22 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

22 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

Bi B İTTİHNAD » TERAKKİ Nasıl Doğdu?.. ÜŞ ——— ?'ya Şakir B inci kısım Her hakkı mahluzdur. No. 148 964 Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Öldü? Dersim Taraflarında Da Isyan Ve Şa- kavet Eserleri Görünmiye Başlamıştı.. Fakat, aradan sekiz gün geçer geçmez, her tarafı büyük bir Meserret kaplayıvermişti. Çünkü, (Kötül'ammare) yi muhasara eden İrak ordusu — kumandanı - Halil Paşa, büyük bir muvaffakiyet İstihsal etmiş.. ( 332 senesi Nisa- Binın 14 Üncü gönü), İngiliz ordur Sunu kâmilen esir ederek bu kasabaya girmişti. Bu zafer, ay- lardanberi elem ve ıstırab içinde Yaşayan mülelin kalbine, tatlı bir heş'e verecek derecede ehemmi- Yetli idi. Başta, Ordu Kumandanı (Jeneral Tavnshend) olduğu halde (5 Jeneral, 479 zabit, 13,309 tskerden ibaret olan ) İngiliz or- düsünün esir edilmesi; . coşkun Zafer genliklerinin yapılmasına.. midlerin yeniden artmasına se- bebiyet vermişti. Kafkas — cebheside — Ruslar, ( Trabzon Yu işgal ettikten sonra ( Bayburd ) istikametine doğru İlerlemektelerdi. Düşmanın bura- daki istilâ sahasını durdurmıya, Sinci Kolordu memur edilmişti. Ayni zamanda bu cebhenin cenub Mintakasından — düşmani söküb atmak için Diyarıbekirde de (Zinci ve 3üncü Kolorduların 1-4-7- 8 - 9 uncu Firkalarından mürek- keb olmak Üzere ) 2 inci ordu teşekkül etmiş.. O havalide ( Bi- rinci cebhe ) Unvanile bulunmakta olan 16 ancı Kolorduda, - bütün mil's kıt'alarile - bu ordunun emrine verilmiİşti. Kafkas cebhesine yardım et- mek için denizden bir harekete girişmek mümkün değildi. Çünkü GCoben (Yavuz) zırhlısi; uzun müd: det tamire muhtaç olacak surette torpillenmiş olduğu gibi, Barba- ros, Mes'udiye zırlıllarile Meci- diye kruvazörü de batlığı için Karadenizdeki bâkimiyet, tama- mile Rusların elinde idi. 2 nel ordunan - toplanabilmesi ve nok- Sanlarının ikmali için bir tek Anadolu — şimendifer — hattından başka elde ciddi nakil vasıtası görülememekte idi. Halbuki Bal- kan Harbi esnasında, günde 10-12 tren hareket etlirebilen bu hat, tündi eski kudretini kaybetmişti. Ayni zamanda trenlerin büyük br kısmı da (paşa nakliyatı) de- hilen, Suryeye ait muhte if leva- Zirın nakliyatına hasredilmişti. Funa bizaen, Kafkas ordusunun cenub cephesinin ihtiyacı için günde ancak dört trenden İstifa- de edilebilmekte idi Müşkülât bundan ibaret kab Mıyordu. Bir taraftan kara yok ları aslah edilerek, top, araba Vesairenin - bu uzun yollardan bakine çalışılırken — diğer — ta- raftan da başka manlalarla çar- Pişilyordu. —Ordu — Erkâmhar- biye — Reisi Iİsmet Bey (1) bülün bu —müşkülâtı — yenmek için var kuvsetini — sarlediyor; bir taraftan tabiatle, diğer tar Taftan da * mevcut — vesaiti ıslah İçin muhtelif engellerle mücadele ederek — ihtiyaçları biran evvel temine çalış yordu... Fakat Ka- Targâhiumumimin yolsuz müdaha- leleri, bazan bütün tertibatı bo- Zuyor, yeni müşküler karşısında Ü) Başbakanımız İsmot İnönü. kalınıyordu. Meselâ ikinci orduya mürettep olan dokuzoncu fırka- nn nakliyatıra başlamılmış iken; Kararş âhi: muminin gözdelerinden elan Uçüncü ordu —kuma danı Vehip Paşanın müracaatı üzerine bu fırka derhal Üçüneü orduya ilhak ediliyor.. 6 ncı fırka, yol- dan çevrilererk Bağdad Üzerine gönderiliyor.. Diyarıbekir istika- metine değru İlerliyen 3 üncü fırka, (İkinci kanal - seferi) ne hazırlanan Cema! Paşanın talebi üzerine derhal dördüncü ordu emrine veriliyor, İstikameti ce- nuba doğru çevriliyordu... Bu karışıklık içinde (Dersim) in şar- kında da bir takım İsyan ve şa- kavet eserleri görünüyor; 13 ün- cü Şevket Bey fırkası da bu tarafı tedibe gönderiliyordu, Müş- külât, yalmız bunlardan ibaret değildi ikinci orduya tahsis edilen kamyon ve saire gibi nakil vası- taları yoldan çevrilerek 6 ncı orduya gönderildiği için erzak ve mühimmat nakliyatı birdenbire duruvermişti. Ordu mıntakasında, Adeta bir kıtlık başgüstermişli... Mevcud - otomobillerin lâstikleri kâmilen parçalanmıştı. Bunlara yeni lâstik gönderilmesi için Ka- | rargühumumiye vuku bulan mü- temadi müracaatlar da cevabsız kalmıştı. Hele para meselesi, mü- him bir mücadele halini almıştı. Ordunun ihtiyacatı için ( yüz bin altın lira ) tahsis edilmişti. Fakat bu para, Maliye Nezareti tara- fından bir takım esbab gösterile- rek (yetmiş bin lira ) ya İndirik mişti. (Arkası var) İstanbul Liman Sahil Sıhhiye Merkez Baş Tabipliğinden: Kavak Istimbotu tamiri için 18/12/934 de yapılan açık eksilt- meye istekli gelmediğinden eksiltme on gün uzatılmıştır. A — Tamlirin Tahmin bedeli 908 liradır. B — Şartnamesi parasız olarak Merkezimiz Levazım memurlu- gundan alınır. C — Eksiltme 29 Birinci Kânun Cumartesi günü saat 14 te Galatada Karamustafapaşa sokağında Merkezimiz dairesinde yapı- lacaktır. D — Eksiltme açık olacaktır. E — Muvakkat teminat miktarı 70 liradır. F — İsteklilerden gemi ve buharlı makine tamiri işlerinin ehli olduğuna dair 27 İkinci Teşrin 1934 tarihinden sonra Ticaret Oda- sından alınmış vesika istenecektir. C — Eksiltmeye girecek olanların peyler sürülmiye başladığı dakikadan önce şarttır. «8594» muvakkat e * - ASİPİN Sizi soğuk a'gıslığından, nezlelen gr'pten, baş ve aiş ağrılarından koruyacak en iyi ilâç budur. İsmine dikkat buyurulması teminatlarını yaptırmış — olmaları KENAN İstanbul Orman Müdürlüğünden: Malzemesi Orman idaresinden verilmek ve her yaprağın dip ve uç kısmına cilt varak numarası konu'mak ve bu iki kısşım arası da zimbalı olmak şartile mürüriye tezkeresi bastırılacaktır. Ozman Müdürlüğünde sant yapılacaktır. - Taliplerin mezkür müracaatları. ——— Denizyolları İŞLETMESİ Azentrleri 1 Karacöry Kösrübaşı 2 — Sirksei Mühürdaraade Tek A236İ — ÖT DS Tağ Karadeniz Yolu VATAN — vapuru 22 Bi- rinci Kânun CUMARTESİ gü- nü aaat 18 de Hopa'ya ka- dar. “8620,, Mersin Yolu ERZURUM vapuru 23 Br rincdi Kânun PAZAR günü saat 10da Mersin'e kadar. “8602,, Ayvalık Yolu MERSİN vapuru 22 Birinci Kânun CUMARTESİ — günü akşami saat 18 de İzmir'e kadar. 48603,, beheri elüşer yapraklı iki bin cilt orman 30/12/934 Pazar günü İIstanbul Üçte aleni münakasa ilo ihalesi Müdürlüğüne “8409,, günde — Orman DABCOVİCH ve Şürekâsı Tei 44708 - 7- 41220 Avrupa ve Şurk limanları arasında muntasam posta. Anvera, Rotterdam, Hamburg ve Tekandinavya limanları için yakında hareket edecek vapurları ve dünyanın başlıca Hmanlarında transpor demen Yakında gelecek vapurlar August lını'mınııdı FĞ Norburg vap. 30 K. evvele doğru Yakında hareket edecek — vapurlar Avgust — Leonhard — vapuru limanımızda. doğru. Fazla tafellât için Galata, Frenkyan han umumf acenteliğine müracaal 'Tel. 44707/B « 41820 (5291) Dr. ibrahim Zati Cağaloğlu: Mahmudiye — caddesi Çatalçeşme sokağı No 5 Hergün öğledem sonca bascalarını kabul eder. yadrı. Yeniden Soyadı Alan Okurlarımızın Bostanbaşı polis mevkli 1547 No. lu polis bay Kâzım Olcay, Üsküdar doğrama atölyesi sahibleri bay Salâ- hettin ve bay Nedim Ankırada bu- lanan ameaları bay Şükrü — Özel, Üniversite Fen Fakültesi Doçenti Dr. bıy Ahmed Can İbezhim, kördeşi Ankara Yüksek Ticaret Mektebinde Başasist'n Dr. bey Mecid İbrahim kay, Fen Fakültesi Labor. tuvar memuru bay Akif Aykut, H:y arpe- ga Devlet Demryollarında — katir B şmemuru bay Abmed Tuno, kon- doxtör bay Hamdi —S İçuk, bay Abmed Kurte be, bay Emin Çetin, bay Hiyri Daraç, MEM.V. (10 ) sefere berlik © Binbaşı bay Rasim Uşak kaymakamı — bay M. K. peşa askerlik şubosi kâtibi biy Hamdi Tuk:y, Karamı Muliye varidat yargen'arından bay Ethem Karac , bey Cemil Erdem, bay Talât Atlâ, bey Raif Kavrak, Karaman baytarı bey Ekrem Oskay, Tekirdağ Yüzbaşı bay M, Ruhi Gök- çe, İznik tıpu memuru C. İntepe, Lstanbul Ticaret Borsası tevzi memu- ru bay Süleyi Yünüs — Yalçın, | Bahriye — müteksidlerinden — Binbaşı muallim bey Ahmed Refik Aytuğ, Ankara Emniyeti Umumiya komiser- lerinden bay Mehmed Salim Demir- | sem, Ankara Emniyeti Umumiye şo- | Afyon — Uyuşturucu mad- deler İnhisar İdaresi büyükleri ile Türkofis memurundan meydana gelen heyetimiz daha Belgrad'dan dönmedi. Oradaki konuşmaların iyi gittiği, bu gürüşmelerin sonun- da afyon satışımız bakımından faydalı bir duruma varılacağı umulmaktadır. Hafta içinde Inhi- sar yine afyon almamıştır. Geçen yazımızda da — bildirdiğimiz gibi Belgrad'daki Inhisar adamlarımız dönünce Uzakşarka yapılan 600 sandıklık satışa karşı piyasadan ve yetiştiriciden mal alınacağı yolunda bir rivayet dolaşmak- tadır. Serbest piyasada, hafta için- de, on sandık kadar Karahisar | | malının 525 - kuruştan — salıldığı | duyülmuştur. | Tiftik — Tiftik piyasası bu hafta da #essiz geçti. Dışarı için hiç bir alışveriş duyulmadı. Arlık önümüzdeki haftadan sonra Av- rupa pazarları yortulardan ötürü çalışmaz; bu yüzden 1935 - yılı başlayıncayakadar yeni bir iş bek- lemek yersiz olur. Bununla bera- ber işlen anlar adamlar piyasanın idişini iyi görmüyorlar. Herkes lmanyadan — sürekli — isteklerin gelmesini beklemektedir. Yapağı — Bu piyasada da dışarı için yapılan satışlar dur- muştur. Yalnız bafta içinde 30-40 balyalık küçük partiler 43 ile 49 kuruş arasında satılmıştır. Piya- sada can yoktur. Sessz ve dur- gundür. Bu alışverişlerin eski sa- tışları tamamlamak Üüzere yapık dığı söylenmektedir. Yeviden iş yoktur. Genel durum tifikle eştir. Bu y — Borsada satılmak için hafta içinde günde 10 - 15 vagon buğday gelmektedir. Fu geliş azdır. bununla birlikte zi- raat bankasının eski buğdayları çokça borsaya çıkarması piyasaya dokunmuştur. Fiatlar kiloda on para kadar - gerilemiştir. Per- şembe — günü kapanış fiatları ekstra beyazlar için dört ku- ruş yirmi beş, dört kuruş otuz para; 40 çavdarldar 4 kuruşa kadardır. Mal vazlı satılmaktadır. Arpa — Dışarıdan istek yok- tur.. Piyasaya gelen arpa azdır, 1 Adlarını Aşağıya Yazıyoruz förü bay Hüzm Alkan, Kadıköy eevizlik bay Ahmed No. 4 te müte- kald Trabzenlu bay Yakub eşi ve kozı Dikmen, Karaman Ortamektebe ten 1 bayan Nevin Eşitek 8 bayan Nadi« de birsen, & bayan mebrure Korveren, ve bayan Belkis Gültekin, 6 bayan Remziye Güner, 10 biyan Türan Özkan, 98 bay Hüsnü Uuğ, 23 bay İbrabim Engin soyadlarını almışlardır. Bulancak'da Soyadı Alanlar Bulancak, ( Hususi) — Kaza kay- makamı bay Hayreddin Yavuz, maarif memuru bay Asaf Güney, Merkez yatı mektebi — muallimlerinden bay Celâl Okutucu, bay Cavid Güner, bay Rıza Sönmez, bey Atalay Erder, bayan Şükriye Giney, bayan hatice Olcay, bayan Nuriye Okay, Şehliköyü yatı mektebi baş muallimi bay Bearl Gümenç, mezkür mekteb muallimi bay Cemal Okay, bay Uğuz Yalaç, bay Hulüsl Turam, bay Adil Güner soyadlarını ulmışlardır. Okurlarımıza Cevablarımız Edirne'de E.T.G.yet Gösterdiğiniz kelimelerin manaları Gatündedir. Güngör, çok yaşa, gün gör demek, Tünçây, aytunç, tunç renkli ay de. mektir. Tunay'da — süsünet İçinde, rahat, sakin, uzak #y demektir. ![ Borsada l Hafta İçinde Neler Duyduk ? aa seese ee erarasa ada e eesedi kssenencen AAA Ancak yemliğe yetiyor. Bu yüz- den fiatlar 3 kuruş 27,5 parada sağlam duruyor. Bu fatla dışarı- ya mal göndermek elvermemek- tedir. Dışarıdan istek de yoktur. Piyasa yavaş ve isteklidir. Fındık — Fındık piyasası çok sağlamdır. Fiatlar sağlam olarak 45 kuruş — etrafındadır. Alıcılar, bu fiatların Avrupaya elverişli olmadığını — ve yüksek bulunduğunu — söylemektedirler. Hafta içinde yalnz iki üç vagon gibi az alışveriş olmasının bundan ÖKSÜRÜK PASTİLLERİ Öksürük, Nezle, Bronşit, Boğaz ve Göğüs Hastalıklarile Sesi Kısılanlara şifat tesirleri çoktur. 30 kuruştur. HASAN DEPOSU HASAN KUVVET ŞURUBU Zaatı Umumi, Kansızlık ve Kemik hastalık'arına şifal tesir- leri çoklur. Çocuklar, gençler, genç kızlar ve ihtiyarlar her yaşia istimal edebili | r. HASAN DEPOSU