10 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

10 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

SON POSTA Musiki Işine Dair Yine Birkaç Söz * Alaturka musiki artık tarihe rışmış demektir. Yerini de, garp musiki tekniğile canlandı- rılacak olan Türk milli musikisl dolduracaktır. | Evet.. Alaturka musiki tarihin malı oldu. Çünkü onu yaşatama- | dılar, zavallıda ayakta duracak | mecal bırakmadılar. Bunu yapanlar, alaturka mu- | siki üstadı geçinen bilgisizlerdir. Senelerce evvel yelişmiş - olan yüksek bilgili Ustatlar, alaturka musikinin üzerinde çok işlediler, yeni yeni makamlar buldular. çok enfes eserler vücude getirdiler. Fakat onlar ölüp göçtükten sonra #eserleri de unutuldu, gitti. nların yerine geçenler mu- sikl — bilgileri axz kimselerdi. Eline bir ut veya bir kanun geçiren herkes kendisini "musiki Ustadı diye ilân etti. Bozuk düzen şarkılar ve peşrevler bes- telediler. Makamların ahenk ve nağmelerini bozdular. Eski nefis eserleri çalamadılar ve bu âciz- liğin neticesi olarak alaturka musikinin lirik nefaseti, keriz ve meyhane musikisinin kulakları tahriş eden ve rumları bozan çir- kin feryadı arasında can verdi. Halbuki alaturka musiki bil- gisiz ellerde can çekişirken öte tarafta Garpte fen ve ilim esas- larına dayanan coşkun ve zengin bir musiki doğuyordu. Başlı başı- na birer fen şubesi olan armo- niİzasyon, orkestrasyon ve ens- trümantlasyon, musikiye geniş mik- yasta tatbik ediliyordu. Her ta- rafta yeni yeni Ustatlar yetişiyor, bunlar cihanşlimul musikiye yeni amleler — kazandırıyorlardı. İşte Garp musikisi veya cihanşlmul musiki dediğimiz bugünkü zengin ve büyük san'at varlığı böyle A&:.rıhlıuıhr. Bu tarafta da vak- Garp musiki ilim ve teknikinin rp yüksek kaideleri alınıp tatbik edilseydi, bııilıı bozuk — düzen ve hırpalana hırpalana - serseme dönmüş bir alaturka musiki ye- rine, çok zengin ve temiz bir milli türk musikisine can veril- miş olurdu. Halbukl bizim ağa- lar armoniye kulak asmamışlar, erkestraya — dudak — bükmüşler ve hele enstrüman namına hiç bir ilerleme hareketine yanaşmamışlar, Görülüyor ki alaturka musi- kiyi öldürenler, yine alaturkacılar elmuşlardır. Bugün yapılacak iş şu olmalıdır: Aramızda garp — musikisinde yüksek behreleri olan — birçok gençler var, Bunlar moemleketin her tarafını dolaşmalı, milli nağ- meleri seçip toplamalı, sonra garp musiki ilminin kaidelerine uya- rak bu seçme yerli nağmelerden Milli Türk musikisini canlandır- malıdırlar. Ayrıca halk tabakaları- Ba cihanşümul musiki zevk ve kültürü vermek için de uğraşılmak lâzımdır. Eğer Garp musikicileri milli musikiyi kendi kafalarına göre | doğurmaya kalkarsa bu işte de Yaya kalınır. Memleketin her tara- fında öz milli nağmeler pek çok ve bunlar çok nefistir. Bu nefis nağmeler, ve güzel melodiler toplan- madıkça milli musiki doğamaz. »4 Cemiyeti Tedrisiye Di fakayı Idare eden Ce- miyeti Tedrisiye kongresi dün Darüşşefakada — yapılmış, Hakkı ve Hasan Fehmi Boyler müra- kıpliklere, Halil, Ayni zade Ha- san Tahsin, Osman, sabık Maarif Vekili Esat, Hüsnü — Sadık, Fuat, İzzet, Sezal, Necati, Hafit, Esat Fuat Beyler İdare heyetine seçilmişlerdir. Mezun Efendilere behemhal sivil elbise verilmesine de karar verilmiştir. İnhisar Fabrikaları İnhisarlara ait rakı, likör, Şarap, ispirto, sigara fabrikaları- nın Sumer banka devri düşünül- düğü ve bu hususta tetkikat Tatı vil yılanı imden, insanı dinden çıkarırmış. Okşama- sını bilen bir el de çok şeylere muktedirdir. dır, okgamasını ve gönül yapmasını hiç beceremezler, Bun- lar durgun suratlı, katı elli ve taş gönüllü kimselerdir. Şunu W Okşamasını Da Biliniz W * Tasanlar — var: SON TELGRAF HABERLERİ Fransa Buhranı Bitemiyor iyi bilelim ki okşamasını ve sevmesini bilimiyen ellerin âkıbetleri sırılmaktır. Sevmeyi, okşamayı ve gönül avutmasını öğreniniz. Fa- kat bunları yaparken samimi olunuz. Yeni Kabine Kuruldu, Fakat Ömrünün Kısa Süreceği Söyleniyor (Baştarafı 1 inci yüzde ) Adliye M. Perno, Dahiliye M. Renye, Harbiye Jeneral Moren, Bahriye M. Pietri, Hava Jeneral Dönen, ticaret M. Marşando, Ma- liye M. Jermaen Marten, terbiye M. Mallarme, Nafıa M. Ruva, Müstemlekât M. Rollen, Ticareti bahriye M. Bertran, Mesai M. Jakiye, Tekaüt M. Rivole, Ziraat M. Kasse, Sıhhat M. Köy, Posta t:ilgıf telefon M. Mandel, Baş- müsteşarı M. Perro. Mocllis Feshedilmelli! Paris, 9 (A.A.) — Dünkü ak- şam gazeteleri M. Dumergin ka- bineden — çekilmesinden — dolayı müttefikan teessür gösteriyorlar. Liberte gazetesi, bugünkü meb- usan meclisinden başka bir şey “Odesada Konsolosumuz Bir Serseri Kurşunla Yaralandı Moskovadan bildiriliyor: desa — vis — konsolosumuz Zeki —Bey gece sabaha karşı bir serseri kurşunla yaralanmıştır. Yara hafif olmakla beraber Zeki Beye derhal ameliyat yapılma- sına İJüzum görülmüş, Moskova viş konsolosumuz Fuat Bey tah- kikat yapmak için sür'atle Ode- saya gitmiştir. Terzilerin Ziyafeti Terziler cemiyeti Tokatlıyan salonlarında bir çay ziyafeti vermiş, ziyafette cemiyetin bine yakın azası — bulunmuştur. En — yeni model elbise ve şapkalar ziyafet esnasında salonda ve mankenler Üzerinde teşhir edilmiştir. Yunan Kadınları Atina, 9 (A. A) — Ayan Mec- lisi, kadınların belediye meclis- lerine iatihap edilebilmek hak- kını reddetmiştir. Ankara - İzmir Maçları beklenemiyeceğini, meclisin feshe- dilerek milletin yeniden hlüküm vermesine — fırgat — bırakılmasını istemektedir, Deba gazetesi diyor ki: “Bu buhran, içinden çıkılmaz ve diğer buhranlara hiç benzemiyen bir buhrandır. Bir hal çaresi bulmak gerektir.,, Paris, 9 (A,A.) — Yeni kabine merkez fırkalarile radikal sosya- listlerin mülzaheretine mazhar ola- caktır. — Sosyalistlerle h komü- nistlerin — muhalefet leri aşikârdır. —Yeni soayalist- lerle cümhuriyetçi sosyalistlerin müstenkif kalacakları anlaşılıyor. M. Flanden gazetelere beyana- tında fırkalar arası mütarekesinin devam ettiğini, salı günü mecliste beyannamesini okuyacağını söyle- miştir. Devlet Islahatı Paris, 9 (A.A.) Dahili | siyaset vaziyeti tenevvüre başla- mıştır. M. Flanden, muvakkat çütçeden — vazgeçeceğini, fakat bütçenin kabulünden sonra devlet ıslahatını temin tasavyurunda ol- duğunu bildirdiği için Radikal sosyalist grupu M. Heryonun fi- kirlerini kabul ederek, - iktisadi kalkınma ve Cümhuriyet ı;:-hl. müdafaası İçin müsbet eser takip edecek her hükümete mü- zaheret edeceğini bildirmiştir. Bundan sonra M. Heryoya Flanden hükümetine iştirak için salâhiyet verildiği neticesi çıka- rılmaktadır. Ankara, 10 (Hususi) — Dün ya« pılan futbol maçlarında Altınordu ile Ankara Gücü aşmış, iki ikiye berabere kalmışlardır. (E:nhyı- Gençler Birliği mü- sabıkası 2-2ye beraberlikle neti- celenmiştir. İzmir, 9 (A. A.) — Altay - İzmirspor karşılaşması 4-0 Altayın galibiyetile — neticelenmiştir. Bu maçtan evvel yapılan K.S.K, - Türkspor — takımları arasındaki müsabakayi 5-0 Karşıyaka kazan- mıştır. (Diğer #por haberlerimiz spor say- famızdadır.) M. Pasmazoğlu Ankara, 9 — Türk - Yunan Hcarat mukavelesi için Ankara- da bulunan Yunan İktisat Nazırı M. Pasmaz bügün İktısat Vekili Celâl Beyle birlikte Eski- şehre gi » Eskişehirde — şeker — fabrikası Romen Kabinesi M. Titüleskoya Minnet- tarlığını Bildirdi Bükreş, 9 (A. A.) — Narzırlar Meclisinde — M. Titülesko harici siyaset ve son hâdiseler hakkında izahatta bulunmuştur. Başvekil M. Tataresko mem- lekete ifa ettiği hizmetlerden dolayı M. Titüleskoya hükümetin minnettarlığını bildirmiş ve lcra- atile tamamen mutabık olduğunu söylemiştir. Nazırlar meclisi Baş- vekile ittifakla iştirak ve Hariciye Nazırının leraatını tasvip eylemiştir. Fransada î:ılı Geniş Bir Kokaln Kaçakçılığı Lil, © (A.A.) — Kolları Anvers'de bulunan geniş bir kokasin ticareti töşkilâtı — keşfedilmiştir.. Muhabere guüretile müteaddit eşhas methaldar bulunmaktadır. Birçok tevkifat yapıl- mıştır. “gezildikten sonra İzmit, Bursa ve İzmire gidilerek buralardaki yeni sanayi fabrikalarımız gezile- cek ve bir hafta sonra Rtıııl vekilimiz Ankaraya dönecektir. ____——;*——_—N ' (İSTER İNAN İSTER İNANMA! 1 — Et, süt ve sütten yapılan maddeler ihraç eden Felemonk, son zamonlarda mal satamamak - sıkıntısı içinde bunalmıya başlamış. Bu yüzden de memlekette ineklerin sayısı arttıkça artmış ve koca ülke bu inek Sztellar bolluğuna dar gelmiş. Bunun üzerine Folemenk hükü- meti (150) bin imekle (60) bim buzağıyı yekmıya karar - vermiş. 2 — Birkaç gün evvel Avrupu gazetelerinde, Çinde Amerikadaki fırsatta haş gu hayırlı içla mi ? müthiş bir kıtlık başgösterdiğini, ( 70 ) milyon kişinin açlıktan kıvrandığımı okuduk. 3 — Şimdi kendi kendimize soruyoruz: Avrupa ve birsürü milyoner ve milyarderler, Ti satın alıp Çindeki açlara gönderemezler mi? Şüphesiz bu İşi yapacak vaziyettedirler. Fakat her verlikten bahseden bu para bezirgünları niçin el uzatmıyorlar? X:ı şu ba yine hayır Münderecatımızın çok gundan dercedilemen tir. Bedava Meyha' 'cilik Usulü De Keşfedildi ( Baştarafı 1 inci yüzde ) | (sermayesiz) meyhanecilik, | nız, ne barikulâde bir usulle pılmak tadır: Şehrin kalabalıkça ve bi sa esnaf geçidi olan bir yer üstünde büyücek bir odası salonu olan bir Adi dükkân yorsunuz; derhal bir kontt kiralıyorsunuz. Kira bedel ay işledikçe verilecek, mal « buna çoktan razı... Şehri dolaşıp İşl iyi gitr herhangi bir mezeci veya h aşçı dükkânı arıyorsunuz ve bine şöyle bir teklifte bu yorsunuz: — Büyük bir meyhane a rum. Meyhaneyi sana bedav ralıyoruum. İstediğin gibi yapıp verme senin bileceğ Rakıyı ben satacağım. Bütür zeleri sen satacaksın. İşte bedava bir yerl.. Temiz tak kullan, işini becer!. Göreyim Mezeci veya aşçı bu be yere can atıyor tabii. Mez yalnız ufak bir şartımz va bedava yere mukabil sa (zecriye) resmi olan senevi £ vergisini kendisi verecek. | ciden tabit derhal şu cevabı Bsınız: — Başlüstüne! Çünkü ( zecriye resmi kabilinden bir yer için hiç besindedir. Sonra gidiyor bütün rakı fabrikalarına: — Ben, diyorsunuz, işle erde büyük bir depa açıy Her nevi rakınızdan 50 şer, wk- :Gn:'-:h. satıldıkça her şakır şakır parasını vereceğ Tıgıll fabrikalar — böyle depoya can atıyorlar, — ; geliyor: Beş para vermeden' Siz tuttuğunuz dükkânı katımı hakikaten rakı depos linde her marka rakı şiş dolduruyor, yukarı salonu d. zeciye veriyorsunuz. Müşteri — deponuzdan toptan piyasa fiatile alıyor, rıya çıkıyor, mükemmel mı de dışarı fiatile, tabağını £ kuruşa — getirtiyor. üşter meyhanede içkisini tıpkı evi finta, hattâ daha zengin mez daha ucuza içmiş oluyor. dilik Istanbulun iki yerind mily hane) ler arasız öner :ıııu işlemektedir. Allah, bu kadar kolayı nan bu müthiş meyhanecilil şısında, şehrimizi emsalikesi den esirgesin! — İ. M. Talebe Birliğir Üniversite Nizamnam: Değiştirilmesi İstene Milli Türk talebe birliğ Ceğaloğlundaki merkez bin: kongre halinde toplandı toplantıda en esaslı meselı rak, yeni Üniversito dahili matnamesinin 30 ve 31 inci deleri etrafında münakaşalı pıldi. Bu maddelerde, Üniv faktilte cemiyetlerinin Ünis haricindeki — yüksek mek cemiyetlerile — birleşerek kuramıyacaklarına dair hük vardır. Dünkü — toplantıdı hükümlerin talebe birliğini günkü — vaziyetine fena tesir edeceği ileri sürük hararetli münakaşalar — yi Neticede bu maddelerin d rilmesi için birlik — taral Devlet Şürasına müracaat e ee Üzin süğklesir. mem