23 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

23 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

> Her hakkı mahfuzdur. Yazan: Ziya Şakir OSMANLI SALTANATI GÖÇERKEN ( Mütareke devrinin tarihi ) SON POSTA No, 3& Yeni Teşekkülün Muhaliflerden Kurul- ması Bazı Dedikodulara SebepOlacaktı Avrupada bulunan belli başlı Türkler, en ziyade İsviçrede bir bareket göstermiye çalışıyorlardı. Harbin sonlarına doğru, (ittibat- Şıları)n belli başlı muhalifleri Is- viçrede toplaumışlardı. Abdülha- mİ devrinin en mühim ricalinden (Serasker Rıza Paşa) ile Levazı- Matı Umumiye reisi eski sefirler- den Reşit paşalarla Halep valisi Kâzım Bey, (Cenevre) de bulunu- Yorlardı. Kâmli Paşa kabinesinde biliye nazın olan Reşit Beyle, © Sabık meb'uslardan Rıza Nur ve ut Şevket Paşa meselesi alâkadarlarından Kemâl Mithat Bey, ve muhtelif siyasi sebepler- le ana vatandan çıkan Hakkı Halit, Şefik Esat, Kıbrıslı Şevket * Selânikten gelen - Yusuf Rasih, Asaf Muammer, şalr o Hüseyin Siret Beyler de yine bu şehirde ikamet © ediyorlardı. Bunlardan mâda, tahsil için oraya gelmiş olan birçok Türk talebesi de, bu tevat ile temastan geri kalmıyor- lardı.... Nihayet Prens Sababattin Bey de Cenevreye gelmişti. İşte u suretle omuhalefet liderleri, burada bir topluluk husule ge tirmişlerdi. Bir aralık (Nevres Bey) ismin- bir zat da Cenevreye gelerek Prens Sabahattin Beyin muhitine Zirmek istemişti. Bu zat, Roman Yada - meşhur Ermenistan müda- * Ingiliz siyasi ricalinden (Bo- ) biraderleri katle teşebbüs *den Selânikli bir gençti. Bu gencin taşıdığı anarşist Yuhu, orada bulunanların meslek Ye meşreplerine (o hoş gelmemiş, buna binaen kendisile Ünsiyet *dilememişti, Sabahaddin Beyle sabık Da- hiliye Nazırı Reşit Bey, bu mu- if zümrenin başına geçmişlerdi. be erit sulh için bütün teşeb- üsler akim kaldığı cihetle faali- Yetlerine başka bir mecra vermiş- Bu zevatın düşüncelerine « Bazaran hiç şüphesiz ki bu harp, hihayet bir gün gelecek, hitama #recekti, Ve yine hiç şüphesiz ki, z em muhaliflerin mukadde- m değişecekti. (O zaman Muhaliflerin deruhte etmeleri Jâ- gelen birtakım vazifeler zuhur *decekti. Belkide hükümet ide büsbütün kendi ellerine İcat. Buna binaen her türlü malleri nazarıdikkate alarak ubtelif plânlar çizmek, ve va- Ne” alacağı şekillere (göre & ların Üzerinde yürümek el- e Fakat, matlup olan neti- NE İstihsal etmek için evvelâ teşekkül vücuda getirmek P ediyordu, Ancak şu varki, bu ge kkülün muhaliflerden vücuda ka esi, birtakım dedikodulara etek; açacaktı. Şu balde muha- © alâkası olmıyanları teşvik ii tamamen müstakil fikirli tan » mürekkep (Obir heyet Na mak ve bunlara ana vata- m menfaatlerini temin paganda yaptırmak mu Yatık ag De “ teşekkül, derhal vücut i Nine Doktor Fahri ( Haseki e Sağ reninde oyeralör), dok- Biye (doktor Akıl Mubtar owuavini), “doktor Asm |“ (Ziraat Bankası ve Emniyet Sam- dığı doktoru), Hakkı Hayri (Cer- rahpaşa haslenesi göz dok'o:u ) Ahmet Bedevi (Ankarada Ziraat Bankası memurlarından ), Edip Daniş, Sadi, Hamza Osman (ş- Bankası şube müdür'erinden), doktor Rauf Beyler, bu teşekkü'ün başr na geçmişler, milli siyaseti alâka- | dar eden vakayi etrafında hara- retli bir propagandaya girişmiş- lerdi. Yapılan bu propagandalar, hiçbir siyasi fayda temin etme mişti. Ancak şu var ki İsvçrede- ki Türk kolonisi arasında * mu- halefetten hariç * bir tesanüt hu- sule getirmişti. ( Arkam var ) Kimin Öldürdüğü Belli Değil Ödemişte Bir Çobanın Cesedi Bulundu Ödemiş, 22 (Husnsi) — Öde mişin Yeniköy karyesinde Ayan oğullarından OBay Alirin İzzet fiskiyeli o Çınar o mevkinde bir çayırın ortasında ölü olarak bulunmuştur. Öğrendiklerim şöy- ledir : — İzzet saf bir çobandır. Gece gündüz civar otlaklarda dolaşarak koyun otlatır, haftada yalnız bir gün köye inerek birkaç saatini geçirir. Son zamanlarda Yeniköyden Arif oğlu Mustafaile Hasanbaş oğlu Mehmet adında iki kişi Izze- te fena halde kızmakta imiş. İddiaya göre çoban İzzet koyum- larını, bu iki köylünün tarla ve mer'alarında otlatarak ekinlere zarar vermiş.. Bay Ali, Izzetin o fiskiyeli çınar mevkline gelmediğini gö- rünce onu aratmiş ve cesedi meydana çıkmıştır. Ödemiş Cüm- huriyet Genel Samanı ( Müddel- umumi ) Bay Necip hâdiseye el atmıştır. İzzeti kimin öldürdüğü henüz tamamen meydana çıkma- miştir. Ancak Mustafa ve Meh- met nezaret altına alınmışlardır. * Bir Çocuk Yanarak Öldü İzmir, 22 (Hususi) — Tamaşa- lıkta, Ballıkuyu sokağında 7 sayılı evde müessif bir kaza olmuştur. Bayan Nazife isminde bir kadım cağız bir yaşındaki çocuğu Sevimi hamamda yıkarken, hamam faz- laca kızdırıldığı için zavallı çocuk mubtelif yerlerinden yanarak can vermiştir. Sevimin annesi Bayan Nazife, çocuğunun ölümüne sebe- biyet vermekten Adliyede sorguya çekilmiştir. Vapurculuk Şirketindeki Tasfiye Meselesi Vapurculuk şirketinde hissedarlar« dan bi: kısmının tasfiye (o isteğinde bulunduğu yazılmıştı. Bu yazılar mü- nasebetile girket hissadarlarından üçü kendi vaziyetlerini gü suretle tavzih ediyor ar; “ Meclisi İdaremizin reisi Ruşenin bsz: teklifat kabul edilmezse Şirketin iztifari o tesfiyeye gideceği yolunda İktisat Vekâletine vaki olduğu rivayet edilen tebliğatı bile bizet gayrimalüm bulunduğunu ( sikr, hissedarlar bu bapta me düşünürlerse düşünsünler zirde vânulimza bizlerin tasfiyeye ne taraftar, ne de bu yolda bir hare- ket ve teşebbüse asla pişdar olma" dığımız'n lütfen gazetenizle tavzihini dileriz. Miec'ini İdare Rela Vakilı Alemdar Zade Mehmet, Meclisi İdare Aralarından: Ham- dal Zade Fayyar, Hacı Yakup | Zede Şoförlere Ucuz Benzin Bulundu Aralarında Bu İş İçin Bir Cemiyet Kuruyorlar İstanbuldaki şoförler ve hususi otomobil sahiplerinden bir kısmı, benzini ucuz alabilmek için bir cemiyet kurmaya teşebbüs etmiş- lerdir. Bu cemiyete girenler ken- dilerine lâzım olen benzini yalnız bir tek kumpanyadan alacaklar- dır. Kumpanya her benzin alanın aylık sarfiyatının yüzde yirmi beşini ay sonunda kendisine ce- miyet vastasile geri verecek, bu suretle cemiyete girmiş olanlar benzinin" şişesini 125 yerine 120 kuruşa almış olacaklardır. Sarıyer Cinayeti Madam Elmasyanın Cesedi Tetkik Edildi Sarıyerde esrarlı bir şekilde öldürülen - Madam Elmasyanın mezardan çıkarılan cesedi morga kaldırılmıştı. Dün poliste bu İş için teşkil edilen tahkik (heyeti huzurile, polisin elinde mevcut iki kama, vücuttaki yara fetbalarına tatbik edilmiştir. Bu tatbik işine dair tanzim edilen zabıt varakası ve morg raporu müddelumumiliğe verilecektir. | Madam (Elmasyanı öldüren katillerin iki kişiden fazla olma- dığı katiyetle tahmin edilmek- tedir. Polis birkaç şahsiyet üzerinde daha durmaktadır. Avrupada Adli Tetkikat Hâkim Bayan Suat Almanyaya Gidiyor lik kadın hâkimlerimizden dör- düncü hukuk mahkemesi azasım dan Bayan Suat, adliye bakanlığı tarafından Almanya'ya tetkikata gönderilmektedir. Bayan (Suat bugün doğruca Berline hareket edecek, iki ay müddetle başlıca Alman şehirlerinde adli tetkikat yapacak, sonra buradaki vazifesi başına dönecektir. Sabıkalı Çakır Burhan ! Birçok kerreler hapiste yatan ve yirmi gün önce yine hapisten çıkan sabıkalı o Çakır Burhan, dün Sultanahmet ikinci sulh ceza mahkemesinde bir hırsızlıktan sorguya çekilmiş ve 4 ay hapse mabküm olmuştur. Tevkif Edildiler Şarköyde bir soygunculuk ya- buraya kaçan Ali ve Nus- ret adlarında iki suçlu dün yak lanmış ve tevkif edilmişlerdir. Sayfa 13 Bugünün o Meselelerinden | Sivrisinek Mücadelesini Hızlandırmak Lâzım (Baştarafı 1 inci Yüzde) mizin dibinde, acemi bir kemancı gibi cızladıkça bu mücadelenin heniz devam etliğini anlıyoruz. Cibinük de iklernden dalarak gece karanlığında, rüyamız ara- sında bize opera akisleri veren bu vızıltı misafirin hatırım sor- mak için İstanbul sıhhat müdür- lüğüne uğradık ve sorduk; — Bayım.. Hani bir sivrisinek mücadelesi vardı. Ne oldu, ne neticeler alındı? Bay müdür, hergün bir yığın sağ'ık işleri başarmak mecburiye- tindedir. Bu sayısız işler arasına bir de sivrisinek cızırtısı karışma" sını garip bulmadıysa bile, ihtimal birkaç gece sonra kendi uykusu- nun kaçabileceğini de batırladı ve sorgumuzu şöyle karşıladı: “ — İstanbulda Haydarpaşa dan başlıyarak Pendiği ve Ada- ları da içine alan geniş bir mın- takada sağlık bakanlığı tarafın- dan sivrisinek mücadelesi yapılı yor. Bu mücadele faydalı, netice- ler vermiştir.,, Evet mücadele faydalı olmuş, fakat acaba bu gece misafirleri- nin kökü bugüne kadar niçin kurutulmamış? Bu suali Bay Müdüre sormağa vakit kalmadı, çünkü o, daha çabuk davrandı: — Beykozda ve Mecidiye kö- yünde de sivrisinek varmış. Ora- lılar şikâyet ediyorlar. Buralarda da mevzii olarak mücadele yapı" lıyor. Bu yıl da Bakırköy, Sarıyer, Beyoğlu ve Beykoz kazalarına lüzumu kadar asitfinik ve mazot verdik. Yağmur mevsimi geçer geçmez mücadeleye girişilecektir. O halde İstanbullulara müjde verebiliriz. Yağmur mevsimi geç- tikten sonra sivrisinek vızıltısı kesilecek demektir. Fakat acaba mı? Tröstlerle Mücadele Ediyoruz ( Baştarafı 1 inci yüzde ) etmiyerek, muhtelif zamanlarda, kendilerile rekabete girişenleri, ya fiatı bir müddet İçin indirmek suretile o müşkülâta (düşürdüler, yahut ta onları ikna ederek ara- larına almışlardır. (Tröst) den evvel esnaf ve halk eski kurşunları kendileri temin edip işçiliği için fabrikalara mu- tedil bir fiat verdikten sonra kur- şun boru alırlardı. Bu işçilik payı, trösr o teşekkülünden sonra çok artmış ve nihayet kurşun İle kur- şun boru arasındaki fiat farkı (6-8) kuruş raddelerine gelmiştir. Şimdiki fiat ile eski fiat arasın- da bir mukayese yapılırsa, senevi (250-350) ton istihlâk miktarına bakılarak (birkaç © senedenberi devam edip gelen bu (tröstün) binlerce lira açıktan kâr temin ettiği ve yüzlerce esnafın ekme- ğine engel olduğu anlaşılır. Mes'ut Yuva Bir Kurmak İstiyen- |Ahund lerin Mektupları ( Baştaralı 5 inei yüzde ) tahsil hayatım bana kadını pek başka bir noktainazardan tanıttı. Onun için benim kadın görüşüm bizdeki erkeklerin kadın zevkle- rinden pek başkadır. Ben kadında ruh güzelliğini, samimiyeti, ve ar- kadaşlığı ararım. Birbirini alacak İnsanlar, birbirlerine einvalig ola- rak hayatta rastlamış olmalıdırlar, Bu hissin verdiği kuvvet, müşte- rek geçirilecek hayatın her türlü namer'i sademelerine karşı koyar sanırım. İlk şartlar serisini oku- dum. | — Temiz, mevki sehibiyim, 2 — Tahsilim; Almanyada Teknişe Hobşuleden dip!omalıyım. 3 — Kazancım ayda 200lira- dan fazladır. 4 — Yaşım 35 den fazla 40 dan azdır. 5 — Şimdiye kadar evlen- medim. 6 — Hiç bir hastalığım yoktur. Görüyorsunuz ya, evvelâ ileri- sürdüğünüz bu altı şartı tamami- le haizim. z Diğer hususi şartlarınızın . ne olduğunu bilmediğim İçin bir şey söyliyemiyeceğim. Zannederim bu şartlar, göz, saç rengi, boy ve salre Üzerine olsa gerek. Fakat ne olursa olsun, diğer şartlarınızın tevafık edip etmedi- ğini anlamanız için ki benimde kendime mahsus hususi şrrtlarım vardır, beni görmeniz zannederim en doğru, ve en kısa bir yoldur,, : 3 MR.M ve İçtimai bir Tutuldu ( Baştarafı 1 inel yüzde) ler için ayrılan mabette vaiza başlamıştır. Vaiz esnasında Türk inkılâbı gibi İran inkılâbı aleyhim de de müstehcen sayılabilecek bir dille hücumlarda (bulunmuştur. Kadınların peçesiz gezmesini ve erkeklerin bıyıklarını kırptırmala- rını tenkit etmiş ve böyle yapan- ları gâvurlukla ittiham etmiştir. Eskiden padişahlar benim gibi imame sararlardı. Şimdi başlarına havroz ( oturak olacak ) giyerler demiştir. Müddelumumilik Şeyh Musanın tevkifini isteyerek 7 inci müstantikliğe vermiştir. Şeyh Mu- sanın bu şekildeki vaızlarını Bayan Huriye ile kocası Esat polise haber vermiştir. Konya Yerli Mallar Sergisi Konya dördüncü yerli mallar sers gisi OHaziranın 25inde açılacaktır. Sergi yine Atatürk ilkmektebi binas sındâ kurulacak, memleketin dört yanından ge'ecek birçok fabrika ve imalâthane mahsulleri, ssn'at eserleri teşhir edilecektir. İştirak etmek iste- yenler bulundukları yerin Ticaret ve Sanayi Odalarına müracaat edecek- ler ir. PERŞEMBE 23 MAYIS 935 Arabi Rami — » Sefer 1354 Mi 10 Mayıs İğ 1051 Vahit (Esan! V seti) Vatit Ezani |(Vasatli Güneş | 9104 36) Akşem 11 — | 1938 Öğle | 444 (1210) Yatı Heidi (8 48 | 16 09$ lmsik | Gün 3ı Hızır 18