27 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

27 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

ğ TÇT CT YA Y " yT 2 Sayfa E | Halkın Sesi Başbakanın Son Söylevini Nasıl Buldunuz ? Kızılay Başkanı General All: Başbakan vazifesini yaptı. Va- rası şimdi bizdedir. Onu, birçok ; Lozan kahramanı kudret ve enerjisi içinde, topraklarını bizden çok daha ziyade — düşünen kaymetli insanımızdır. Son — söylevile de anlattı ki, Tanrı korusun, herhangi bir olutta “emrivakide,, suçlu o de- gildir, onun gösterdiği çözge - hal — anlamayan, verdiği vazifeyi yi yan biziz. Bugün yer yüzü, artık kılınç, pala kavgasından vazgeçmiş, zehirli gaz, tayyal tank, yarışına çıkmıştır. Tayyare hem yüven, hem saldırma vasıtasıdır. Bunun için yapa- cağımız şey halka hamiyet aşısı aşılamaktır. Eli para — tutanlarımız biraz harekete gelmelidir. Ne bileyim, daha birçok vasıtalarla tayyareleri- mizi arttırmak için hergşeyi yapmalı, | didinmellyiz. * Bakteriyolog Cevat Tahsin : — İsmet İnönü 10 sena evveline göre daha cesur, daba kuvvetli ve azimkârdır. Son nutku, onun, yerinde düşünülmuş, yerinde sarfedilmiş bir cevherdir. Onun kafasından çıkan son nutkundan memnunum. Düşünü- “ müz: Tayyare tehlikesi #z gey midir? Zehirli gazlar içinde, kedi pençesine düşmüş bir fare gibi kıvranarak ölmek az fecl şey midir? Büyük Avrupa gşehir'erinde, hele Berlinde gördüğüm zehirli gar ve tayyara teşkilâtını mutlak surette memleke- timizde de kısmen olsun tatbik et- memiz Vâzmdır. * İstanbul Halketi çevirgeni Burhan: — Başbakanımızın son söylevi ince bir zekâ ile kuvvetli bir aeker ener- jininin doğurduğu veciz bir söylevdir. Onun söyledikleri şeyler üzerinde her vatandaşın uzun uzün düşünmesi, Üze- rinde durması lâzimgelen hayati nok- talar vardır. Bu meyanda hava tehli- kezini bertaraf etmemiz için yeni tayyareler yapmamızın İüzumundan bahsediyorlar. Bunun için halkın bu işe dört elle sarılması, bütün kuyve- tile yardım yapması İâzımdır. Hangi Mektebe Gireceksiniz ? Önümüzdeki tatil devresinden son- Ta yeni 1935 - 1936 dere yılı, başlı- yacak, Daha şimdiden mektep derdine düşen gençlere ve çocuk babalarına her sene olduğu gibi bu yıl arkadaş olmak vazifesini Üzerimize aldık. SON POSTA'nın mektepçisi önü- müzdeki 1 Haziran Cumartosl gününden itibaren Ör- tamektep, Lise ve Yüksek mektep- lerin kayıt ve kabnl şartlarını sütüne larında neşretmiyo başlıyor. Bizden Sorunuz !.. Mubtolif mektepler Üzerinde kar- gpılaşacağınız zorlukları, yanlış anlama- ları bildiriniz. Cevap Vereceğiz!. f—_——_—’—’_"_"_ SON POSTA Bir Sahtekârlık Meselesi Zabıta Bir Şebekeyi Adliyeye Verdi Ve Bir K Polis Beyoğlunda sahte diplo- ma, mühür ve belediye ruhsat- nameleri, askerlik şubesi — kâğıt- larını yapmakla maznun bir şe- beke yakalamış ve bunlardan bir kısmı hakkında Beyoğlu Sulh ce- za mahkemesinden tevkif kararı alarak dün müddeiumumiliğe gön- derm'ştir. Suçlular şunlardır. 1 Taka'ınde Ziba sokağında 42 nu- marada oturan Ösep Lülz, 2 Kur- tuluş — caddesinde 590 numarada Jiraer, 3 Pangaltı icadiye soka- ğında | numarada Leon, 4 Beyoğ- lu badem sokağı 4 numarada Pi- yer, 5 Galatada mumhane cadde- sinde 181 numarada Rabim, 6 Matbaacı Dakisos, 7 Taksimde küçükduvarcı sokak N. 27 de Kirkor. Bunlardan Luiz, Jiraer ve Leon tevkif edilmiş!erdir. Iddia edildiğine göre Jiraer ve Leon Luize müracaat ederek kendisine Üniversiteden dişçilik diploması alacaklarını — söylemiş- ler ve muhtelif — zamanlarda da kendisinden tam (620) lira almış- lar ve 4/3/934 — tarihli ve 1678 numaralı da bir diploma -vermiş- lerdir. Bu diplomada Kültür Ba- kanlığının Üniversitenin mühürle- rini taklit etmişlerdir. Mührü de Rahim adlı bir mühüreliye yaptır- dıklarını söylemişlerdir. — Bunlar Lulze diplomayı almadan evvel de belediyeden bir sahte ruhsatnama getirmişlerdir. Diplomayı matbaa- cı Dakisos basmış. Bunların evin- de sahte mühürler ve diploma- larla beraber askerlik şubesine ait başlıklı kâğıtlar da bulunmuş- tur, Bunları da Kirkor — basmış. Jiraer kendi namına da bir dişçilik diploması yapmış — ve” kullanmış. Vakit geç olduğu — için suçlular olise İade edilmişlerdir. Bugün Eıpıl de altıncı müstantikliğe ve- rileceklerdir. Mahalle Bekçileri Sakalık, Suculuk Yapamıyacaklar Mahalle bekçilerinin, sakalık, kahvecilik ve emsali işlerle kat'i- yen meşgul olmamaları, bu kabil işlerle alâkası olan bekçilerin der- hal vazifelerine nihâyet verilmesi kararlaşmıştır. Gümrüklerde Teftiş Istanbul Gümrükleri Başmüdürü Seyfi Aydın dün paket ve Sirkeci gümrüklerini gezmiş, yeni servis- leri gözden geçirmiştir. Yeni ser- vislerin ne iş görebildiği hakkında Gümrükler Bakanlığına bir rapor verecektir. — Öz Türkçe Çalışmaları On Birinci Liste 1 — Müzakore - Görüşme, görüştü Örnekler; 1 — Bükreş görüşmelerin- den sonra. « £ — Bu iş için daha hiç bir görüşüde bulunmadık. 2 — Münakaşa - Aytışına Örnek; Bu iki adam arasında her aylışma, kavgaya varır. Münakaşa etmek - Aytışmak 8 — Toaliyi eltkâr etmek - Oylaşmak Teatiyi efkâr - Oylaşma Örneki Uzun uzadıya - oylaşmadan sonra, İstediğiniz gibi karar vere- bildik 4 — Elkâri umumiye » Kamoy, Kamuğ oy'dan Örnek; Almanyanın sllâhlanma dava- sında İngiltere kamoya İikiye ay- rılmıştır. 5 — Basiret - Öngörlü Örnek; İnsan hiç bir işte öngörüsünü kaybetmemeli. Noti Gazetemize gönderilöcek yazı- larda bu kelimelerin Osmanlıcaları- mın kullanılmamasını rica ederir. İlbay Muhittin Berline Gitti Bir tetkik gerintisine çıkan Belediye reisi ve Ibay Muhbittin Paristen Berline geçmiştir. Son günlerde Fransada havalar çok soğuk gittiği İçin kızı hastalan- mıştır. Bu yüzden da otomobil seyahatinden vazgeçmiş ve oto- mobilini Istanbula göndermiştir. On beş güne kadar dönecektir. ismi Teı_rkif Edildiler Serserilik Suçlusu Bir Genç... Umumi Hizmetlerde Çalıştırılacak Reşat oğlu Ragıp 35 yaşın- dadır ve Düzcelidir. Fakat Istan- bulda yaşamaktadır. Hırsızlıktan Beyoğlu — sulh — mahkemesinden ceza alarak bir ay hapiste yat- mışlır. Bu noktadan - sabıkalıdır. Ragıbın bu seferki suçü — serse- riliktir. Iddiaya göre son İki ay içinde Ragıbın vücudü sağlam ve çalış- mıya elverişli bulunduğu halde bir iş tutmadığı ve iş bulmak teşebbüsünde de bulunmadığı zabıtanın gözüne çarpmış ve ser- serlik suçile yakalanarak mah- kemeye getirilmiştir. Suçlu Ragıp - terzi - olduğumnu bildirmekte fakat elinde - nüfus terkeresi bulunmadığı için kendi- sine hiçbir yerde İş vermedikle- vini iddia etmektedir. Ve memle- ketine gitmek arzusunda ise de parasızlıktan gidemediğini söyle- mektedir. Mahkeme Ragıbı suçlu bulmuştur. Ve kendisinin iki ay müddetle umumt? — hizmetlerden birinde çalıştırılmasına, sonra bir İş Mücisesesine sevkine; tembel- likte ısrar ettiği takdirde Ana- dolu içinde bir çalışma yurduna gönderilmesine karar vermiştir. ? Beykoz Ve Civarında Ku- duza Karşı Tedbirler marnamenmeeane mamsanmace ea Ön beş gün evvel Beykozun Buzhane köyünde bir kuduz köpek bir merkebi, bir kuzuyu ve iki ineği ısırmıştı. Buralarda baytar bulunmadığı için Beykoz jandarma kumandanı Tevfik De- mir bey derhal faaliyete geçmiş kuduz köpeğini öldürtmüş ve hay- vanları da görz hapsi altına al- mıştı. Hayvanların hepsi de kı- durdüğu için evvelisi gün öldü- rülmüşlerdir.. Kuduz — olmasına ihtimal veriten bir başka köpek te İkl köylüyü dalamıştır. Jandar- ma kumandanlığı bu köylüleri de kuduz mlüessesesine göndermek için arattırmaktadır. Jandarma kumandanı — öldürülen kuduzun başka köylerde ve başka hayvan- ları da dalamış olmasını nazarı ltibare alarak hastalanan koyun, keçi, inek ve kuzuların köylüler tarafından kesilmemesini ve etinin yenmemesi için halkı uyandırmaya çahşmaktadır. Kuduz hayvanın etini yiyenler ve sütünü Içenler de kudurma — felâketine düşecekleri muhakkak olduğu için jandarma kumandanının uyanıklığını takdir etmemek mümkün değildir. Son zamanlarda Beykoz ve havalisinde başıboş köpekler çoğalmıştır. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: Mayıs 27 ' Günün Tarihi i Bir İki Satırla Hindistana İhracat Düşünülüyor Istanbul Endüştri va Tecim odası Hindistana ihracat yapılma» sının kabil olup olmadığını tetkik etmektedir. Kabil olduğu takdire de Hindistanda Türk malları içiş yeni bir pazar temin edilecektir. * * » Bir Tahlisiye Aleti Kazaya uğrıyan bir vapuruş telsiz mevceleri ile yerini tayin edeli Radyo far adl tahlisiye aletinin yapılması bitmiş ve dün tecrülbeler yapılmıştır. * r * Afyon Rekoltemiz Fazla Geçen yıl Türkiye afyon rei koltesi (5000) sandık iken bu yıl ekim tahdit edilmiş olmasına rağk men (7) bin sandıktır. Bu vaziyet afyon inhisarının mübayaa işlerini güçleştirmiştir. Yenl yılda afyon ekimi biraz daha tahdit edilgşe cektir. » A * Atatürk Köprlüsü Bir gazete Atatürk köprüsünün bu hıgı Ihale edi yazmışe tır. Halbuki münakasa Için altı ap müddet konmuştur. İhale beş bu: gçuk ay sonra yapılacaktır. * * * iki Vapur çarpıştı Evvelki gece Boğaziçinde bir yapur çarpışması olmuş, Karades nizden gelen İngiliz bandralı Voreda vapuru Büyükdere önünde manevra — yaparken arkasından gelen Fransız bandralı Ron vapuru baş tarafına bindirmiştir. Çarpışma neticesinde her iki| vapurun da baş tarafları parça» lanmıştır. Vapurlar sahile çekilk: mişlerdir. HLA &e Limanımızda Mısırlı Prensler Naz Perver adlı hususi yatla dün şehrimize Mısır prenslerindeg Abdülmünim ve Yusuf ile dört arkadaşı — gelmişlerdir.. Abdük münim burada kalacak, diğerleri seyahatlerine devam edeceklerdir. * * * Yumurtacıların Dilekleri Istanbul yumurta — tüccarları dün Türkofiste bir toplantı yap- mışlardır. Yumurtacılar bilhassa yumurta. ihracatı yapacakların e4 az iki yıl bu işle uğraşmış olmaş larını, yumurtaların taze, konserve ve çıkma olarak Üç sınıfa ayrık masını, yumurta kontrolunu müe rakabe edöcek bir koemisyon teşkilini istemoktedirler. y SEL Y Peyasa Vapuru Kurtulamadi Yeşilköy Feneri önünde karaya oturan Peyasa —vapuru bütün gayretlere rağmen henüz kurtas rılamamıştır. Hasan B. — Pazar ola şerbetçibaşı... Şerbetin bardağını beş - kuruştan üçe mi İndirdin ?.. Şerbetçi — Ne yaparsın Hasan B.1.. »« Üç kuruş ucur değil mi? Bir şişe Hasan B. — Sudan daha ucuzu var, İş yok... Belki böylelikle biraz alış veriş I su beş kuruş... Demek benim şerbetim | şerbetçibaşı .. — Gayrimübadil — bonolari olur, dedim. sudan ucuz! iki kuruşal..