7 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

7 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

İTTİHAT v TERAKKİ 5 inci kısım No. Si Her hakkı mahfuzdur. » Ziya Şakir 7 -9 984 Nasıl Doğdu?.. Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Öldü? İttıhatçıların Avam Hatipleri Kahve- lerde Birer Propagandacı Kesilmişti.. (ingilizler, pek haksız ve ka- | nunsuz olarak iki zırhlımızı gas- | Çü betmişlerdi. Millet, bundan çok müteessirdi. Fakat hükümetimiz | her ihtimale karşı ihtiyatlı dav- ranmış; Almanlardan iki gemi satın almıştı. Şimdi ©o gemiler gelmiş ve Çankkaleden içeri gir- miştir. Millete tebşir ederiz...| Ayni zamanda|Almanya hükü- metinden satın alınan Goben ve Breslav zırhlıları dünkü gün Ça- nakkaleye muvasalet — etmiştir.| Diye kısa bir resmi beyanname de neşredilmişti... İşte böyle mu- tizevi bir hareketle ele geçen ikl zırklı, milletin kalbine ve mem- leketin dört köşesine günlerce devam eden tatlı ve hülyalı bir süruür vermişti. Hattâ bu hâdise yalnız kalp- lerde bir ümit ve inşirah uyandır- makla kalmamış, pek garip ve gülünç propagandalara da kapı açmıştı. İttihatçıların avam hatip- leri mahalle kahvelerine yayıl- mışlar: — Artlık, hiç kimseden kor- kumuz kalmadı... Şimdi donan- mamız, Karadenize tamamen ha- kimdir. Rus filosu, yerinden bile kımıldayamıyacaktır. Kafkas hu- dudünda bekliyon iki milyonluk ordumuz, derhal Batumu işgal edecek. Oradan iki kola ayrıla- cak. Şimal kolu Kazan'a kadar çıkacak, Cenup kolu da Baküyü alacak. Efgan ordusile birleşecek. Himalâya dağlarını aşarak doğ- ruca Hindistana girecek... Ayni- zamanda bir ordumuz da Cenuba doğru inecek, Vaktile Musa aley- hisselâmın kırk sene yol bulama- dığı Tih sahrasını Turısina dağ- karının -üstünden dolaşarak geçe- cek. Mısır islâm fedailerinin ha- zırladığı iki yüz bin tulumdan mürekkep — köprünün üzerinden bilmürur, doğruca Kahire... Ora- dan Bingazi, Trablusgarp... Zaten Tunus, Fas, Cezair islâmları süngülerimizin ucunu bekliyorlar- mış,. Derhal isyan ederek ordu- Muzu karşılıyacaklarmış... Hindir- tan, Efganistan, Türkistan, Mısıris: tan ve nihayet Berberistan.. Ayni günde (İttihadı islâm) ilân edecek. Diye, mecnunane hayallerle doldurulmuş rengârenk - balonlar fçurmaya koyulmuşlardı... Ava- Mın meserretine nihayet yoktu. Balkan harbinin bütün fecaati, lımı,..*d. hayaller karşısında Nn O Gnutulmuştu. — Pek göri pti DÜ #airler ve edipler de harekete gelmişlerdi. Birden: garip bir (Turan dökülmüşlerdi. Haa ae Ortaya iyet- lerinin Belediyeleri bile, bu Cıılp hayale — kapılmışlar.. — Şehir kasabalarının şark cephıloıııd.ıd yollara, üzerinde (şarkhı gösteren bir ok işaretile, ( Turan yolu, buradan gider ) diye birer plâk l'lıyuıuılırdı. * Cidden kıymettar bir bharp Silâhı olan ( Goben ) zırblısının &dı ( Yavuz ), ondan küçük olan vazörün ismi de (Midilli ) Müttefik hükümdarlardan: Avusturga İmperaforu ve Macar kıralı Fransava Jozef riyasetinde bulunan ve ( Osmanlı Donanması Kumandanı ) sıfatını haiz olan İngiliz Amiralı Lim- pos Paşa, Bahriye Nezaretine resmi bir tezkere göndermiş; birden bire böyle ehemmiyeti haiz iki zırhlıya malik oluverdiğinden dolayı bükümeti tebrik ettikten sonra: (bu iki ge- miyi derakap kumandama veriniz. Maiyetimdeki güzide efrat ve za- bitandan seçeceğim bir heyeti bu Beyoğlu üçüncü sulh hukuk hâkimliğindeni Müddei Emlâk ve Eytam bankası vekill avukat Tale beyin müddea aleyh Balta ilmanında Set mahallesinde Çayır cıvarındaki 8 dönümlük sobze bahçesindeki odada mukim Andon efendi aleyhine İkame olunan alacak — davasından — dolayı müddea aleyhin hali bazır ikametgâhı meçhul olduğu cihetle ilânen yapılan tebliğata reğimen — gelmediğinden hakkında giyap — kararı — verilerek müddel bir kata kira mukavelesini ibraz ve müddea aleyh'n Imzasnm Inkârn halinde medamn datbik vesaik ibraz ve tatbikat lcrasına ve müddea aleybe de yirmi gün fasıla ile ilânen muameleli gıyap kararının tebliğine karar verildiğinden muhakeme günü olan 26/9/934 saat 10 da mahkemeye gelmediği ve musaddak bir vekil göndermediği ve müddeti zarfında itiraz etmediği takdirde gıyabında muhakemeye devam ve İntaç edile- ceği mekamı tebliğde lân olunur. (2398) İstanbul asliye mahkemesi birinci ticaret — dalresinden: Mimar Ziya Bey tarafından Galatada Azap kapısında Şükrü zade Şükrü Beyin 2 numarali — levazımı İngalye mağarasında mühendis Meos'ut oğlu Kemal ve Mimar hani sabık odacısı Ceomal Beyler aleyhine 933/86 dosya mumarasile ikame edilen adliye yan- gınından sonra birinci yenileme büro- sunca — yenilenerek — mahkememilze tevdi ve 934/652 numaraya kaydi fera kılınan 65837 Hra alacak dava- sından dolayı müddelaleyhlere gön- derilmiş olan davetiyelerin İkamet- gâhları meçhul bulunduğu — cihetle tebliğ — edilemediği — ve ilânen tebliyat a edilmektöâ olduğu yenileme — dosyasından — anlaşılarak | gemilere yerleştireceğim, Nihayet bir ay zarfında onları bu gemileri pek mükemmel kullanabilecek bir hale getireceğim.| demişti. Amiralın vazifesi cümlesinden | olan bu teklife muvafakat etmek, tabil mümkün değildi. Almanlar, gemileri teslim etmiyecekleri gibi kendileri de bir Ingiliz amiralının maiyetine girmiyeceklerdi. Yeni, ve hatta eskisinden daha şiddetli | bir ihtilâf baş göstermişti. Bahri- ye nazırı Cemal Paşa, işi yine avutma siyasetine dökerek, gemi- lerdeki Alman zabitan ve efradı- nın — yorgunluğundan — bahsetti.. Devrü, teslim ve tahliye meselesi- nin bir müddet tenhhur edeceği cihetle, bu zaman zarfında gemilere yerleştirilecek zabitan ve efradın listesinin tanzimi ile iştigal edi- mesine dair Amiral Limposa ce- vap gönderdi.. Fakat Amilral, ya vaziyetten — şüphelendiğinden veyahut fazla vazifeperverliğinden dolayı noktainazarında ısrar gös- terdi. Bu defa - bazı siyasi müta- leatı da havi olmak Özere - doğru- dan doğruya Sadrazama birarpor gönderdi.Bu sırada artık İngilizleri filadan uzaklaştırmak için vükela arasında müzakere cereyan et- mekte idi. Fakat ortada ciddi bir sebep olmadığı için - harbe vesile olmamak maksadile - büyük bir teenni ve ihtiyat gösterilmekte idi, (Arkası var) Denizyolları İŞLETMESİ Acenteleri 1 Karaköy Köprübaş Tel, 42362 — Sirkeci Mühürdarzade Han Tel. 22740 KARADENİZ umartesi Postası vapuru 8 ERZURUM âylll Cumartesi 18 de Galata rıktımından kalkacak. Gidişte İnebolu, Sinop, Samsun, Gire- sun, Trabzon, Rize, Hopa'ya Dönüşte bunlara ilâveten Pazar, Sürmene, Fatsa ve Üuye 'ye uğrayacaktır. “5444,, AYVALIK Sür'at Yolu MERSİN vapuru 8 Eylül Cumartesi 17 de Sirkeci rıkhtımında kalkacak ve Ayvalık yolunun mutat İskelerine uğrayarak İz- mir'e gidip döneceklir. *5497,, mahkeme günü olmak Üzere 24/9/934 Pazartesi anat 14 tayin ve dave- tiyeler mahkeme divâanhanesine talik kilinmış olduğundan Mmunayyen olan günde Kemal ve Cemal beyler gel medikleri veya vekil göndermedikleri takdirde haklarında gıyap muamelesi Yera kılınacağı ilân olunur, (2374) Üsküdarda Satılık Hane Güzel manzaralı, gayet kullanışlı, içi dışı boyılı. 650 metre murabbaı 7 oda, havagazı ve su tesiszatı, hamam, büyük bahçesinde Düne kadar üç beş seyyahtan başka kimsenin gitmediği Bursa- nın Uludağı, iki senedenberidir ki spor, eğlence ve seyahat uğrağı oldu. Sporcularımızı yaz ve kış burada görebiliyoruz. Talebe ve muallim kafilelerinin fırsat düş- tükçe Uludağın karlı yamaçların- da tetkikler yaptığını biliyoruz. Hele iki sene evveline kadar Avrupa — mecmualarında resim- lerini görüp bize ağzımızın akan eğlenceleri, artık Uludağın baş- hca eğlence sporu oldu. 30 Ağustos Zafer bayramı gü- nü bu karlı yamaçlar ilk defa ola- rak bir de otomobilli seyyah ka- filesi kazandı. Otomobil bizde içtimaf bünyeye yeni giriyor, Otomobil düne Kadar yoktu. Bu gün bu nakil vasıtası lüks olmaktan çıkmak üzeredir. Ayda yüz elli lira kazancı olan herkes bin liraya bir otomobil tedarik edebilir. Bin liralık bir araba, iyi ve bakımlı kullanıldığı tak- dirde beş sene dayanır. Beş sene —sonra onu — 400 liraya satmak mümkündür ki — sene başına, — benzin parasile bir- likte 200 lira kadar birşey dü- şer. Bu da tramvay parasıdır. İşte 30 Ağustos günü buradan kalkan 23 otomobilli bir seyyah kafilesi, Yalova yolu ile Uludağa gitti. Orada gezdiler, eğlendiler ve eğlence coşkunluğunden ayrilmak istemiyerek tekrar İstanbula dön düler. Ben bu eğlenceli seyahatı size anlatıvereyim: Sabahleyin güneşin ilk ışıkları henüz yayılırken sağdan sok da çıkaa otomobiller Kabataş önünden — bir — katar halinde araba vapuruna yüklendiler. Va- pur bir az sonra Üsküdardan da bir kaç otomobil aldı ve vapur 23 otomobil Yalovaya götürmeğe koyuldu. Bu kervana OTTA Ş me- murlarının güzel bir caz takımı da katılmıştı. Ayrıca üzüm küfeleri, sandoviç tepsileri de iştah açıyor- da. Vapurda görülen ilk hareket, tepsilere ve küfelere hücum oldu. Fakat aramızda nazlı davrananlar kendilerine geldikleri zaman inti- Sa) ÂAsri Kervan: Otomobil! Ka İstanbuldan Uluda;j Eğlenceli Bir Yolcu!l 23 Otomobilli Bu Asri Kervan metreleri Bir Lokmada Yutuy Solda: Otomobiller Kabataş ; Vapurana girerken ve Yul purdan çıkarken, sağda soyal edenlere ait iki görür ların birer ikişer bir yakınlaşması İle geçti. sonra bir tarafta kafilenb cazı borularını öttürmey ve bunlar yorulduğu an! iki büyük ağzını bulundı yonun tepesinden herki uzatan hoparlörlerden plâklar İşitilmeye başlan Müzik, hava ve deniz da birkaç tavlacı hiçb seyretmeden, İşitmeden diyen başları önlerinde hareket ederek, zarların İle sabah idmanlarını yapı Karşılıklı çifter çifter y ne ise, hele yanlarında beş on kuruş koyara oynayanlara ne dersiniz? Caz, oparlör ve tavla arasında Yalovaya geldi Sabah yolculuğu do bitti, şimdi ctomobilleri; denize bir dil şeklinda iskeleden — biribirlerinin bırakmadan - çıkıyorlar. | önünde ilk toplanma y önde Opeller, arkada Ş ve en geride de bunl. beyleri Buikler sıralan şekilde de kervan kaplıc dahil oldu. — Yalovanın pürüzsüz yolu üzerinde yeni motörler, bizleri d lerimize ısındırmadan metrelik yolu bir anda a büyük — otelin — önünd mülen Yalova, içindeki çiçekleri, evleri, hep yap içinde gizlemişti. Bu öb yeşilliğin tam tepesinde büyük otelde öğle yem hazırlanmış ve yüz ki sofrayı — kaplamıştık. intizam ve yemeklerdeki meliyeti gördükten sonr Muzaffer Beye de teşekki madan saat tam 14 buça rar aynı istikamet Üzeri filemiz Bursa yoluna gir Biraz evvel sıcaktan yodan rehavet geçiren ol lerine çaldığımız pılâkla reket aşıladığımız için, y veda haylıca hazin olm!