ne derece yakın olduklarını gösterir. Galatasaray Kulübünün Tebliği Istanbul, 6 ( A.A) — Galata- saray Kulübü Reisliğinden: Gala- tasaray kulübünün heyeti umu- miye içtimaı 28 Eylül 934 cuma günü fevkalâde olarak aktedile- ceğinden azanın teşrifleri rica olunur, Dehşetleniyor meden her tarafa ateş açabilmek- tedirler. Avcı tayyarelerinin pa- puçlarının dama atılmasına sebep budur. Bunun haricinde, yeni yeni toplu tayyareler yapılmaya baş- lınııı.ırıı Bu tayyareler, şimdilik, Leh, İtalyan ve Amerikan ordu- larında vardır. Bu topları motö- rün içinden başka bir yere yer- leştirmek mümkün olmadığı için atışta inkıta tehlikesi yapmaları çok mümkün görülüyor. Binaen- aleyh bazı orduların bu nevl tay- yarelere — iltifat — etmemolerinin sebebi de bu inkıta moselesidir. Şimdi ilk keşif adımı atılan ve bundan sonra mütemadiyen terak* ki edeceğine mutlak surette ka” naat getirilen bu nevi toplu tay” yarelerde, topların kanatlara veyâ motörlerin arasına yerl. do oluyor. Şu hale göre avcı tay” yaresi artık tarihe karışmıştıir. Şimdi, bütün ordular için Uç, dörl motörlü, toplu ve zırhlı tayyareltr devri başlamış oluyor.