25 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

25 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Yugoslavyanın Teşebbüsü Ve Halkımız Marsilya facıası münasabetile Yugoslavyanın Milletler Cemi- yeti nezdinde yaptığı teşebbü- sün halkımız arasında hasl ettiği intibaa dün, biz, göyle tesbit ettik: Tbrahim Bey (Tercüman; Sultanah- met Park kırsathanesi) — Avrupa sul- hunun temel taşlarından birisi ol Yugoslavya kara'ına yapılan — suikast İ Akvam cemiyetine aksetti- eniyor. Bu cemiyetin kuru- Tuş hikmeti sulhu korumak olduğuna göre cemiyete bundan iyi bir. mevrzu stte berhangi bir devletin he bir şekilde par- mağı varsa cemiyot bütün otoritesini kullanarak © parmağı kırmalıdır. * Bey (Divanyolu Klodfarer — Yugoslavya hükümeti- na karşı yapılan suikastin | ziyasi mesullerini aramak için Millet- ler Cemiyetine bir notg verdiğini okuduk, Yugoslavya hükümeti Macarista- nın bu suikastte suç ortağı olduğunu | ieri sürüyor ve Avrupa sulhunu borz- in yapılan bu su'ikasdin faille- 7zenda bulunan Macar hükümeti bakkında ceza verilmesini istiyor, Obür taraftan da Macar Başvekili kendilerini temize çıkarmak için A- jane vantasile cevaplar veriyor. Bu işe çabuk bakılsın. Bizi Avrupa efkâ- v umumiyesi nezdinde lekelemek ve bin senelik varlığımızı ortadan kal- dırmak için propaganda yapmak — ir- tiyarlar, diyor. Çekoslovakya ile Ro- manya hükümeti de Yugoslavyanın notasına yardım edici şekilde cemi- yete küğit yollamışlar. Mil'etler ce- miyeti bu işi ehem; tle tetkik et- meli ve bu gibi hâdiselerin tekerrü- rüne imkân bırakmamalıdır. » Fuat Bey ( Sirkeci Sancaktar ma- hallesi) — Yugoslavya kıralına yazık oldu. Adamcağız dünya sulhunü kuv- vetlendirmek için koşarken zalim bir kurşun kendisini aldı götürdü. Şimdi hükümeti Milletler Cemiyetine müra- caat ederek kıralın kanını dava etmiş ve bu cinsyete Macarların da müza- baret ettikl ileri sürmüştür. Ben öyle diyebilirim ki Milletler Cemiyeti kurulalıdanberi mühim bir rol yapmış değildir. Meselâ kendi âramı arasında bulunan Çinle Japonyanın boğazlaşma- olamaz. Eğer bu — avil sına mâni olamadı. Şimdi bu cemiyet Türkiye veRusya gibi kuvretli d leri de içine aldı. Söz geçirebi vaziyete geldi. Yugoslavyanın davasını tetkik etmeli ve suçlu bir. millet ve devlet veyahut herhangi bir teşekkül bulursa icap eden şeyi yapmalı.. Aykırı Eir İş Son zamanlarda kârgir olarak ruhsatiyesi alınan bazı binaların bilâahare tam beton olarak yapıl- dığı anlaşılmıştır. Beton inşaat ayrı fenni hesap- lara is'l at e tiğinden, Belediye şubeler., inşaatı çok sıkı kontrol edecekler, projeye göre hareket etmiyen inşaat sahipleri cezalan- dırılacaklardır. DAHİLİ HABERLER Kalp Para Yapanlar Adliyede Sorgularına Başlandı, Suçlulardan Biri Tevkif Edildi Son zamanlarda piyasada sahte beş va on ka- ruşlukların çoğalması polisin dikkatini çektiği için çok uyanık bulunuyor ve Bergamalı Halil isminde birisi Üzerinde şüpheleri toplanıyordu., Hüzseyin Avni | ismini de kullanan bu kurnaz adam bunun farkına varmış ve derhal Istanbuldan uzaklaşmıştır. Nihayet bir gün polis Samur Sabri Efendi işı sahte para sürerken yakalamış, bu parayı nereden aldığını öğrenmiş ve geçen Çarşamba günü de Tophanede Hac:ımimi mahallesinde Zehra Hanımın evini araştırmıştır. Bu araştırmada evin bod sühte beş ve on kuruşlukların baskı Aç Kalmış Sabıkalı Bir Hırsız Sekiz Aya Mahküm Oldu Sultanahmet- Sulh İkinciceza mahkemesi, dün Ahmet isminde bir hırsızlık suçlusu hakkında 8 ay hapis cezasiı hükmetmiştir. Ahmet Küçükpazarda Rızanın ve Kalafatyerinde Meciedin araba- larımı - çalarak satmış — ve günde de Kabataş iskelesinde Ahmet Bey ismindeki bir zatin beş çuval kömürünü aşırmıştır. Hâkim son sözü suçluya verdi ve: — Bunları yaptın mı? Doğru söyle, dedi. Suçlu — Evet. Aç kaldım, yaptım. Mahkemenizin adaletine ve vicdanınıza sığınıyorum, ceva- bını verdi. Suçlu zaten evvelce de bir hırsızlıktan dolayı beş sene 8 ay hapiste yatmıştır. Hâkim bu itiraftan sonra yukarıdaki hük- münü vermiştir. Şaka Derken.. Bir Delikanlı Arkadaşına Çakı Sapladı Evelki akşam Topanede bir hâdise olmuş, bir kunduracı hiç sebep yökken arkadaşını bıçak- | lamıştır. Hâdise şudur: . Topanede oturan Ahmet adlı bir kunduracı, evelki gün Tahsin adlı bir arkadaşı, İle beraber dükkânda rakı içmeye başlamıştır. Bir aralık Tahsin meze doğradığı küçük çakıyı Ahmede göstererek *“bunu bacağına saplarsam ne olur demiştir. Ahmet te bundan bir şey çıkmıyacağı, küçük bir çakının kan bile akıtamayacağını söylemiştir. Bunun üzerine Tahsin çakıyı var kuvvetile Ahmedin kalçasına saplamıştır. Ahmet arkadaşının bu fena şakasına kızmış ve polise giderek şikâyet etmiştir. Ahmet tedavi altına alınmış, Tahsin — yakalanarak — tahkikata başlanmıştır. ' <on Posta'nın Resimli Hikâyes — Hasan - Bey... Gazetede okudunm” Üniversite bahçesinde bir rasathane yapılıyormuş.. »« Bu rasathane acaba çok işe yarayacak mı 7 ayni | larmı yaptıktan de birisini | larının devamına Ben beş unda nelerini Kııllanıl_ı—ı_ıış |Jilet 8 çe gee Sürülüyormuş ! Son zamanlarda bazı sahıcı- piyasaya — kollanılmış jilet için tıraş inde çıbanlar çıktığı İleri lerek Belediyeye bir. şikâyet yapılmıştır; Zabıtai Belediye me- murları bandrolsuz ve açık lan jiletleri kontrol edeceklerdir. 24 Saatin Hüâdiseleri İlyas adında bir tütüncü çıra- ga Taksimde bir apartımana ga- zete götürmekte iİken merdiven- lerden düşerek muhtelif yerlerin- den ağır surette — yaralanmıştır. * Şoför Mehmedin idaresin deki otomobil Nişantaşında vali konağı caddesinde Osman adlı bir çocuğa çarparak yaralamışlır. * Üsküdarlı Mustafa Efendi İsminde birisi, evvelki — akşam Tâksimde bir gazinoda içki İçer- ken istediği şarkı — çalınmadığı için garsonlara tabak — fırlatmış vil yakilanmışlır. Kötü Böücekler Ekime kötülük veren böcek- | lere karşı koymak için, Ziraat bakanlığınca yapılan uğraşmalar iyi bitimlere varmaktadır. Portakal —ağaçlarına — Üşüşen haşerelerin öldürülmesi için epey zamandanberi devam eden ça- İışmalar, — çok verimli ne- ticelere ulaşmıştır. Bundan başka, Bursada ve şebhrimizdeki Dutluklarda çok dokunaklı zararı görülen bir çeşit haşereye de iyi- den İyiye karşı konmuştur. Bu iki vilâyette, bir yıl içinde 461,808 ağaç ilâçlanmıştır. Bunlardan başka son yirmi dört saalte şehrimizde - birkaç hırsızlık olmuştur. ların kleri olanların satı- ve birçok pullar bulmuştur. Halil de Bergamadan dönmüş bulunduğu için o da araştırma esnasında evde yakalanmıştır. arkadaşları vardır. Suçlular Perşembe günü Müddei- umumiliğe verilmişler ve yedinci müstantik te sorgu- Bunların bir de Zehra adlı sonra Samur Sabri ile Zehranın | gayrimevkuf ve Halilin de mevkuf olarak tahkikat- kendisile | karar vermiştir. Halil görüşenlere suçunu - şöyle anlatmıştır: sene evvel Anadoluda yeni yapılan hatlarda çalışıyordum. Az çok makineden anlarım. Orada bir iki makine buldum. Bunları tâdil ederek para makinesi hâline getirdim. Çalışıyordum.,, Limanda İhracat Fazlalığı İşleri Haylı Çoğalttı Son zamanlarda ihracat işle- rinin eski yıllardan kat kat cam Tanması üzerine Himandaki çalış- malar da epeyce artmıştır. Öğrendiğimize göre, Liman şirketi eldeki vasmıtalarile, yükle- me ve boşaltma - isteklerini güç- lükle karşılayabilir bir hale gek miştir. Şirket romorkörlerinin, is- tekleri başa baş yerine getireme- meleri yüzünden, dışardan romor- kör kiralanmıştır. Yeni Liman idaresi, işe baş- ladıktan sonca, bu iş İyice göz den geçirilecek, yeniden 10 ka- dar rtomorkör alınacaktır. Dayak Mı Atmış? Bir Polis Komiseri Mah- kemede Sorguya Çekildi Küçükpazar komiserlerinden Nedim Bey, Fazıl, Haraleos, Am- İstavri isminde dört ki- iddiasile suçlu ola- Üçüncü Ceza mahkemesinde sorguya çekildi. Şahitler dinlendi. Şahit Abdürrah- man Bey: * — Ben o gün oradan geçl- yordum. Bekçiler üç gişiyi sürük- liyerek karakola getirdiler, içeriye soktular. Sonra pencereden bun- ların tokatlandıklarını gördüm, ,, dedi. Muhakeme, başka şahitlerin çağırılması için talik edildi. Gazi Köprüsü Gazi köprüsü projesi, Nafıa vekâletinin — direktifi — dahilinde kat'i şeklini almıştır. Proje bu- günlerde tasdik edilmek ürzere Ankaraya gönderilecektir. Yenl sene başında, Gazi köprüsünün münakasaya konması umuluyor. —— —— »» Bundan en çok kimler isti- fade edecek ?,. Hasan B. — Çok işe yaraya- cak dostum.. Ve çok kişl İstifada edecek'l.. Günün Tarihi Belgrattaki Afyon Toplantısı Yugoslavya ile yapılan Afyon mu« kavelesindeki bazı hükümlerin isleni- len biçimde değiştirilmesi için Bel- gratta bir toplantı olacağını haber vermiştik. Bu toplantıya memleketi- miz namına —uyuşturucu maddeler inhisarı müdürü Ali idare meclisi ktasat bakan- Hulki Beyler iştirak edeceklerdir. Heyet ayın birin- de yola çıkacaktır. Lâatik - Deri Lâstik-deri rekabeti işi, Çarşamba günü toplanacak olan Oda meelisinde konuşulacaklır. Ayrı bir. komisyonun aylarca süren tetkiklerden sonra ha- zırladığı rapor, kunduracıları - olduğu kadar lâstikçil, e mMmemnun etmes » Oda meel n rapor üzerinde ikler yapacağı umulma Yeni Soy Adları Soy adı takma hususunda blr. faaliyet görülmektedir. Birçok resm! dairelerde memurlar — şimdiden soy adlarını almış'ardır. Sultanahmet Sulh Ceza mahkemesi mübaşirlerine varıncaya kadar soy adlarını tosbit lerdir: Hâkim Salâhaddin Hulüsi Bey Demirelli, Kâtip Nadir Bey Özer, Mehmet Ali Bey Eroğlu, Fevrziye Ha« nım Güveli, Mübaşir Hüsnü efendi dâ Erdoğan adlarını almışlardır. Papalığın Türkiye Ve Yunanistan Mümessili Vatikan, 24 ( A. A, ) — Papalık töresinin Türkiye ve Yunaniztan de« legeliğine Bulgaristandaki de'ege Mon senyör Roncalli tayin olunmuştur. likmektep Kadrosu Maarif müdürlüğü ilk — tedrisat muallimleri: nit yaptığı dördüncü kadroyu tasdik odilmek Ürere Maarif bakanlığına — göndermiştir. Bu son kadroda (50) kadar muallim muhte. lif yerlere tayin edilmektedir. Patlayıcı Maddeler Yanıcı ve patlayıcı maddeler hake kındaki talimatnama tstbik edilmiye başlanmıştır. Bun tadır. büyük yecektir. Mevcut benzin satıcıları hakkın- da da telimatnamede bazı hükümler vardır. Maarif Müfettişleri Maarif Bakanlığı umumi müfet- üşlerinden Bedri Bey Ankaraya git r. Baş müfettiş Selim Sırrı Bey de Ânkaradan şehrimize gelmiştir. Petrol Kaçakçılığı Yanlış beyanmame ile ham petrol yerine aaf petrol getirerek S1 bin lirahık gümrük kaçakçılığı yapıldığı iddiaslle “ Neft sanayi ,, girketi eleya hine açılan davaya dün sekizinci İhtisas mahkemesinde başlandı. Suçlu olarak duruşmaya — giren girket müdürü Yeşua Ef nin sorgusu yapıldı, Yeşua Efendi, buna imkâa olmadığını, malların gümrükçe ve kimyakerlikçe kontroldan li anlattı. Müddelumumi rılmalarını istedi. Mahkeme de kâğıt- ların gözden geçirilmesi için duruş mayı sah gününe bıraktı. « Bütün hanımlar dürbünlerle her sabah havanım nâsıl olacağı! bakacak ve ona göre giyinecekler,.