13 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

13 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

13 Makhıs Hergün İnkılâp Dersleri e İmtihanlar e * İnkılâp Dersleri Üniversitede — verilen inkılâp ders'eri evvelki gün eski Adliye Vekili Mahmut Esadın son dersi İle bitti. Bu dersler, gençlere inkılâp Ideolojisini öğretmek ve telkin etmek İçin tes's edilmişti, Evvelki gün Mahmut Esadın verdiği ders bu bakımdan çok dikkate değer. Eğer gazetelerin yazdıkları doğru ise, - günahı onların boynuna - Mahmut Esat dersinin bir yerinde sosyalizmden bahsederek diyor ki: *“İlmt bakımdan Karl Marke'a göre İşçi Siyasi ve içtimat hayatın nüzımı- dır. Binaenaleyh hak bakımından da İş ve işçi hâkim olmak gerektir. Bu gok doğru. Böyle olmak lâzımdır. İş 've işçi elbette hükim olacaktır. ve ol malıdır. Türk ihtilâli bu prensiptea, (yani işi buşuranlar prensipinde aynlık kabul etmez. Devrimin başı Ata- türk “Bu memleketin ofendisi köylüdür,, demişti. Bu ifadeden Mahmut Esadın kastettiği mânâ — sarihtir. Fakat biraz sonra düştüğü tezadı anlı- yor ve derhal Türk — ihtilâlinin sınıf ve sınıf mücadelesini ka- bul etmediğini söylüyor. — Sınıf zıddiyetlerinin doğmasına — mey- dan vermemek için devletçiliği güttüğünü anlatıyor. " Partinin programının belli başlı prensiple- rinden birisi de sınıf — farkına meydan vermiyerek onları önle- yecek tedbirler almaktır ,, diyor ve ilâve ediyor: — Bunun için parti devletçidir. İk- tisadi #snhada devletin müdahalesini kabul eder. Küvvetli sınıfların, zayıf sınıfları istismarına meydan vermemek İiçin devletin müdahalesi bir sarurettir. Fakat hüküm vermekte acele etmiyelim. Mahmut Esadın dersi daha bitmemiştir. Dersin sonları- na doğru bu fikirden de vaz geçiyor. — Yeni Türk rejimi, diyor, demok- rasiye dayanır, Hakimiyet Türk mille- Hinindir. Fakat bu demokrasi ve bu hakimiyet 15 inci asır felsefesi ile izah edilemez. Bence bu rejim Amerikanın Roosvelt rejimi gibidir. , Bir ders içinde biribirine nt fç rejimden bahsediliyor ve Türk rejimi ayrı ayrı bu Üç şekle de benzetiliyor. * İmtihan belâsı İmtihanlar hakikaten çocukla- rımız için, verem gibi, veba gibi, kuşpaları gibi, sitma gibi bir Afet oldu. Senede bir defa bütün mektep çocuklarını kanadı altına alan bu âfet kimini maddeten kimini manen öldürüyor. Bazıları- Din sıhhatini, bazılarının kafala- Tni bozüyor. Dün bir muallim söylüyordu. Yüksek ticaret mektebi talebesi Bakalorya imtihanı verebilmek İçin 9000 sayfa kitap karıştırmıya Mmecburdur. On beş gün içinde sayfa. Buna maddeten İnr N var mı? Maarif müdürlüğü — vekâletin Börderdiği talimatnameye uygun İflhlde imtihan yapmak için 35 bin muallime ihtiyaç - olduğunu h_lbâl etmiş. Bura da siz imkân Börüyor musunuz ? h Zavallı çocuklarımız ! Memle- t sıtmaya, vebaya, koleraya Hi tedbir alabiliyor, fakat he- Rüz imtihana karşı alınacak ted- kî bulamadı. Çaka e esimli Hayat bir atlıkarıneya benzer. Hepimiz bu atlıka- rıncada bir ata binerek h yala atılırır.. Zaman kenarda bekliyerek bizi gözetler. Gicişimizi beğenirse mükâüfatını cezalındırır. — Bazlarımız bir. dönüşüne —dayansmayız, — başımız verir, — beğenmezme SON POSTA mina — sığınırız. leden çarkın döner — yere SON TELGRAF HABERLERİ yuvarlanırız. — Bazımız Bazımız mufaffakiyetle mükâfatını vermemişse, kazınmamışsınız demel tir. KA Zemanın Mükâfatı ü bir. hayat arkadaşının yardı- tek başmıza bu mücade- çıkarız.. Zamam — size — henüz bu mükâfata henüz İiyakat Ikinci Beş Yıllık Sanayi Programı Hazırlanıyor Madenler İşletile- cek, Her Yer Elek- triğe Kavuşacak Cumhuriyet Halk Partisi bü- yük kuraltayının dünkü toplan» tısında — hesap — komisyonunun raporu kabul edilmiştir. Bundan sonra yurdun her tarafından ku- rultaya —gelen yüzlerce - telgraf okunmuştur. Parti yeni program taslağını öz türkçe olarak bastırmış ve toplantıda üyelere dağıtmıştır. * Ankara 12 — Parti dilek ko- misyonun çalışmaları devam et- mektedir. Dün gece Ökonomi bakanı Bay Celâl Bayar izahat vermiştir. Bay Celâl Bayar ikinci beş yıllık sanayi proğramının ha- zırlandığını, madenlerimizin işletil- mesi,Elektrifikasyon İşinin progra- min en esaslı iki maddesi oldu- unu, elektrifikasyon için memle- etin 8 - 10 mmtakaya ayrıldr gını söylemiştir. Ökonomi Bakanı Mudanya ve Bandırma gibi kısa hatlara tahsis edilmek Üzere yeni küçük vapur- lar ıgmarlanacağını, şekerin ucuz- latılacağını, İş Kanununun çıkarı- lacağını da ilâve etmiştir. Komisyonun sabahki toplan- tısında da Nafın Bakanı Bay Ali Çetin Kaya izahat vermiş, de- miryolu İnşaatına devam edil- diğini, en kısa zamanda Erzuru- ma varılacağını, Turhalın Tokata bir şose ile bağlanacağını ve Adapazarı - Düzce - Bolu yolunun yapılacağını söylemiştir. Komisyon- da yirmi liraya kadar kazancı olan kadınlardan da yol parası alınması İçi görüşülmüştür. Kültür Bakanı Bay mbidin Özmen de dün gece komisyonda izahat vermiştir. z Devlet Memurları Beş Sınıfa Ayrılıyor Ankara, 12 — Baremde yapı- lacak değişiklik tesbit edilmiştir. Yeni barem derecelerine göre devlet memurları beş sınıfa ay- rılmıştır. Terfi müddeti yüksek mektep mezunları için 3, diğer mektep mezunları için 4 senedir. Bütün — Vekâletlerin — kadroları baştan başa değişecektir. LehistanınMillt Kahrama- Atatürk Ankara 12 — Atatürk bu gün şehirde bir gezinti yapmış, bir dükkândan alışverişte bulunmuş, Keçiörene giderek oradakl gazi- noda bir müddet istirahat etmiştir. Tayyare Hocasına Armağan Ankara, 12 — Sovyet mer- kezi icra komitesi Türk kuşu pa- raşutla atlama ve motörsüz tay- yare hocası Bay bir mektup ve bir armağanla taltif etmiştir. nı Mareşal Pilsodski öldü (Baştarafı 1 inci yüzde) Mareşal Pilsudski Lehistanı çarlık Rusyasının elinden kurta- rarak ona istiklâlini kazandıran milil kahramandır. 1867 senesin- de Lehistanın Zulon — şehrinde doğmuştur. Buna nazara öldüğu dakikada 68 yaşında idl 1919 senesinde- eümhur reisliğine seçilmişti. Fakat sonradan bu makamı kabul et- medi ve yalnız Harbiye Nazırlığını üzerine alarak Leh ordusunun teşe kil ve tensikile uğraştı Fakat Lehistanın dahil! ve harict siyaseti üzerinde yegâne hâkim olan şahsiyet kendisi idi. Harici #siyasette prensipl şu idi: *Ne fazla dost, ne fazla düşman olmak, herkesle iyi ge- çinmek. ,, Lehistanın Yeni Baş- kumandanı Seçildi Varşova 13 (A.LA.) — Müare- İSTER İNAN İIİSTER şal Pilsudski dün gece 9,45 de Ordu müfettişliği binasında ök müştür. 68 yaşındaydı. Rivayete göre, ölümünü intac eden, bir üremi bubranıdır. Geçirmiş ol- duğu buhran bir yıldanberi gelen buhranların üçüncüsüdür. 1926 yılı mayısının 12 - 13 gecesi yaptığı darbeihükümetin tam — dokuzuncu — yıldönümünde ölmüştür. Kabine derhal toplanmış ve Mareşalın yerine Ordu Genel müfettişi olarak General Eduard Rydzemgliyi seçmiştir ki, bu mevki fi'len Başkumandanlık demektir. Mareşal Karaciğer Kanserinden Öldü Varşova, 13 (A. A.) — Mare- şal Pilsudski hakkında neşredilen tıp raporunda kara ciğer kanse- rine mübtelâ olduğu ve dahili neziften öldüğü kaydedilmiştir. INANMA! Rus artistleri geçen cuma akçamı gehrimizde ilk | Yoksa az çok fstık kabuğu çitırdisıi, ince dedikodu gonserlerini verdiler. san'atkârlarıdırlar. Onların Bunla, serde bir arkadaş müşahede: “Dün güzlde Rus müxir; kes kulak kesilmiş. Koca tukları Rus: yüksek müziklerini dinle- mek için hepimiz konsere koştuk. Bu konserlerde mabette imiş gibi derin bir süküt muhafaza edilir. ve siki istiğrak içinde dinlenir. Halbuki birinel kon- sini şu şekilde kaydediyorr yenlerini dinliyorduk. Her- salonda çıt yok. Bellikl kol- dolduranların çoğu konservatuvar yüksek kemanı bastırdır talebesi. | bastırimış.» — İnne, İnece Bütün dikkatler oraya toplandı,. Bir kadının kuca- gında azami on aylık bir vatandaş, bu toplantıyı artık lüzumundan fazla uzun bulmuş olacak ki, tiz borusunu haltısı işitilmez değildi. Sevincimiz uzun sürmedi, ikinci kat Jlocalardan yükselen tiz bir çocuk sesi İSTER İNAN İSTER İNANMA! Yaşamak İçin... Server Bedi Beyoğlu tarafında bazı kor- | kuiç mağazalar var. Korkunç | diyorum, cünkü bunların sattıkları mal yalnız ölüm eşyasıd.r: Tabut, marka, çeleck, siyah kurdele ve daha bilmem ne... Bu tüyler ür- pertici malzemeyi cazip göstermek | içia vitrinlerini bir. çiçekçi dük- * kânı gibi süsleyen ve gayrimuuy- yen zamanlarda ahret postası kaldıran o ölüm acentaları, tabe- lâlarile, kataloğlarile ve came- kânlarının zaraletile demek - iate- yorlar ki: “ Hem astl ve teknik sahibi, hem de süslü ve zarif bir ölü olmak dsteyorsanız bize müracaat ediniz. Benzinizin çürük Ümon sarılığını, gyanaklarımnızın mor çukurluğunu, son nefeslen sonra pek çebuk uzayan sakalınızın güzünüze verdiği kirli- dliği gidermek bizim elimizdedir. Sizi mahşerdekl baloya en zarif tavaletle göndermek İçin süsleriz, giydiririz, kuşatırız; otomobilinize rahalfça yerleştiririz; hiç sarsmadan, bir yerinizi acıtıp incitmeden ahrete giden tünele bindiririz. Usul, teknik ve zarafet bizdediri,, Usul, teknik ve zarafet! Yalan değil. Avrupalılar ve hıristiyanlar, ölürken bile ilmin ve sanatın kanunlarına riayet ederler: Me- zarlarında bile intizam, güzellik ve usul göze çarpar, Bundan ne mi çıkar? Şu çıkar- ki ölümün bile kendine göre bir tekniği ve estetiği, bilgisi ve güzelliği vardır. Güzel ölmesini bilmeyen güzel yaşamasını da bik mez. ? Dış İşleri Bakanı Viya- naya Gidiyor Bükreş 12 — Dişişleri Bakanı Tevfik Rüştü Aras iki gün sonra buradan Viyanaya gidecektir. Alpulludaki Cinayet İse.. a İN YN ae bi ra cinayet içlıııı'ıi.: Şeker fabrikası hamal'arından Sıvaslı Mustafa gece yarısı yatağında birkaç yerinden bıçaklanarak -öldürülmüştür. Ce nayete sebep hırsızlıktır. Müsta» fanın uzun müddettenberi para biriktirdiğini bilen hırsızlar, gece saat 2 de fabrika yakınındaki evine pencereden girmişler va zavallıyı uyurken bastırarak ağzını tıkamışlar, boğazına ve karmna iki bıçak saplayarak — öldürmüş- lerdir. Katiler bu İşten sonra Musatafanın odada saklı bulunan 130 Lrasınt ve beş beşi birliğini çalarak kaçmışlardır. Zabıta tah- kikata başlamıştır. Katiller ya- lanmak üzeredir. Tatil Günleri Kanunu Ankara, 12 — Bakanlar he- yeti tatil günlerine ait kanun lâyihasını u= etmiştir. Lâyiha =d'ııu çal müzakere edile- çıkacaktır. 8 Liraya İstanbuldan An- karaya Gidip Gelme Ankara, 12 — İstanbulla An- kara arasında gidip gelme sekiz Krahk - biletler ihdas edileceği söylenmektedir. Kibrit Ucuzluyor Ankara 12 — Finans bakam- lığı kibrit şirketinin kibrit fiatla- rını on para daha İndirmesini ka- rarlaştırmıştır. « Tütün Rekoltesi Ankara, 12 — Bu yıl tütün rekoltesinin fazla olacağı tahmin ekimin tahdıt edilmesi işini tetk etmektedir. Denizciler Bayramı Ökonomi Bakanlığı vapurcu: luk şirketinin bazı dileklerini ka- bul etmiş, bu arada her yıl alı- — nan Fener rüsumunun hükümete nit olan 50 bin lirasını bağışla- mıştır. Kabotajın Türk sancağına — inbisar ettiği ! Temmoz tarihi her yıl denizciler bayramı olarak — kabul edilmiştir. edilmekte, — İnhisarlar Bıkıılıâ: