23 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

23 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 farfa SON POSTA Mayıs 23 î(urucaş:'lelı'ler Yol, Sıhhat Me- muru Ve Ebe Istiyorlar Kurucaş'le (Hususi) — Kara- deniz sahilinde bir eşi daha yok denilebilecek — kadar güzelliği, havasının ve suyunun - iyiliği ile meşhur olan Kurucaşile 22 sene- lik nahiye merkezidir. Nahiyeye otuz beş köy bağlıdır. Nahiye merkezi 800 nüfusludur. Köylerin nüfusu 10000 dir. Memleketin — başlıca ihracatı meyvadır. Senede tahminen ya- rım milyon kilo elma ve armut ihraç eder. Topragın meyva ye- tiştirmeye elverişli olduğunu gö- ren halk her sene birçok elma ve Armut fidanı dikmektedir. Nahiye merkezinde bir fırın, bir perükâr, üç terzi ve tahminen en kadar tuhafiye dükkânı var- dır. Ehalisi meyvacılık, marangoz- loık ve tuğlacılık gibi — işlerle uğraşır. Haftada ikl defa vapur uğ- rağı olan nahiye merkezi maal- esef yirmi iki senedir bağlı bulnn- duğu Bartın kazasına şose ile bağlanmamıştır. 9 - 10 sene evvel hükümet tarafından yapılmasına başlanan — şosanın bir kısmına toprak — ameliyalı — yapıldıktan sonra — bırakılmıştır. İki - senedir yolda Köy kanunu tatbik edi- mek suretile köylüye yaptırılması için çalışmakta İse de arazinin taşlık ve muhitin dağlık olması hasebile bir fen adamı mevcut olmaksızın — yapılmasına — imkân görülmemektedir, nitekim geçen sene yapılan yolun bazı kısımları kışın göçmüştür. Kaza merkezi nahiyeye karadan “12,,, denizden vapurla “5,,, kayıkla “7,, hava- sına göre “10,, saattir. Burada llkbaharda toprak kavgasına çok tesadüf edilmektedir. Memleketin güzelliği suyu ve havası ne kadar iyi, ne kadar çoksa noksanları da o kada çoktur. Buraya ilk önce yol ve sıhhat memuru ve bir dip- lomalı ebe lâzımdır. , ' Gemlikte Temsiller Gemlik (Hususi)) — Burada Ögretmenler birliği ve Gençler birliği tarafından çoban, yarım Osman, İstiklâl, Babur şahın sec- cadesi piyesleri oynanmış, halka iyi günler geçirtilmlştir. İSTANBUL ——— Gazetemizde — çıkan ve resimlerin Lâ'mı bm toahluz ve gezetemize aittir. ABONE FiATLARI Abone bedeli peşindir. Adres değiştirmek 25 burüçtur. Gelen evrak geri verilmez. ilânlardan mes'uliyet alınmaz. Cevap için mektuplara 10 kuru; : pul ilâvtııvliıımdıı. B Samsun - Amasya Tenezzüh Seferleri Ay Başındaı Başlıyor Amasya, (Husust ) — Bahar burada — güzelliklerle — doludur. Yalnız şehirde toz pek - fazla olduğu için halk bahar havasını doya doya içine çekememektedir. Bunun için be'ediye ay başından ilibaren her yeri muayyen saat- lerde sulatacaktır. 31 Mayıs Cuma gününden ltibaren Samsun, Amasya tenez- züh seferleri başlıyacak, binlerce halk yeşil ırmağın serin kenarla- rında su dolaplarının içli mus.ki- sini dinleyeceklerdir. Belediye tenezzüh trenlerinin Amasyaya getireceği büyük kafl- lelelerin şehri ve mesireleri beğen- melari, burada rahat edebilmeleri ve her ihtiyaçlarını kolayca bu- maları İçin tedbirler almaktadır. İstasyonda bu havalide eşi bulun- mıyan güzel bir büfe yapılacaktır. * Bu yıl havalar biraz serince gittiği için sebzeler geç yetişmiş- tir. Bahçe sahipleri bunun için biraz Üzüntü çektiler, maamafih artık kirazlar kızarmıya ve erik- ler yinebilecek hale gelmeye başladılar. — Samsun, Amasya tenzzühleri başlayınca bahçe sa- hiplerinin yüzü gülecek, her hafta gelen yüzlerce misafire bol bol meyva sunabileceklerdir. Güzel Amasyaya bir bakış Sındırgıda Tekirdağlı Hüseyin, Kara Aliye Pes Dedirtti Sındırgı, (Hususi) — Tayyare cel:îyethiı menfaatine burada bü- yük pehlivan güreşleri yapılmış, Tekirdağlı Hi'ıeyln KuıpAllyI yenmiş, 60 lira mükâfat almıştır. Gönenli Hamdi pehlivan da baş- altını kazanmış, 30 lira mükâüfat almıştır. Küçük Kumlada Elektrik Gemlik ( Hususi ) — Küçük Kumlada elektrik tesisatı yapık ması kararlaştırılmıştır. Ferit ve Tahir adlı Iki mühendis fabrikanın kurulacağı yeri tesbit için Kum- laya gitmişlerdir. Yakında tesisata başlanacaktır. Diyarıbekir Halkevi Bir Salon Yaptırıyor e Diyambekir Halkevi Diyarıbekir, (Hususi) — Halk- evi tarafından gayet büyük bir konferans salonu yaptırılmaktadır. Halkevinin böyle bir salona ihti- ihtiyacını göz önüne alan halk aralarında bir defter açmışlar ve Halkevine salon yaptırılması için 8 bin küsur lira teberru etmişlerdir. Bu para ile yapılma- v ları büyük bir rağbet kayitlerii yaptırmıştır. DÇ İzmir Enstitüsünde Ak sına başlanan salon bin beş yüz kişi alabilecektir. Hususi idare ve belediye büt- çelerine konan 25 bin lira ile de Halkevinin önünde güzel bir Cümhuriyet meydanı yapılacak- tır. Meydana Atatürkün heykeli dikilecektir. Meydanın plânı ya- pılmıştır, şam Dersleri GT Z Çi Pmir (Hususi) — Cumhuriyet kız Enslitüsünde açılan akşam kurs- kursuna devam edan — tale- ilııınç; 294 kız talebe karslara devam - için esimde akşam Le'er bahar çiçikleri arasında çalışırlarken görülmektedirler. Gaziantep Buz Fabrikası İşlemiye Başladı N | Gaziantep buz fabrikasının soğuk hava deposu Gaziantep (Hususi) — Bele- diyenin 33 bin lira sarfile yap- tırdığı buz fabrikası işlemiye baş- lamıştır. Fabrika Antep Elektrik şirketi tarafından inşa ettirilmiş- tir. Günde 3,5 ton buz çıkar- maktadır. Fabrikanın gayet ge- niş soğuk hava depoları vardır. Etler buzhanede kaldıktan sonra satışa çıkarılmakta, yoğurt, peynir, sebze ve saire gibi bozulacak maddeler burada muhafaza edil- mektedir. Gömeç Nahiyesi Gömeç, (Hususi) — Eski adı Armutova olan nahiyemiz Balı- kesir, Edremit, Havram ve Bur- haniye otomobil yolları üzerinde- dir. Bu şehir ve kasabalara gi- denler nahiyede durdukları için alışveriş vaziyeti de iyidir. Nahi- yenin 1300 Nüfusu vardır. - Bele- diye teşkilâtı yoktur. Köy kanunu tatbik edilmektedir. 15 nisanda yapılan muhtar seçimi bozulmuş, nisanda tekrar yapılmıştır. Bitliste Elektrik Bitlis (Hususi) — Elektrik fab- rikasının türbini gelmiştir. Yerine konulmaktadır. — Bitlis. yakında elektriğe kavuşacak, un fabrikası da elektrikle işleyecektir. Taşköprüde Su Va Elekirik İşleri Taşköprü (Hususi) — Fuzada elektrik tesisatı yapılması karar- laştırılmış, su yollarının ıslahı için- | de çalışmıya başlanılmıştır. Su yolları keşfedilmektedir. Çanakkalede Müsamerea Çanakkale (Hususi) — Halke- vi salonunda Orta okul tâlebe- leri tarafından çok güzel bir müsamere verilmiştir. Dünya İktisad Haberleri | Brezilya Pamuk Kongresi Sao-Palo'dan yazıyorlar: Bura- Mahsullerin| da !oşlının Bre- .| zilya ulusal pamuk vosafı gük kongresi — işlerini bitirerek dağılmış- tır. Kongrede varılan neticelerin içinde çok mübim olanlar vardır. Yalnız kongreye teklif edilen ulusal pamuk meclisi fikri, istih- sal ve ticarete bilâkis zararlı olur düşüncesile reddedilmiştir. Kongrenin kabul ettiği teklifler- den en —mühimmini mahsulün evsafını yükseltme yolunda alınan karar teşkil etmektedir. Bu karara göre 26-36 santimetre uzunluğun- da pamuk cinsleri 34 santimetro- luk cinsle de değiştirilecek ve seltilecek Brezilya — pamuklarının — dünya pazarlarında — göreceği — rağbet arttınlacaktır. Kongre, pamuk nakliyat işlerinde de ulusal öko- nomiye — verimli olacak birçok karar almıştır. * Paris, (Husust) — Burada çıkan p karşı mal! “information,, maklıi gazetesinin yazdı- ğına göre Alman- ya ile Romanya arasında yeni bir takas anlaşması yapılmıştır. Bu anlaşmaya göre Romanya Alman- yaya petrol verecek ve mukabi- linde makine ve alet satın alacak- tır. İşin garip ciheti bu anlaşma- niın Almanyada gazeteler tarafın- dan yazılmaması ve bilâkis Alnsan « Romanya anlaşması için yapılan konuşmaların — neticesiz kaldığı yolunda neşriyatta bulunulmasıdır. Diğer taraftan haber aldığı- mıza göre Romanya ile İspanya arasında yine petrol vermek esası üzerine bir anlaşma imzası için Madrit petrol inhisarı merkezinde hararetli konuşmalar yapılmaktadır. * Brüksel — Son yapılan ista- B ada | tistiklere göre Bel- çika şimendiferle- iş coğalıyor | yinde faaliyet art- mıştır. Bu artış büyük nakliyatta yüzde 7,5 olduğu balde orta ve küçük nmakliyat işlerinde yüzde 15 ile 20 arasında büyük bir nisbete varmaktadır. * yâzıyorlar. Ame- rikanın 1935 yılı kışlık buğday re- koltesi hakkında her yıl 1 mayısta yapılan tahmin miktarı ilân edil- miştir. İlâna göre bu yılın kışlık buğday — rekoltesi — 117,400,000 kentaldır. Bu mahsül miktarı 10928 - 1932 mevsimleri vasati- sinden Üçte bir nisbetinde azdır. ereeebEBE AA BÜTÜN ÜLKEYİ Nevyorktan Amerikanın buğday ve- koltesi L FAKAT