7 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

7 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

'Halkın Sesi Ruhani Elbise Yasağı Ve Halk Ruheni elbiselerin — sokakta ve vuzile başından aytı yerde geyil- memesi hakkmdea çıkan kanün münasebelile — okurlarımızın dü- şünüşlerini topladık. Bize aşağı» daki cevapları verdiler. Buy Fuad (Galata topçular caddesi 71) — Biz din e dünyayı ayırdık. Mâ'k bir devlet kurduk. Bunu kurun- cıyı kadar da birçok inkılâplar geçir- dik. Peçeyi yırttık, — kafesi yıktık. Tekkeleri, türbeleri kapadık, Tarikat- leri lağvettik. Fesi, sarığı attık. Yalnız imamlera sarık ve cübbe giymelerine Geçen hafin yurd- rüchan tesis eden da kaldırdık. Yurdd bir. müsavat — e.i beyliği, paşalı; bazretliği yık yurddaşlar arasında sarıklı, cübbeli mümtazlarin germesine müsaada edilemezdi. Çüncü bu hem İdikliğimize hem de müse aykırı düşerdi. Yeni kılık kanunile de bu müsavtı tesiz ettik. Dıni —serpuşlar ve cübbeler anecık müabetlerde ve Ayin esnasında giyilebilecektir. Biz kendi imamları- mıza bunu tatbik ederken başka ruhbanileri istisna edemezdik. Bunda kimsenin güceneceği ve darılacağı bir şey yoktur. 4 Bay Tahsin Yakar ( Fatih Kıztaşı 84) — Biz garp mededeniyetini ve Iâikliği — kabul ettik. — Vatandaşlar erranda tam bir. müsavat kurduk. Yeni kılık kanunile de din adamları- min sokakta ve hayatta bir nevi İmti- yar demek olan dini ki dolaş- malarını menettik. Bizim imamları- mız derhal bunu — kabül — attiler. Ermeni — Patriğide bu — kanunu çok — yerinde buldu. Bay Boğos gazetelere sevinçli beyanat — verdi: Din kalptedir. Kisvede değildir. Biz Iâizmla icaplarını tatbik — ediyoruz. Bununlaberabor dinlere hörmet ettiği- miz için baş ruhaniler için de her yerde dini klaveyi kabul ettik. * Bay Suad Biçer (Eyâb Durak — 10- kak 110) — İsviçreyi — biliriz, İsviçre papaslara memlekette hayat hakkı tanımız. Bugün İspanya halâ Enguis- yon artıklarile mücadele etmektedir. Biz urun mücadeleden sonra sarığı bir. müsavat Kılık kanunu çıkı mını, hamlar da hazırlanıyorlar. Yunanlılar bizim semimi dostlarımızdır. Biz bu kanunu yalnız. Rum papasları için yapmadık. Kendi imamlarımıza da tatbik ediyoruz. Bu, üzerinde durmıya değmeyen bir meseledir. Bay Patrik yine dini kisvesini her yerde tapı- yacaktır. Pasta Yerken -Bayılmış Evvelki akşam Beyoğlunda bir pastahanede oturmakta olan Hacı Hakkı adlı biri ansızın dü- şerek bayılmıştır. Derhal hasta- haneye kaldırılmış ise de hastalığı tesbit edi'ememiştir. Hasan B. — Geç liw'er bir yerde yanlış'ıkla 8 ge- teki kuşları salıvermişlerdi ! Birinci kânüü Hayırsızada Açıklarında.. Sis Yüzünden BirA'Sa_ndal Battı, Fakat Bir Facianın Önü Alındı Dün sabah limanda oldukça fazla bir sis taba- kası görülmüştür. Bu yüzden iç limanda İşliyen deniz - vasıtalarının seferlerinde aksaklıklar görülmüştür. Sis, Hayırsızada açıklarında bir sandalın devril- mesine sebebiyet vermiştir. Rizeli İsmail isminde birisine ait bir balıkçı sandalı Hayırsızada önlerin Yol Üstünde Bir Cinayet Dün sabah Defterdarda bir cinayet olmuş, bir adam, kıskanç- hk yüzünden karısını ağır surette yaralamıştır. Haâdise şöyle ol- muştur : Eyübde balıkçı bakkal soka- ğımda 4 numaralı evde oturan Âziz adlı birisi, birkaç sene ev- vel Didar adlı bir kadın ile evlenmiştir, Karıkoca ilk xe manlarda çok güzel geçinmişler se de arası çok geçmeden AÂsiz, karısını kıskanmaya ve bu yür- den sık sık kavga etmeye baş- lamıştır. Bu hal bir hayli zaman devam etmiş ve nihayet bir müddet evvel büyük bir kavga- dan sonra ayrı yaşamaya başla- mışlardır. Aziz birkaç kere ba- rışma teklifinde bulunmuş İse de Didar bu teklifi kabul etmemlş- tir. Dün sabah Didar Ayvansa- raydaki lâstik fabrikasına çalış- maya gitmekte iken C.H.F. semt ocağı önünde Aziz ile karşılaş- mıştır. Âziz tekrar karısına ba- rışmak teklifinde bulunmuş ve yine red cevabı ile karşılapınca bıcağımı — çekerek — kadıncağızı muhtelif yerlerinden ağır surette yaralayarak — kaçmıştır. Didar Musevi hastanesine kaldırılmış, Aziz yakalanmıştır. Yakışıksız Bir Hareket Dursunbey kazasının eski nü- fus memuru, yüksek makamlara yakışık almıyacak ifadeli -telgraf çektiği suçile polis tarafından yakalanarak dün Müddeiumumi- liğe verilmiştir. Bu zat sarhoşluk- la bunu Kenan isminde birisine yazdırdığını itiraf etmiştir. Müd- delumumilik Büyük Milet Mecli- sinden bu adam hakkında takibat yapılması için misaade istemiştir. Bir Facia Bahariyede Lâstik fabrikı da makinist Ihbsan kazaen eli makineye kaptırarak ağır surette yaralanmıştır. nereden aklına geldi Hasan B.? ufak tefek bazı İcra Harcı Doğru Olmıyan Bir İşten Bahsediliyor 1 Kânunuevvelden itibaren icra daireleri tarafından yapılan para tabsillerinden yüzde iki nisbetin- de harç alınmaktadır. Ancak bazı alacaklılarla icra muhaszebeciliği arasında bir ihtilâf çıkmıştır. lera muhasebeciliği 1 Kânunuevvel ta- rihinden evvel tahsil edilip te sa- bibleri tarafından icradan alın- mıyan paralardan da yüzde iki harç almaktadır. Alacaklılar bu- nun doğru olmadığını ileri sürmek- tedirler, Doktor Refik Nevzad Kimdir? Dünkü sayımızda, Pariste bir karmanyolacılığa uğradığını yazdı- Eımıı Doktor Refik Nevzad hak- ında dün bir okuyucumuzun bize verdiği malümata göre bu xzat, meşhur şair Eşrefin arkadaşı ve zamanının hür fikirlilerinden Tev- fik Nevzadın kardeşidir. Bay Tevfik, —Abdülhamidin emrile ve bir rivayete göre An- karada, kuyuya atılmak suretile öldürtülmüştür. Refik Nevzad İse Türk tabilyetindedir. Fakat icrayı tababet etmek için kanunun neş- rinden evvel Fransada yerleş- miştir. İşgal Seneleri Facialarından Güyandaki Bay Hilmi İçin Beş Lira Yardım İşgal senelerinde Beyoğlunda öl- dürülen bir Fransız nelerinin katilini bilip te söylemediği iddiasile (20) se- neye mahküm edilen ve Güyan tin- danlarına gönderilen, fakat (15) sene- Bini bitirdikten sonra afla serbest bı- rakılan ve şimdi memleketine dön- mek için buradan arama, sorma bek- Hiyen bedbaht posta müvezzii Bay Hilmi için Beyoğlunda, İatiklâl cad- desinde - Cemalbey Toksatası sahibi Bay Cemal Tekin beş Tira yardım parası göndermiştir. Bu para idare- mizdedir. Annesi gelir gelmez oğluna gönderilmek GÖzere kendisine verile- cektir. Bay Cemale İnsanlığından do- İayı toşekkür ederiz. de dolaşırken önüne birdenbire bir romorkör çık- mıştır. İsmail, sandalmı yana kaçırmağa vakit bu- lamamış, romorkör üzerine bindirmiştir. Bu çarpış yüzünden sandal devri'miş, lsmail ile arkadaşı lsâ denize dökü'müşlerse de romorkördekiler tarafından kurtarılmışlardır. Sandal az sonra batmıştır. 24 Saatin Fâdiseleri Beşiktaşta Namık adlı bir kayıkçi, bir para meselesinden çıkan kayga neticesinde kayıkçı Neoharriyi sopa ile başından yaralamıştır. 4 Şehremininde köfteci Ham- di, amele Faik ve Yakub isminde üç kişi arasında sarhoşluk yü- zünden çıkan kavga neticesinde Faik başından, Yakub elinden ağır surette yaralanmışlardır. * Tahtakalede Ahmed sar- boşluk yüzünden çıkan kavga neticesinde Beyaz Mehmed adlı birini yaralamıştır. * Sabıkalı Cemil Balatta Dimitronun —dükkânına girerek 130 lira çaldığından yakalanmıştır. 1200 İmzalı Bir Mazbata Verildi Kuzguncuk ile Beykoz arasın- oturanlar (1200) imzalı bir. maz- bata ile Belediyeye ve Üsküdar Tramvay — Şirketine — müracaat etmişlerdir. Mazbatada Üsküdar tramvayının sahil boyunca Bey- koza kadar uzatılması istenilmek- tedir. Bu dilek tetkik edilmek- tedir. Hukuk Fakültesinde Cumartesi gününden itibaren, Hukuk — Fakültesinde — öğleden sonra yapılmakta olan umumi dersler, sabahları saat 8-9 ara- sında yapılacaktır. Ancak bu dersler yalnız ikinci ve üçüncü sınıfta bu şekilde değiştirilmiştir. Bu suretle hariçte vazifesi olan talebeler himaye edilmiş olacaktır. Şehrimizde Fırka Nahiye Kongroleri- Bitti Cümhuriyet Halk Fırkası na- hiye kongreleri bitmiştir. Bu günden itibaren kaza kongrelerine başlanacaktır. Bugün ilk defa olarak Kadıköy kazası kongresi yapılacaktır. « Evlerin kapılarını birer bi- iz İ eee Günün Tarihi Adliyede Yeni Değişmeler Başladı.. Adliye Bakanl gı İstanbul Adliyes sindeki tasfiye nakil ve terfi listesini bugün Müddelumumiliğe tebliğ edee cek, yarın da Müddeiumunllk tarae fından alâkadarlara te'igat yapılacake tır. Dün Ankaradan gelen haberlere göre İstanbul AdI'yesindeki mahkeme azalarından altamı başka — yerlerk verilmiştir. Müddeiumum! muavinlee rinden Bay Şefiğin maaşı 40 İliradan (45) liraya, Sultanahmed Sulh Birinci Ceza hâkimi Bay Reşidin 35 liradaa 40 liraya, Müddelumumi muavinlerime den Bay Kâşifin 35 liradan (40) liraya — çıkarılmış ve — Üsküdar Müddelumumi — muavinliğine — verile miştir. Sultanahmed Beşinci Sulh Hukuk hâkimi Bay Necdet ter- fian Ankara azalığına, Kadıköy Sulh hükiml Bay Senuhi terfian Balıkesir ' Müddeiumumiliğine, Müddelumumtlik ilâmat şefi Bay Hakkı Kırgız 55 lira ile Asliye Üçüncü Ceza azalığına tayia edilmişlerdir. , Arnavudluk Bayramı — | Ankara, 6 (A.A) — Arnavudluk Ulusal bayramı münasebetile Atatürk ile Arnavutluk Kıralı Ahmed Zoge arasında samimi tebrik ve teşekkür tel yazıları taali edilmiştir. İnkılâp Dersleri ! Üniversite iakılâb tarihi deraleri dün akşam niversite — konferana salonunda başlamıştır. Dünkü ilk dersi Cümhuriyet Halk Firkası umumt? Kâtibi Bay Receb vermiştir. Aylık Alamıyanlar Yeni hâkimler kanununa göre hâ« kimlerle İcra memurlarının maaşlari verilmişti. Mahkeme memurlarile açık- ta kalan memurlar ve lera Muhasibi mesula henüz maeşlarını alamamış: lardır. Vilâyet Muhasebeciliğine göre, terfi ödenler de muaş zamlarını ancak Kinunusanide alabileceklerdir. İcras dan açıkta kalıp da mahkemelere tayin edilen memurlar da bir Kânue nuevvelden bir gün evvel içe başla- madıkları ve bükimler kanunu da bir Kânunuevvoelde meriyete geçtiği için maaş alamıyacaklar, kendilerine açık maaşı verilecektir. Sivli Belediyo Zabıtası Ihdas Ediliyor Belediye zabıta memurları seyyar esnafı ber zaman takip etmektediz, Fakat esnaf, bir Belediyo memurunun geldiğini görünce hemen kaçmakta, memur gittikten sonra, tekrar yol Üstüne gelerek eski yerinde — dum maktadır. Bu vaziyetin önüne geçe mek için, Belediye sivil xzabıta mes murluğu ihdasına karar vermiştir. 92 Kaçakçı Tutuldu Ankara, 6 (A. A.) — Bize verilân malümata göre, geçen bir haftada Gümrük muhafaza teşkilâtı ter fından birisi yaralı 92 kaçakçı ve 48 kacakçi bayvanı yakalanmış ve 1465 kile gümrük ve 1720 kilo inbisar kaçağı il4 1067 defter « gara kâğıdı, 757 mecidiye ve dört tüfek ele geçirilmişt'r. —Ama onlar kuş değ l ki, insan.. H. B. — Fakat hâlâ kafes orkasında tünemiyorlar mı? Ne farkları var?.