29 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

29 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Hava Muharebelerine Karşı Fransanın eski hava Nazin M Pi- yer Ko, “Hava muharebelerine karşı,, başlıklı bir makale yarmiştir. Sayılı bir. havacılık mütehâamısı — olan L Ko hava muharebelerinin istikbalde nasıl geçeceğini söyledikten sonra ya- zısına şöyle devam ediyor: “Bir hava filosuna karşı çeki- nilmesi mümkün olmıyan — bir mania teşkil edebilmek için tek bir çare vardır ki o da: Onla- rın makinelerini şualarla faaliyet- ten menetmek. Bu ihtira maatte- essüf daha henüz ikmal edilme- miştir. Bununla beraber ,bu çare- nin tesir edemiyeceği ağır yağ motörleri de vardır. Binaenaleyh korkuyorum ki — motörlerde — bu yolda vuku bulacak terakkiler, bu müdafaa tedbir ve çaresine de tekaddüm edecektir. Şu halde geriye daha ne ka- hyor? Mukabele bilmisil yapılaca- gı korkusu. Fakat öyle adamlar vardır ki Berlin, yahut Roma'nın tahribi ihtimali onları Londra, ya- but Paris'i tahrip etmek arzu ve ihtirasından — vazgeçiremez. Bir felâket arkasından ikinci bir fe- lâketi vukua getirmek o felaketi telâfi edemez, bilâkis teşdit eder, Mukabele — bilmisil korkusu, mütearrızı süratle harekete ve hasmına derhal büyük bir darbe vurmak gayretine sevkeder. Harp zuhurunda bir hudut istasyonunu bombardıman etmek, mukabele bilmisli davet etmek, demektir. Fakat harp ilân edilmeksizin ve evvelden haber vermeksizin bir bükümet merkezini bombardunan- la yakmak, her yaştan ve her on beş yirmi. bin ; sivil abaliyi öldürmek mecnunane bir harekettir. Dünyada mecnunların hepsi hepsedilmiş değildir. Şimdi benden “Hangi çerei halli teklif ediyorsunuz?,, diye #orulacaktır. Ben yalnız bir çarei hal görüyorum ki aşağıdaki üç tekliften teşekklil edeb; 1) Askeri havacılığın lâğvı, 2) Beynelmilel bir hava zabıt& kuvveti vücude getirilmesi, 3) Ticari havacılığın kontrolu ( ticarı havacılık şiddetli bir kon- trola tâbi tutulmazsa derha; bir andâ harp — havacılığına — inkılâp edebilir.) Bu çareihalli ben Fransız ha- vacılık nazırı sifatile silâhsızlan- ma konferansına teklif — ettim. Maamafih ben mutlaka yalcız bu Çare üzerinden saplanıp kalmam. Diğer tatmin edici bir teklifi de ma- &lmemnuniye dinler ve onun tervi- tine yardım ederim. Fakat bugün halk içinden basit bir kimse ve hür bir adam sıfatile irfan ve vicda- nımdan gelen ilham ile derim ki: arzettiğim çaraden başka Avrupa medeniyetinin — kurtarılması için hiçbir çare göremiyorum.,, cinsten Üzüm, İncir Satişı İzmir, 28 (A.A.) — Ayın 22sin- den 27 nci günü akşamına kadar bir hafta içinde borsada 8 ku- ruştan 23 kuruşa kadar - 13,093 çuval üzüm ve 4,50 kuruştan 13,50 kuruşa kadar 26,987 çuval incir Batılınıştır. Tohum Islah İstasyonu Ordu, 28 (ALA ) — Vilâyeti- mizde tohum islahı iştasyonu te- sisine karar verilmiştir. Mütehassısların Tetkikleri Ordu, 28 (A.A.) — Ziraat Vekilimizin göndereceğini vadet. tiği mütehassıslardan iki zat şeh- rimize gelerek Vona mıntakasın. da tetkikatta bulunmuşlardır, Re Dün ne idi, bugün nedir? Heçmişl- başkalığı anlamak mıi istiyor sunuz? Şuna iyi bakınız: - Taş devrindeki insan, binlerce yıl önce gömüldüğü topraktan başını kaldırıp sağına, soluna göz gezdiriyor. O ilk insan, elindeki - t ağacı bile kesemiyordu. Bugünün hal aras'adı ki Bu, çok - kolaydır. | gemiler, battasile ince bir en sarp işleri Ancak — — bir solukta başarabiliyor. Koca koca toplar, iri kıyım başları göğe varan yapılar hep bizim günü- müzde yapılmıştır. Bu günün kafası her işi güçlük çek- meden yola koyüyor. — : sautmıyalım ki yarının başarmakta bizden de baskın çıkacaktı insanı büyük İşler ————o3C3 SON TELGRAF HABERLERİ YugoslavyaKıralınaSofyada Coşkun Tezarurat Yapıldı Sofya, 28 (A.A.) — Yugoslav kıral ve kıraliçesile maiyetlerini taşıyan tren Sofya istasyonuna tam saat 16 da girmiştir. Drago- mandan Sofyaya kadar trene bir tayyare filosu refakat etmiştir. Bulgar kıral ve kıraliçesi ile prens Siril ve prenses Ödoksi misafirleri Sofya istasyonunda kar- şılamışlar ve samimi surette se- Jâmlamışlardır. İki kıral kucak- laşmışlardır. Harbiye mektebinden bir müfreze Bulgar ve Yugaslav milli marşları refakatinde ihtiram merasimi ifa etmiştir. Kıra! Alek- sandr müfrezeyi teftiş — ettikten sonra kıra! Boris Yugoslav kıral ve kıraliçesine askeri ümerayı ve hükümet azasını takdim etmiştir. İki kıral istasyondan saraya Ankarada Ehii Hayvan Sergisinde Mükâfat Alanlar Ankara, 28(A. A.) — Ankara ehli hayvanlar sergisi açılmıştır. Sergiye 34 kısrak, 58 tay, 68 teke, 124 dişi keçi 57 çepiç girmiş ve bunlardan 14 kısrak, 21 tay, 22 teke, dişi keçi ve çepiç mükâfat . almışlardır. Vilâyet aygır deposunun ahali kısraklarına çektiği Ingiliz, Arap aygırlarının yavruları, ve yine halk elindeki kısrakların ayni de- podan yavrulu olanları en iyi nu- maraları almışlardır. Merkez kazasının ve nahiyesi- nin Demirtaş köyünden Mitat, Etimesut nahiyesinin Macunçifti köyünden — Mehmet Efendilerin tayları, Gölbaşı nabiyesinden Ba- hk köyünden Kadir ağanın kıs- rağı/ ve tiftik cemiyetinin nümune ağılından olan tekeler, dişi keçi- ler birinciliği almışlardır. Konya Hayvan Sergisi Konya, 29 (A, A.) — Bu se- İstanbulun bir su işi vardı. Bu yüzden eski “Terkos,,u su işini Be'ediye üzerine orular döşemeye başladı birkaç sone sonra İstanbullulara bol bol su yetiştirecektir. Biz bu sözün yerine gel'- rilmesini l»klı—yıdulılıny m dn.—w Ahh de çekiştirir. dururduk. Ne | aldı, İstanbulun her yan'na ve bize söz verdi ki olunan halk tarafından bitmez tükenmoz surette hararetle alkış- lanmışlarnır. Evlerin pencere ve balkonları iki memleket bayrağı ile süslenmişti. Halk mütemadi- yen bağırarak kıralların arabasına çiçekler atıyardu. Yugoslav hariciye nazırı M. mülâkatı pek ziyade samimi ok muştur. Ziyafetler Ve Resmi Kabuller Sofya, 28 ( A.A ) — Öğleden yapılmıştır. Samimi bir öğle yemeği Var- masa etrafında toplarken Hariciye r-Balkan İttifakı Yunan Murahhasları Dikkate Değer Bir Teklif Yaptılar tina, 28 (A.LA) — Balkan kön- ndaki Yunan grupu, hükümete enat ederek, Selânikte toplanan son Balkan konferansımın — kararına tavfikan mmtakavi bir Balkan ittifak misakının akti için diğer Balkan hükü- metlerile kereye — başlamasını istemiştir. konferunsı Aaynı zamanda bir kısmi -Balkan gümrük ihadı projesi de hazırlamış idi. Tevfik Rüştü Bey Geliyor Cenevre, 28 ( A.A )—Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey Cenev- reden hareket etmiştir. Pazar hayvan sergisi mel olmuştur. Sergiye kısrak ve tay olarak S1 hayvan iştirak etmitir. İSTER İNAN IİSTER süt derdi vardır. Yıllardanberi iyi ve hilesiz süt içmek umüdile kıvranır İki gün Önce kadar yüz binden fazla tahmin | Yevtiçin Bulgar hükümet azasile | evvel kırallar tarafından kabuller | nada iki Kıral ve kıraliçeleri bir | nezaretinde M. Batolof tarafın- dan M. Yevtiç şerefine verilen bir öğle ziyafetinde bütün hükü- met azası ve iki kıralın maiyeti erkânı hazır bulunuyorlardı. | Yugoslav-Bulgar Münasebatı Sofya, 28 — Kıral Aleksandr ve Kıral Boris birlikte olarak Başvekti M. Georgiyef ile - iki memleketin Hariciye Nazırlarını kabul eylemişlerdir. Bu konferans esnasında Bul- garistanı ve Yugoslavyayı alâka- dar eden bütün — meselelerle bu iki — memleketin — dostane ve samimi münasebetlerinin bun- dan sonraki inkişafı imkânları görüşülmüştür. Nazırlar yarın görüşmelerine devam edeceklerdir. |Lindbergin Çocuğu Tahki- katı Derinleştiriliyor Nevyork, 28 (A. A.) — Lindbergin çocuğu işile uğraşan müddeiumumiye yapılan şahadetlere göre Havptmanın | arkadaşı kendisi tevkif edildiği gün- | denberi ortadan yok - olmuştur. Bu adam aranmaktadır. Pertekte Nüfus Elâziz, 28 ( A. A. ) Pertek kazasında yapılan nüfus sayımı neticesi — alınmıştir. neticeye göre kaza merkezi ile nahiye ve | köylerindeki nüfus yekünu 15441 olarak tesbit edilmiştir. Bu kaza- nın ayni hudutları dahilinde ev- velki yekün 13992 idi. Buna na- zaran yedi sene zarfında 1449 nüfus çoğalmıştır. Irak Tayyareleri Dün şehrimize gelen İrak hü- n İngiltereden satın aldığı eş tayyarelik bir filo bugün Yeşilköyden hareketle Konya ve Adana üzerinden Iraka gidecek- D erdir. İNANMA! dururur. sütçüler bir toplantı yaptılar. O toplantıda söylenen söz'ere bakılırsa süyçüler bizlere iyi ve su katılmamış STER INANMA! süt içirmek için söz birliği | hergey gösterir. Çukur bol Bir Sudan Mektup Yuzılsın Çağlayan Âyanına! ** İstanbulun su işlerinde muhterem belediyemizin tuttuğu yol cidden hoşa gidiyor: Terkos suyunu kendi idaresine aldığından beri sık sık, hemen her- ğün ne yaptığını, ne yapacağını halka haber veriyor. Son Postanın geçen gün yazdığına göre, şimdi İstanbula günde (38) bin metre mikâbı su ve- riliyorümuş, gelecek sene (45) tona çıkacakmış. Fakat İstanbula hergün (250) bin metremikâbı su lâzımmış. Bu da ancak öon sene sonra temin edilebilirmiştir. Ne kadar iyi usul! İstanbul halkı ©on seneden evvel, başka medeni şe- hirler gibi bol suya kavuşamıyaca- ği — öğrenince, işini de ona göre kur Terkos — kumpanyasını — ölcüret şey, bence, bir şehirde su idaresinin © şehir halkı ile daima fikir teati etmesi İüzumun anlıyamamasıdır. O kumpanya esasen İstanbulun - bütün su ihtiyacını temin etmek - için değil, İstanbul halkına, tazyik altında, ev- lerin en üst katına kadar çıkacak suyün — faydalarını göstermek — için kurulmuştu. İstanbul halkı bu fayda- lari anlayınca, Karkçeşme ve Tak- sim aularının da idaresi kendisine verileceğini kumpanya ümit ediyordu. Fakat bu ümidini hakikat yapa- bilmek için, kumpanya — idaresinin daha — başlangıcından — İstanbul hal. kına su işlerinin vaziyetini anlatması, yalnız Terkos gölü suyu ile İstanbu- edilemiyeceğini halka sevdir- lun — su ihtiyarı temi göstermesi, kendisini mesi İâzımdı. umpanya Öyle yapmadı. çendi. mukavelenamesine Kirkçeşme - yolları bozulduğu — vakit, Evkaf idaresine hakikatı söylemedi. Camilere su sattı; fakat evlere — ve- receği — suyun — miktarı — azaldı Geceleri yangın çıkınca borularında su bulunmadığı vakit yalnız mukave- lenamesini gösterdi. Bu suretle maddi mesuliyetten kurtuldu ise de manevi mesuliyet nihayet onu öldürdü. * İstanbul — kuruluşundanberi kıt bir memlekettir. Bunu İstanbulda mlar, ane tika diye içerleri gezilen #u mahzen- leri hep istanbulun susuz memleket olduğuna de'âlet ederler. Cami şadır- vanlarındaki İncecik delikli musluklar bile suyun kıt olduğunu anlatırlar. Vaktile İstanbul halkının aldığı terbiye de İstanbulda suyun kıt oldu- ğunu gösterirdi. Çocuklara — daima fazla su sarfetmenin bir israf olduğu n da bir günah olduğu Ööğ- suyü her lari retilirdi. Avrupanın suyu bol memleketle- rinde, ne çocuklarda, me de büyük- lerde bu mefhum yoktur. Oralarda süyu çok sarfetmek hiç te israf de- gildir, suyu akıtmakla günah yoktur. Şimdi sevgili Belediyemizin tuttu- gu usul sayesinde, İstanbulun başka ü şehirler gibi bol suya kavuş- için daha uzun bir zaman ve pek çok para Jâzım olduğunu halk anlarsa İstanbulun eski terbiyesi belki yeniden kurulacaktır. Meselâ şimdi İstanbulda her apar- tıman yapıldıkço, ber dairesine her şeyden önce bir banyo dairesi yapıl- ması düşünülüyor. Esasen çok iyi bir şey. Fakat İstanbul gibi suyu kıt bir şehir için fazla ziynet. Onun için çok defa banyoyu dolduracak - hem de en lüzumlu zamanda » su bulunamı. yor, Bulunsa da pek pahalıya mal oluyor. Halbuki banyo yerine. bizim eski usulde küçük kurnalı bamamlar yapılsaydı, belki her vakit su bulu. hurdu. İstanbulda çok su sarfetmek hala israftır. Şimdilik alaturka duş yapas lım. Ön sene sonra da banyo yaparız. ——— Fransa'nın Altını Paris, 28 (A. A ) — Franan ban- kasının haftalık — bilânçosuna göre, altın mevcudu 82 milyar '—’2: "_':"’" iğ — olmuştur. milyon :::İı vbı.ııı:ı Kavalmi nakdiye 381 milyon eksilerek, 8) milyar 09 milyon olmuştur.