29 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

29 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzarası Diyarıbekirde Asri Köyler Diyarıbekir (Hususi) — Dicle zehrinin karşı yakasında olan k- tırbil köyü ön beş haneliktir.B u köy Dicle nehri kenarında olduğu için yazın epeyce kalabalık peyda eder evvelce çok mamur iken şim- €i harap olmuş beş on evden iba- ret kalmıştır.. Bu köyün boş evlerine iskân dairesi tarafından Bulgaristandan| gelmiş olan on muhacirler yerleşlirilmiş ve kendilerine — çiftliğe ait bütün alât ve edevat verilerek müstah- sil bir vaziyete sokulmuşlardır. Bourada nümune fidanlığı haline sokulan nümune çiftliğinin çok eniş ve münbit arazisi vardır. Su.ıuııi de bu mühacirler verilmiş veE iki senedenberi ekip biçen mühacirler bu araziden pek bü- yük istifade görmüşlerdir. Ayrı- ca bir de kazanç vasıtası bulmak üzere her hano başına bir araba, bir çift at verilmiştir. Buular şehirde bu nakıl vasıtasile un ve çeltik fabrikalarile değirmenlere buğday taşımakta olduklarından mükemmelen kazanç temin et- mektedirler. Bu köyün varlığını nazarıdikkate alan Müfettişiumuml! Hilmi Bey, Kıtırbil köyünün yarım saat kadar Üst tarafında ve bir sathı mail üzerinde mükemmel bir plân dahilinde bü- tün şeraiti smıhhiye ve fenniyeyl baiz olmak üzere yirmi yedi ha- nelik yeniden modern bir nümu- ne köyü yaptırmıştır. Geçen sene ikmal edilen bu evlere de ilk ba- hardan itibaren muhacirler iskân edilmiştir. İki oda bir mutbak ve bir de kilârdan ibaret ve gayet kullanışlı olan bu evlerde muha- cirler çok rahat etmektedirler bu yeni yapılan nümune köyü müfet- tişi umumilik —mıntakası dahi- Hade yapılacak köylere nümu- pe ittihaz — edilecektir.. Mun- tazam — ve — sıravari — üzerleri çatı ve kiremitli olarak yapılan bu köy evleri o kadar güzel gö- rönmektedir ki karşıdan bakıldığı zaman adetâ bir şehri andırmak- tadır. Bu nümune köyünde geçen sene birdenbire kışın bastırması yüzünden iskân edilecek muha- cirlerin hayvanları için ahır yapık ması yetiştirilememişti. Bu sene hayvanlar için asri ve güzel ahırlar yapılmak — üzere — mühend'sine ihale edilmiştir. Yakında o da yapılacaktır. köyün — içerisinde su yoktur. Bunun için de nümune köyünün on dakika kadar üst tarafında köyü idare edecek ka- dar gayet güzel bir memba gu- yu vardır. Bu suyun künk veya- hut demir borularla köye geti- rlmesi hususunda — teşebbüsatta bulunu'muş ve buda müteahbi- dine ihale edilmiştir. Müstahsil vaz yetine geçmiş olan mubacirler halerinden memnun ve istikbal- de yapacakları işlerden Ümit- vardırlar. Yalnız bunlar pek okadar gıcak iklime alışmadıklarından bu sene biraz hastalık yüzünden sı- kınlı çekmişlerse de yapılan mu- nvenet ve tedavi neticesinde o da bertaraf olmuştur. Bu köyde otu- ranla bizmetlerini bilirip buğday ve sair kışlık — levazımalını da peyderpey temin etmekte olduk- larından şimdiden şehirde araba» ları ile bütün gün çalışmakta ve — günlük — ihtiyaçlarım — mü- kemmelen temin etmektedirler, Biraz yağmurlar başladıktan sonra kışlık nadaslarını yapacaklar - ve güzlük buğday ve arpalarını ake- ceklerdir. Bumun İçin de şimdiden hazırlık — ya ktadırlar. Hasılı asri ve şara sıhhiyeyi haiz bu köydün muhacirler #on derece memnundurlar, Çalışmaktan Zevk Alan Urfa Halkı Eğ lenmesini Ve Neş'elenmesini D UÜrfa (Hususi) — Urfa cenup hu- ( dutlarımıza uza- * zan tarihi şehir- lerimizden biri- - dir. Birçok eski ve tarihf eserler- le dola olan bu şirin şehir ayni zamanda emsal- sİZ asarı atika ile de doludur. Tarihi Istâmda |B Hazreti — Ibrabi- * min birçok he- yecanlı - vak'ala- rına sahne oldu- f ve ekmek w fakları — atarak beslerler. — Ha- vuzda ve Ay- nizelihanın etra- fındaki kanallar- da — akşamları aheste — aheste sandal gezintisi yapanların zev- kine payan ol- maz. — Aynizeli- hanın — yanında Aynizeliha —ha- vuzu kadar bü yük bir havuz etirafına — yapı- gu iddia edilen | # mış Halilürrah Urfa cidden bir- — man camli de gö çok tabil ve eski Urfada Halilürrahman camli ve bügük havusa rülecek — tarihi esrlerin süslediği bir diyarımızdır. Eski bir Türk üÜlkesi olan Urfa yeşil vatanın — ortasında daima parlıyan ve parlıyacak — olan ma- ruf bir vilâyet merkezimizdir. Vazife —zamanı çalışmaktan zevk duyan Urfa halkı istirahat zamanlarını da şetaretle geçirme- sini çok iyi biliyorlar. Akşamları müteaddit park ve bahçeler mesut ve müsterih Urfa çocuklarile do- Iup boşalmaktadır. Bühassa “Ayol Zeliha ,, denilen park dünyada Ayrancı Nahiyesinde Hükümet Konağı Konya Ereğ'isi, ( Hususi ) — Ayrancı nahiyesinde 12 odalı ve büyük bir salonu ihliva eden gayet güzel bir nahiye konağı yapılmıştır. Bina için icap eden direkleri İş bankası, çinkoyu pey- nirci Şemsi Bey, çiviyi fabrikatör Seyit Bey, diğer malzemeyi de halk temin ve tedarik etmiştir. Halkın yardımile burada da bir kaymakamlık konağı yapılması tasavvur edilmektedir. Zaframboluda Ucuzluk Zafrombolu, ( Hususi ) — Bu- günlerde tiftik alışverişi Üzerinde bâriz bir faaliyet göze çarpmak- tadır. Tiftik 80 kuruş üzerinden muamele görmektedir. Arpa fiat- leri de yükselmiştir. Arpa 40 - 45 kuştan 65 kurüşa kadar yükse- miştir. Canlı koyun ve tiftik çok ucuzdur. 80 - 120 kuruş arasında bir koyun veya tiftik almak müm- kündür. Bir kilo et 6- 8 kuruşa. Bir kilo üzüm de 3 - 5 kuruşa satılmaktadır. Yeni Burdur Valisi Burdur ( Hususi ) — 8 ay evvel makamında şehit edilen Vali Hazım Beyden inbilâl eden ve o zaman- dan beri vekâleten idare olunan Burdur Valiliğine tayin olunan Tamir Vali Muavini Saip Bey ge- miş, merasimle karşılanmış, vazi- fesine — başlamıştır. Yeni — vali şerefine Muallimler Birliği tara- fından — bir çaylı dans tertip edilmiştir. Akşehirda Bir Hırsızlık Akşehir, (Hususi) — Bir müd- det evvel şehrimizden evlenen İnce Mehmet oğlu Ahmet Efen- di in evine hırsız girmiş, -bir mikltar para ve eşya almıştır. Yapılan tahkikat neticesinde bu bhırsızlığın failleri yakalanmıştır. misli olmıyan tabiatin müstesna varlıklarından biridir, Zelihanın gözü manasına gelen aynizeliha bugün Urfa ve Urfa- hların gözüdür. Ortadaki muaz- zam havuz Aynizelihaya emsal- siz bir güzellik vermektadir. Havuzun içinde milyonlarca balık halkın zevkle seyrettiği garaipten biridir. Insandan kaç: mıyan bu milyonlarca ehli balık kütlesini seyretmeye koşan halk bu hayvancıklara mısir, nohüt Yrlaan valıklardan birdir. Urfalıların ve Urfaya gelenle- rin ilk ziyaret ettikleri bu tarihi bina cidden görülecek müstesna bir eserdir. Ürfa ayni zamanda mühim —uğrak — mahallerimizden biridir. Fevzipaşadan başlayan yolun — ortasındaki bu merkez günden güne ileri doğru gidiyor, tarihte mübim bir varlığa sahip olan Urfa hugün de Cümhuriye- tin parlak nurile ışıldayan şirin bir şehrimizdir. Vamık Falk Alpulluda Melas Fabrikası Alpulluda yeni yapılan Melas fabrikası Alpullu (Hususi) — Şeker fab- rikası muhitinde ve ikinci şeker fabrikası halinde inşa edilmiş olan Melas fabrikasının inşaatı bitmiş, küşat resmi de yapılmıştır. Merasim uzak ve yakın köylerden gelen halkın huzurile yapılmış, febrika bandosu tsarafından İstik- &yDen Dörtyolda l lâl ve Cümhuriyet marşları çalın- mış, Müdürü Ümumi Şefik, Mü- hendis Niyazl Beylerle ameleden bir genç tarafından nutuklar söy- lenmiştir. Bu fabrika Melasın içindeki de elli şekeri toz kireçle rıştırarak — İstihsal etmekle ve fabrikaya sevkeylemektedir. Kaşta Surye Muhacirleri Bahçe- | Gençler Birliği İdare lik Araziye İskân Ediliyorlar Dörtyol, (Hususi) — Suriyeden gelmiş birçok mültecilere arazi tevzi edilmektedir. Dağ tarafından gelen yerii halka ovada bahçelik arazi verilmektedir. İskân faali- yeti çok hararetlidir. Dörtyolun nüfusu pek fazla artmaktodır. Birkaç sene sonra portakal bahçe- lerinin bugünkünün 2 - 3 misli fazlalaşmış — olacağı muhakkak addedilmektedir. Suriyede de Türk tabiiyetine girmek isteyen ve aslen Türk olan pek çok aile- ler vardır. Balıkesirde Eh!i Hayvan Sergisi Balıkesir (Hususi) — Şehrimiz koşu yeri çınarında ehli hayvanlar sergisi açılmıştır. Sergi çok rağ- bet görmüş, binlerce seyirci tara- findan gezilmiştir. Heyeti Değişti Kaş ( Hususi ) — Gençler Bir- Hği Spor kulâbü umumi içtimamı f'ı'pmıı ve yeni idare heyeti aza- ını geçmiştir. Yapılan intihapta Reisliğe Hükümet doktoru Fatin, Idare Memurluğuna Muhiddin, Kaptanlığa Nihat, Kâtipliğe Meh- met Raif, Veznedarlığa Safer Beyler seçilmişlerdir. Yeni idare heyetl — varidatın artması — için müsamerler verecek, spor saha- sını ikmal ettirecek, Voleybol, Tenis yerlerini ayıracak, memle- ket ku'üpleri ile müsabakalar ya- pılmasını temin edecektir. Eskişehir Lisesi Eskişehir, (Hususi) — Hükü- met için yapılan büyük bina Heyeti Vekile kararile liseye tah- sis edilmiştir. Şimdiki lise binası pansiyon olarak kullamlacaktır. e Bilir Şehir « Tiyatrosu Açılıyor Nurullak Ata Birkaç güne kadar, yani teş- rinievvelin birinde, Şehir tiyatrosu oyunlarına başlıyor. Birkaç sanat» kârın ayrılması, heyetin — ikiye bölünmesine mani olmamış; bir kıstını Tepebaşında komedia ve dram; bir kısımı da Fransız tiyat- rosunda operet oynıyacak, Çalgılı kısma karışacak değilim, fakat çok müşteri celbetmesini ve böylelikle öbür kısma geçinmek imkânı bahşetmesini benim gibi herkes te' elbette temenni eder. Bence bBu operek kısmı, Tepebaşı tiyattosunun vakfı olacaktır; Er- tuğrul Muhsin'i de bir mütevelli saymak doğrusu hoşuma gitmiyor değil, Fakat dram - komedia kısmi neler oynıyacak? Gerek tiyatroya gerek Ertuğrul Muhsin'e besle- diğim muhabbet hayli derin ok duğundan kaç senelik tecrübelere rağmen ba Gsene de oynana« cakları merak etmekten kem- dimi alamıyorum. — llân - edilen ilk oyun, İnsana çok ümitler veriyor: « Cürüm ve ceza, » Dos- toyevski'nin romanı, hiç şüphesiz ki dünyanın en güzel kitaplarıne dan — biridir; Gaston Baty'ıla ondan çıkardığı piyesi - Haydar Rıfat Beyin tercüme etmiş olma« sına rağmen - mantteessüf oku« madım; fakat M. Baty'nin sane ati seven ve sanatinden ah- hyan bir adam olduğunu billk yoruz. Bunun için Şehir tiyatro- sunun bu seneki İlk temsiline, bir manasızlık seyrelmiyeceğimizden emin olarak gidebiliriz. Ya sonra? İlânlarda Dostoyevs: kinin isminden sonra her hangi bir vodvilcininkini, meselâ Verne- ulil'ünkünü görmiyeceğimizden emin olabilir miyiz? Her halde bunu temenni ede- lim ve Ertuğrul Muhsine, hiç ol mazsa her mevsim başında, sanal iddialarını hatırladığı için teşek« kür edelim. Bu sene dram kısmının kâr düşünmiyeceği, her eserin rağbet görmese de muayyen bir müddet oynanacağı — söyleniyor. Bir ay Mmütemadiyen ayni — eserin gösterilmesi doğrusu iştirak ettk ğim fikirlerden deği'dir; bence her akşam başka bir piyes oy« nanması ve her eser için tayin edilen asgari temsil m kdarınını bütün seneye taksim edilmesi daha — doğrudur. Fakat — bu, Şehir tiyatrosunun küçük dram heyetinden beklemeğe hakkımız olmıyacak kadar kü:fetli bir iştir. Bunun için bu İşi ikinci derecede sayarak hiç itibara almamamıza mani yoktur. Yanlız bir noktaya, iyi olan noktaya bakalım: Şehir tiyal rosu kazanç endişesinden kurlulu« yor, yani asıl mahiyetini buluyor. Buna sevinelim; çünkü bu güzel, âsi bir sanatin doğmasına yardım edebilir. Şaziye Hanımın Şehir tiyatra- sundan ayrıldığına Câ 'im sıkıldı; iyi, istidatlı bir san'atkârdı. Öbüre lerinin ayıılması heyet için biş kayıp sayılamaz. Bitliste Hususi Muhasobe Ma- murana İşten El Çaktirildi Mersin, ( Husust ) — Mülkiye müfettişlerince görülen lüzüm üze rine Bitlis kazası hususi muhasebe memuru bayram Beyle kâtibi Ha« san Efendiye işten el çektirilimniştiz.