3 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

3 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Pa vam Bursada Çalıköyü Bursa: Çalıköy (Hususi) — Kö- yümüz 650 yıl evvel kurulmuştur. Bu köy Yeniçeri ağalarından Halil ağanın köyüdür. Bu ağa zaferden zafere koşar ve her rastgeldiği düşmana galebe eder bir yiğit olduğu İçin adına Çalık Halil demişlerdir. Köy Çalıköy ismini buradan almıştır. Çalıkköy konu şula konuşula Çalköy olmuştur. Köyün suyu ve havası çok güzeldir. Dört tarafı muntazam çeşmelerle çevrilmiştir. Büyük ko- Tüsü ve çam ormanı pek maruftur. Bataklıdamın kızı filmi bu köyde çevrilmiştir. Köy 300 evlidir ve 1250 nik fusludur. Köyde Halkevi, mektep, ocak binası, dernek ve kooperatif teşkilâtı ile (muhtarlık OOodası vardır. Dükkâları 3 kahve, 3 bakkal 2 berber, 2 nalbant, 3 demirci ve bir hamamdan ibarettir. Köy Ihtiyar heyeti köyün gü- zelleşmesi için çok çalışmaktadır. Köy mektebi beş sınıflı iken 3 sınıfa indirilmiştir. Bu vaziyet halkı biraz müteessir etmiştir. Mamafih muhtar Mustafa Keskin, fırka reisleri Baha ve Mustafa Aslan mektebin tekrar beş sınıfa çıkarılması için teşebbüslerde bu- lunmuşlardır. Köy kadınları ayda Iki defa okuma evinde toplanmakta, ka- dınlık ve çocuk bakımı etrafında konuşmalar yapmaktadırlar. Oku- ma odam gençler için büyük isti- fadeler temin etmektedir. Köyde ber Pazartesi gecesi muallim Bay Hüseyin Avni tarafından konfe- ranslar verilmekte, halkın bilgisi artırılmaktadır. Cuma geceleri de muhtarın etrafında toplanmakta, köy işlerini görüşmektedir. Bu toplantılarda köy gençleri tarafından monoloğ- lar söylenmekte, akropatik hü- Derler yapılmakta ve her toplan tanın sonu muhakkak neş'e ve eğlence ile bitmektedir. Çalıköy ileri bir köydür. Hal kınn ahlâkı pek güzeldir. Bu köyde zabıta vak'ası kaydetmek şöyle dursun, şimdiye kadar mahkemeden ceza almış, hapis- hane veya tevkifhaneyo gitmiş tek bir fert yoktur. Çalıköylüler devlet yasağını bilen, kanunları sayan, çalışmadan zevk olan görgülü ve bi'gili insanlardır. İ |“ Sinopta Elektrik Sinop, 2 (A.A.) — Elektrik tesisatının montajı bitmiştir. Si- Bop yakında ışığa kavuşacaktır. e BUTUN ÜLKEYİ 1ia DOLAŞIR NLfonP BÜTÜN ülkeyi HER GUN 10 Mayısta İnönü hitleri Selâmlanacak Bözöyük (Hususi) — 10 Ma- yıs İstiklâl savaşının birinci ve ikinci Inönü muharebelerinde can veren Türk çocuklarının günüdür. O gün bu Akpınar şehitliğinde ve şehitlerin âbidesi önünde top- Ianacak kadınlı erkekli binlerce Türk aziz şehitlerini anacaklar, SON POSTA Akpınar şehitliği ve şehitlikteki âbide onun büyük ruhuna sarsılmaz minnet ve şükranlarını suna caklardır. İnönü şehitler mezarlığı komlis- yonu o gün yapılacak ihtifalin programını hazırlamıştır. Şehitli- ğe ilk önce istiklâl savaşının kah- raman malülleri girecek ve ilk | bütün malüllerinin ve bütün mü- e- m) ö . önce şehit arkadaşlarının hâtıra ları önünde eğilerek onları se lamlayacaklardır. Bu ibtifale istiklâl savaşının tekait zabitlerin iştiraki isten- mekte, bünların İştiraki için de kolaylık tedbirleri alınmaktadır. Muğlada Yol Yapımı Ahiköy Civarında Bir Or- man Yangını Oldu, Söndürüldü Muğla, 2(A.A.)— Bu yil Marmaris - Muğla yolunun en çe- | tin ve çamurlu bir yerinde iki kilometrelik şose yapılıyor. Davas yolunda çalışma bitmiştir, bu yol Muğladanberi 32 inci kilometreye varmıştır. Vilâyetin ana yolunu teşkil eden Fethiye köyceğiz yolu- nun toprak düzeltilme işi bitmiştir. Böyük Dalaman köprüsünün bir ayağı bitmiş diğerleri de bitmek zeredir. Muğlanın Ahiköy mıntakasile Milâsda orman yangını olmuşsa da derhal (o söndürülmüştür. £ Zarar yoktur. Nisanda İnebolu- dan Yapılan İhracat İnebolu, 2 (A.A) — Nisan ayı İçinde buradan ecnebi mem- leketlere yapılan Ihracat 242 ton 50.900 liralık yumurta İspanyays, 56 ton 11.600 liaalık yumurta Tiryesteye, 20 ton 2.100 liralık elma İskendariyeye, Türk liman- larına 1989 ton 78.950. liralık mubtelif eşyadır. Yapılan ithalât muhtelif mem- leketlerden 700 ton 113 bin lira değerindedir. Merzifonda Iki Kaçakçılık Vak'ası Merzifon ( Hususi) — Çay köyünde ihtiyar heyeti azasından Nurinin evinde saklanan L&tfi ve Bafralı Şevket adlı iki kaçakçı, kaçak tütün yüklü hayvanları ile birlikte yakalanmışlar, Adliyeye teslim edilmişlerdir. Mahzen mahallesinden maruf bir zatin evinde de arama yapıl mış, 9 kilo kaçak rakı, bir kazan xe birhayli cibre bulunarak mi- sadere edilmiş, kendisi mahke- meye verilmiştir. I köşede 4 Saville esk Sala iğ şim Malatya hapiasnesindeki mektebin mahküm talebeleri kendilerini düşünenlerle: beraber Malatya Hapisanesinde Mektep Okuyan Mahkümlara Kitap, Kalem Ve Defter Dağıtıldı Malatya (Hususi) — Hapisha- nede mahkümlara mahsus bir mektep. açılmıştır. Bu mektep mahkümları yalnız okutup yaz dırmakla kalmamakla, © onların hallerini düzeltmelerini de temin etmektedir. Mekteple Maarif ida- Ispartada Halkevi Müzesi İsparta, 2 (A. A.) — Halkevi | idare heyetile şubelerinin seçimi yapılmış ve bu kollar yeni çalış- ma programının tatbikine geç- mişlerdir. Halkevinin açtığı müzeye çev- remizde yerleri belli eski eserler taşınmaktadır, Müzenin zenginleş- tirilmesi için bu hafta içinde bü- yük bir toplantı yapılacak ve halkın bu işe bilgisi arttırılacaktır. Şehrin bütün eski eser sever- leri bu kola yazılmakta ve müze- nin zen ginleştirilmesine çalışılmak- tadır. resi ve Halkevi de alâkadar ol. maktadır. Ev Başkanı Faruk Yakıncı ile Maarif Müdürü Lât- fullah Erdem hapishaneye gide- rek mabkümlara kalem, defter ve kitap dağıtmışlardır. Mahkümlar kendileri için açılan bu mektebe büyük bir alâka ile bağlıdırlar. Muşta Bahar Başladı Muş, (Hosusi) — Artık karlar yavaş yavaş erimeye başladı. La) da hiç kar kalmadı. una rağmen henüz evlerden se balar kalkmış ve sırtlardan da paltolar çıkarılmış değildir. Vilâyetin tesviyeli yolları ça- | murdan geçilemeyecek bir halde | olduğundan otomobiller de işle- | yememektedir. Kışın fırtınalarile şöhret bulan (Rohva) geçidinde daha oldukça ker vardır. | sedir. Muş Ve Bitliste Bekçi Elbiseleri Muş (Hususi) — Emniyet işleri || amiri Bay İsmall Küntay Muş ve Bitlisteki bütün bekçilerin bir ör- nek elbise giymelerini kararlaş- tırmış ve kararını tatbik etmiştir. Ökenemi İşleri Aksarayda Iktısat Bankası Ve Azmi Milli Şirketi Aksaray (Hususi) — Burada Iktısat Bankası ve Azmi Milf Şirketi yalnız Aksarayın değil, civarının da ökonomik vaziyetini tanılm eden iki büyük müesse Iktısat Bankasının yöz bin lira sermayesi vardır. 926 yılında kurulan bu müessesenin sermae yesinden 5I bin lirası tamamen ödenmiştir. 250 bla lira sermayeli Azmi Milli Şirketi de elektrik kudreti ve un Üzerine İş yapmaktadır; Şirketin sermayesine Sümer ve Ziraat Bankası ile Idarel hususk ye ve Aksaray Belediyesi ortak bır. Şirketin su kuvveti ile işler yen bir elektrik fabrikası vardır. Istibsal edilen elektrik kudreti hem abonelere satılmakta, hem de bununla bir un fabrikası işle- tilmektedir. Ün fabrikası bütün civar kas saba ve şehirlere un sevkiyatı yapmaktadır. Azmi Mill Şirketi elektrik taktının yerisini toprağa vermekte, fakat buna rağmen elektrik o kilovatını 15 kuruştan aşağı satmamktadır. Bu pahalılık dolayısile de bütün şehir halkı elektrik alamamktadır. Azmi Mili Şirketi elekirik #latini yarı yarıya indirse bedava toprağa gömdüğü elektrik kudres tini de satabilecek, bu (suretle bem zarar etmiyecek, hem de bütün halkın elektrik yakmasını temin ederek petrol parası diye memleket dışına çıkan parayı kendi almış olacaktır. Antepte Atatürkün Mermerden Bir Heykeli Yapıldı Antep, (Hususi) — San'tkâr bir Antepli tarafından yapılmakta olan ve mermer üzerine İşlenen Atatürk heykeli bitmiştir. Heykel çok güzel olmuş ve resimleri Ankaraya gönderilmiştir. Bu hey- kel yakında Parti binası önündeki meydanlığa dikilecektir. — ST vene Ay Kr, 400) 750 2340 (1220 70 Aaaa edeli a Adres 5 kurüştur. Golen evrak geri verilme. Nânlardan mes'uliyet alınmaz. Cevap için mektuplara 10 kuruşluk pul ilâvesi lâzımdır.