25 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

25 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Armutlu Köylerinde Son Posta Armutlu, ( Hususi ) — Soğan- çayırı köyü iki saat mesafede ve deniz yüzünden 250 metre yük- sekte kurulmuştur. Yüz - evlidir. Köye Mecidiye köyü de denilmek- tedir. Köyde kahvehane yoktur. Ahalisi çok çalışkandır. Köylün etrafında gayet güzel menba suları vardır ve bu köy | suları e anılmaktadır. Köy Ar- mutlunun — mesiresi — halindedir. Köylüler şeker ihtiyaçlarını dut pekmezi yapmak suretile karşıla- maktadırlar. Köyün bataklığı yok- tur. Civarındaki büyük ormanlar- dan odun kesmek ve kömür yak- mak yasak edilmiştir. Bunun için köylüler bu sene biraz yakacak sıkıntısı çekmektedirler. Mamafih bu sene köylüye baltalık verile- ceği umulmaktadır. İsparta Halıları Damga Vurma İşi İyi Neticeler Verdi Isparta; 24 (A. A.) — 16 ma- yıs 934denberi 22X28 büyüklü- ğgündeki İsparta halılarına yapı- lan soğuk damga işi iyi neticeler vermektedir. Ticaret odası tarafından pek yerinde olan bu kuran küzeyinde evrensel bir nam taşıyan bu kalite halıların gerek yapılmasında ve gerekse — malzemesinde — mühim değişikler olmuş ve bu foruma sistemi ulusal ihracat malımızı uçurumdan kurtarmıştır. Bugüne kadar 25 bin metre murabbar halı gözden geçirelerek damga- lanmıştır. Hahcılar birliğinin yaptığı bü- yük bir toplantıda bu İş Üzerinde daha esaslı konuşmalar olmuş ve halı yapanlar bu kuralın ölmez bir şekilde sürmesi için sözbirliği etmişlerdir. Bolu, 24 (A. A.) — Hilâliab- mer Bolu merkezi halkevi salo- nunda cemiyet menfaatine bir balo vermiştir. Bu balpya 300 kişi iştirak etmiştir. Balo samiml ve neş'eli bir hava içinde geç- miştir. Bartın Beladiya Moeclisi Bartın, ( Hususi ) — Belediye Meclisi, toplatılarına başlamıştır. Nk toplantıda birinci ve ikinci reislikler seçimi yapılmıştır. Birin- ci relsliğe Incealemdar oğlu Faik, ikinci reisliğe de Ünyeli Sezal beyler seçilmişlerdir. Bütçe ve muhtelif İşler encümenleri de teşkil olunduktan sonra, bir yıl- hk mesal ve İcraat raporu okun- muş, kat'! hesap cetvelleri tetkik için nit olduğu encümene havale edilmiştir. Bartında Fırka Kongreleri Bartın (Hususi) — Fırka kon- grelerine başlanmıştır. Merkez ocak ve nahiye köngreleri yapıl: mış, nahiye heyetine dava vekili Ziya, mütekait Ali Rıza, Paşa Mehmet oğlu Sabri, Marangoz oğlu Ali Riza, ve mütekalt Raci Reyler seçilmişlerdir. Köylerin ocak ve nahiye kom- greleri de bitmek üzeredir. Kaza kongresi 21 Kânunuevvel 934 Cuma günü yapılacak, diğer bütün kaza kongreleri de biltik- ten sonra vilâyet kongresi top- Tanacaktır. | Manisaya — götürmüş MEMLEKET HABERLER VI , Atçada Kooperatif İşleri Nahiyede Gayet Güzel Bir Kooperatif Binası Yaptırıldı Ortaklara Büyü Nazilli, (Hu- susi) — Aydın demiryolu — üze- rinde, Nazilli ka- | zasına bağlı ('Al- ça) nahiyesi ziral kredi kooparati- fine #ait binanın açılma merasimi yapılmıştır. Atça her gün bir par- ça daha güzek- leşmekte ve çok itinalı bir plân dairesinde yeni yeni — binalarla süslenmektedir. Atça nahiyesi, Nazilli kazasına onbir. kilometre mesafede, (1200) haneli ve (4000) nufuslu güzel bir kasabadır. Yalnız merkez kasabanın se- nevi bir milyon kilodan fazla pamuk, yüz elli bin kiloya yakın incir, beşyüz altmış bin kiloluk zeylin istihsalâtı vardır. Burada üÜç tane pamuk ve zeytin yağı fabrikasile, beş sınıflı | bir ilkmektep, bir de ziral kredi kooperatifi vardır. Yeniden yapı- makta olan belediye binasile, yatı mektebi binası hakikaten öğünü- lecek birer eser olacaktır. Atça kooperatifi ortakların ve bilhassa Idaro Meclisi heyetile Kooperatif Reisi Ali ve Müdürü Ahmet Beylerin büyük yardımla- rile meydana gelmiştir. Cümhu- riyetimizin onuncu yıldönümünde temeli atılan ve 11 incl yıldönü- münde açılma merasimi yapılan Kooperatif binasının iki bin lira Ödemişte Pirinç Tecrübe Ekimi Müsbet Netice Verdi Ödemiş ( Hususi) — Beydağı nahiyesine bağlı Karaman köyün- de busene tecrülbe için pirinç ekilmiş ve mahsül (3500) kilo olmuştur. Pirinci — kabuğundan ayırmak ve temizlemek için zürra ve orada fabrikada — temizlettikten — sonra tekrar şimendiferle ödemişe getir- miş ve kilosu (16) kuruş on paraya satılmıştır. Bu fiyat yap- lan emeği korumamaktadır. Bu- * nun için gelecek seneye pirinç okmiyeceklerdir. Istihsal edilen pirinç ayni tosya pirinci gibldir. Pişerken suya dayanmakta hamur olmamaktadır. Üdemişte Hilâliahmer Müsameresi Ödemiş, (Hususi) — Hilâliah- mer cemiyeti Ödemiş şubesi Halk sinemasında bir müsamere hazır- lanmıştır. Biletler satışa çıkarıl- mıştır. Cömert ve fedakâr halkı- mız kapışmaktadır. Ünyede Bir Kaza Ünye ( Hususi ) — Rumeli mül- badi'lerinden 14 yaşında Mustafa oğlu Mehmet bulduğu metruk bir top Mmermisini demircilere sat- maya götürürkeu elinden düşür- müş, düşünce mermi patlamış ve çocuk bir ayağını tamamile kay- betmiştir. Atça kooperatifinin yeni binası gibi az bir para ile maledilmesi bütün ortakları meamnun etmiştir. Kooperatifin ortaklara ve ortak- ların Kooperatife karşı bağlılığı- nn derecesi aşağıdaki rakamlarla pek güzel anlaşılmaktadır. Nazilli Ziraat Bankasına bağlı on iki kooperatifin beşincisi ola- rak 931 senesi Mayıs sonunda işe başlıyan bu kooperatif bugün” ortak — adedini 215 taahhüdat miktarını 29.750, adi sermayesini 11.272, ihtiyat sermayesini 1671 Jiraya ulaştırmıştır. Kooperatif üç buçuk sene zar- fında ortaklarına 120,986 lira ikrazatta bulunmuş, bunun 78,233 Hirasını tahsil ederek, ortaklarda 42,753 lira alacağı kalmıştır. Bu alacağına karşılık, pamuk kozası ve zeytin depo etmiş bu suretle de alacağın yüzde yetmiş beşini aynen tahsil etmiş bulunmuştur. k Kolaylıklar Gösteriliyor Kooperatif fa- aliyette — bulun- duğu müddet zar- fında Ziraat Ban- kasından 71762 lira borç almış, bunun 50282 lira- sını — ödeyerek 21480 lira borcu kalmıştır. Ortak- ların yüzde onları olarak 9605 lira- hk ta tevdiat var- dır. Bu - süretle mütedavil sermaye 20877 lirayı bul- maktadır. Atça Ko- oprratifi çalıştığı müddetçe dalma hesabını kârla kapa mış ve safi kârı 1494 lirayı buk muştur.Son zamanda yaptırılan bina da kooperatifin bütün ihtiyacını karşılıyacak — büyüklüktedir. Bu bina iki katlı ve ve üçer yüz kişi alacak iki salonla dört odayı havidir. Ilk ve ikinci keşfe göre bu binanm dört beş bin Jliraya meydana geleceği anlaşılmış ise de kooperatif idarecilerinin gerek azami tasarrufla hareket etmeleri ve gerek kâür bakiyesinden hisse- lerine düşen parayı bu uğura vermeleri binanın iki bin liraya çıkmasına saik olmuştur. Koope- ratil, — ortaklarının mahsullerini depo etmek suretile satış fiatlarını çiftçi Jlehine Idare etmekle de ortaklarını memnun etmektedir. Nitekim bu sene pamuk ko- zasının en yüksek fiatı 9 kuruş olduğa halde kooperatif malları- nn kilosu 10 kuruştan satılmıştır. Tarsusta Hamiyet Müsabakası Fabrikatör Şadi Bey tarafından giydirilen yavrular Tarsus, (Hususi) — Mensucat fabrikası sahibi Şadi Bey burada 100 fakir ve yetim yavruyu tepeden tırnağa giyindirmiştir. Bunlara elbise, kundura, çorap ve kasket verilmiştir. Bu çocuklar Tarsusun Duatepe mektebi ile diğer mekteplerinde okumaktadırlar. Diğer fabrikatör Ibrahlm Beyin de 150 talebe giydireceği ve Şadi Beyin yeniden 50 talebeye elbise ve ayakkabı vereceği anlaşılmıştır, Merzifon Panayiri Merzifon, (Hususi) — Bu ha- valide her sene kurulan panayır- lardan Havza panayırı açılmış ve çok güzel olmuştur. Merzifon pa- nayırında da iddialı güreş müsa- bakaları yapılmıştır. Başa güre- şenlerden Köprülülü — pehlivanla Kolaylı Hüseyin pehlivandan ga- Hip gelen Hüseyin pehlivan bir tas almıştır. Kırkağaçta Avcılar Kulübü Kırkağaç, (Hususi) — 80 kişk lik bir avcı kafilesi fırkaya müra- caat ederek bir avcılar kulübü teşkili için müzaheret rica etmiş- ler ve bir istida ile de Kayma- kamlığa müracaat eylemişlerdir. Bina tedarik edilir edilmez avcılar kulübü faaliyete başlayacaktır. Simavda Ortamektep Simav ( Hususi ) — Sekiz sene evvel açılan ve 6 sene Hususl Muhasebe — bütçesinden — ikmal mektebi olarak idare edilen tam teşkilâtlı meklebimiz geçen ders senesi başında Müdür Hayri Beyin gayretile — Ortamektebe — tahvil edilmiş ve umuml! bütçeye alın- mıştı. Fakat bu sene Ortamektep kadrosunun darlığı dolayısile tek- rar ikmal mektebi olarak bıra- kılmıştır. Halk bu mektebe çok rağbet etmekte ve İlkmektebi bitiren bütün yavrular tahelllerini bırak- mıyarak buraya devam etmekte- dirler. —-I—.——f—. Ege Mıntakası Tütün Rekoltesi Bu Yıl Noksan Türk Ofis taralından neşre« dilen bir rekolte tahmini ced« veline — göre Ege mıntaka- sının bu sene- ki tütün re- koltesi 1933 senesine — k- yasla — yüzde Türk ol'e'n işareti yirmi beş noksandır. 1933 senesinde bu mıntaka- da 16.853 ton tütün elde edik mişken 1934 gsenesinde ancak 13510 ton mahsul alınacağı — tah- min olunmuştur. . Azalış — bilhassa Akhisar, Ödemiş, Tire, Balıkesir, Kuşada- sı mıntakasındadır. Umuml aza- lışa rağmen Ayvalık civarındak! Altunovada geçen yıl 149 ton tütün yetişmişken bu yıl 630 ton mal alınacağı tesbit edik- miştir. Türk Ofis İzmir şubesi pala- mutlarımız. hakkında — dikkattli bir rapor yapmıştır. Bunun müs« him yerlerini aşağıya yazıyoruzt Memleketimizin 1934 — sencal palamut rekoltesi Çanakkale 10 bin ton ve Iktisadi mmtaka 35 bin ton olmak üzere 45 bin ton tahmin edilmiştir. 1933 senesin den devrolunan eski stok 6-7 bin ton kadardır. Fakat bunun büyük bir kasmı çok uzak ma- hallerde ve aşağı nevilerden olduğundan piyasaya İndirileme- mektedir. Bu #seneki palamut mahsulü —toplama ve kuruma mevsiminde yağmur yağmadığın- dan geçen seneye nazaran nevi itibarile çok iyidir. Memkleketimi- zin normal palamut rekoltesi 45 bin tondur. Çanakkalenin palamut rekol- tesl 10-25 bin ton arasında tahalüf etmektedir. Son beş sene zarfındaki pa- lamut — ihracatımız normal bir şekilde devam etmiş ve 20 bin tonla 38 bin ton arasında bulun- muştur. Yalnız fiatler seneden seneye düşmüştür. Bu seneki palamudun dahil fiatleri geçen seneye — nisbetle yüzde 10- 15 fazladır. Yani ge- çen sene vasat! fiat tonu 30 İira iken bu sene vasati fiat tonu 33 - 35 liraya çıkmıştır. Geçen sene palamut fiatları« nın düşük olmasında başlıca se« bep ihracat tacirleri arasındakl rekabettir. Geçen seneki düşük fiatlara alışmış olduğundan bu seneki fiatları yöksek bulmakta ve sipariş vermek için fiyatların inmesini bekliyorlar. Bu sene Avrupada palamut fiatları ancak yüzde 10 yükseldi ise de Almanya ve Hollanda limanları için vapur kumpanya- ları navlunlarına ton başına 5 -6 altın şilin zam — yaptıklarından bu memleketler henüz mal alma« mışlardır. Yapılan zam mahlin kıymetine mazaran yüzde 6-7 fazlalık vücude getirmektedir. Palamudun başlıca ihraç edik diği memleketler Amerika Ingik tere, Almanya, Hollanda, İtalya, Fransa, Yugoslavya, Çekoslovake a, Romanya, Bulgaristan ve ılıırdı. Eski müşterimiz blan ve senede vasati 8-10 bin ton mal alan Sovyet Rusya beş altı senedenberi memleketimizden palamut almamaktadır. İki sene evveline kadar senede bir iki ton palamut hülâsası satın alan mezkür memleket bunu da kes- miştir. İki seneden beri mer c« ketimizden palamut hülâsası ak mamaktadır. X