16 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

16 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

N HALKIN *& HALKINaKEPDAĞI HALRKİIN Dlı.l A, Z0 Sonı 5S - Nıı 1717 Orta Tayyareler, Yııı - PERŞEMBE — 16 MAYIS 1935 Irakta isyancıların Üzerıne Bomba Yağdırıyor ü 5 | Hükümet İrak ordasundan Bir nefer Savaş Hali İlân Etti Berlin, 15 (A. A.) — Alman telgraf ajansının Bağdattan öğ- rendiğine göre orta Fırat bölge- sinde ( mıntakasında ) bir arma (isyan) çıkmıştır. Kral bu çevrede savaş hali ilân etmiştir. Hükümet küvvetleri azmayı bastırmıya ça- lığmaktadır. Hükümet azıyanların tutunduk- ları yerlere yapılan uçak bonm- bardımanının beklenen — ekeyi ( tesiri ) ıbıtırdirlnl ve bazı azı gruplarının silâhlarını bıraktığını ve taraftarlarının kaçmakta ol- duklarını bildirmiştir. Bulgar Gazetecileri Bir Bulgar Gazetesine G Türkiyeye Gelecekler Sofya 16 (Hususi) — Burada çıkmakta olan “ Poledna Poşta ,, azetesinin — bildirdiğine E"' şnık gazetecileri cemiyeti, Eylül ayı esnasında Bulgar meslektaş- larını Türkiyeye davet edecek- | Yörmiş. Şimdi. De Yamyam Masalı ! Yalanlar, Çocuk Babala- rını Çok Valı Muavini Temin Etti: Istanbulda Çocuk Kaçırılmamıştır Ve Kaçırılamaz! On beş gün kadar oluyor.. gazete, çocuk anne ve baba- ı heyecana, korkuya, endişeye düşürecek bir şayiadan bahsetti: — “ — İstanbulda çocuk kaçırma hâdiseleri oluyor, dedi. Bilmem kimin çocuğu kaybolmuş, hâdise Çok esrarengizmiş, falan ve filân, Iki gün sonra alâkadar mıkın tavzih etti: — Hayır, dedi, çocuk kaçırma hidisesi yoktur. Kaçırıldığı sanı- ân Çocuklar evlerinden — Izinsiz :' 'abalarının yanlarına gitmişler- T Foakat, buna rağmen" o şayla Sile tekrar edildi: — Falan — yerde de “*"iu kaçırılmış, denildi. Nihayet Vali muavini bay Rük- tddin açık bir tekzip neşretti kat't bir ifade ile dedi ki: — Istanbulda çocuk kaçırma ddisesi olmamıştır. Ancak, şayi- şı"ll Üzerinde asrar — edilmesi arasıntla bir takım yalanların filânın Korkuttu Şaplaların updurma olduğuna bir deha katiyetle söyliğen vall mua- vini Rüknettin meydan almasına sebep oldu. Hergün her yerde işitlyoruz : — Falan adamın da iki çocu- ğu kaybolmuş. — Küğthaneye — Yamyamlar gelmiş, çocukları onlara satıyor- larmış. — Maçkada bir kız çocuğuna klorformlu mendil koklatıp bayılt-« mışlar, kaçırmışlar. Daha bunlar gibi —ipe sapa gelmez bir yığın yalanlar, bazı safdillerin ağzında dolaşıp duru- yör.' Bu devirde - Kâğıthaneye ( Davamı 13 üncü yüzde ) Bayan Nimet Raşit Bir Mısırlı Gazeteci Diyor Ki: öre) Türkiye Cennete z ll Benziyör — Dertli başları; bir görlün- mez korku ile öne iğik, ve karanlık yüzleri bir geçmez sancı ile çatık insanlar... Şehrin, gayri meskün olduğunu zannettirecek kadar tenha sokaklar... Işte, çocukluğumda ziyaret ettiğim eski Türkiyeden, hafızam- da kalan hayaller.. Halbuki şimdi gördüğüm — hakikat, bu eski kayalin tamamile zıddı: Dertsiz başlar; hürriyet keyfile doğrulmuş ve aydınlanmış yüzler, gizli bir sevinçle gülüyor. Sokaklarda Ffaal bir insan kalabalığı kaynaşıyor, ve bu kay- naşma; dünyanın en şehirlerini bile kıskandıracak ka- dar belli ve açık, Bu sözleri, Mısırda çıkan üç büyük- haftalık — mecmuanın, bir yevmi gazetenin değerli y cısı Fatma Nimet Naşit söylüyor. Ve kısa bir düşünüşten sonra devam ediyor: — Ben memleketinizin muhte- Nf tabakalarına, muhtelif mes- leklerine mensup birçok kimse- lerle temas ettim. Kadınlarınızla, avukatlarınızla, doktorlarınızla, ra- 8 (Devamı 18 üncü yüzde) Bütü Anka, 16 (Hususi — Türkiye- nin elektriklenmesi, beş senelik sanayi plânının Üçüncü yılını dol- durmadan ikmal edilmesi dola- yısile bir zaruret halini almıştır. Ökonomi Bakanlığındaki müta- hassısla, — elektrifikasyon servisi, aylardanberi bu işlerle uğraşıyor.. Ökonomi Bakanı - Celâl Bayar hareketli | Yurt Elektrik Işığına Kavuşuyor ldın işleri Tröstlere Karşı Mücadele Açıyoruz son Posta ulı!orııı 20203 Fıııı 5 kıuy İsyan — Çıktı Çivi Fabrikaları Da Tröst Yapmışlar Hiç Yoktan Kazanılan Para 100 Bin Liradır Yerli sanaylia inkişafile beraber bazı | fabrikalar arasında da “tröst,, yapıldı. Ökonoml ilminin, kanunun ve Halk ef yüzünden halkın yüz binlerce lirası, gayrimeşru kâr olarak başkalarının ceplerine girmiştir. Bu- gün de çivi sanayiinin vaziyetini göz- den geçiriyoruz. x Çivi Tröstü Memleketimizde beşi Istanbul- da “Beşiktaş, Ayvansaray, Halı- cıoğlu, Fener ve Balı » ve biri Izmirde olmak Üzere altı çivi fabrikası vardır. Bu fabrikalardan biri müstesna, diğer dördü bun- dan dört sene kadar evvel ara- larında anlaşarak bir tröst teşkil etmişler ve böylece çivi piyasa- Ünı isteklerine Uuygun şekilde idere etmişlerdir. Tröstün teşekkülünden — evvel çivi Bası (Bas, çivi ticaretinde kullanılan miktar vahidikıyasisi- ( Devamı 14 üneü yüzde ) Yeni Bâtıl Tröst yüzünden pahalı satılan yerli çiviler İ âşhır Cezası Başladı Fakat Henüz Burada Değil, Ankarada Ankara, 16 (Hususi) — An- kara Belediyesi karışik, eksik, yolsuz ve mahlüt mal satan, be- lediye nizamlarına riayet etmiyen esnafın — isimlerini — ilâna karar vermiş, ilk olarak iki bakkal teşbir edilmiştir. İcap ederse bu gibi dükkânlara belediye tara- fından lâvhalar da konacaktır. maman Anketimiz İtikatlara İnanır Mısınız ? Romancı Suat Derviş diyor kli “— Ben dünya yüzündeki bâtül itikatların hepsine İnanırım. Hele sokakta önüme bir kedi çıkınca işim bitiktir. O gün, bana akşama kader ze- hir olur.,, Suad Devriş Hazlran içinde Rusyaya gidecek, büyük santraliarı ve Dinypr nehri üzerindeki büyük tesisatı; makine sanayiinde elektriğin tatbikatını tetkik edecektir. Devlet, kendi sanayline - ve kurulacak büyük sanayie yara- yacak elektriği bir ( millt mah- (Devamı 12 inci yüzde ) Bâtıl itikatlara, benim kadar inanan hiç kimse yoktur — diye- bilirim ! Bu cevabı : — Bâtıl İtikatlar mı? — Öyle taçma şeylere de — İnanilir mı ? demesini — beklediğim Romaacı Bayan Suat derviş verdi. Ve ilâve etti: — Eskiden inandığım — batıl itikatlar, Türkiye hudutları dahi- lindekilere münhasır kalıyordu. Fakat sonraları Avrupa seyahat- lerimde, her memlekette başka başka bâtli itikatlar edindim. Me- selâ İtalyaya gittim, İtalyanların batıl itikatlarını öğrendim, Alman- yaya gittim, Almanların — bâtı! itikatlarını benimsedim. Hulâsa, bugün, yer yüzünde mevcut bâtıl itikatların dörtte ikisini bilirim, ve hepsine de inanırım ! Güldüm : — Ohalde, hazır ağnmı aç- mişken, şu bildiğin ve İnandığın bâtıl itikatlardan birkaç tanesini saysan ? Değerli yazıcı, hiç düşünme- den saymıya başladı. — Meselâ, yolda — giderken önüme bir kedli çıkmıyagörsün... (Devamı 12 inci yüzde)