10 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

10 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

SON *POSTA *Sayfa 9 Ziya Şakir B inci kısım Her hakkı mahtuzdur. İTTİHAT » TERAKKİ Nasıl Doğdu?.. No. 104 10-11- 9834 Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Ölda? İngilizler, Fransızlar, Yunanistanı Be- raber Harbe Sürüklemek İstiyorlardı.. Memleket haricinde bulunan muhaliflerden bu meselenin en ha- raretli mürevvici prens Sabahattin Beydi. Bunun için Fransızlarla im- gilizler bu zalı ileri sürmektelerdi. Sabahattin Bey, Atinadaki teşeb- büsünün de akim kalması ve hattâ bir de sulkast tehlikesi atlatması Özerine müteessir olmuştu. Bir müddet hiçbir şeye karışmamayı düşünüyordu... Bu esnada İngiliz- lerle Fransızlar, Yunanistanı bera- berce harbe sürüklemek istiyor- lardı. Fakak — Yunanlılar da başlıca şu üç suali soruyorlar, ve cevap bekliyorlardı: 1 — Osmanlı hükümetinin so- Du, ne olacaktır?. | Yani, itilâf devletleri arasında Osmanlı hü- kümetinin taksimi, tamamile ta- karrür etmiş midir?..) 2 — İzmir, Aydın ve havalisi, Yumnanistana verilecek mi?.. 3 — Istanbulun vaziyeti hak- kında kati bir karar verilmiş midir? ( Yani, İstanbula hangi - devlet sahip olacak ?. | İngiliz ve Fransızlar, bu sual- lere sarih bir cevap vermekten çekiniyorlar; Kayzer — Vilhelmin eniştesi Yunan Kıralı Kostantin ile Başvekil Mösyö Venizelos arasındaki gizli mücadelenin 80- nunu bekliyorlardı. Bu mücadele uzadıkça Yunan hükümeti barbe SRURİNİLA Z manlı istifade ediyordu. Osmanlı hükümetinin taksimi etrafında dolaşan sözler, memleket haricinde buludan muhalifleri de düşündürüyordu. Çünkü ana va- tan taksim olduğu takdirde ken- dilerinin de yurtsuz kalacaklarını müstevlilerin tahakkümü karşısında bir parmak bile mevki alamıya- caklarını.. ve nihayet, şurada bu- rada husran içinde sürünüp dura- caklarını çok iyi biliyorlardı... Bu düşünce, onları muhtelif şe- killerde çalışmıya sevketmiş ve bu suretle muhalifler adeta üç grupa inkısam — eylemişti. O sırada muhaliflerin başlıca mübim simalarından olan topcu livalarından Mustafa Natık Paşa ile Gümülcüneli Ismail, Erkânı- harp kaymakamı — Rasih, — şair Hüseyin Siyret, (Söz) gaze- tesi sahibi Asaf Muammer, Süley- man paşazade Âdil Beyler Se- lânikte bulunuyorlar; Prens Saba- hattin Beyle muhabere ediyorlar- lardı. Fakat Gümülcüneli İsmail Bey, birdenbire bu zatlardan ay- rılırış ve müstakillen bir garete çıkarınıya başlamıştı. Gümülcüneli İsmail Beyin tut- toğu şu meslek - memleketin Yu- nan idaresinde bulunması hase- bile - Yunanlılara hoş görünmek istediğine tam bir kanaat verk yordu... O esnada bazı müfrit Yunanlılar, İttihat ve terakki erkânma suikastler — yapılmasını ve Türklerin — denizde yegâne istinat ve müdafaa vasıtaları olan (Yavuz) ile (Midilli)nin batırılma- sını, düşünüyorlardı. Bu düşün- celer karşısında - bir — İslâm ve Türk sıfatile - bir lahze durup düşünmesi lâzım gelen Gümülcü- neli İsmail Bey, bilâkis bu câni- yane fikirlere taraftar görünüyor. Üçlul ordu kumandanı Mahmüat Kâmil Paşa Yalnız Türklüğü ve Müslümanlığı değil, ( muhalefet )i dahi rencide edecek derecede — muhterisane neşriyatta — devam — eyliyordu. Sabahattin Bey, Ismail Beyi tut- tuğu bu yoldan çevirmek istemiş, bu çirkin neşriyatın önüne geç- mek için kâtibi Ahmet Bedevi Beyi Selâniğe göndermişti. Fakat gözlerini ihtiras — bürümüş olan Gümülcüneli Ismail Bey, tuttuğu yoldan dönmemişti. Bunun Üze- rine Selânikte bulunan - isimleri yukarda geçilen - zevat ta, Isma Beyle münasebetlerini — kesmek mecburiyeti vicdaniyesini hlsset- lniçlud_i. ta maksadına başka bir yoldan vâsıl olmak istiyordu. — Avuçlar dolusu altınlar sarfederek Htihat- çıların aleyhinde neşriyatta bulu- nuyor; bunları Avrupanın gözleri önünde terzil — ve tezlil etmek için - mensup — olduğu- — dev- letin. en mühim esrarını fâş etmekten bile çekinmiyordu... Bu zatın bu sakim hareketleri iki posta memurunun salben idamı ve Abuk Ahmet paşa gibi her- kesin hürmetini kazanmış bir ordu kumandanınm büyük bir felâkete uğraması “gibi feci bir netice verdiği halde, ©o hâlâ itti- hatçıları mağlüp ederek iktidar mevkiine geçmek hırsını yenemi- yordu, (Arkası var) Mahmut Beyin Cenazesi Dün Kaldırıldı Uzun — muallimlik hayatında binlerce talebe yetiştiren merhum fizik muallimi Mahmut beyin cenazesi dün öğle Üzeri Kızta- şındaki evinden sevdikleri, dost- ları, meslek arkadaşları ve tale- beleri tarafından kaldırılarak ebedi metfenine merasimle def- nedilmiştir. — Ihtifal çok — hazin olmuştur. — Üni'versite Mübayaat Komisyonundan: Çapada natamam olan Evkaf paviyonlarından Emrazı Hariciyeye tahsis olunan paviyonla geçit ve ameliyathanenin ikmal inşaatı bedeli keşfi olan 60197 lira 80 kuruştur. 2 — Müftülük dairesi bahçes'nde yapılacak olan hayvanat, nebatat enstitüsü binası inşaatı 221603 lira 39 kuruştur. 3 — Yukacıda yazılı iki iş olbaptaki şartaamelerine tevfikan ayrı, ayrı olarak 3/11/934 - tarihiaden 24/11/934 - taribine kadar kapalı zarfla münakasaya konulmuştur. Talipler hergün mübayaat komisyonuna müracaatle Mimarlıktan alacakları vesaikle dosyalarını alabilirler. 4 — Ihale günü olan 24/11/934 Cumartesi günü saat 15 te mübayaat komisyonunda bedeli hazır bulunmaları ilân olunur. keşiflerinin *67,5 teminatlarile “7345,, şinrl;îAsarlaVr İstanbıilVBaş-müdürlüğünden: Birinci taksitleri alınan müskirat be, taksit için tebdil muamelesine 15 teşrini bayilerimizin nüfus cüzdanları ve başlanacağından — müskirat y'iye ruhsatiyelerinin ikinci mi 934 tarihinden itibaren Mağaza ve ticarethane memurlarına Saat 7 vo 9 dan eonra serbestainiz. Bu hıraatlan bilistilade ASRİ BIR LISAN ÖĞRENMEĞE ÇALIŞINIZ BERLİTZ MEKTEBi Sizin için her lisan için 2 kurs açıyor. 6 ay için 15 liradır. Tediyatta teshilat yapılır. Ankare: Konya caddesi - Istanbul: istiklâl caddesi 373 YA rabatsızlığına alâmettir. Tabit hazmi temin ve inkibazdan müte- vellit avarızdan sizi vikaye edecek olan Eno's “Fruit Salt * müstahzarını almak için mühlik halâtın hudusunu beklemeyiniz. Sabah okşam ve be bardak su dervnunda bir kahva | kaşığı mike dan höfidir. İstanbul Milit Emlâk Müdürlüğünden Muhammen bedeli Lire Fener: Hacı İsa Yeni cadde ve Karanlık mey- hane sokağında eski 5 ve S mükerrer yeni 7 ve 33 nümaralı iki hanenin 448/102 hissesi Yedikule: İmrohor İlyas Bey İmrohor caddesi eski 118 yemi 132 numaralı dükkân, Çarşı: Kürkçüler sokağı eski ve yeni 36 numa- ralı dükkân. Galata: Yenicami Keresteci sokağı eski 12 yeni 18 No. depo. 1 Fener: Abdisubaşı şerbethane sokağı eski 10 yeni 12 No, lu hanenin nısfı. Haydarpaşa: — Osmanağa Riza paşa çeşmesi çıkmazı — | Fonert Fener: Kamerhatun: Kamerhatun: 972 256,50 170 432 eski 24 yeni 13-15 numaralı hane ve arsa, 432 Kocamustafapaşa: Seyit Ömer Sormağir sokağı eski 16 mükerrer yeni 21 numaralı arsa, Dabak Yunus Mismarcı çeşmesi sokağı eski ve'yoni 1 numaralı hanenin 2/3 hissesi, Karabaş Vapur iskelesi eski 39-41 yeni 49-51 numaralı iki arsa. Boyacı sokağı yeni 23 No.lu hanenin nısıf hissesi No. lu Yukarıda yazılı 4 Kurtuluş papasoğlu eski 15-17 yeni 7-9 hane ve dükkân. emlâkin mülkiyetleri 14/11/934 162 621 çarşamba günü saat 14te satılacaktır. Taliplerin yüzde yedi buçuk pey akçelerile yevmi mezkürda müracaatlar, (F) (7078) — mümkündür. © İhtiyarlıkta zengin olmak iğneada S | köylülerinden — Mehmet gosundan ağa TAYYARE Piyan- (10.000) ikişer adet fotoğraflarile birlikte eski tezkerelerini satış şubemize getirmeleri Jâzımdır. Bu tebdil muamelesi 5/12/934 tarihine kadar devam edecektir. 5/17/934 gününün 24 Üncü saatinden sonra yapılacak yoklamada tezkeresiz içki satanlar görülürse haklarında muamelci kanuniye yapılacaktır. OSMANLI BANKAS TÜRK ANONİM ŞİRKETİ TESİS TARİHİ: 1863 Sermayesi: 10,000,000 İngiliz lirası Türkiyenin başlıaa şehirlerile Paris, Marsilya, Nis,Londra ve Mançester'de, Misir, Kibrie, İrak, İran, Filistin ve Yunanistan'da Şabeleri, Yugoslavya, Romanya, Suriye ve Yunanistan'da Filyalleri vardır. Her türlü banka muameleleri yapar . A, KUTİEL Karaköy Topçular caddesi No. 33 H Açcenteleri © (7141 ) Denizyolları iş LKİ Tlı' ESİ araköy Kö 42862 — Sirkeci Mühürderedı Han Telk Tel ühi 22740 Ayvalık Yolu MERSİN vapuru 10 İkinci Teşrin CUMARTESİ günü saat 18 de İzmire kadar. — “7572,, Mersin Yolu ÇANAKKALE vapuru 11 Ikinci Teşrin PAZAR günü saat 10 da Mersin'o kadar. “7573,, Karadeniz Yolu VATAN vapuru 10 Ikinci Teşrin CUMARTESİ günü saat 18 de Hopaya kadar. “7574,,