November 27, 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

November 27, 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Iktısadi Kalkın- mada İsabetli Tedbir Gerek Ege mıntakasındaki — hararetli tütün satışının batı Anadola kıyılarında hasıl ettiği hüsnüte- #r bütün memleketi memnun bıcaktı, Dün, bu münasebetle kendilerine anal tevcih ettiğimiz bazı okuyucularımız bize dedi- lec kiz Hasan Remzi B. (Tünelbaşı Minare sokak 5) — İzmir ziraat mıntakasında bu sene (12,5) milyon kilo tütün çıkrcağı tabmin edilmiş. Bugüne kader da (11,5) milyoa kilosu satılmış ve köylünün eline tam ( 7,5 ) milyon lira girmiştir. Bu yekân, umumt dünya Luhramına göre az görü'ecek bir şey değildir. Her sene tütün satam'yorduk, Bir köylünün geçen senef(23) denk tütününe ateş vererek yaktığını ve tütünün ispanaktan daha meuza satıldığını henüz unutmadık. Bu kıymetli mahsulün daha şimdiden tamamen satılıması — için - gösterilen #ebap te İşittiğimize göre ga olmuşturı Her sene İnhisar idaresi İzmir pi- yazasından alacağı tütün miktarını ve vereceği kıymeti evvelden ilân eder- miş. İnhisar idaresinin fikrini ve ka- rarını bu süretle Öğrenen alıcı gürüp- lar arıslarında bir söz birliği yaparak köylünün — elinden — tütünlerini yok pahasına alıyorlardı. İnhisar idaresi bu sene ne kadar tütün alacağını bildirmediği için diğer guruplar ara- sında rekabet doğmuş ve bundan da köylümüz istifade etmiştir. Bu şekil diğer inhisar maddelerine de — tatbik edilmelidir. İktisadi kalkmada izabetli tedbir gerektir. 4 Niyazi Bey (Pangaltı İkincibarutha- ne 10) — İzmirdeki — tütün — satışı köylünün yüzünü gülcürecek mahi- yettedir. Köylünün yüzünü güldüren sebep te Kristof Kolomp hikâyesine pek benziyor gayet basit bir sebep fakat her nasılaa şimdiyp kadar kim- sevin aklına gelmemiş. İnhisar idaresi her sene İzmirden alacağı lülün mikta- rımı evvelden ilân miş. Alcı ecnebi girketler bu ( mlarına minnet bilir bir & yaparak köylüyü soyarlarmış. Bu İnhisar İdaresinin me kadar tütün alacağını bilmedik'eri için ..uııd alışa bi şlamış- lr ve arelarında da rekabet çıkmıştır. bg düşkünlüğe sebep olmuştur. Bun- daç sonra da İnhisar İdaresi alacağı miktarı bir mr olarak tutmalıdır. * Şemsettin Bey ( Kamerhatan ma- hellesi 88 ) — Bu sene.İzmir tütünü köylünün yüzünü güldürdü. Bizim tütünlerimiz dünyanın en İyi tütün- leridir. Amerika bile başka yerlerden aldığı ve kendi yetişlirdiği tütümlere bile Türk tütünile çaşni vermeden satışa çıkaramaz bu kadar nefi ve istekli olan bu güzelim mahsulleri gimdiye kadar yok bahasına elimizden çıkarıyorduk. İ,hhııı Bakanlığının alk- dığı yeni tedbirler eenebi gurupların teöst yapmalarına mani ol uğu için bu sene — tütünlerimiz iyi satılmıştır. Bu, <ciğer maddelerimizin — satışı için de bir missl olmalıdır. -— — “on Posta'nın Resimli Hikâyesi: — Hasan “Bey bezim Locam #on ıünloı'dl bir huy peyda etti. ' -SÖN POSTA — Hâkimler Arasında.. Yeni Kanunun Tatbikat Hazırlıklarına Şimdiden Hararet Verildi Adliye Bakanı Şökrü Saracoğlu Beyin bütün hâkimlere ayrı ayrı yazdığı bir mektupla beraber bir Kânuünacvvelden itibaren - tatbik edilecek olan hâkimler kanununun tatbikine dair talimatnameler- den de birer nüsha gönderdiğini talimatnamede mahkeme itibarile hükümlerin icabet aylık İisteler, sonundaki İş itibarile gösterecek şekilde tanzim edilecek cetvellerin, hâ- kim namzetlerine mahsus imtihan nımıelılk ıı!eycnl:rın talep nümuneleri, munınllk derecesini gösteren Ikinci Teşrininin yazmıştık. Bu 1934 senesi vaziyeti | gönderilecektir. kâğıtlarının, sınıfında bulunanlar hakkında müfettişlerce doldu- rulacak beş numaralı fişler, doldurulacak (7) numaralı fişler, Cümhuriyet Müd- delumumileri hakkında Baş Müddeliumumtler tara- fından doldurulacak — varaka suretleri de Ayın birinci günü bunlar doldurularak Müddeiümuml'iği vasıtasiyle temyiz — dairelerince vardır. Istanbul Adliye Bakanlığına Müddeiumumllik, dün bütün alâka- darlara bu talimatnamedeki işlerin bir Kânunuevvel- de yapılarak Müddeiumumlliğe gönderilmesi hak- kında bir tamim yazmıştır. Türk Susamı Diş Pazarlarda Çok Beğeniliyor Romanya bu yıl memleketi- mizden mühim miktarda susam almıya başlamıştır. Yalnız son hafta içerisinde Romanyaya satıp gönderdiğimiz susam 30 bin ki- lodan fazladır. Bu yüzden susam fiatları cok yükselmiş, 12 kuruşa kadar çıkmıştır. Öğrendiğimize göre, Türk su- samlarının dış pazarlarda Hindis- tan ve Afrika mallarından daha büyük bir İstekle aranması kalite bakımından iyi oluşundandır. 24 Sanatin Hâdiseleri Vatman Kemalettinin idare- sindeki tramvay arabası, Aksa- rayda Raşit ağa adlı birine çarparak yaralamıştır. * Yeldeyirmeninde — vatman Cemalin — idaresindekl — tramvay arabası tenekeci Markoya çarpa- rak yaralamıştır. * 1931 ve 2444 Nolı iki etomobil Arnavutköyünde çarpı- şarak hasara uğramışlardır. «« Beyoğlunda 664 Nolı vat- manın idaresindekl tramvay ara- bası Neolofa adlı bir kadına çarparak yaralamıştır. * Bayezitta şoför Rahmi ile Şefiğin otomobilleri çarpışarak hasara uğramışlardır. *« Samatyada Naki — Efendi adlı birinin bir hafta evvel elbi- selerini çalan sabıkalı Mehmet İle Mehmetten — bunları satın alan fırıncı çırağı — Mebmet yakalan- mışlardır. X4 Müşteri sıfatiyle Beyoğlun- da tütüncü Kadri efendinin dük- kânıma giren Hüseyin adlı biri çekmeceden — beş lira çalarak savuşurken tutulmuştur. Öy... İstan bul Telefonuna Değer Biçiliyor Telefon şirketinin hesaplarını gözden geçirmek İçin seçilen hey- etin, çalışmaları bitim yerine var- mak üzeredir. Fakat, son araştır- malar, şirkette olup biten eski işlere ait bazı kayıtların yeni baştan hesaplanmasını gerekleş- tirmiştir. Öğrendiğimize göre, şirketteki çalışmalar bu yüzden daha bir ay kadar sürecektir. İşlerin bitiminde yazılacak raporda, şirketin tesi- sata koyduğu paramın miktarı, ve bugünkü biçimile edeceği en çok değerin ne tutacağı da gösterile- cektir. Telefon şirketi tarafından kablo plânının bulunamadığı yo- Ionda öne sürülen iddialar Üzerine bu da götürü olarak hesaplanmış, bir değer biçilmiştir. Araştırma raporu, Birincikânu- nun sonlarına kadar Nafıa Bakan- lığına verilmiş olacaktır. Yeni Profesörler Ankaradaki — Yüksek Ziraat Enstitüsü için bu yıl yeniden Alman profesörler çağırılmıştır, Bunlar arasında, bir kimya, bir pataloji, bir de cerrahi profesör vardır. Bunlardan bir kısmı ya- kında memleketimize — gelecek- lerdir. Verilen haberlere göre, Ziraat Bakanlığı Almanyadan daha banı profesörler — getirtecektir. Bir Facia Kurbanı Sedef adası açıklarında bir ceset — bulunduğunu — yazmıştık, çeset uzun zamandanberi denizde kaldığı ve bu yüzden etleri dö- külmüş olduğu için hüviyeti tesbit edilememiştir. Cesedin, Heybeli faciası kur- banlarından birine — ait olduğu zatnedilmektedir. Pazar Ola Has Para istiyorum, vereceğim | «.** Diyor amnma vermiyor.. 190 Bin Lira Telefon Şirketi Bu Parayı Belediyeye Verdi Telefon şirketinin abonelerden fazla —olarak aldığı mükâleme Gcreti Merkez Bankasına bırakıl- mıştı. 190 küsur bin İlra tutan bu para belediyenin emrine ve- rilmiştir. Belediye bu parayı sar- fetmek salâhiyetini almıştır. Ha- sekide yeni yapılacak entaniye pavyonu için bu paradan bit miktar tahsisat ayrılmıştır. Kaçak Et Ayvansarayda — Mustafa adlı birinin evinde bir miktar kaçak et bulunarak müsadere edilmiştir. Yine Gürültü Mücadelesi Görültü ile mücadele İçin Bir talimatname yapılmış, tatbikine caşlanmıştı. Esnaf sabahleyİn saat 8 den evvel mahallelerde bağır- mıyacaklardı. Fakat bu sefer, bazı gemtlerde, seyyar esnafın, sabahleyin erkenden kapıları ço dıkları ve ev halkım uykudan uyandırdıkları anlaşılmıştır. Sant 8 den'evvel halkı here hangi şekilde olursa olsun rahat- sız. eden esnaf cezalandırılacaktır. Nusret Bey Eolu Ağır Coza Reisi Oldu Asliye Üçüncü ceza mahke- mesi azasından Nusret Bey Bolu ağır ceza relsliğine — tayin edil- miştir. Zorlu Bir Genç Kız Asmalımesçitte oturan Liman- di isminde — bir genç — kız, bir dedikodu üzerine komşusu Hüsniye Hanımı fena halde dövmlüştür. Kumar Oynamışlar Yeşilköyde Muharremin kal- vesinde kumar oynıyan Kâmil ve Halil adlı — iki kişi yakalanmış- lardır. ««« Ha yarın, ha öbür güa | ld»)ım&ıııynı.. Tkinci teşrin 27 Günün Tarihi Gayrimübadillerin Dilekleri.. Gayrimübadilleri alâkadar eden birçok işleri kökünden te- mizlemek ve bir bitime bağla- mak için Ankaraya bir heyet gideceğini yazmıştık. Ankarada maliye bakanlığı ile temasa girişecek olan bu heyetin yola çıkması bazı pürüzlerden ötürü gecikmiştir. Cemiyetin idare heyeti, dün toplanarak bakanlıks tan istenecek dileklere yeniden gözgezdirmiştir. — Öğrendiğimize bir iki günlük bir iştir. Çarşı Tamir Ediliyor Kapalı — çarşının — temire ihtiyact olduğu uzun zaman münakaşa edilmiş pazarlık yüzünden bu işten «0 vazgeçilmişti. Çarşının Sandalı teni kısmı son zamanlarda çok harap olmuştur. Belediye burada zaruri bazı tamirat yapılmasına lüzum görmüştür. Tamir edilecek yerler tesbit edilmiş- tir. Bugünlerde tamirata başlanacaktır. Buğday İhracatı Buğday — ihracatındaki — canlılık devam etmektedir. Ziraat bankam bu hafta — İsviçreye 690 ton — buğday göndermiştir. Mevsim baş'angıcından beri yapılan Ihracat 36 bin tona ulaşmıştır. Soy Adı Seçimi İstanbul Meb'usn Salâhattin cimcog Bey (Cimcox), Darüşşefaka lisesl Müdürü Ali Kâmi Bey ( Durmaz ), İstanbul Umumi Meclisi xabıit ve muamelât şubesi Müdürü Zühtü Bey (Çubukçu oğlu), Gümrük Muhafaza Başmüdürü Hasan Bey ( Yılmaz ), Temyiz Mahkemesi Reislerinden Fuat Hulüsi Bey (Demirelli), ayvi mabkemâ kâtiplerinden Fevziye Hanım (Ergene- kon), Nadir Bey ıĞı.ı ), Mehmet Ali Bey (Eroğlu), Akay idaresi civar sahiller başmemuru Osman bey Ayrancı Tip — fakültesi — profesöre lerinden doktor Âkıl Muhtar Bey de (Özden ) şoy adını almıştır. Ecnebi Dil Mektebinde Üniversite ecnebi dil mekte« bine devam etmekten muaf tutus lacak talebelerin ehliyet imtiban. ları yapılmıştır. 80 talebe imtl« handa muvaffak — olduğu için, bunlar akşam İlisan kurslarına devam etmiyeceklerdir. Ecnebi liselerden ve Galatasaraydan me- zun talebeye bu imtihana girmeden muafiyet vesikası verilmektedir. Halkevinde Dün akşam Halkevinde asarıatika hakkında bir konferans verilmiştir. Konferzansı genç sanatkârların konseri takip etmiştir. Vergiler İnecek Mi? Maliye Müsteşarı Falk Bey — bir gazete muharririne, buğdayı koruma vergisi kanununun tetkik edildiğ'ni, bazı vergilerde — tenzi'lt yapılmamı arzu edildiğini, sayım vergisinin şime dilik azaltılmıyacağını söylemiştir. Bu gazete, buğday, tuz ve un vergilerinin Bir mikt r indirileceğini yazıyor. an B. Diyor Ki: an B. Diyor Ki: | Hııııı Bey — BB »0 umsa c aA