16 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

16 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

» Her hakkı mahfuzduür. Yazan: Ziya Şakir OSMANLI SALTANATI GÖÇERKEN (Mütareke devrinin tarihi ) SON POSTA No 25 16/5/35 Evvelce Tehcir Edilen Ermeniler Kafile KafileIstanbulaD — Sevgil evlâtlarım!.. Herşey tamam oldu; artık gül ve defae yaprakları özerinde rahat ve hu- zura dalmaktan — başka birşey kalmadı; zannetmemeliyiz.. Hayır!, Okadar büyük ve okadar muhik olan mücadelemiz, henüz devam ediyer. Son ve kat'i söz, daha söylenmemiştir. Henüz başımızda bulunanlar, bugünkü haklı meser- retimizi suitevil edebilirler. Bunun için büyük bir sükünet gösterme- li ve müdebbirane hareket etme- liyiz, Tarafımızdan vuku bulacak her hareket, ağzımızdan çıkacak her söz, dikkatle — tartılmalı ve bunlara, ahvalin — ehemmiyet ve ciddiyetine, davamızın hak ve Meşruiyetine göre bir İstikamet verilmelidir. Allahaşkına evlâtla- Tım., Biraz daha uslu olalım... Demişti. Sabık Bursa metropolidinin bu tözleri, Yunan — amiralının da (ber suretle sükün ve itidal) tav- tiyesi Üzerine ahvalin vahameti biraz salâh kesbetmişti. Fakat bu #özlerin ihtiva ettiği mana, gizli emel ve ihtirasların tehditkâr ma- hiyetini de ortaya döküvermişti. Bu sırada, - evvelce Halep Civarına tehcir edilen - ermeni- ler de kafile kafile İstanbula gelmiye — başlamışlardı.. — bun- ların da her biri bir hatip rolü almışlardı. Anlattıkları hikâ- Yelerle, ermeniler arasındaki he- Yecanı artırdıkça artırıyorlar. En #âkin düşünenlere bile derin gayz ve intikam hisleri aşılıyorlardı. Memleket, en korkunç bir fe- lâkete değru sürükleniyor.. Te- heffts edilen havanın her zerre- tinde, iğrenç bir kan kokusu his- sediliyordu. Komitecilerin ellerin- de esir olan, ve bugün de ker- dilerine &yrı ayrı birer mazlum Tolü oynatılanlar senelerdenberi külen kanların, heder olan can- ların ne gibi esbap ve saiklere kstinat ettiğini düşünemiyorlar.. İhtiras bürüyen hislerinin coşkun- larını ancak ve ancak intikam İle teskin etmek istiyorlardı. Türk milleti, tarihin — biçbir devrinde, bu kadar büyük bir tehlike içine girmemişti. Türkler Aleyhinde yapılan bu (zulüm ve Seyylat ) propagandası, hemen her Unsuru, bir Türk düşmanı haline Zetirmişti. Halbuki, bütün cıhan Billetleri içinde, harbin en büyük Musibet ve felâketlerine maruz olan bir millet varsa, o da T“!klıtdl. Dört buçuk sene zar- 'Nda, gerek cephelerde ve gerek Sephe gerilerinde, harpten, tifls- » açlıktan ve en korkunç isti- Tap ve sefaletten dört milyon can kaybeden Türk milleti, şimdi de bu nâhak ittihamlar altında ezik hekte idi. — Asırlardanberi Türk l..'İıı'llı yuğrula yuğrula her taşı, ağacı, her çalısı birer Türk met abidesi haline gelmiş Şimali Afrika, Rumeli, baş- ':llbıı. bütün Arabistan, siyaset * ihtirasa kurban gitmiş, dessas ü""*mılluı dayanan istilâ ordu- & tarafından gasbedilmişti. Son ı.: Vatan olan Anadolu ise, baş- bir * açlar ve hastalarla dolu harabezar haline gelmişti. Payitahtın vaziyeli ise taavir Yeni misafirler ... edilmez bir sefalet içinde idi. Harp hırsızlıklarile refah içinde yaşayanlar İstisna edilecek olursa, koca Istanbul açlık ve mahrumi- yet içinde inim inim inlemekte idi. Trakyada Yunan komitecile- rinin, Şark vilâyetlerinde Ermeni çetelerinin zulümlerinden hayatla- rını kurtarabilen binlerce- zavallı, Istanbula iltica etmişlerdi, Bunlar, cami avlolarında, medrese köşe- lerinde, yangın harabeleri dibinde aç, çıplak ve sefil bir halde sü- sürünmekte, her gün takım takım, sessiz sedasız eriyip gitmekte, düş- manların kanlı bıçakları altında kartulan bu bedbaht Türk evlât- ları, kendilerine en şefik bir hâmi olması lTâzimgelen hükümet ve makamı saltanatın sinesinde; en küçük bir şefkatten bile mahrum bir halde, inleye inleye can ver- mektelerdi. Ş ( Arkası var ) Şimdi De Yamyamı Masalı ( Baştarafı 1 inci yüzde ) Yamyam geldiğine inanmak için Insanın budala ve salak olması bile kâfi gelmez. Hele asayişi yerinde, medeni bir şehirde cep- lerinde bayıltıcı mendillerle dola- şan adam bulunduğuna inanmak için de —insanın nekadar boş beyinli olması lâzımgeldiğini siz düşünün. Fakat maalesef bu yalanların çeşitli — olması, bazı — çocuk arne ve babalarını üÜrkütmlüş olacak ki, bunlar çocuklarını mek- tebe göndermekte tereddüt gös- termiye başlamışlardır. Bir yalan yüzünden kendini gösteren şu va- ziyet çok canımızı sıktı ve alâka- dar resml! makamların, bu uydur- maları bir daha kat'i olarak ya- | lana çıkarmalarını istedik. Emniyet müdürü Eay Fehmi en kat'i bir ifüde ile dedi ki: “ — Kat'iyen yalandır. Tek bir hâdise, tek bir çocuk kaçırma vak'ası olmamıştır. ,, Sonra Vali Muavini Bay Rük- nekttine müracaat ettik., Bu ya- lanların tekzibe bile değmiyece- ğini söyledikten sonra: — Ciddi olmıyan bu mevzu- lar etrafında nasıl konuşayım, dedi ve çok sarih olarak ilâve etti: € “— Istanbulda tek bir çocuk kaçırma hâdisesi olmamıştır. ve olamaz.,, Bu sözlerden sonra çocuk ve- lileri artık yavrularınm mektebe göndermekten hiç endişe etmezler. Vapur Biletleri Boğaziçi Vapurlarında Yolculuk Ucuzluyor Şirketi Hayriye Boğaziçinin şenlenmesi için yeni kararlar ve tedbirler almıştır. Bir hazirandan itibaren fevkalâde bir tarife tat- bik edilecektir. Bu tarifeye göre Harem, Salacık ve Üsküdarla Köprü arasında gidip gelme bi- rinci mevki 22, ikinci mevki 17,5 kuruşa - İndirilmiştir, Kuzguncuk ve Rumelihisarına da ayni fiatle gelip gidilecektir. Kuzguncuktan alınan — gidip gelme biletlerde ikinci mevki için 2,5, birinci mevki için 3 kuruş tenzilât yapılmıştır. Rumelihisa- rından alınan gidip gelme bilet- lerin birinci mevkilnde 8, ikinci mevkünde —7,5 kuruş tenrilât yapılmıştır. Hayvanat Kongresi Ingüterede bütün dünya hay- vanatçılarının İştirakile bir kong» re toplanacaktır. Bu kongreye Üniversite profesörlerimizden biri de gidecektir. Poliste Kaçakçılık Bürosu Takviye Edilecek Emniyet — müdürlüğü, — polis kaçakçılık bürosile, ikinci şube tahkikat kısmını takviyeye karar vermiş ve bu kısımların kadrola- | ü fazlalaştırmıştır. Bundan baş- ka Hazirandan itibaren de, bütün şubeler kadrolarının yeniden tet- kiki, tekaütlük müddeti dolmuş ve tekaütlüğünü istemiş — olan zabıta — memurlarının — yerlerine yeni memurların konulması - İşi yapılacaktır. Bundan başka şube müdürleri arasında da bazı nakiller yapıla. cağı söylenmektedir. Haliç Belediyeye Geçiyor Temmuzdan — itibaren Haliç vapurlarınının Belediye tarafından İşletileceği ve şirketin Belediyeye geçeceği söylenmektedir. İtiraz Edilecek Belediye Paristeki Sen mah- kemesinde verilen ihtiyati haciz talebine — itiraz etmeye — karar vermiştir. Sayfa-iği : aa — Bir Mısırlı Gazeteci Diyor Ki: ( Baştarafı 1inci yüzde ) bitlerinizle uzun uzun görüştüm. Ve bütün görüşmelerimden al- diğim intiba, bana, Türkiyedeki düşünce birliğinin kuvvetini gös- terdi. Ve inandım ki, memleke- tinizde, muhalif fikjirli bir İnsan bulabilmek, yer yüzünde yaşını saklamıyan bir kadın bulabilmek kadar imkânsudır. Yakında Ankarayı ve Bursayı da gezeceğini söyleyen muhata- bım; memleketimiz hakkındaki çok nikbin İntibalarını, şöylece sona erdirebildi: — Hulâsa, eskiden bir kasve- tistanı andıran Türkiye, bugün bir cennete dönmüştür. Mısıra döndüğüm zaman; Bo- gaziçinin ılık ve temiz havasını; Büyükadanın çam kokan rüzgü- rını genzim hasretten sızlaya sız- laya anacağım... Memleketinizde şahit olduğum en takdire değer muvalfakıyetler- den birisi de, sanaylin ve ticaretin ecnebiler elinden - kurtarılışıdır. Muhatabımdan, Mısılya Tür- kiye arasında bir mukayese yap- masını rica ettim: — M'sırda, dedi, harpten ev- vel eseri bile görülemeyen vatan duygusu, — küvvetle — uyanmıştır. Kadınlarımızın, tükenmez bir iler- leme isteği — var. — Ticaretimiz oldukça ilerlemiştir. Tacirlerimi- zin kurduğu Mısir bankası, birçok fabrikalara vücut vermiştir. Bir- çok gençlerimiz, tahsillerini Av- rupada — bitirip — dönmüşlerdir. Bir parlamentomuz, bir. hüküme- timiz, bir kra'ımız — mevcuttur. Ve bugün güttüğümüz tek gaye, hudutsuz bir hürriyete sahip ola- bilmektir. — Zira Mısır her şeye rağmen, maalesef Ingiliz gölgesin- den tamamile sıyrılamamıştır. Ve maalesef, Mısır askerinin yanında bâlâ, Togiliz 'neferi de — nöbet bekliyor. Zeki meslektaşımın bu anışla ganlanan ızlırabını. giderebilmek için babsi değiştirdim: — Ya kadınlarınız? - Onların bâlâ çarşafla dolaştıklarını du- yuüyoruz 7?. — Yanlış... Bizde henüz çar- | şafla dolaşanlar, hiç fazla değildir. Bir an susan muhatabım, imalı bir gülüşle ilâve etti: —Ve bizim kadınlarımızın, Türk kadınlarından çok geri kaldıkları yegâne nokta da, dir. Mısırda, dans meraklıları, buradakiler kadar bol değildir. Muhatabım; — ricam Üzerine, Mısır ve Türk gazeteleri arasın- da da bir mukayese yaptı: — Bizim gazetelerimiz, sizin- kilerden daha mütekâmildir. ka- naatindeyim. Muhatabım, saati yaklaşan bir randevusuna yetişmek Üzere gite meğe hazırlanırken güldü: — Az kaldı unutuyordum. Memleketinizin en çekilmez taraf- ları sokakları. Buraya geleli 60 gün ya oluyor, ya olmuyor. Bu iki ayın içinde tam dört çift pa- bucumun tabanları delindi. Bu gidişle, siz seyyahlardan değil, seyyahlar sizden ayak bastı pa- rası alacaklar! Müjde! Görülmemiş bir müzayede yapılıyor Uzun zamanlardanberi şehri- mizde emsaline tesadüf edilmiyen büyük bir aşya müzayedesi ola- caktır. Eski ve zevk sahibi, me- raklı bir ailenin üç batındanberi büyük bir itina ile biriktirdiği nadide kıymettar eşya müzayede ile satılacaktır. Bu — müstesna — müzayedede merhum Çürüksulau Mahmud Paşa ailesine ait eşya satılacaktır. Satış, Kabataşta Setüstünde merhumun konağında yapılacak- tır. Fazla izahat için, Salih ve Sa- son mobilya mağazasına müra- caat, Tel: (43249) sizdeki'erden dans merakı- GIDAİ ve HAYATİ KUVVET HASAN FISTIK ÖZÜ YAĞI Zayıf ve cılız olanlara fazla gıda lâzımdır. İşte Hasan Fıstık Özü yağı, 'ıjıı mevaddı ve bilhassa vitamini ve kalorisi çok bol olduğundan dünyada mevcut bütün gıdat maddelerin en mükemmelidir. Bilhassa çok zayıf olanlarla vereme istidadı olanlara az zaman zarfında kat'i tesirini gösterir. Hasan Fıstık Özü yağının bir kilosu 100 kilo zeytinyağına muadildir. Mideyi rahatsız etmediği gibl iştihayı tezyid eder ve bir kilo Fi ık Özü yağı içen zayıflar, bilhassa mliler Iâakal 1-2 kilo kazanırlar, Hasan Fıstık Özü yağı kış ve yaz çocuklar ve birinci devre içilir. Çocuklara ve gençlere, solgun genç kızlara ve hayattan zevki azalan ihtiyarlara çok büyük Ffaydalar temin eder. Şişesi 100, büyük 200 kuruştur. HASAN Dünyada mevcut kremlerin en nefisi, &n sıhhisidir. Nazik cildli kadınların hayat arkadağıdır. KREMİ tiyarları gençleştirir. Ve gençleri güzelleştirir. İnsana ebedi bir taravet veren Hasan kremini unutmayınız. -.. Kutusu 50, tüp halinde 20 Türkiyede yapılıp da Avrupa etiketi yapıştırılan ve halkı aldatan kremlere, vesair ıtriyata aldanmayınız. Hasan markasına dikkat ediniz. Hasan Deposu: Ankara, istanbul, Beyoğlu