17 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

17 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa Memleket Manzarası Hopada Arhavi Nahiyesi Hopa, (Husust) — Arhavl nahb- yesi buraya üç saat mesafededir. Idaresinde 38 köy vardır. Arhavi 400 evli küçükçe bir kasabadır. Nabiye, iki dağ arasındaki (Dürz- lük boğazı) denilen yere kurul- muştur. Nehiye merkezi ticaret ve sanayi bakımından günden güne ilerlemektedir. Nahiyenin ortasın- da bulunan çarşida hiç ev yok- tur. Kasabada iki yüx kadar ticarathane vardır. Nahiyedeki evlerin özerleri hep geçme kire- mittir. Halk biribirine çok bağ- hdır. Çrşı başındaki meydanlıkta nahiyeye ait işler görüşülür ve balk el birliğile çalışırlar. Arhavlde axz miktarda hayvan beslenir. Nahiyenin başlıca geliri portakal, elma, mandalina, turunç ve fındıktır. Fakat muntazamam meyva bahçeleri yoktur. Meyva ağaçları hep tarlaların etrafına dikilmişrir. Fındıktan çok istifade edilmekte, her ev ortalama 1500 kilo fındık çıkarmaktadır, tarla- larde mısırdan başka hububat yetiştirilmemektedir. Nahiyenin dışında 250 metre yüksekliğinde Ciha İsminde bir tepe vardır. Bu tepe tarihidir. Gayet sivri olarak bir kule gibi yükselen bu tepenin en Üstünde taşlardan oyulmuş küçük küçük havuzlar ve odacıklar vardır. Bu odaların içinde eski küpler ve kuyular » Denizden yarım saat İçeride olan bu Ciha tapesinden Batum, gayet güzel bir manzara ile görülmektedir. Nahiyede eski bir caml bulunmak- tadır. Tam devreli, ihtiyaca kâfi bir ilkmektep vardır, Talebe pek fazladır. Arhavililer gayet şık gezmeye düşkündürler. Nahiyede balıkçılık ta yapılır. Biga Ruhanileri Sivil Giyiniyorlar Biga, (Hususi) — Başta müftü olduğu halde şehrimizdeki bütün imam ve halipler kanunun tayin ettiği son müddeti beklemeden sarık ve ecübbelerini çıkarmışlar, sivil giyin [ı başlamışlardır. HNânlardan mes'uliyot alınmaz. mektuplara 10 kur n ıc;:l Plıııııdı ai kutusu: 741 İstanbul | | 12 kişilik bir şebhir Ol Saltanatın Yeller Ese Şimdi Yerinde.. Efes - Selçuk lstasyonu - (Hu- sus! ) — Seyyah trenile Efes ha- rabelerini görmeye gelen 149 Fransız, Amerikalı, Kübalı ve lsveçli gezginci var. gezginciler- den bir Amerikalı ilk mektep hocası Efesi görmek için tam altı yıl iktısat yaparak maaşın- dan para biriktirmiştir. Izmirliler yanıbaşlarında duran ve 26 asır evvel İnşa edilen bu medeniyet köşesini görmeyi e kadar çok merak etmezler. Eoliyenler zamanında yüz bin- lerce ezirin gece ve gündüz çalı- şarak kurdukları bu mermer şe- hir, ölü medeniyet tarihinin en sanlı hâdiselerine sahne olmuş bir zevk ve sefahat köşesiydi. Boyaz mermerden yapılma bir şehir, mermer döşeli geniş vo- kaklar, caddeler ve bulvarlar, mermerden yapılı agura ( çarşı ), bugünkü —Ayrupa medeniyetinin taklit ettiği kanalizasyon teşkilâ- tına Öörneklik eden lâğım teşki- Mâtı, 32000 — kişiyi istiap eden büyük bir tiyatro, genç kırlar ve genç erkekler jimnazı, büyük mermer dükkânlar, Efesi limanina giden — geniş bir cadde bütün heybetile gözüküyor. — Mermeri dört santimetreye kadar İncelten 26 asırlık kültürel bir medeniye- Hin İnsanları, buğünkü radyolu medeniyet — âleminden daha mı SON POSTA Eleste 26 asr evvelki Jimnazın şimdiki bhali geri 1di?. Istasyon tarafından harabeleri germeye başlanırken Bizans dev- rinden kalma bir kemer görünü- yor, biraz sonra altıncı asırda Aşilin hektörü takip edişini gös- terir bir kabartmayı havi bir kapıdan geçiliyor. Bu kapı takip kapısıdır. Buradan itibaren kadim şose takip edilirse Roma devrine ait harabeler görülür. Bu harabelerin en iyi muhafaz edileni Pibbiyüs Antonin jimnazıdır. Jimnaz İmpa- rator Piyüs Antonin ve Diyanaya tahsis edilmişti. Vaktile böyle binaların ne kadar şaşaa ve kon- forlu inşa edildiklerini göstermek için bu jimnaz dikkate şayan bir misal teşkil edebilir. Bu binada bir mevi kalorüfer tertibatı, mer- mer havuzlar mevcuttur. Yanı başındaki soyunma — odaları da birer şaheserdir. Efes şehri 26 asır evvel spora Sıvas lisesi talebesi Paşa fabrikası mesiresinde Sıvas (Hususi) — Lise, ortamektep ve Muallim mektebi talebeleri | Mektepliler bayramını Paşafabrikası denilen mesirede kutlulam ş'ardır. | Burada güreşler, koşular, eğlenceler tertip edilmiş, çok hoş vakit mınlııııtlı Bigada moktopler bayramı — Biga, (Hususi) — Ortamek- tep talebesi, kendi aralarında bir kır eğlencesi tertip etmişler. Şehria gzun su mesiresine giderek geç vakitlere kadar eğlenmiş'erdir. Bu münasebetle talebe arasında ip çekme vesaire gibi müsaba- kalar da yapılmıştır. Akşehirde Bando Akşehir ( Husus! ) — Burada bandosu takımı yapılması kararlaştırılmış ve birkisim çalgı aletleri sipariş edilmişlir. Alınhlr (Hususi ) — Inşasına başlanılan uk Bahçesi yakında bitecektir. Bahçenin küşat resmini Vali Bardakçı yapacaktır. İzmir Müstantikliği Muş (Hususi ) — Cümhuriyet Müddeiumumisi B. Mümtaz İzmir | Vilâyeti — Müstantikliğine — tayin edilmiştir. Ankara Hukuk Talebesinin Gazintisi Ankara ( Hususi) — Hokuk talebesi güzel bir mayıs eğlen- cesi yapmış, Atatürk çiftliğine giderek bir gün akşama kadar eğlenmişlerdir. Bandırmada Çocuk Bahçesi Yapılıyor Bandırma, (Husust ) — Bele- diye burada güzel bir çocuk esi yaptırmıya — başlamıştır, bahçe yakında açılacaktır. kiymet vererek genç kızlar ve erkekler için birer jimnaz mın gılı.ııı, ve tam 16 yılda ikl jimnaz sahibi olmuştur. Genç kızlar 4 yaşından 16 yaşpına kadar, genç erkekler 4 yaşından 22 yaşına kadar jimna- zın malı sayılırdı. Jimnazlara mal edilen genç İnsanlar spor muak- limlerinin dalmi nezareti altında çalışarak kuvvetli beden kurmağa savaşırlardı. Günde tam G saat güneşin altında anterman yapıla- rak genç vücutlar çelikleşirdi. Kızların — muvaffakiyeti — göğüs- lerinin — dikliği ve — canlılığile, erkeklerin muvaffakıyeti adale- lerinin va göğüslerinin sarmılmaz kuvvetile — ölçülürdü ve kızlar jimnazının en güözel kızları, er- kekler jimnazının en güzel erkek- lerile derhal evlendirilir, bunlar- dan sağlam ve terbiyeli bir nesil alınırdı. Efes limanı, İşte böyle geniş bir medeniyet âleminin beşiğidir, Şehrin ancak yarısı meydandadır. Ad, Bil Sıvas Ve Bıgadı Mokteplıler Bayramı |Bergamalılar İki Genç Okutuyorlar Bergama (Husust ) — Şehir bütçesi bu yıl 70220 lira olarak tesbit edilmiştir. Bu bütçeden Akrepole giden yol için 300 lira, cümhuriyet abidesi için 900 lira, çocuk bakım evi için 155 lira, zehirli gaz malzemesi için — 500 Mra, zehirl gaz maskeleri için 200 lira, soysal işler İçin 1500 lira, Halkevi için 500 Tira tah- sisat ayrılmışlır. Istanbulda bulunan — ve tıp tahsil eden Bergamalı bir ger.ce 100 lira İzmir muallim mektebin- de okuyan Bayan İnci için de 200 lira ayrılmıştır. Taşburunda 100 Kilometrelik Telefon 4 Hattı Çekildi Iğdır (Housusi) — Taşburun nabiyesi ile nahiyeye bağlı bütün köyler telefonla biribirlre bağ- lanmaktadır. Hat çekilişi yakında ikmal edilecektir. Telefon maki- neleri de sipariş edilmişlir. Yapı- lan telefon hattı yekünu — 100 kilometredir. Boluya Şimendifer Bolu ( Hususi ) — Bu sene Adapazarı - Bolu şimendiferinin inşasına başlanacağı haberi bu- rada büyük bir sevinç uyandır- mıştır. Adapazarı hattı bu suretle Boludan geçerek Ankaraya ula- şacaktır. Mayıs 17 Öz Tügkçı Adlar Emet Adı r Öz Türkçedir De-, giştirilmemelidir Emet (Husust) — Emet kelle mesinin ne dilden olduğu so8 yıllarda burada birçok konuşmas lara yol açmışt.. Bu arada öz Türkçe bir ad bulup Emet adının değiştirilmesi de ileriye sürük müştü. Vilâyet genel kurultayi üyelerinden bazıları da Emet #özünün yerina Özkent adını koymak istemişlerdir. Emet adının buraya — nasıl verildiği hakkındaki araştırmalare dan önceleri tam bir netice alıs namamıştı. Kütahya kütüphanesinde are kadaşımın gördüğü meşhur Dedes korkut kitabındakl bir koşuk (manzame) bence bu sorağı kes senkes bulmuştur. Dede Korkut kitabı, bilindiği gibi Türk dilinla Oğuz lehçesi ile yazılmış, Oğuz Türkleri arasından toplanmış hallâ masalları va şiirleri ile doludur, Bu kitaptaki sözlerin hemen hepsl Türk diline yabancı sözlerin kar rışmadığı çağlara aittir, onun içiğ öz Türkçedir. Bu kitap ta Salut kazanın evinin nasıl yağmalandı: ğını anlatan masalda gu — sözler vardır : Emet soyunun aslanı Kara çoğun kaplanı, Kara atın ayası, Han oruzun ağası, Bayındır. hanın göygüsü ( Güveyisi ) Kalın oğuzun devleti, Kalmış yiğit acası, Dede Korkut hikâyeleri bize sskf Oğuz Türkleri arasında bir Emet soyu bulunduğunu, Emet sözünün en eskl Türk isimlerine, den olduğunu gösteriyor. Bu böyle olduktan sonra artık öa Tulıçı Emet adını değiştirmeli için hiçbir. sebep yok demektir. Aydında Sekiz Kilo Bakla Beş Kuruşa Satılıyor Aydın (Husust) — Havalar çoli kurak gitmekledir. Bu sıcak vt kuraklık devam ettiği taktirdö mahsulün —zarar — göreceğindef korkulmaktadır. Sebze çok boldur ve alıcı bu” lunamadığı için flatlar çok dÜf kündür. Pazarda sekiz kilo tazö bakla beş kuruşa satılmaktadıfe Bu fiyat düşkünlüğünün en lGlİ örnegidir. Yaz ekimi başlamıştır. Ençok noLAsAMAzsıNlZ FAKAT $ Iıg Buwn ÜLKEYİ HER r.uu