17 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

17 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

17. Biyönci teşrin Bir Maznunun Yeni İfşaatı SON POSTA “Öldürme Emrini Eğer Ben Alsaydım, Kıral Aleksandr'ı Ben Öldürürdüm.,, Maznunlardamn Novak ( Baştarafı 1 inci yüzde Y Dorsay,, isimli otele, Sök mamıdi- ğer Kalemen namıdiğer Gorgiyef ile Benes te Mazagan sokağında Rejina öteline inmişlerdir. Malni ki, jandarmanın elinden akçıp Fon tenblo ormanına sığınmıştı, © nun mereye (gittiği malüm olmamıştı. Aynı zamanda Novak onun nereye niği hakkında hiç- bir malümat vermemiştir. Yalnız dün jandarmalar tara- fından tutulân ve üzerinde Paris tramvaylarından birine ait bir bi- İlet bulunan Malni okadar bitik bir baldeidi ki, kendisinden esaslı bir malümat alınamamıştır. Çünkü uzun müddet açlık onu bitkin bir hale getirmişti. Yine Novakım ifa- desine göre katil ile arkadaşı Silni meçhul bir semte hareket etmişlerdir. Bu in Marsilya Novak bu hususta hiçbir şey söy- lememektedir. Buna mukabil Novak ile Be- nes Pariste kalmışlar, talimat beklemişlerdir. Suikastın yapıldığı Ohakkındaki haberleri öğrendikten sonra dönmiye te şebbüs ederlerken lardır. Novak demiştir ki; Novak'ın Facia Bir Sözü — Eğer bana Kıral Aleksan- drı öldürmek için emir vecils. idi, hiç tereddüt etmeden bu emri yerine getirirdim. Çünkü biz ha- yatımızı feda etmek için biri- birimize söz vermişizdir. Jandarmaların elinden kaçan ve Fontenblo ormanına gizlene- rek ancak dün ele geçen Malni- nin, henöz hüviyeti de anla şılmamıştır. Bu adamın Maca- ristanda oturan Hırvat fırkası reisinin mümessili olduğu zan nediliyorsada, Macar zabıtası bu ciheti —o kati (surette (tekzip etmektedir. Maceralı Bir Hayat Novak, 1929 senesinde Zağ- repte Novosti gazetesinin mü- dürtinü öldürmüştü. Bu zat müt- tebit bir Yugoslavya taraftarı idi. Kaçtı ve kurtuldu. Bir sene sonra şoförlük yaparken kendisine kâğıtların soran iki polis memu- runu öldürdü. Sonra Macaristana kaçtı. Novak birçok Yugoslav mültecisi ile beraber Macar hır dudunda ( Tank - Rüstan ) kasa- basında oturuyordu. Yugoslavyanın Cemiyeti Ak- vama müracaatı Üzerine Macaris- tam da müdahalesiie bunlar, Brezilyaya nakledilip yerleştirildi? ler. Fakat az sonra geri döndüler. Novak'ın ifadesine göre, kendile- rine sujkast hakkındaki talimat, Macaristanda (o (Nagi Kaniza) yani OKnijede 40 yaşlarında kadar tahmin edilen bir adam tarafından (o verilmiştir. | Ayni zamanda yine iddiasına (göre, sabte pasaportlar (o kendilerine ve orada | yakalanmış- İsviçrede, ayni adam tarafından verilmiştir. Hazin maceranın neti- cesi de malümdur. Maamafih bı adamların mütemadiyen Macaris- tandan bahsetmelerinin siyasi bir ihtilâfa sebebiyet vermek İste- melerinden ileri geldiği muhte- mel görülüyor. Macar Zabıtasının Yeni Bir Tekzibi Peşte, 16 (A. A.) — Havas ajansının Lozandan aldığı bir habere göre Marsilya suikastir faillerinden iki kişinin doğrudan doğruya Peşteden gelmiş olduk- ları haberi oftaya çıkarılmıştır. Macar zabıtası, bu meselede isim- leri ortâya çıkan kimselerin kâf- fesinin isimlerinin kentrel edilmiş dblduğunu, fakat bu isimleri taşıyan kimselerden hiçbirinin Budapeşte- de ikamet etmediği gibi Macar hududunu geçmek için Macar pa- saportu almamış olduğunu tesbit eylediği anlaşılmıştır. Beşinci Maznun Da Tutuldu Mölon, 16 (A.A.) — Marsilya facıasının ertesi giinü jandarma- ların elinden kaçıp dört günden- beri Fentenblo ormanında serse- riyane dolaşmakta olan Kaleme- nin arkadaşlarından Malni yaka: lanmıştır. Polis komiseri bu adamın hü- viyetİni tesbit etmiş ve İcendisini teslim almıştır. Dört gündür aç kalan ve tamamile kuvvetten dü- şen Malni yakalanırken hiç bir mukavemet göstermemiştir. Cani Parise gönderilmiştir. Üzerinde hiç bir silâh çıkmamıştır. Yalnız cebinde bir tramvay bileti bulun- Ormanda son yakalanan Malni muştur. Bundan da Pariste bir müddet oturduğu zanm hasıl olmaktadır. h e. Yeni Bir Tevkif Daha Rube, 16 Fransada (A.A) — Belçikada çalışan ve aslen Daj- maçyalı bir Yugos'av olan Skulig isminde biri tevkif edilmiştir. Bu adam ayın beşi ile on biri ara- sındaki zamanını merede geçir- diğini ıspat edememiştir. Elinde, Fransada oturmasına imkân yer- miyen birde pasaport vardır. Ardiyeye Bırakılan Bavullar Lozan 17 — Buradaki istag- yon ardiyesinde Marsilya suikastine iştirak edenlere ait ve yine on- lar tarafından, Fransaya geçme- den evvel emanet birakılmış üç bavul bulunmuştur. o Bavulların içinde tabancalar, evrak ve giye- cek vurdır. Hırvat - Sırp Münafereti Liyej, 16 - Belçika - (A.A) — Bu civarda çalışan bazı Yugoslar amele, Marsilya cinayeti münase- betile nümayişlerde bulunmuşlar- amele, Hırvatların bulunduğu bir barakaya girerek Üzerlerine ateş Maznunlardan Benes açmış, içlerinden birini yaraladık- tan sonra savuşmuşlardır. Bir Şayiayı Tekzip Marsilya, 16 (A. A.) — Bazı şayinları tekzip maksadile Kıral Aleksandrı müâyene eden dok- torlardan Kombanel o mecruhun yanına girdiği zamân daba evvel çağırılmış beş hekimi hazır bul- duğunu ve bunların vilâyet ko- nağına varmadan oeyvel ölüm hâdisesini tesbit ettiklerini söy“ lemiştir. Bir Gazetenin Kötü Neşriyatı Paris, 16 (A, A. ) izli Aleksandr'ın © katline müteallik münderecatı suikastı kötülemekle beraber, cinayete tahrik mahiye- tinde görülen bir gazetenin nus- bn zabıta tarafından toplat- Ay Ev Bulgar Hariciye Nazırının Bir Tekzibi Sofya, 16 ( Hususi ) — Son Marsilya facıasr hakkında ecnebi gazetecilere bey&nalta bulunan Bulgaristan Hariciye nazırı M. Batalof Kıral Alekaandrın, Bulgar» lara elini uzatan yegâne ve büyük bir dost olduğunu, bazı Avrupa gazetelerinde, suikastin Bulgarlar tarahından tertip edildiğine dair çıkan haberlerin asılsız olduğunu söylemiş ve demiştir ki; — Katil bir Bulgar değil, belki Bulgar kıyafetine sokulmak istenen bir serseridir. Bulgarlar kendisini Oöldütmek isteselerdi, Solyada iken öldürürierdi. Bu, çok daha kolay olurdu. Hem ar- tık komitecisi kalmıyan Bulgar milletini o Bulgaristandan kaçan sergerdeler nasil temsil edebilir? Be suikastin, on zamanlarda gok iyi bir devreye giren Bulgar- Yugoslav anlaşmasından hoşlan- muyan bazı zümrelerin eseri teş viki olduğuna kaniim.,, Censzede Heyetler Belgrat, 16 (A. A.) — Cena ze merasiminde (22) memleketin resmi heyetleri bulunacaktır. Fransa Reisicümhuru M. Löb- rön'den başka İngiliz prenslerin- den Prens Jorj, Bulgar Prensle- rinden Kiril, Romanya Prensle- rinden (Nikola, (Çekoslovakya Başvekili, Hariciye ve Mili Mü- dafaa Nazırları, Fransız Harbiye, Hava ve Bahriye Nazırları, Roman- ya Hasiciye, harbiye Bahriye ve Münakalât Nazırları, Türkiye Hari ciye Vekili, Bulgar Hariciye ve Harbiye Nazırları,, (Yunanistan Hariciye Nazırı ve daha birçok zevat Belgrd'a geleceklerdir. Ce- naze rasimesine, bundan başka Romanya, Çekoslovakya, Türkiye, Fransa, İngiltere ve Yunanistan or- | Spor Bu Haftaki Maçlar İstanbul Futbol Heyeti Riyasetin- den: 19-10-1934 Cuma günü yapılacak mıntaka birincilik müsabakaları: Taksim Stadında Beşiktaş - Galatasaray Genç T., Boşiktaş - Galutasaray B. T., Top- kapı - Eyüp A. T. (Şeref) Stadında Beykoz - İstanbulspor B. T. esat 11,30 Hakem Halit İbrahim B., Bey- lerbeyi - Anadolu A. T. sant 13,15 hakem Ahmet Bey, Beykoz - İstan- bulspor A. T. anat 15 hakem Suphi Bey. Yan hakemleri: Sinan ve Halit Beyler. Fenerbahçe Stadında Süleymaniye - Fenerbahçe © Genç T., Süleymaniye - Fenerbahçe B. T., Altınordu - Kasımpaşa A. T., Süley- maniye « Fenerbahçe A. T. Beşiktaş kulübü Türkiye birinei- liklerine iştirak ettiğinden bu hafta Galatasarayla yapılacık birinci takın lar maçı göri akılmıştır. Askerlik Daveti Fatih askerlik şubesinden: 330 koğumlu ve bu doğumlularla mu- ameleye tabi olan mükelleflerin yok- lama ve muayeneleri Teşrinlevvel «| 984 sonuna kadar temdit olunmuştur. Alâkaderanın bu müddet zarfında şobeye müracaatları tebliğ olunur. Fatih Sulh Uçüncü Hukuk hökimliğindan: Aksarayda Şekerci sokağında 9 numaralı hanede mukim müteveffa binbaşı Ali Ziyaettin bey sügiresi Fatma Saniye hanıma ayni hanede mukime kız kardeşi Saime hammın 15-10-934 tarihinden itibaren vasi tayin edildiği ilân olunur. on du, donanma ve hava kvvvetlerini temsil eden bususi beyetler de iştirak edecektir. Merasimde bır lunacak Fransız hava filosu dün sabah Belgrad'a hareket etmiştir. Pl Nazırı Jeneral res bir tayyare ile gitmiştir. Cenaze Beigrat'ta Belgrat, 16 (A.A) — Cena- zeyi hamil olan tren dün saat 21,15 te buraya gelmiştir. İstasi- yonda Kıraliçe Mari ile kıral hanedanı, saltanat naiplerile bir- likte Prens Pol, beraberinde hü- kümet erkân bulunan Başvekil M. Uzunoviç, çenerallar ve diğer zevat hazır bulunuyordu. Kralın muhafız kıtaatından bir bölük askeri ihtiramı İfa etmiş, tabut hükümet erkân tarafından tren- den indirilmiş ve cenerallar tara- fından bir arabaya konulmuştur. İstasyon meydanın dolduran kesif balk tabut tarafına kendili- ğinden diz çökmlüştür. Bu anda gayet derin bir süköt “hüküm sürüyor, bu sükütu içten gelen ağlamalar ve hıçkırıklar (ihlâl ediyordu. Müteakiben alay yavaş, yavaş caddelerden geçti. Yüz binden fazla insan naşın önünde eğilmiştir. Kırali Karol Da Hareket Bükreş, 16 (A.A.) — m muhabiri bildiriyor: Cenaze me- rasiminde bulunmak üzere Kıral Karolun Sinayadan şimendiferle Belgrada hareket ettiği temin olunuyor. “İngiliz Ordusunun Mümessilleri Londra, 16 (A.A.) — Perşem- be günü Belgratta yapılacak ce- naze merasiminde İngiliz ordusu- nu aşağıdaki zevat temsil ede- cektir: Donanmayı: Amiral Sir Vilyam ele Jeneral Sir Valter Breytsveyt. Hava kuvvetlerini: Vis Mare şal Juber de la Ferte. Kıral, ogün, İngilteredeki bü- tün hükümet binalarının bayrak- larının yarıya İndirilmelerini em- retmiştir 7 Denen'de Öz Türkçeyle Deneme Kanlı Yıl Bir iki ay oldur Avrupanın gö- beğinde bir kanlık (1) adamının kaşı döküldü, O Avusturyanın Dolfüzünü vurdular. Bu işin acunda (2) bip karışıklık doğuracağı sanıldı. Savaş 8) kokuları geliyor, dediler, Sinirler gergindi. Genel (4) savaşın yirminci yıldönümünde bir uğursuzluk mu vaş diye düşünenler oldu. Bu iş kapandı. Ay geçti, yıl geç medi. Bir belik (5 ) daha patladı, Marsilyada Yugoslar Hanı Aleksandr öldürüldü, Hemen tel yazıları işledi. Gazeteler yazdılar, kulaktın kulağa duyuldu. Acimayan kalmadı. Bu işin bitimi ne olacaktı? Öldüren kimdi, niçin öldurmüştü, Yugoslavya Hanının kanını dökmekle ne umuyape du; isteği ne idi? Her kafadan bir başka ses çıktı, Bir yandan ölenin arkasından ağlarken öbür yandan da olan bitenin (6) neye varacağını düşündüler. — Ne sanırsınız. Yine savaş mı olacak? Hiç kimse bu #orguwun (7) kargıs lığım veremedi. Bilinemez; belki olur, belki olmaz, denildi. * Günler geçiyor, sinirler gergin, yüzlerde bir korku belirmiş. Bekle- niyor, kim bilir ne olacak? Savaştan herkes çekiniyor. Şu var ki işler kötü. Acunu savaşa sürükler yecek kadar kötü, İsmet Helâsi 1 — Kanbık - Devlet 2 — Acun - dünya 3 — Sarag - harp 4 — Genel - umum! 5 — Belik - silâh 6 — Olan biten - hâdise 7 — Sorgu « sual Öz Türkçeyle Bilmecemiz Dünkü Bilmece Bugünkü Bilmece Boş dört köşeleri sşağıda yaşıh manalsra gelen öz Türkçe kelimelerl4 doldurunuz. Bu #syede hem vakit geçirmiş, hem de öz Türkçe kelime- İ leri öğrenmiş olursunuz! 75 4-46 Soldan wğ.: 1 — Kitap 2 — Bizar olan 3 — Halis - Bir mota 4 — Hedef, cihet 5 — Yanıp aydınlanan bir nesne 6 — Kiğit Yukarıdan agığı 1 — Milet 2 — Eğer, Halbuki - yazan yeri 3 — Taharri 4 — Kovuk $ — Sivri ve iki tarafı keskin bıçak 6 — Ne sebepten SANİN diş macunu Kalemim Sanin: Dişleri beyazla ır. Sanin : Diş etlerini besler. Sanin: Ağza ferahlık verir. Sanin : Dişleri temizler, Sanin : Fenni imal edilir, SANIN Diş macunu