3 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

3 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

| Kadın Birliği > - Ucuz Ev * Evkafın Islahı Evkaf, bir içtimai yardım mü- essesesidir. Zaman ile Evkafın mana ve mahiyeti değişmiştir. Evvelce ca- mi, sebil gibi işlere tahsis & vakıf, buğün artık içtimat yardı. ma kalbedilmelid'r. Evkaf, bizde hâlâ ortaçağ hüviyet ve mahiyetini muhafaza etmektedir. Zamanın değişikliği hiç dikkate alınmamıştır. Bu se- bepledir ki bu defa Evkafta, ya- pılması düşünülen ıslahat, Evka» fın bu günkü şeklini İdame etme- ği istihdaf etmektedir. Bu, yanlıştır. Evkaf artık ayrı bir ortaçağ mücssesesi olarak idame edilmemelidir. Evkaf sıhhat ve içtimai muavenet vekâletine bağlanmalı, Evkafın varldatı bu vekâletin içtimal muavenet teş- kilâtı tarafından tedvir edilmelidir Sıhhat vekâleti bugünkü halile İçtimal muavenet vazifesini yap- maktan uzaktır. Diğer tarafta Evkaf da bugünkü zihniyetle ha- reket edemediği için durgun ve hareketsiz kalmıştır. Evkafı sıh- hat ve içtimat muavenet vekâle- tine bağlamak bu gayri tabii ha- le bir nihayet verecektir. O vakıt Evkaf — varıdatı ile memleketin her tarafında geniş — mikyasta içtimat yardım teşkilâtı yapmak mümkün olacaktır. Kadın Birliği Kadın birliği kapılarım ka- pamıya hazırlanıyor. Zaten vücudunun hikmeti olme yan bu müessese hayatına bihayet vermekle en doğru kararı vermiş olacaktır. Türk kadın birliği bir hayır müessesesi değildir. Senede bir defa birkaç çocuğa bir iki kat #lbise vermek — bu teşekkülün mevcudiyetini haklı göstermiye kâfi değildir. Kadın birliği siyasl bir teşek- kül değildir, çüskü siyasi hiçbir davası yoktur. Hele Türk kadı- nına siyasi hakları — verildikten sonra artık kadın birliğine hiç Ihtiyaç kalmamıştır. Ucuz ev Ingilterede ucuz ve halka kolaylıkla maledilen evler yapı- 'lıyor. Şehir civarırda küçük bir bahçe içinde dört beş odalı, içinde her türlü konforu bulunan evleri ayda bir ikl lagiliz lira- sına halka satıyorlar. Fazla ola- rak evi alanlar ayda bir iki Tagiliz — vermekle — hem — eve sahip oluyor, hem de kendi!lerini sigorta ettirmiş oluyorlar. Tak-« sitlerin tediyesinden evvel ölen ev sahibinin evi evlâtlarına geçer ve taksit biter. Bu kadar kolay ve ucuz ol- duğu İçin de orada herkes ev sa- hibi olmıya çalışır. İstanbul baştanbaşa boş ve ha« rap. Yeni yapılan evler müstesna, oturulabilecek bina yok. Acaba Be'ediyenin delâletile Tstanbulda da böyle bir teşkilât vücuda gelirilemez mi ? İki Devrilme Faciası Oldu Gümüşhave, 2 (A. A.) — Bu gece Trabzon'dan Erzincan'a git- mekle olan kamyonetlerden birisi Zigana dağının barutçu hanları yaknında — devrilerek — içindeki .yolculardan biri ölmüş, birl ağır,.. diğer 3 yolcu da hafif yaralan- mıştır. Ayni günde Erzurum'dan gelmekte olaı bir kamyonet Va- vuk dağının Sifon deresinde dev- rilmiş ve içindeki yolculardan birisinin bacağı kırılmış, Göbürle- rl de hafif yaralanmışlardır. Trabxon, 2 (A.A.) — Gümüş- hane ile Bayburt arasındaki Va- vuk dağında devrilen kamyonette 15 kişi yaralanmıştır. ea V Resimli Makale Lk ve orla çağzda zenginler kölelerinin alın terile yaşur | ( SON POSTA K Başkalarının Alinteri - W — Kazanç — | asanı çalışürabilen'er, ayur zamanda kuvvelli şuhsiyetlersir. ve zevkusafa sürerlerdi. Bugün de başkalarını çalıştırarak | Bunlar iradelerile, zekâlarile, kabiliyetlerile diğerlerinden göeçinenler, ekmeklerinin hamurunu başkalarının alın terile Fakat bunları fena görmekle etmoyelim. — Şunu düşünmeliyiz ki, yüzlerce — ve binlerce « ti Hadilş yoğuranlar - çoktur. —— iktifa | olmuşlardır. ayrılırlar. Kalabalık kütleler her zamsnı başkalarının kölesi Marifet bu köleler arasına düşmemek, şahsl istiklâlinini kazanabilmektir. SON TELGRAF HABERLERİ Kamutayda Münakaşalar! İstanbul Telefonu Yakında Hükü- mete Geçecek Ankara, 3 (Hususi) — Lstan- bul telefonunun, Kamutayın bu devresi bitmeden satın alınması için Bayındırlık Bakanlığı ile şir- ket murahhasları arasında mlü- zakerelere başlanmak üzeredir. Fransız - Rus Anlaşması Dün Akşam Pariste İmzalandı Paris, 2 (A.A.) — Fransız- Sovyet misakı bu akşam imza- lanmıştır. Bulgar Kıralı Aleyhinde Sağa Sola Esrarengiz Mek- tuplar Dağıtılmış Sofya, 2 — Sofyada birçok siyasi adamlar ve zabitan birer İmzasız mektup — almışla.dır. Bu mektuplarda Kıralın şahsi, hususl hayatı, yaptığı işler, fırka müca- delelerinde oynadığı roller hak- kında çok fena şeyler yazılmış- tır. Anlaşılıyor ki bu mektuplar- dan gaye, Bulgarislanda Kırala karşı bir cereyan uyandırmaktır. Zabıta bu mektubu yazanları çok sıkı bir surette araşlırmaktadır. İSTER ı Üç mıntakaya “ayıra en İstifade ederak b vücude gelirecçek ve tâ köylera kadar Bu gnretle köylülere kilovalı 6G0 paraya kadar elektrik vermek mümkün olacak mış. verecek mlş. İNAN vet memleketi elekiriklestirmeya karar vermniş ük elektrik merkeze Memurların Haklarını Kes- miyelim, Denildi Ankara 3 (Husust) — Kamu- tayın dünkü toplantısı oldukça münakaşalı geçti. Refik Şevket (Manisa) bir mal! kanunun tefsirl talebi karşısında şikâyetli davran- dı ve dedi ki: — Bu vekâlet mütemadiyen tefsir talebinde bulunuyor ve bu vaziyet bizi düşündürüyor.,, Buna Maliye Bakanı cevap vererek, Maliyenin hem halkın, hem de hazinenin haklarını temin için hassas davrandığını, tefsir is- teklerinin bu yüzden çoğaldığını söyledi. Neticede tefsir mazba- tası kabul edildi. Bundan sonra gümrük ve İnhisarlar tasarruf sandığı kanu- nuna ait bir ek lâyihasının görü- şülmesine geçildi. Mehmet ( Kütahya ) birinci maddenin okunuşunda söz aldı ve şunları söyledi: Ön beş, yirmi, hatta 24 sene hizmet etmiş bir me- murun hakkı iptal ediliyor, ken- disi sellemehüsselâm — sokaktan alınmış bir memur gibi yardım sandığına dahi! olacak mış. Adam- cağız S0 yaşında ve 4 çocuk sa- hibidir. Beş altı sene sonra ölünce çocukları sokakta kalacak. Biz bunları nasıl her şeyden mahrum ediyoruz? Zaten maaşları azdır. Bunlara yardım elmeliyiz. Ben şu fikirdeyim ki inhisarın Ücretli memurları bu yürden dürüst va- TŞTLTER lerin elektrik Çüzkü ödüyoruz. biz Luruda — 400 İşçi Açlık Grevinde! Bunlar Bir Demirhaneyi İşgal Ettiler Katovi, 3 (A.A.) — Geçen- lerde tatil olunan Guldotto de- mirhanesini dün İşten çıkarılan 400 İşcl İşgal etmiş.. ve bunlar açlık grevine başlamışlardır. İşel- ler takalid sandığına yatırmış ol- dukları paraları gerl istemekte- dirler, zife ıönnııııktıdirl'::__—_ Çünkü istikballeri aemniyatte değildir. Bu —sebeple — meclisin merhametine, hissiyatına sığınıyo- rum. Bu zavallıların sarih hakla- rını — İptal etmiyelim. Bunların haklarını vermek mecburiyetinde- yiz ve vereceğiz, vicdanınıza ha- vale ediyorum. 15 seneden fazla 25 seneye — yakın hizmet etmiş memurlar vardır. Hüsnü kitapcı (Muğla) — Ar- kadaşlar; Devlet müesseseleri bir küldür. Biz yalnız kendi idaremiz zamanında İşlere dikkat ediyo- ruz. Bu vatandaşlar kükümete hir- met etmişlerdir. Hem takaldiye de vermişler, bütün emellerini me- murluğa — bağlamışlardır. Artık kemale gelmeye başladıkları bir sırada haklarını vermemek doğru mudur? Neticede Mehmet (Kütahya)nın teklif ettiği muaddel maddeyi encümene bavale etti, INANMA! an bü haberi oküyunca, ya bu rakamları hesap bilmediklerine muhtekirlerin elinde ez veren: yahut bizlerin senelerdenberi inize hükmedeceği elektriğin kilovatına iSTER İNAN İSTER İNANMA! Sözün Kısası Yazı Çok Olduğu için Bugün Konamadı Vergisi Serbest Meslek Sa- 'hipleriNe Verecek? Ankara, 3 (Hususi) — Kazanç vergisi kanununun bazı hükümle- rini değiİştiren lâyiha ruznameye abadı. — Yeni İâyiha, — serbest meslek sabipleri üzerinde tak- | dir. ve beyanname usullerini kaldırmakta, oturdukları — yerin, gayrisa'i iradı üzerinden vergi tarhını emretmekted'ir. Yazıhane, muayenehane ve idarehanelerde müstakil olarak çalışanlardan ayrı ayrı vergi alınacaktır. Ancak ayni yerde müşterek İş yapanlardan yüzdı otuz tenzilât yapı acaktır. Avukat Jar, mimarlar, Gişçiler, baytarlar, doktorlar, mühenisler kiyahaneler ve mütehassıslarımız safi iradla- rın yüzde ellisini, evlerinde çalr şanlar yüzde yirmi beşini, antika- cılar ve sarraflar yürde yüzünü vereceklerdir. Serbest meslek erbabı gayrı« safi irat hesabile verecekleri ver- giden başka, kanuna bağlı | ve | 2 numaralı cetvellerde gösterllen vergiyi de vereceklerdir. Bu cete |vellere göre, avukatlar, mühendisler. mimarlar ve alelümum serbest | müşavirler ve mütehassıslar: Nüfusu 200 bin ve daha zi- yade olan şehirlerde: fevkalâde — birinci sınıf 2000 lira, fevkalâde ikinci smıf 1000, birinci sınıf 200, ikinci sınıf 80, üçüncü sınıf 30, dördüncü sınıf 10 lira. Nüfusu 50,000 den 200 bine — kadar olan şehirlerde: Fovkalâ- de ikinci sınıf 1000 lira, birinci sınıf 150 İlra, ikinci sınıf 80 lira, — lt:sıncü sınıf 30, dörüncü sınıf 10 —— a. Nüfusu otuz. binden 50 bine kadar olan şehirlerde: Ikinel sı- nıf 40, Üçüncü sınıf 25, dördüncü sınıf 10 lira, Nüfusu 10 binden 30 bine kadar olan şehirlerde: Üçüncü sınıf 25, dördüncü sınıf 10 lira. Doktorlar, diş tabipleri, diş- çiler: Fevkalâde birinci sınıf 1000 lira, fevkalâde ikinel sımıf 500 Hira, birinci sınıf 100 lira, ikinci 40, üçüncü 20 lira. 50 binden 200 bine kadar | olan şehirlerde: Birinci &nıf 70, ikinci sınıf 40, üçüncü sınıf 20 lira. 30 binden S0 bine kadar olan şehirlerde: Ikincl sımftan başlar. İkinci sınıf, üçüncü sınıf 15. Dör- düncü yok. 10 binden 30 bine kadar olan şebirlerde: Ikinci sınıf 15, üçüncü gımf 10, dördüncü sınıf yok, Dünyanın En Kuyv- vetli Hava Filosu Bay Göringe Göre Al- manyanın Elindedir Berlin, 2 ( Havas ) — Yabancı ve Alman gazetecilerinin ziyafe- tindeki — söylevinde B. Herman Göring demiştir ki: “ — Hava filomuz dünyanın — en modern flosudur. Alman hava kuvvetleri bügün herhangi bir mütecavize karşı zorluklar çıkara- | bilecek kabiliyettedir. ,, Trabzonda Ateş Sa- çan Bir Fırtına Trabzon, 2 (A. A.) — Dün | başlayan kıble rüzgârı, — bugün artlıniş, ateş saçan — bir fırtına | gibi sababa kadar — sürmüştür. | Keremitler düşmüş, telefor tedleri direkler., bazı ağaçlar devrilmiş, | birkaç dam çökmüştür. Insanca gece | beş dakika sönmüştür. Hararet, | 3ö tür.