24 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

24 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

M reN Bir Garibe Ve Halk Aşağıdaki vak'a bir idari garibe mümunesidir. Hüdiseyi nakle- derken umumi efkârda bıraktığı intibmi da tesbit ettik. Onu da aşağıya kaydediyoruzı İhsan Bey. ( Kumkapı Kadirga meydanı 14 ) ,—, Haber verildiğine göre Paşabahçesinden Sarıyere eşya taşıyan bir zatten gümrük muhafaza memurü — gümrük — resminin — verll- diğime dair 'vesila istemiş. Bütün sandıkları, sebetleri araştırmış, darma dağın etmiş. Ben bu habere inanmak istemedim. Fakat gazete ehemmiyetle yamıyor ve tenkit te yürütüyor. O halde bu, vakidir. Memurlarımızın uyanıklı- dımı isteriz. Fakat bu kadar açıkgöz- lülüğe de lüzum yoktur. Boğaz - sahil. leri bizlmdir.. Rumeli ve Anadolu sahili arasında Galata ile Taksim gibi bir fark yoktur. Galatadan Taksime götürülen göç eşyasına gümrükten kaçırılmış diye- mediğimiz gibi Paşabahçeden karşı- daki Sarıyere götürülen eşyayı kaçak addedemeyiz. Eğer aksini kabul eder- sek artık herkes göçünü sokakta aç- malı ve mubafaza memurlarına hesap vermelidir. * Tevfik Bey (Galata Perşembopazarı 123) — Devlet — mücsseselerinin ve memurların varlığı ve kuruluşu - bil- :ııi kabul * etmiştir. Efendi sayılan alk maaşını verdiği memurlardan daima güler yüz ve kolaylık bekler. Aksi takdirde Efendi ve hükimi- yetin manası kalmaz. Bir yurttaş Pa« şabahçeden karşı aahile güpe gündüz dedesinden kalma aşyayı taşıyormuş. Mubafaza memuru koruma — kâğıtı istemiş, verilmeyince de bütün eşya- Hin müdüriyete nakledileceğini bil- dirmiş. Göç eşyasile kacak eşya der- bal belli olur. Hattâ muhafaza memu- ru olmiya bile lüzum yoktur. Eğer bu Baber doğru — ise — takdir — hassası #2 olan o memuru diğerlerine mücssir bir ibret olmak Üzere cezalandırmak Yâzımdır. Balkan Doktorları Akliye Mütehassıslarının Kongresi Burada Toplanacak Türk Tababeti akliye va asa- biye kongresi memaisini evvelsi | gün bitirmiştir. Öğrendiğimize göre; Balkan devletleri Akliye kongresinin 1936 senesinde şehrimizde toplanması takarrür etmiş bulunmaktadır. 1936 kongresine riyaset etmek üzere Rumen akliyecilerinden pro- fesör Marineskonun davet edilmesi evvelsi gün yapılan kongrenin son içtimamda karar altına alınmıştır. Sokakta Oynarkan Galatada Lülecihendek cad- desinde oturan Madam Lünanın 4 yaşındaki oğlu Nesim sokakta oynamakta iken meçhul bir çocuk tarafından atılan taşla başından yaralanmıştır. SON POSTA Darphanede 580,000 Kilo Nikel Para Basılacak (10), (5) ve (1) kuruşluk nikel paraların Üstüne neticesini tesbit edecek olan juri heyeti dün sabah Darphane ve Damga matbaası müdürlüğünde toplanarak - verilen (27) kalıp Üzerinde tetkikat yapmış ve kalıplardan ressam Mazhar Nâzım Beyin eserinin ön tarafı, mimar Nürettin Beyin eserinin de arka tarafı birinciliği kazanmıştır. Bu seçme dokuz kişilik he- Mazhar Nâzım Beyin eserinin özerinde (10 kuruş 1934) ibaresi Üç satır halinde yazılmış ve etrafına da daire şeklinde dört zeytin dalı ve (12) adet zeytin tanesi konmuştur. Mimar Nurettin Beyin eserinin ortasında bir Hilâl içinde büyücek bir başak ve yıldız, Üüstünde (Türkiye) altında da (Cümhuriyeti) kelimeleri yazıl- basılacak - şekillerin müsabaka yetin — ittifaklıe — olmuştur. Kadın Hırsızlâ 24 Sahtekârlık Yapmak İstiyen Açıkgözler ! Tayyare cemiyetinin eskiden 35 çeşit kıymetli kâğıdı vardı. Hepsinin üstünde de kıymetleri yazılı idi. Cemiyet bunu halka bir yardım şeklinde para ile satardı. Bunların içinde beş liralık maruken — evlenme — cüzdanları, Noter kâğıtları birçok mücssese- lere ait vesikalar vardı. Tayyare resmi kanunile bunlar iane şek- linden çıkmış ve kanun haline gelmişti. Halk bu 35 çeşit kâğıt Üzerine yeni kanına göre pul yapıştırmak — mechuriyetindedir. Kanun ççıktıktan sonra cemiyet bu kâğıtları bedava olarak bayi- lere vermiye başlamıştır. Bazı açıkgöz bayiler meccanen aldık- ları maruken evlenme cüzdanlarını para cüzdam yaptıkları gibi diğer kâğıtları da — üzerlerinde — yazılı olan para ile satmıya başlamış- | lardır. İşin icabına göre tayyare resmi pulu almak için bayilere müracaat eden halka — evvelâ cemiyetin kâğıtlarından bir tana veriliyor ve üzerindeki yazılı para alınıyor. Ayrıca o nisbette bir de pul satılıyor. Bu suretle kanunu bilmiyen halk dolandırılıyor. Darphane ve damga matbaası müdürlüğü bu gibi — vesikaları Tayyare cemiyetinden devralmış- tır. , Yakında üzerlerine — soğuk kıymet damgası basarak piyasaya çıkaracaktır. Alâkadar makam, dolandırıcılık yapan bayiler hak- kında takibata başlamıştır. Polista Teftişler Yeni Emniyet umum — müdürü Şükrü Bey şehrimizde dün de teftiş- lerine devam etmiştir. sonra yacaktır. Dün De Bir Kadın, Para Çaldı Ve Yakalandı Son bir hafta içinde şehrimiz- de sekiz kadın hırsız yakaland- ğını yazmışlık. Dün de bir kadın kuraazca — bir hırsızlık yapmış, fakat yakayı ele vermiştir. Hâdi- se şöyle olmuştur: Edirneden bir iş için şehrimi- ze gelmekte olan Hatice H. ie- minde bir kadın aymı trende bu- lunan Hayriye H. isminde bir kadın ile ahbap olmuş ve İstan- bula kadar dereden — tepeden çene çala çala ahbaplığı İlerlet- mişlerdir. Hayriye H. yolda iken yeni ahbabi Hatice Hanıma: “— Aman kadeş, çok dikkat etmek lâzım. Çantana dikkat et. Zannederim içinde fazlaca para var,, diyerek hırsızların kurnarzlık- larından uzun uzun bahsetmiş ve bir. sürü hikâyoler anlatmıştır. Tren Sirkeciye geldikten sonra Hatice H. kalkıp eşyalarını ha- zırlamış, fakat çantasının yerinde olmadığını görünce feryadı bas- mıştır. Hatice Hanımın feryadı Üzerine yetişen polisler şüphe Özerine Hayriye Hanımı yakala- lamışlar, üzerini aradıkları zaman içinde 40 lira olan çantayı buk muşlardır. Bundan başka dün şehrin muhtelif semtlerinde şu hırsızlık- lar olmuştur: Mustafa isminde biri Bey- oğlunda bir apartıman — kapıcısı olan Hüseyinin odasından öte beri çalarken tutulmuştur. * Ali ve Macit isminde iki kafadar Kasımpasa açıklarında Vefa vapuruna girerek eşya ça- larlarken yakalanmışlardır. Gümüş pâralar nikel paraları peyderpey toplıyarak basacak ve tekrar piyasaya verecektir. (160) milyon da bronz paralık — basılacaktır. şimdiki beş ve on kuruşlukların halitasından daha iyi ve daha parlak olacaktır. Gümüş paraların Cümhuriyet bayramında - teda- vüle çıkarılmasına çalışılacaktır. miştir. Birinciliği kazanan eserler bugün Maliye Vekâletine gönderilecek ve kat'i şeklini aldıktan kalıpların Basılacak yeni nikel paralar için (580) ton nikele ihtiyaç vardır. Bu nikelle (25) milyon (10) kuruşluk (70) milyon 5 kuruşluk (60) milyon da bir kuruşluk basılacaktır. Darphane ayrıca hariçten nikel alm- hazırlanmasına — başlanacaktır. basıldıktan sonra piyasadaki Bu paraların halitası Saatin Haâdiseleri Beyoğlu Barlarından birinde çalışan Jale hanım isminde bir kadın dün güpegündüz kendini bilmiyecek derecede sarhoş bir halde Beyoğlu caddesinde nara atarken yakalanmıştır. * Eyüpte amele Muharrem ve Haydarpaşada kahveci Süley- man sarhoş olarak sokaklarda ötekine berikine sarkıntılık eder- lerken tutulmuşlardır. *« Firuz isminde biri Beyoğ- lunda sokaktan geçmekte — olan Anna isminde bir kıza sarkıntılık ettiğinden yakalanmıştır. *« Şoför Ahmedin idaresin- deki 2276 numaralı otomobil Be- şiktaşta Akaretlerden geçerken 75 yaşlarında Nuri Bey isminde bir mütekaide —çarparak ağır suürette yaralamıştır. * 791 mumaralı vatmanın ida- resindeki 178 numaralı Fatih-Har- biye tramvay arabası Beyoğlunda şöfer Muhittinin Idaresindeki 1955 numaralı tramvay arabasına çar- parak hasara uğratmıştır. Bir Hırsız Yaralandı Sabıkalı - Çarliston — Ahmet Eminönü mıntakasında Tamburacı hanında Ramazan ve Mehmet is- minde iki adamın odalarına gire- rek öteberi çalmaya başlamış, bu sırada odasına giren Mehmet, Çarliston Ahmedi başından yara- lamış, sonra polise teslim etmiştir. Su Bolluğu Kâğıthanede yapılmakta o'an terkos süzme havuzlarının inşaatı. bitmek üzeredir. Bu havuzlar ikmal edilince şehirde bütün yangın musluklarına şmdikinden daha bol su verilecektir. İzmirde Yeni İktı- sadi Bir Müessese İzmir, 23 (A A)y — Sümerbank yörli mallar pazarının şehrimiz şube- Ginin bugün saat 11 de açılma resmi yapılmıştır. Merasimde Vali Kâzım paşa, Belediye reisi Behçet Salih bey ve Türk ofisi müdürü Akil beyle, İş veZiraat Bankası müdürleri ve Borsa Komiser vekili İhsan bey, Ticaret Odası umumi kâtibi ve Matbuat er- kânı ile zevatı saire hazır bulunmuş- tur. Vali Kâzun paşa hazıruna hitabeni “—Sümerbank bir vorlığı yaratan ve ilân eden bir müessesedir. 9 Eylül Budumlar arası panayırında Sümer- bank yüksek derecede takdir edilmiş- tir. Sümerbank İzmizde satış şubesi açmakla İsabetli ve güzel bir iş yap- mıştır. Bu güzel şubeyi açımakla müf tehirim. İzmir iktisadiyatında kendis lerine muvatfakiyetler dilerim. Diye- rek kurdeleyi kesmişlir. Davetliler gördükleri intizamdan dolayı müessese müdürünü — tebrik etmişlerdir. İran Şehlinşshı Hz. nin Refikaları Varşova, 23 (A. A.) — İran şehin- şahı Hz.nin İsviçreden avdet etmekte olan — refikalarile iki — kerimeleri Varşovadan geçmişler ve İstasyonda relsicümhurun bir mümcasili tarafın- dan selâmlanmışlardır. Yumurtalarımız Ve İngilitere Londra, 23 (A. A.) — İngiliz bü- *kümeti bilamum, yumurta ihraç eden memleketlere müracaatla, İngiltereye yüzde beş nisbetinde azaltmalarını istemiştir. Bu misbet 1935 senesi ilk üÜç ayında, yüzde ona çıkarılacaktır. Beraet Ettiler Ampüllerin üzerinde cıgara küâğdı ithal ettikleri Iddiasile mahkemeye verilen Sovyet Ticaret mümessilleri hakkındaki duruşma neticelenmiştir. Ortada bir kaçakçılık kasti görülüre- miş, 7 suçlunun beraetlerile karar verilmiştir. Bedava Tiyatro Yeni mevsimde Şehir Uyatrosunda temsil edilecek torbiyevi ve fikri piyeslerin talebeye Meccanen gönte- rilmesi takarrür etmiştir. Üsküdar Tramvayı Üzküdar * Kadıköy tramvay battlı için yeniden 2 araba gelmiştir. Ay başına kadar daha 6 araba gelecektir. Teşrinievvelin on beşine ksdar da B araba gelecektir. Bütün yeni arabas ların mecmuu 20 olacaktır. Kadastro İşleri Kadastro fon işleri müdürü Halit Ziya Bey kadastro işlerini — teftiş için Karsa gitmiştir. Hava Vaziyeti Rasathaneden bildirildiğine göre, dün mfir derecei hararete ve- deniz seviyesine indirilmiş barometre saat 7 de 760, 14 de 759 milimetre göster- miştir. Derecsi hararet saat 7 de 1ö, M de 27, azami 29,5, asgari 15.5 ldi. Rüzgâr saat ondan #onra lodot- esmiştir. Azami sür'ati saniyede (3) metreye çıkmıştır. Ki y lerine devam etinitön Hüi o SÜİ Hsslne l kiin ni eeei DA G Bi rele e sefere ebeete — l Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: I ü eni yaptırdığım apar- *« Tamamile ı......şıî.l Hasan Bey. l a - — Nedir Hasan Bey onu da yapayım. Hasan Bey — Şu senin eski katis yı defedip yerine bir kübiğini arayıp bulsan fena olmaz. WÇA