29 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

29 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

İTTİHAT ve TERAKKİ 8 inci kımm Na 72 Her hakkı mahfuzdur. Şakir İngilizlen 29 - 9- 934 Nasıl Doğdu ?.. Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Öldü? Mısır Seferini Haber Almış- lar.. Çok Muteessır Olmuşlardı.. Filistinde bir ( Musevi hükü- Haeti) teşkil etmek fikrini besliyen ( Musevi komitecileri )de artık fa- aliyete başlamışlardı... Sükünetle yaşamayı tercih eden Musevilerin çugu, bu cereyandan uzak yaşa- yordu. Fakat komitecilerin tehditleri, günden güne artıyor, | “ğg bunları da bu çıkmaz yola sü- tüklüyordu. Cemal Paşa yapilacak Kanal hareketine engel olmak - ihtimali olan bu tehlikeyi ortadan kaldır- mak istedi. Istanbuldan (Emniyeti tmumiye seyrisefer müdürü Hüsnü Bey Jin riyaseti altında gizlice bir İstihbarat heyeti getirtti. ( Aran- &on ) isminde birinin idare ettiği teşkilât meydana çıkarıldı. Mer- kezleri basıldı. Avrupadaki cemi- yetlerle yapılan muhaberat evrakı ele geçirildi. Komite rüesasından bazıları da yakalanarak Bursaya nefyedildi. Yalnız Aranson, işi vaktinde haber almış, Mısıra firar etmiştir. Siyonizm komitesi teşkilâtı bu Guretlo çarçabuk ve sessiz sada- sız dağıtılmış, gailenin biri orta- dan kalkmıştı. Şimdi Cemal Pa- şanın karşısında, ( Arap istiklâli taraftarları ) denilen cidden mü- bim ve nmazik mesele kalmıştı. Bununla mücadele, hiç şüphesiz ki kolay olmıyacaktı. Onun için Cemal Paşa bu hususta pelkr acal davranmadı. Bir taraftan Kanal seferinin hazırlıklarını yaparken diğer taraftan da bunların taki- batına başladı. * lagilizler Mısır üzerine yapıla- cak bu sefer hazırlıklarını çarça« buk haber almışlar, bundan mü- teeser olmuşlardı... Şu hakikati unutmamak İlâzımgelir ki harp başladığı zaman İngilizler, Oz- manliarla büyük mücadelelere girişmek fikrinde değildiler. Si- yasl münasebatın “kesilmesi üze- rine İstanbula avdete mecbur olan Londra sefiri Tevfik Pa- Şayı teşyi için İngiliz Har- ciye Nazırı ( Sir Edvar Grey ) İstasyona kadar gelmek nezake- tini göstermiş, veda esnasında: — Paşa Hazretleril.. — Eğer Osmanlı ordusu tarafında Misir aleyhinde bir hareket teşebbüsü vuku bulmazsa, bütün harp esna- sıada İngiliz kuvvetleri do size karşı taarruzdan — içtinap ede- cektir. Demişti. I) Harbin başlangı- cındaki bâdisat, nazırın bu söz- Terini teyit etmişik Meselâ, bü- tün İngi tere Bahrisefit filosunun Çanakkaleye ve Anadolu sahille- rine şiddetle taarruz etmesi ihti- mali vakı iken, ancak bir iki gemiden ibaret olan filo Çanak- kale önüne gelmiş; (âdet yerini bulsun) kabiiaden ön dakika ka- dar tetirşiz bir bumbardımanla £filen Hânı harp ettikten sonra çe- kilip gitmişti, Basra körfezi ve Akabe sahilideki Ingiliz taarruz- ( yAALoLo-—M (A) İki mühim dövlet adümı arasıne yan eden bu meseleyi, biz büyle yaz, Çok şükür, Tavlık Paşa hazretleri, bu hususu ten- vir zahmetini ihtiyar buyururlarma, ta, rihe büyük bir hınuet etmiş olurlar, z Ş. ! hüyatta bulunan | İttihatçılar tarafından hariciye ne zaretine gelirilen Girltli Nesimt B, ları da yine böyle küçük müfre- zeler!le yapılan ehemmiyetsiz ha- re ketlerden ibaretti., Fakat Mısır ıeferl meıeleıl ortaya çıkar çıkmaz, birdenbire meselenin şekli değişmişti. İngiliz- ler kanaldaki kuvvetlerini derhal takviye etmekle beraber, bir ta- raftan Anadolunun Andenix sahil- lerin! tehdide diğer taraftan da Basraya doğru ilerliyerek - bir ( Irak cephesi ) vücude getirmiye başlamışlardı. Basrada Nakip zade ( Seyyit Talip) Osmanlı hüküme- tine karşı İsyan etmiş, başınma | topladığı bir zümre ile Ingilizlere ' iltihak eylemişti. Buradaki zaif | Osmanlı kuvvetleri, kısmen ( Na- sıra ) ve kısmen de ( Körne ) ye çekilmişti. Ingiliz kuvvel seferiye I kumandan ( Jeneral Sir Artur Barret) yavaş yavaş şimale doğru llerlemiş, takriben bin nefer ve Üç top ile (Korne)ye kapanan ve etrafım tahkim ederek düş- mana şicdetle müdafsada bulu- nan 38inci fırka kamandanını evir. etmişti. ( Arkası var) —3 — —— ı 'Kanser. Meselesıne Dair Doktor Brehmer'in Bir Keşfı Ve Sıhhiye Vekâletinin Bir Tebliği Ankara, 27 (A.A.) — Son bir | ay içinde dünya matbuatını meş- gul eden Kanser meselesi bak- kında Sıhhiye Vekâleti bir tebliğ neşretmiştir. Almaayada, ihtisası- nın kimya olduğu sonradan öğre- nilen Dr. Brehmer isminde bir zat kanser mikrobunu keşfettiğini iddia etmiş ve bu iddia, dünya matbuatında ak'sler — yapmıştır. Bu mesele hakkında Almanya imperatorlak s&hhat idaresi, ya- bancı gazetelere bir tebliğ ver- miştir. Bu tebliğde ezcümle deni- lıyar ki: — (Tıp dünyası ) ismindeki tıbbi mecmuanın 25 Ağustos 934 tarihli 34 üncü numarasında Dr. Brehmer tarafından “Fithomoftora bpolymopha kanda bu'unan yeni bir mikrop ve bunun tinörler usulü ile olan münasebeti,, baş- hklı bir makale neşretmiştir. Bu makale kanser âmili olan mikrop bulunduğu iddiasını taşıdığı için unumi dikkati çekmiş ve günde- lik gazetelerden kasmen kabul ve kısmen — reddeder biçimde bir takım yazıların yazılmasına sebep olmuştur. Dr. Brehmerin bu iddi- ası halh arasında sıkıntı doğur- muş ve suçlu görülecek biçimde temelsiz umutlar uyandırmıştır. / Dr. Brehmerin bu buluşu çabuk ve resmi bir şekilde araş- tırılacaktır. Araştırmalar netice- sinde şimdiye kadar elde edilmiş olan bakteriyoloji denemelerine tamamen tors olan bu İddianın hakikatte yeni bir buluş mu, yoksa teknik yanlışlıkları ve hatalı bir ——— — —— FO l,—— Doktor Brehmer takım tetkikler mahsulü mü olduğu anlaşılacaktır. Bu araştırmalar bir neticeye bağlanmıncıya kadar kan- ser mücadele ve tedavisinde hu- susi bir tecrübe ve ihtisas sahibi doktorların hep birden ciddiye- tinde şüphe ettikleri, hatta tama- men reddeyledikleri bu iddialara karşı kat'i surette uyamık dav- ranmak İcap eder., Taşköprüde Demir Madeni Taşköprü, (Husust) — “Beyde- mir Ekşi ,, köyünde ıı:hııı.l bir demir madeni tesadüf edilmiştir. İçinde bulunan demir madeni damarına İzafeten * Beydemir Ekşi ,, denilen köydeki maden damarının halihazırdaki vaziyeti yüzde kırk iki demiri havidir. Bu damar mütehassıs bir heyet tara- fından tetkik edilecektir. — — > Mağaza ve ticarethane memurlarına Sat 7 ve 9 dan sonra serbeatsiniz. Bu fırsattan Bilistifade ASRİ BiR LISAN ÖĞRENMEĞE ÇALIŞINIZ BERLİTZ Sizin için her lisan için £ Tediyatta için 15 Jiradır. MEKTEBİ kura açılıyor. teshilat yapılır. Ankarar &onyı caddesi - lılıııbııl' istiklâl! caddesi 373 Eolenenler, Boşananfar, Ölenler Bir Yılda Memlekette 227189 Nikâh Kıyıldı ( Baştarafı 1 inci saylada ) yılında 4708 çiftin evlenmesine karşılık ertesi 932 — senesinde 4813 çift evlenmiştir. Isatnbulda bu altı ay içindeki evlenmelerin yekünu da 23,646 dır. Izmirde evlenmeler yüksek bir sayı tutuyor. Bu vilâyetimizde 927 de 1432, 928 de 1392 çifi, evlenmiş, 929 yılında 1506 çift 930 yılında 1877 çift, 931 de 1960 ve 932 yılında da 1881 ev- lenme olmuştur. Üçüncülüğü alan Bursaya ge- | lince; 927 yılında 840, 928 de de 929 çift evlenmiş, 930da 888 çiltin ve 931 de 943 ç'ftin nikâhı kıyılmıştır. 932 senesinde de 995 çift evlenmiştir. Bu altı sene İçinde en az ni- kâh Artvinde kıyılmıştır. En yüksen evlenme 13 sayı üzerinde- dir. Altı senede evlenenlerin ye- künu (46) dır. Evlenmelerin artması noktasın- dan da Konya birinci gelmekte- dir. Çünkü Konyada 927 yılında 472 nikâh kıyılmasına karşılık 932 senesinde bir misli çoğalarak 897 çift evlenmiştir. Bu altı yıl içinde bütüv mem- lekette 128548 çiftin nikâhı kıyık mıştır ki yıllara taksimi şöyledir: 927 : 21307, 928: 21651, 929: 18,652, 930: 21,482, 0311 22,667, 932; 22,789 dur. Evlenmeler yaş itibarile en zi- yade 18 İle 30 yaşlar arasındadır, Fakat bu arada seksenini geçmiş erkek ve kadınların evlendikleri de görülmüştür. Meselâ: 929 senesinde sekse- nini geçkin 13 erkek, 930 yılında yine seksenini aşmış 17 erkek, 931 yılında 25 erkek evlenmişlerdir. Seksenini aştıktan sonra evle- men kadınların sayısı daha azdır. Evlenmeler gibi boşanmalarda da İstanbul ve İzmir en önde ve at başı gitmektedir. İstanbulda 930 da 246 boşanma olmuş, 931 de 303 sayısına çıkmış ve 932 de ise 179 boşanma kararı verilmişlir, Izmirde 930 da 201, 931 de 264 ve 932 yılında İstanbulu geçmek suretile 207 boşanma olmuştur. Bu üç yıl içinde bu memlekette boşanmalar şöyledir: 930: 2127, 931: 2475, 932; 2004 tür. Ölüm hâdiselerinin inceden inceye istatislikleri tutulmuştur. Memlekette ölümleri biz yalnız 932 yılının istatistikleri üzerinden tetkik ettik. 36 vilâyet merkezinin ölüm hâdiselerini gösteren 932 yılmıt istatistiklerine göre bu 36 vilâyet — merkezinde — bir yılda (32176) kişi ölmüştür ki bu ölüm- lerin 13,374 adedi Istanbuldadır. Izmirde bu bir yıl içinde 3631, Adanada 1738, Ankarada 1526, Eskişehirde 1024 kişi ölmüştür. Ölüm sebebi hastalıkların ba- şında maatteessüf “verem,, belâsi | gelmektedir. 932 yılında bu 36 | vilâyet — merkezinde — veremden 3398 kişi ölmüştür ki bunun 1821 kişisi Istanbula aittir. Kalp hastalıkları da verem ile ayni derecede gelmektedir. Muh- telif lıılp hastalıklarından 932 yılında yine bu 36 vilâyet merke- zinde 3877 kişi ölmüştür. Zatürrie | hastalığı da o yıl çok kabarık bir ölüm — sebebi olmuş ve 2090 1 Istanbulda olmak üzere 5770 kişi l bu hıılılığı kurban gitmiştir. Ölüme sebep olan diğer bastalık- lar şunlardır: İshal ve anterit 3382, doğumdaki zayıflık ve fena teşekkül 2769, ihtiyarlık 2040, beyne — kan höcumu — 808, kanser — 750, tufeyfi hastalıklar 735, sıtma 544, umumi felç ve saire 668, idrar yolu ve tenasll cihazı hastalıklar 781, cinayet ve yoklma 451 dir. Firdevsinin Yıldönümü Berlin, 28 (A.A.) — Alman şarkıyat cemiyeti, dün, siyasi ma- hafile mensup birkaç zatın hu zuru ile, meşhur İran şalsi Fire devsinin doğumunun bininci yılını kutlulanmıştır. Alman maarif nazırı M. Rays- tın namına bir nutuk söyliyen müşavir M. Vehlen, Firdevsinin eski Cermenlerle eski İrani'er ara» sındaki akrabalığa şehadet etti. ğini teyit etmiştir. Iranın Berlin sefiri Ebulkassam Han Jİralıların, vatanları olan elran memleketi» nin, “Ariler memle- keti, manasına gelmesinden şeref ve gurur duyduklarını bildirmiştir. İzmit Gençleri Adapazarında Adapazarı (Hususi) — Izmit Halkevi temsil şubesi şehrimiz Halkevi salonunda müsamere ver- miş, Hedef piyesini temsil ete miştir. Müsamere pek beğenildi ve Alkışlandı müsamereye 300 kişi davetli idi. Piyesi yazan İzmit Ziraat Fen Memuru Yunus Nüz- het Beydir. Izmitli gençlerle bir« likte İzmit C. H. F. Reisi Yuca Rifat Bey de şehrimize gelmiş- lerdir. ADAPAZARI Türk Ticaret Eankası — T. Le 1.200.090 Sermayesi : 130.000 Ihtiyat —: MERKEZİ ADAPAZARI Şabeleri: e— BANDIRMA, BARTIN, BİLECİX, RİGA BOLU, BOZÜYÜK, BUASA, DÜZCA, ESKİŞEHİR, HENDEK, İZ4İN, KARA- MURSAL, KÜTAHYA, MUDUKNU, V. KEMAL PAŞA, GA“ATA, Gi ALİK, GEREDE, — GEYVE, — SAFRANSOLU, YEKİRDAĞ, ÜSKÜDAR, — Yen ŞEKİR e İstanbul Şubesi: ——— f Han. Zeminkat 4 Üncü Vakı! Tel 22042 43201 Galata — gübesiz 40600 Üsküdar şubesis e Müsnit sartlarla: Tahsile senet ahır - ikrat yapar-Havalo ve mevdukt Mevduat faizleri mü İcyelta sunqıüaıek tesbit edilir. Komisyon ve ticare! kısmı Her nevi ticaret ömtüus! salığıda delâlet eder. Tel 23623 munmelesi kabal eder, ÖTİMADI | MİLLE | sigortasıdır. Bankanın (t-: 937