27 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

27 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

Her hakkı mahfuzdur. OSMANLI SALTANATI GÖÇERKEN (Mütareke devrinin tarihi ) Yazan: Zigya Şakir SON POSTA Ne. 86 87/5/35 Vahdettin, Gizli Bir Cemiyetin Takibi Emirler Veriyordu.. İçin Sıkı Bu sual, Padişahın xihninde de bir düğüm hasıl etmişti. Fakat bunuu cevabını, çarçabuk öğreni- vermişti. Mondros mütarekesinin imza edildiği gündenberi, gerek saraydaki husus! bendegânından ve gerek saraya sonradan intisap eden birtakım adamlardan mürekkep olarak halkın arasına gerdiği bir » ve bllhassa Türk vatanperverle« rinin - derin bir endişe ve ıztırap içinde olduklarını, Padişaha bik dirmişlerdi. Padişah, bu endişe ve ızlıra- bın bir hareket doğurup doğur- mıyacağını düşünürken, en İtimat ettiği iki hafiyesi tarafından Üst Üste iki jurnal takdim edilmişti. Hemen ikisl de ayni meelde olan bu jurnalların müuhteviyatı, şundan ibaretti: ( Mefauh ittihat ve Terakki gemiyetinin gizli teşkilâtına men- sup bazı zabitan ve erkânı hap- lerden mürekkep olarak — gizli bir cemiyet teşkil edilmiştir. Bu cemiyetin maksadı, ordu- larda ve vilâyetlerdeki eski itt- hatçı zabitanı da bu teşkilâta sokmak ve zatişahanelerini hal'e- derek Şehzade Selim Efendiyi tahta çıkarmaktır. Bu zabitan ve erkânıhaplerin ekserisi, firari Enver — paşanın mensuplarındandır. Bunlar evvelçe Enver paşa — tarafından — tahlif edilen ve elyevm henüz terhis edilmeyen Üç taburun efradından kstifade edecekler. Ve bir gece sarayıhlmayuna hücum — ederek maksadı mol'unanelerini tatbik edeceklerdir. Bu gizli cemiyet erkânı arasın- da şimdilik sivillerden hiç kimse görülmemekte İse de - Hafazanal- lah - böyle bir hareket zuhurunda gerek eski sivil — ittihatçılardan ve gerek halkın gayrı memnun gü- ruhundan birçok — kimselerin de bu mel'unlara iştirak — etmeleri mühtemeldir.) (1) Bu jurnallar, padişaha büyük bir korku vermişti. — Bir taraftan bu gizli cemiyet hakkında tak- batta bulunulması için icap eden emirleri vermekle beraber, diğer taraftan da derhal ikametgühını tebdil etmiş, Sultan Aziz ve Suk tan Murat gibi iki padişahın ko- layca — hal'edildiği Dolmabahçe sarayını terkederek, - icabı balin- ne müdafaaya elverişli olan - Yık diz sarayına çekilmişti. Derhal merkez — kumandanı Şerif Bey değiştirilmiş, takibata Birişilmiş, hattâ, şüphe Üzerine birkaç zabit te tevkif — edilmişti. Halbukl bütün bunlar, — boş ve beyhude şeylerdi. Filhakika ekse- Tisi yüksek rütbeli erkânıharpler- den — mürekkep — bir — teşekkül vücude gelmişti. Fakat bun- ların — maksadı, — saltanat — te- beddülü — vesaire gibi — yarım tedbirlere matuf olmayıp, doğru- “ dan doğruya memleketin balâs Şarelerini aramak ve hazrırlamak Ssasını hedef tutmakta idi. * Padişah Yıldız sarayına çeki- (1) Elyevm berhayat bulunan sa- Tay erkânından İki zatla merbum, Başkâtip Ali Fuat Beyin menkulâ» Badan Prens Subahattinin hususi Küâtibi Bay Satvet Lütli lerek icap eden emniyet tertiba- tını aldıktan sonra, artık iİşe girişmişti. Fakat zihnen tasarla- dığı programın tatbikine hazırla- nirken, hiç kimseye renk verme- miye gayret göstermekte. Hattâ umumi variyet hakkında sık sık Ahmet Rıza Beyle görüştüğü halde, asıl bedefini ona bile hissettirmemekte idi. Bu sırada tali, padişaha yar- dim etmişti. Husust bendegânı tarafından gerek Matbuatta ve Adliye Yangının- “dan Sonra İerayı Borçlandırmak İsti- yenlerin Muhakemesi Adliye yangınında icra dos- yalarının — yanmasından istifade ederek bayali baorçlular namına dosyalar ihdas etmek suretile lcra kasasından 2819 lira çıkarmaktan we 2500 lira da çıkarmak Üzere hazırlanmaktan — suçlu - olanların duruşmasına dün ağır cezada baş- lanılmıştır. Bu hâdiseyi, ilk dofa Son Posta yaptığı neşriyatla mey- dana vurmuştu. Bunlar lcra kâtibi Kadri, ko- misyoncu Herant Manavyan, Oroz- dibakta tezgâhtar Viçin, Osman Bey matbaasında çalışan İstavri, avukat Salâhaddin ile vazifesini ihmalden suçlu icra muhasebe kâtibi Rafettir. Kadri ile Herant Manavyan mevkuftur. Dünkü — duruşmada suçlular İnkâr yoluna sapmışlardır. Duruşma şahitlerin getirilmesi için başka güne bırakılmıştır. Belediyemizin . * ü . İstikraz İşi Şimdilik Bir Çıkmaza Girdi Istanbul belediyesi belediyeler bankasından ( 750 ) bin lira borç almıya karar vermişti. Bu banka- nin nizamnamesine göre belediye- ler borç almadan evvel yapacak- ları işi ve ihale — bedellerini de bankaya bildirmek mecburiyetin- dedirler. Halbuki Istanbul bele- diyesi bu para İle stadyom, plâj ve adaların su meselesini halle- decektir ve daha evvelden ihale bedellerini tesbit edip bildirme- sine İmkân yoktur. —Bu yüzden istikraz işi belediye reisinin dön- mesine kalmıştır. Daha evvel ya- pılamıyacaktır. gerek halk arasında kendi lehine geniş mikyasta propaganda yap- tırırken tesadüf onun öline İki fırsat geçirmişti. Bu fırsatlardan birincisi; Londrada intişar eden (Deyli Meyi) gaxetesinin muhabiri (Mister Vord Prays)ın Istanbula gelerek saraya müracaat etmesi ve ( Zatışahanenin ahvalihazıra hakkındaki düşüncelerini, —itilâf efkürümuimyesine arzetmek, bu suretle de Zatişahanelerine bir hizmet etmek İstiyorum ) diye, padişahtan bir mülâkat — talep eylemesi idi. Vahdettin; bu mülâkatı derin bir memnuniyetle kabul etmiş ve Tagiliz gazetecisini saraya davet eylemişti. Uzunca süren bu mü- lâkatın zemini, her iki tarafça da bu mülâkatta #söylenmesi lâzım- gelen sözleri iyi bir şekilde idare edememiş : — Harp esnasında, bazı siyasi komiteler tarafından, Ermeniler hakkında İcra olunan muameleye, büyük bir teessörle mutttali ol- dum. Makamı saltanata geçer geçmez, bu vak'alara sebep olan- ların derhal takipleri ve son derecede 'şiddıllı tecziyeleri Için emir verdim. ( Arkası — var ) Kumaş Hırsızları Dükkânlardan Topla Ku- maş AÂşıran ÂAhbaplar Son günlerde bilhassa kumaş mağazalarından elçabukluğu' ile kumaş ve hatta kumaş topları aşırma vak'aları çoğalmıştır. Sabıkalılardan Acem Ali ile arkadaşı Morduhay dün bir aralık Sultanhamamında Bedrosun me- nifatura mağzasına girmişler ve müşteri sıfatile pazarlığa girişe- rek öteberi almaya başamış- lardır. Bir aralık Acem Ali, bir. top kumaşı paltosumun arasına - sıkış- tırmış ve bu şeki'de savuşmak istemiştir. Fakat —işin farkmağ varan dükkân sahibi hiç sesinl çıkarmamış, tam onlar dükkân- dan ayrılıp — ilerledikleri sırada poline haber vererek her ikişini de cürmümeşbut halinde yaka- latınıştır. ( Toplınlılır; Davetler ) Kızılay Müsameresi Kınmlay haftası münasebetile kuru- mun temsil kolu tarafından önümüz- deki çarşamba günü saat 20,5 te Şehzadebaşında Ferah tiyatrosunda bir temsll verilecek, “Kınlay,, piyesi oyaanacaktır. yesenernane aa ana AsmeN Mali Senebaşı Ve Adliyede Devir Muamelesi Cümhuriyet Müddeiumumtliğindön: lstanbul İera Muhasibimös'ullüğü hesap muamelâtının yeol seneye || devri dolayısile haczühtiyati - gibi müstacel mevad müstesna olmak Gzere bilcümle tahsilât ve tediyatın Hazlranın 1 mci, 2mci, Süncü ve 4 Üncü gücleri — yapılamıyacağının bildirilmesini - dilerim. Sayfa 11 Kadın Düşkünü Bir Berberi Prens Herifin Sarayında Bin Kadın Varmış Ve Hepsi De Nikâhlı Karısı İmiş Ali Hasan ve karımı Lüsiyen Fasın en zengin adamı bugün- lerde Pariste bulunmaktadır. Bu adam Fas sultanının amcazadesi Ali Hasandır. Bu berber! prensin serveti hesapsızdır ve geliri her gün bir kat daha artmaktadır. Göz kamaştırıcı bir hayat geçiren prensin bütün Fransada dillere destan olan ve içi güzel kadım- larla dolu muazzam bir sarayı da vardır. Bu sarayın harem dairesinde sayılabilen kadınların adedi bini geçmekte imiş. Fakat buna rağmen kuzgunl siyah prens © kadar azametlidir ki, şimdiye kadar sarayını dolduran — zev- celerini ancak birer defa ne- vazişlerine davet etmiştir. Faste dönen kuvvetli bir şaylaya göre Ali Hasan, binlerce cariyesi ara- sında en çok cezbeden bir Fransız kadınığır. Bu kadının ismi Lüsiyendir ve prens kendisini hiçbir zaman yae nından ayırmamakta imiş, Hattâ son defa yaptığı Fransa seyahae tine Fransız kadınımı da berabe- rine almışlır. Kadınlara iltifat etmekte pek cimri —olan Prens Ali Hasan, güzel Lüsiyen'e kuvs vetli bir bağla bağlıdır ve ondan dört te çocuk sahibi olmuştur. 'Lüsiyen bugün Fasın en zengin kadını sayılmaktadır. Ağır Bir Kaz; Ş Boşnak Rasim Bir Bakkal, Araba Altında Hırsızlık Suçundan Tevkif Ezildi Harbiyede, Altınbakkalda bak- kallık eden Karnik dün Sultanha- mamında caddenin bir tarafından diğer tarafına geçmekte iken, mehmet İsminde bir sürücünün faytonu da son sür'atle ilerile- mektedir. Hızla ilerliyen arabanın önlün- den kaçamıyan Karnik kendini bhayvanların nalları altında bulmuş ve tekerlekler de yücudundan geçmek suretile tehlikeli şekilde yaralanmıştır. Civarda bulunan polis yetişmiş, faytoncu — Mehmedi — yakalamış, Edildi Müddeiumumilik Ali oğlu Böş- nak Rasim adlı birisini tevkif etti. Rasim muhtelif zamanlarda gece- leri Karagümrükte telgrafçı Ah« medin, İsmallin, Hadinin, Alinin Haticenin evlerine girmiş paltolar rını, elbiselerini, çamaşırlarını çak mıştır. Polis bu mahir hırsını çok« tanberi arıyordu. Nihayet evvelis gece tekrar Bayan — Haticenli evine girmiş sandıkları boşaltmış ve bu mradada cürmümeşhut halinde yakayı ele vermiştir. bKarnik te hastaneye kaldırılmış- tır. Hayatından ümit yoktur. İstanbul İnhisarlar Baş Müdürlüğündenş Baş Müdüriyetimiz ambarında bulunan muhtelif cins levantalar açık arttırma usülile satılığa çıkarılmıştır. Alıcıların muhammen bedelin yüzde yedi buçuğu olan 342 lira inanca parasile 13/6/935 Perşembe günü saat 10 da Kabataşta Baş Müdüriyet binasında *“2789,, toplanacak olan Komlsyonda saat 10 da bulunmaları BÜYÜK İTAYYARE PİYANGOSU Büyük ikramiye: binlerce kişinin yüzünü güldürdü. 2. ci keşide 11 Haziran 935 dedir. 30.000 tü Ayrıca : 15.000, 12.000, 10.000 liralık ikramiyelerle (20.000 ) liralık bir mükâlat vardır,.