22 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

22 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

| Memleket Manzarası Amasyada Duvarlarından Su Sızan Mağara Amasya, (Husust ) — Burada eski devirlerden kalma itikadlarla mukaddes tanılan birkaç yer var- dir. Venk, Lokmandağı, Kekfur- dağı, Kırklardağı, sarılık ismini taşıyan bu yerlerden Venk Toka- da giden yol üzerinde ve oldukça dik bir yamaçtır. Burada bir taş oda vardır. Bu taş odanın iki tarafı da eskiden Rum ve Ermeni mezarlığı idi Bu oda kireçli taşlardan yapıl- mıştır. Odanın kireç taşından duvarlarından mütemadiyen sular sızar ve bu sular odanın ortasında siyah taştan yapılmış bir havuz içinde birikir, Eskiden mutekid hristiyanlar bu havuzun başında toplanırlar, âlem — yaparlar, — çamurlarını da alınlarına sürerek şifa beklerler- miş. Şimdi bu âdet terkedilmiş gibidir. İnsan buya: Güya — buraya Havariyundan Ohannes saklanmış, susuz kalmış, dine davet ettiği Venk Ermenileri — İnandırmak — için de büyük mucizesini göstererek taş- lara su vermelerini emretmiş, taşlar da ozamandanberi su akı- tırlarmış. Bu Ohannes ismi Rum- ların dilinde Yuvanis diye söy- lenmekte, Rumlar da bu efsaneye inanmaktadırlar. Bittabi şimdi bu efsanelere inanan kalmamıştır. Taş oda top- rak altındadır. Toprak içindeki su — kireçli tabakadan kolayca süzülmekte ve duvarlardan kul- lanmaya elverişli olmayan bir su sızmaktadır. Ve bu sızıntı da bir mucize değil, tabii bir icabdır. Buna mucize olarak İnanmak ilk devrin cehaletini gösterir. Dumlupınar Fırka Kongresi Dumlupınar (Hususi) — Dum- Tupınar nahiye kongresi yapılmış, Başkanlığa Bay Mustafa Yılmaz, azalıklara da Bay Mehmed Ali Pekmezci, Cafer Büyük, Mehmed Bektaş, Nuri Çekiç seçilmişlerdir. Orhangazi Belediye Bütçesi Orhangazi ( Hususi ) — Bele- diye büdcesi 12 bin lira olarak tesbit edilmiştir. Gümüşhacıköyde Pancar paraları Gümüşhacıköy ( Hususi ) — Burada henüz pancarcılara pan- car pataları dağı'ılmamışlır. Köy- lü parcar paralarının biran evvel için — alâkadarlara müracnat etmektedir. dağıtıl vası SON POSTA Ü Birinci kânun s Gaziantebde Sıhhat İşleri Hiç Noksansız Bir Hale Getirildi Garzlanteb (Hususi) — Va- h Bay Akif Iyi Doğan, Sıhhat Müdürü Bay Sü- leyman Faik ve Memleket — has- tanesi Başheki- mi Bay Nurl Hakkı fevkalâ- de — çalşarak memleket sağlık teşkilâtını — çok iyi bir vaziyete getirmişlerdir. Artık — burada hiçbir hasta te- davi için İIstan- bula gitmek tiyacını hissetme mektedir. Sıhhat — müesseseleri arasında bilhassa Memleket has- tanesi bütün tesisatı tam ve mü- kemmel bir müessese halindedir. Bu hastanede senenin ilk altı ayı — zarfında 5393 — polikil- nik — tedavisi — yapılmış, 520 hasta yatırılarak tedavi — edil- miş, 201 mühim ammeliyat ve 1000 lâboratuvar muayenesi icra edilmiştir. Hastahane 75 yataklı- dır. Hastahanenin Dabiliye müte- hassısı bay Ekrem Galib, kulak, boğarz, burun mütehassısı da bay Haşimdir. Burada bir de 25 yataklı has- tahane vardır. Bu hastahanede de senenin ilk Gayında 930 poliki- Gaziantebdeki sıhhat müemesolerinden biri Hnik tedavisi yapılmış, 169 hasta yatınlarak tedavi edilmiş, 77 ameliyat, 462 de lâboratuvar mu- ayenesi icra edilmiştir. Trahom teşkilâtı Antebde ve Kilisde çok muvaffakiyetli netice- ler almıştır. Bu teşkilât altı ay zarfında Antebde 4760 muayene yapmış, 99 kişiyi yatırarak tedavi etmiş, 342 kişiye ameliyat yap- mış, 177,409 kişiye de İlâç ver miştir. Yine bu teşkilât Kilisde 2804 kişiyi muayene etmiş, 83 hastayı yatırmış, 277 ameliy at yapmış, 103,945 kişiyi de ilâçlamıştır. Sıtma mücadele teşkilâtı Isla- hiye kazasında 6 ayda 5162 has- tayı tedavi etmiş, 2366 kişinin kanları muayene edilmiş, 18,154 kişiye — bedava kinin vermiştir. Sıhhat İdaresinin açtığı mücadele sayesinde 29,600 kişiye — çiçek, 6890 kişiye me- nenjit, 2064 kişiye de lifo aşışı tat- bikedilmiştir. Bütün vilâyet 13 sıhhi mınta- Z kaya — ayrılmış, Z her birine bir sıh- hat memuru ta- yin edilmiş, köy- lere kinin dağıtılmış, gizli kalmış, tezahür göstermemiş - firengililer bulunarak tedavi altma alınmıştır. Resmi müesseselerden başka şehrimizde iki hususi hastane ile bir husust doğum avi vardır. Ay-« rıca bir resmi dispanser, yedi hu- susi doktor, beş eczahane çalış- maktadır.Hususi idare tarafından Mehmed paşa camli karşısındaki bi- nada bir trahom dispanseri de yapılacaktır. Burası Evkaftan İs- timlâk edilmiştir. Memleket has- tanesinde polikilnik tedavisi için yapılan pavyon da yakında bite- cektir. Belediyede umumt bir tebhirhane — binası yaptıracak, İnşaata ilk yazda başlanacaktır. Gemlik - Armudlu Şosası Gemlik (Hususi ) — Gemlik- Armudlu yolunun yapılması için çalışmalar arttırılmıştır. Yolun 8 kilometrelik bir kısmı kalmıştır. Yol iki ayda tamamlanmış ola- caktır. Yol 41 kilometre uzunlu: ğundadır. Belediye Fen memuru Bay Bekir Sıdkı bu işte çok ça- lışmaktadır. Yol daima sahili takib etmektedir. ve pek güzel manzaralıdır. İki Haylazın Marifeti Soma ( Hususi) — Bir müd- det evvel İlkmektebde Maarif memurunun masasından bir mik- tar para kaybolduğu nazarı dik- kati celbetmiş, — hademelerden şübhelenilmiş, tahkikat yapılmış, fakat bir netice alınamamıştı. Geçenlerde onbirer yaşında iki haylar bu İşi tekrarlarken tutulmuşlar ve — tabit kulakların- dan tutularak mektebden atıl- mışlardır. İki haylazın bu hare- ketlerinin mekadar feva birşey olduğu da mekteb - talebelerine anlatılmıştır. Konyada Müsikı Çalışması Eonya (Hususi) — Burada Doğum —Evi — büyütülmektedir. Halkevi bir Koro heyeti teşkil etmekte ve Koroya haftada iki gün dera verilmektedir. Halkevi Orkestrası da yeni parçalar hazır- lamaktadır. Çalışmalar bittikten sonra temsil kolu ile birleşilecek ve bazı operetler temsil edile- cektir. Gümüş Spor Gümüşhacıköy ( Hususi ) — Gümüşspor adlı gençlik teşekkt- ü varidatı az olduğu için çalışa- mamaktadır. Bu teşekkülün faa- liyete — geçmesi — için Hususi Mubasebenin — veyahud — fırkanın yardımı beklenmektedir. Merzifon Suya Kavuşuyor Merzilfonun bir parçası Merzifon (Hususl) — Buranın en büyük — ihtiyaçlarından biri sudur. Bundan «6» sene evvel bir mütahassıs getirtilerek, 600 kü- sur bin liralık bir proje yaptı- rılmış; fakat hiçbir belediye reisi bu projenin tatbikine — cesaret edememiştir. Bu defa reis olan Ahırzaman zade Bay Hamdi bu ptojenin daha müsaid bir şekilde tatbikine karar vermiş ve işe başlamak üzere hazırlanmıştır. Bu fanliyetini mezkür projeyi iki kısma ayırmak suratile yapmak- tadır. Şimdilik su tabliline git- miştir. Geldiğinde projenin birinci kısmı tatbik edilecek ilkbahara kadar su gelmiş bulunacaktır. Bu iş için Vekâlete müracaatla bir mütahassıs gönderilmesi isten- miştir. Belediye lâğımların ıslahına da başlamıştır. Bütün lâğımlar yeniden yapılmakta ve bu suretle mahalleler pislikten — kurtulmak- tadır. Lâğımların Üç tanesi yapıl- mıştır. Diğerleri de bir seneye kadar ikmal edilecektir. Kasabada yeni caddeler açık makta ve büyük caddelerin sayısı üçe çıkarılmaktadır, Şehrin, en havadar yerl mezarlık kımı obk duğundan bütün yapdar bu kı- sımda yapılmış ve şehir dar bir sahaya münhasır — kalmıştı. Bu defa şehrin şimaline ve batıya doğru açılan iki büyük cadde ile şebir darlıktan kurtarılmıştır. On senebenberi — kaldırımsız duran caddelere, kaldırım yapı!- mıya başlanmıştır. Kaldırım İn« şaatı ilkbahara kadar ikmal edi- miş bulunacaktır. Sonra, ayrıca, yolların, İki tarafına da “ağaç,, lar dikilerek, caddelere güzel bir manzara verilecektir. Şebhrin müteaddid yerlerinde su depoları yapılması kararlaştı- rılmış, yerleri tesbit edilmiş, it- faiyenin de noksanları tamam- lanmıştır. Düzcede Havalar Çok İyi Düzce ( Hususi ) — Havalar çok iyi gitmektedir. Soğuklardan sonra sicak bir güneş herkese paltolarını attırmıştır. Bütün çift- çiler büyük bir sevinçle tariala- rında çalışmaktadırlar, Konuşma Beklediğimiz Güzel Yazı Nurullah Ataç - Örz dile « yazarlarımızdaf biri, Ööz türkçe ile güzel yazl beklediğimizi — söylüyor, — bunulfl için de dil hocalarını iş başınl çağırıyordu. Gerçekten gönüllerF miz güzel yazıya — susamıştıfı Ancak güzel yazı, hele dil hocar larından — bekliyebil.ceğimiz gü zel yazı nedir? Bu pek İyl anlatılmıyor. Bu yurdda uzun uzun senelef güzel yazı, üzenile bezenile aran* mış — sözlerle ortaya konulanli denilmiştir. Bunların çoğunun herkesin bildiği işlerdir; ancak yazarlar bu içleri anlaşılmai kabuklar içine sokarlar. Bu an* layışın bugün de bü.bülün ortar dan kalkmadığını güzel yazıyi dil - hocalarından — beklememiz götermiyor mu? Güzel yazı sözleri hepimizce bilinen, ancak okuyana bilmedik* lerini, kendlade olmıyanları sez* diren yazıdır.. Onda — çokluğur duygu ve oy acununun bilinmedili, belki de umulmadık bir yerinl açıveren bir güç vardır. Böyle yazıyı yalnız dil hocalarından değil, düşünen ki; lerin hepsinden bekleriz. Yalnız dil oyalarına güzel demek, onları birer oy saymalt bu ülkeye en büyük kötülüğü etmiştir. Bugün yerleşmiş, düşün- celerimize uygun bir — dilimiz yoksa, türkçe şaşırtacak bir bızla günden güne değ.şiyorsa, açıkçâ düşünmemize yarıyacak bir ava« danlık değilse suç hep o biçim görüşündür. Benin anladığıma göre öztürke çeliği yalnız yabancı sözlerden kurtulmak savaşı saymak doğru değildir. O, düşüncemizi açıkça söyliyebilmek — isteğinden — doğ“ muştur; bu ise açık düşünmekle olur, çönkü doğru v« açık düşü- nen, ne demek istediğin. önce kendisi iyice anlamış olan baş- kalarına da iyice — anlatabllir. Düşünüp anlatabildikçe de düs şünmek, daha — derine gitmek isteğini duyar. Dar bie dil buna engel olur. Yıllardanberi — Türk — yazarı oymanı bu sıkıntıyı düyü* yor ve bunun için başka başka yollara başvurmak dilini, düşünma avadanlığını genişletmek istiyor. Öztürkçe bizi dil oyuncularından kurtarıp derin düşünmeğe götü- recektir. Evet güzel yazı bekliyoruz. Güzel yazı: yeni oylarla dolgun yazı demek İstiyorum. Öy -Fikir. Oyman - Fikir adamı Eskişehirde h.ezarlık İşi Eskişehir (Hususi) — Burada ikâ büyük mezarlık vardır. Birisi aşağı mahallede dğefi yukarı mahallededir. Aşağı mahalledeki mezarlık çok harab ve bakımsız dır. Mezarukta her zaman bir ikl inek bir iki koyun - görürsünüz Son zamanlarda aşağı mahal!ecekl mezarlık dolmuş vaziyet.edir. Be- lediyenin yeni yapacı ğı mezarlıği duvarla kuşatacağı ve iyi muha- faza edeceği umulmaktadır. Adapazarında Konser Adapazarı (Husu:i) — Ço cuk Esirgeme Kurumu menf -ati ne Belediye oteli salonunda bir konser verilmiştir. Pek kalabalık bir dinleyici kazanan bu konser pek güzel olmuştur. Geçen - gün