4 Nisan 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

4 Nisan 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Tarılıî Fıkra İitifat İyi Amma, Yaşımız İleri?.. Tarihçi Nalma İslâm Girayın Kırım Hanlığına tayin olunduğu- nu yazarken şöyle bir sahae tasvir ederı “Yeni Kırım Hanı hil'at giy- mek için huzura girdikte hünkâr bir havuz kenarında idi. Altın işlemeli bir yastığa yanımı ver- mişti, sade bir takke İle upuzun yatıyordu. Han yer öptü, hünkâr kıpırdamadı, vaziyetini bozmadır — Baka Islâm, dedi, seni - iİş- & Haa ettim. Göreyim seni. Dos- tuma dost, düşmenemı düşman olmak gereksin. Han, yeni baştan yere kapan- di ve birkaç söz — mırildandı. Hinkâr, onun ayağa kalkması Ürerine, sordu: — Kaç yaşındasın. binmekte nicesin? Islâm Giray şu cevabı verdi: — Tamam lurk - yaşındayım, Inmeğe, binmeğe şimdi başlamı- Tuş. Senin devletinde iyiyim. Bu fıkrayı hatırladıkca içime bir üzüntü gelir. Çünkü üç yöz sene evvelki Türkler, kırk yaşın- da henüöz ata binip İnmek çağı- ma erdiklerine inanirlarmış ve o yaştan sonra er meydanında dö- müp dolaşırlarmış, biz kırk yaşın- da saçımızın aklarını saymakta- yız ve pösteki kılımı saymanın mümktüün olduğunu sezerek bu İşi- do becerememekdeyiz. Biricik edebiyat münekkidimiz Bay Nurullah Âtanın, son günler- de çıkan “Üç ay yatakta,, adlı ki- tabımı tenkid edrken benim için: “ Ah; edebi Usan ve dersi ver- mek sevdalarından vaz geçip kendini sadece iyeciliğe verse me iyi bir muharrir olacak!,, De- diğini görünce yine bu fıkrayı hatırladım. Acaba saygı değer münekkidimizde islâm kiraylar gibi kırkından sonra kemale eri.ebile- seğinimi sanıyor?.. Ba, bugün içinde mümkün eolsa bile yazıcılık, binicilik gibi değil ki. Ata binip silâh kuşanan atalarımız. belki kırkını geçme- dikçe kendilerin yaya ve bece- riksiz — sayıyorlardı. Lüâkin biz yazıcılar, kırkına basınca kalem sesini inleyiş sanmak mevkiine düşüyoruz. Bununla beraber — Nurullah Ataya teşekklir ederim. O sözile benim daha birçok yıllar yazı âleminde dolaşacağımı müjdeli- or. Saçımıza bakıp yese düşer- en böyle bir müjde almak ne iyi şey?.. Inmekte, M. T. Tan Bir Doktorun Günlük Çarşembe Notlarından (*) Çocuklarda başağrıları Birçok genç çocuklarda baş ile onbeş yaş arasında birçok sebep- lere atfedilen ve fakat bir türlü garesi bulunamayan — başağrıları vardır. Böyle vaziyetlerde çoşu- ğün — gözlerinin Mmuayenesini unutmamak VAsıradır. Birşok deta gözde mevcsut ve görme mesele- vine taallük eden noksanlardan doğan bu devamlı başağrıları göz muayenesinden sonra verilen bir gözlük ile derhal kaybolur gocuk rahat eder. Ve gözde de görme kabilizeti tehlikeye sevk edilmemiş olur. V) Ba setları kesip saklayımız, yahut broalbüme yapıştırıp kölleksiyon yapır vn. Sikisti zamanınızda bu nollar bir Cektor gibi İmdadımıza yetişebilir. ' SON-POSTA Dünyada Olup Bitenler -— “Orduya Teşekkür Ederim!,, “Alman Milleti Devlet Varidatının En Mühim Kısmını Aıkeıhk Sahasında 18 Yıldanberi Kıybıthğı Zamanı Tclıfıyı Çılııacaktır Hatıra Gelmiyen Hududu Ve Kuvveti Belirsiz Yeni Bir Kaynak Bulundu General Goehring Almanyanın en kudretli san'atkirlarından Emmy Sonnemann Frölein ile nişamlanmıştır. Düğünleri pıl baslt suratte olmak yartile yakında yapılacaktır ve zevcesi san'at hayatından çekilecektir Almanyanın silâhlanma saha- snda serbestisini aldığı gün, Fransada kopan asabiyet fırtınası zamanla eksildi, şimdi onun ye- rine şiddetli bir merak kalm oldu. Bu merakın Fransız gaze- telerine sual şeklinde akseden kısmı şudür : — Acaba Almanya bu ser- besilden ne — derecaye kadar istifade edebilecek ? Maliye mütehassıslarının bu suale, rakama dayanarak verdik- leri cevap ise böyle hulâüsa edi- lebilir: — Almanyada vergiler son haddini bulmuşlur, daha ziyade arttırılamaz. Ihracat işleri de bo- zulmuştur, hariçten para bulması mümkün değildir, binaenaleyh ka- zandığı serbestiden fazla is'ifade etmesine ihtimal verilemez, N:. Fransnz gazetelerinin bu mü- talealarına mükabil, Alman gaze- telerinde hemen hemen müşterek bir lisan İle şu cevap çıkmıştır: — Alman hudütları emniyet altında değildir. Tepeden tırnağa kadar silâhlı komşularına karşı apaçık bir vaziyettedir. Binaem aleyh millet hayatını müdafan mecburiyetindedir, bunun için de varidatının en mühim kısmını or- duya hasredecektir. Mütarekenin aktinden bugüne kadar geçen 18 yıldanberi kaybettiği zamanı tell- fiye çalışacaktır, ve bu maksatla hâtıra gelmiyon vasıtalara müra- caat edeceklir. * Alman gazetelerinde bahsedi- Ü lon bu “ Hatıra gelmiyon vasıtalar ,, dan birinin ne olduğu yeni anla- gşılmıştır. Bu, umumt bir. “ yar- dum ,, dır. ve münhasıran halkin kalbinden kopup gelen bir arzu ile yapılmaktadır. Ve ilk saiki de | olmadan | resm! hiç bir teşebbüs halktan bir çoklarının yaptıkları teşebbüs olmuştur. Bu hususta Alman harbiye bakanlığının ga- zetelere verdiği — tebliği okuyu- Buz : — Hususl şahst ve mücsse- selerden gelen İaneler, Alman ordusunun bütçesini her dakika muntazamen kabartmaktadır. Ve idaresi için husust bir şube açık masına mecburi- yet hasıl olmuştur. Halktan ricamız şudur : Bügünden it- baren Milli Alman & Bankasında" Al- man — ordusuna teşekkür ederim,, ismi altında bir hesap açılmıştır. Ordunun teslihatı için verilecek pa- Ş4 ra — hediyesinin doğrudan doğru- ya oraya gönderi- meosi İâzımdır. ,, Alman gaze- teleri bu —yeni kaymağın kuvveti ve hududu malüm olmadığını yazı- yorlar. * Devletin büt çesine ve halkın Son hâdiselerden: Berlin operasında bir aakeri merasim yapıldı yardımına güvenilerek — yaratık makta olan Alman ordusunun ne olacağına gelince, Rus gazeteleri bu nususta Alman kaynaklarından FKaki alayların bayrakları meydana çıkarıldı yerilen resmi —rakamlara pek inanmamaktadırlar. — Bunlardan Moskovada çıkan Krasnala di- yor ki — “Almanyada mecbur! as- kerlik hizmeti bir asırdan biri vardı, binaenaleyh İmparatorluk zamanında bir saat makinesi gibi işler bir hale getirilmişti. Cüm- huriyet ordusunun ondan birçok örnekler alacağına — muhakkak nazarile bakabiliriz. * *“Muharebeden evvel Almanya 23 askeri mıntakaya ayrılmıştı. Bu muntakalardan her biri bir kolorduya — tekabül — ediyordu, Halbuki şimdi ancak 12 ae- keri — mmntaka ve 12 kolordu mevcut olacaklır. Evve'ce piyade kuvveti 49 fırkaydı, buda bohırı 2 alaydan, yekün oiarak 216 alay ediyordu. Sayı ile ıbylıyelııı Pi yade kuvveti 499, suvari kuvveti 85,900, topcu kuvveti 129,000 fen kıt'alerıda 100,000 di. Şimd Cu- muriyet devrinde eski 23 kolor- duya mukabil ancak 12 kolordu ihdas edildiği cihetle zikredilen rakamda gsüvari, topçu ve fen kıt'alarının dahil — olmadıklarına hükmediyoruz. Muharebeden evvelki Alman ordusunda — süvarinin — piyadeye nazaran nisbeti yarı yarıya İdi. Eğer bu nisbet muhafaza edilecek olursa yekün hakkında verilen rakamı da ©o derece artırmak lâzımdır. Almanyada askeri muharrirler ordunun motörleştirilmesi mese- lesini uzun uzadıya tetkik etmişler | ve motörlü kıt'aların — süvari yanında mühim mevki İşgal etmesi İözumuna varmışlardır. Topçuya gelince, eski Alman Ordusunda beheri 6 toplu 592 batarya vardı bunun 22 tanesi süvari idi, ayrıca 170 batarya da ağır top vardı. Şimdi anlaşılıyor ki yeni ordu bu hususta eskisin- den Zayif olmayacaktır.,, * Rus gazetelerinin bu mütalea- olacak ki şimdi ilk Gn- lerde olduğu gibi (550,000) lik değil, ;:ht (800,000) kişllik bir Alman ordusundan bahsedil- mektedir. TAKVİM PERŞEMBE — Kanım 4 NİSAN 935 — 148 Arabt Gün Nisan 4 Sulara Dair Beykozun Dereseki Köy—!_ lülerinin Dilekleri Istanbulun en iyi sularındas biri olan Karakulak suyu membal Beykoza bağ'ı Dereseki köyüne dedir. Fakat köylü yolsuzluk ve vasıtasızlık yüzünden bu sudam. | hakkile istifade edemiyordu. Kös yün yeoi ihtiyar heyeti bu sudam İstifade yollarını araşlırmış, tar | şebbüslere girişmiş, yeni Beykolj Kaymakamının da bu husu ııtlı müzaharetini temin etmiştir. köyl önümüzdeki yaza bir mesire hJIw ne gelirilecek, — Yukarımaballe köprüsü ile Ayazma çeşmesi ya* pılacak, köye gelip gitme kolayi laştırılacaktır. Yazın büyük varlıklara kavuşaş cak olan köylü kışın da sıkıntıdağ kurtulmak için hükümetin ormani — dan kocayemiş, bodürmeşe vg ağaç fundamı kesmelerine müsande 4 etmesini istemektedir. Çünkü by köylüler kışın Beykozda satarak geçinmektedir. A Sırmi Özer — Havzada Cuma Tatilleri — Havzanın nüfusunun on binded — oksan olması yüzünden haflta î'ıtüı Kanunu burada tatbik edile miyor. Bütün halk ve yerli esnaf, oduğ bu kanunun tatbikindeki faydağ lardan mahrum edilmemeleriniy cuma günü yapılan pazarın başkâ bir güne bırakılmasını, l:ır.u:ııîî l belediyelere — verilen salâhiye derhal tatbikini, hükümetten ri etmektedirler. Yıllardanberi yet rine getirilemiyen bu dileğin dep ll Valimiz Bay Fabhri Kipı tarafından tetkikini dileriz. j& Mavza K. Avar OSMANLI BANKASI TÜRK ANONİM ŞİRKELI TESİS TARİHİ: 1868 yesi: 10.000,000 İngiliz LUrası B Türkiyenin başlıca — şohirlerile Paris, Marsilya, Nis,Londra ve Mançester'de. Mimr, Kıbris, İrak, İran, Filistin ve Yunanistan'da Şabeleri, Yugaslavya, Romanya, Buriye ve Yunanistan'da Filyalleri vardır. Her tüzlü banka muamelelari yapar İSTANBUL —— Gazetemizde 9e resimlerin bi