27 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

27 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

SON POSTA Sayfa 13 —- - ——— - Devlet Demiryollarının yazlık ten- Dünyanın En Zen- Muharriri: A, R. Tefrika No.: 110 Bir Ferman!.. — —— —— ——— — — — Bostanbaşı İbrahim Paşaya Doğru Ağır Ağır İlerle- miş, Onu Hürmetle Etekleyivermişti.. Ibrahim Paşanın vücudu, buz kesilmişti. Titreyen başını müş- kilâtla çevirmiş, göğsünü parçar hyacak gibi çarpan kalbinin sar- tuntısı arasında: — No haber?... Diyebilmişti. Eostancıbaşı, Iprahim Paşaya doğru ağır ağır ilerlemiş, her zaman olduğu gibi onu hürmetle #teklemiş: — Devletlim!.. Şevketlu efen- dimiz, ortakapıya teşrifinizi fer- man buyurdular. Kendileri dahi andedirler. Bu sözler; Ibrahim Paşanın kuş gibi çırpınan kalbine derhal bir #s#ükün vermişti. birdenbire Padişahın asllere kargşı harekete geçmiye karar verdiğine hüküm etmiş, bu ümit ile yerinden kalkarak: — Orta kapıda ne var?.. Asi- ler mi, gelip dayandı. Yoksa şev- ketlu efendimiz mi Üzerlerine var» mak İster?.. Demişti. Fakat bostancıbaşı önüne bakarak kupkuru bir sesle Cevap vermişti: — Devletlim!. “Anca, bu ku- hunuza böylece ferman buyurdular. Gayri, ne idüğün bilmem. Hemen teşrif buyurun. Bu sözler, bir anda İbrahim Paşanın bütün ümitlerini kırıver- mişti. Reddine İmkân olmıyan bu emrin neticesi her neden ibaret olursa (olsun itaat — göstermek tlzemdi. O, zaten hayatından vazgeçmişti. Muhalefet göstermek, biraz daha vakit kazanmak için bahaneler icat etmek, biç bir fayda temin etmeyecekti. Bu sefer de Ibrahim Paşavın kalbine başka bir ümit, hafif bir teselli verdi. Kendisini okadar seven kayınpe- deri, İhtimal ki âsileri memnun #tmek için ( Balıkhane ) ye gön- derecek, oradan da Anadolu veyahut — Rumeli - vilâyetlerinden birine sürgün edecekti. Bu ümit ile helecanını biraz teskin eden Ibrahim Paşa ayağa kalktı. Fakat dizleri, vücudunun tikletine tahammül edemeyecek derecede titremekte Idi. Kapının önünde duran papuç- larını güçlükle giydi. Altın saplı &banoz bastonuna dayana dayana karanlık içinde ilerledi. (Arz aoda) sını — dolaşmışlar, (Ak ağalar kapısın) dan geçmiş- ler, (Kubbe altı) nın önüne gel Mişlerdi. Ozaman servilerin di- binde birkaç kişiden mürekkep karaltı ile karşılaşıvermişler- dL İbrahim paşa, birdenbire bü- Yük bir korku hissetmiş, biraz Yeri çekilerek: — Kimdir o.. burada ne du- Tuyorsunuz?.. Diye kekelemişti. Karanlıkta, #ndisinin tanıdığı bir ses, prüz- erek cevap vermişti! — Benim.. hünkâr, orta ka- Piya azimetimi ferman buyurmuş. Oraya varırım. Ya siz, kande gh- ""“. paşa baba?.. Bu gözleri söyliyen, Ibrahim Püşanın damadı- bir gün evvel Azlolunan - (Kaptan dorya Kay- mak — Mustafa paşa) idi. Ibra- im Paşa damadı. ile ay- Bi akibete — sürüklendiğini bir- işti Fakat gerek ona ve gerek yanındakilere zanf göster- memek İçin vesine metanet vermiş: — Ben de, oraya giderim. Yanım sıra yürü. Demişti. Şimdi; damatla kainpeder, o derin karanlık içinde yanyana yürümeğe başlamışlardı. Arkala- rından Bostancıbaşı ile birkaç bostancı zabili geliyor, Akağalar kapısı ile kubbe altının saçakla- rında akseden ayak seslerinden başka hiçbir ses işitilmiyordu. Kaymak Mustafa paş-, kendi- sine azlini tebliğ eden kainpede- rine kalben küskündü. Gariptir ki bu adam vaziyetinin vahame- tini daha hâlâ hissedememiş, kal- bindeki hicranı, kainpederine an- latmak istemişti. Aradan birkaç dakika süküt ile geçtikten sonra: — Hoş imdi, paşa pederl.. Sen bana, azlolundun; dersin. Amma, şevketlü efendimiz, bana intizar edermiş. Bu hale, ne mana vermeli bilmem ki?.. Dedi. Ibrahim Paşa da, dama- dına karşı kalbinde beslediği iğbirarı ortaya dökmek ihtiyacını hissetmişti. Çünkü — bütün - bu felâketlere, onun ihmal ve beta- atı sebebiyet vermişti. Birdenbire durarak öfke İle: — Ya, ben yalan mı söylerim. Efendimiz, seni azleti. Yerine Aptiyi geçirdi. Sen, — başımıza bunca belâ getirdin. O da başka türlü iş etti. Âsiler tarafına geçli. Meğer ikiniz de beter — şeyler İmişsiniz. Diye cevap verdi. Ve sonra, kendi kendine söylenerek, sözle- rini ikmal etti: — Hay, ikiniz de yerlere ge- çeydiniz. Başımıza, bu felâketleri getirdiniz. Artık, orta kapıya takarrüp etmişlerdi. Bostancıbaşı, — arka taraftan servilerin arasından do- laşmış, — karanlıkta — ayaklarının uçlarına basarak kapıya doğru hızlanmıştı. Kapının altında kapı- cıbaşı ile beş on kişi toplanmıştı. Bostancıbaşı, kapıcıbaşıya — yak- laşmış, kulağına iğilerek: — Geliyorlar.. F ni hü- mayun mucibince hareket eyle. Dedikten #onra karanlıklar içinde, kuytu bir köşey saklan- mıştı. Kapıcıbaşı, ileri doğru varmış, Ibrahim Paşayı: — Buyurun, devletlüm. Diye karşılamıştı. Bu narl- kâne muameleden Ibrahim Paşa- nın Ümidi bir daha artmıştı. — Nasılsın — bakalım ağa?.. Kaç gündür — sizlerde tedirgin oldunuz. Diye kapıcıbaşıya İltifat ede- rek, geniş saçağın altından geçmiş kubbe altına yaklaşmış ve orada duralayarak sımsıkı kapalı olan dışkapıya bakmıştı. Kapcıbaşı, Sadrazamın bu duralamasındakl maksadı derhal anlamış, hemen Ibrahim Paşanın koluna girerek: — Buradan letlüm! Diye iki kapı arasında bulu- nan sol taraftaki dehlize saptır- mıştı. buyurun, dev- ( Arkı # yann) zilâtlı yolcu tarifeleri 1/6/935 tarihinden itibaren tatbik edilecektir: Devlet Demiryolları ve Limanları Umumi Müdürlüğünden: Muallim ve Talebelere : Umumi tedrisat dereceleri dahilinde bulunan resmi veya Ma- arif Idarelerince musaddak Hususl bi ümum mektep ve Üniversite- lerin muallim, Profesör, asistan, mürebbi, muavin ve müdürlerine Mayıs başından Birincl teşrin sonuna kadar ve bu mekteplerin lalebeleri'e ecnebi memleketlerdeki aynı mekteplerin talebelerine her zaman umumi tarife ile uzak mesafelere mahsus tenzilli D.D. numaralı tarife Üzerinden her seyahatte * 50 tenzlilât 7i yapılacaktır. Bu tenzilâttan istifade etmek istiyenlerin, mensup o'dukları mektep veya Ün'versitelerden veya Maarif Vekâletinden ve müdürlüklernden mual.im kısmında olanların seyahat edilen takvim senesi içinde tanzim edilmiş bir hüviyet varakasını ve ta- lebe'erinde keza ea çok altı ay evvel tanzim edilmiş fotoğraflı bir vesikayı ham | bulunmaları ve bilet alırken ve yolda biletler kon- trol edilirken demir ol memurlarına göstermeleri lâzımdır. Mek- teplerini bitiren talebeler ce, talebe iken aldıkları vesikaların muteber olduğu müddet içinde bu tenzilâttan istifade ederler. Umuma Mahsus Gidiş - dönüş tarifesi: Tenzi'âtlı Gidiş - dönüş tarifesinin yeni tatbik şartları şöyledir. Gidiş - Dönüş bi.etlerinin mer'iyet müddetleri, seyahate başlana- cağı günden İtibaren müteakip ayın aynı tarihli gününün sonu olan gece yarısına kadardır. Yolcu'ar seyahate başlıyacakları günü kendileri tayin edecekler ve bunu, biletlerin üzerine yazdıracaklardır. Yolcular s< yabate başlamadan evvel tarifenin mer'iyet müddeti dabi- linde olmak şarti e, is edikleri günde biletlerini alabilirler. Biletin, bir aybk mer'ıyet müddeti bilmeden evvel gidiş - dönüş ücret- nin yüzde yirmisi verilmek şartile bu biletler ilk müddetin bittiği günden itibaren müteakip ayın aynı tarihli gününün sonu olan gece yarısna kadar temdit edilebilir. Bu tarife eylâl 935 sonuna kadar uzatılmıştır. Aile biletleri En çok sekiz kişilik gruplar halinde ve gidiş - dönüş şartile herhangi iki istas;on arasında 1/Haziran/935 tar'hinden eylül 935 sonuna kadar se;ahat edecek ailelere, Samsun-Sivas mıntakasında *160 ve Alaşehir- Izmir - Bandırma mıntakalarında*»50 tenzilâtlı olan biletlerle diğer mıintakalarda katedilecek mesafeye göre muhtelif nisbetlerde tenzilâtlı olan biletlerin ücretlerinden ayrıca ve grubu teşkil eden yo'cuların birisinden tam ve diğerlerinden * 20 ücret alınmak suretile tenzilât yapılacaktır, Fu tarifeye göre Haydarpaşa- Ankara arasında seyabat edecek nilelerden gidiş-dönüş Bcreti olarak: I Mevki İ Mevki Hİ Mevki 9306 6735 4282 12420 8989 » 5716 Beş kişilik bir alle grubundan Sekiz kişilik bir aile » Kuruş alınır. Samsun — Ankara Mesafesinde: Dört kişilik bir aile grapundan 10125 7345 Yedi kişilik bir aile ö 13921 10099 Adana — Konya Mesafesinde : Üç kişilik bir aile grupundan 4618 3342 2124 Altı kişilik bir a'le v 6596 4773 3033 kuruş alınır. Diğer münasebetlerde de ücretler bu derece ucuzdur. Istanbulda köprü gişemizden ve diğer mahallerde Istasyonlarımız dan daha ziyade tafsilât alınabilir. Bu Tenzilâtın Şartları: Aile grupuna girebilecek akrabalar şunlardır: “Karı, koca ve bunların çocukları, ana ve babaları, büyük ana ve büyük babaları, torunları, kardeşleri,, Üçten - beşe kadar her grup için bir ve daha fazla kişilik her grup için de iki kadın veyahut on beş yaşını doldurmuş olan erkek “evlâtlık, hizmetçi, mürebbi, sütnine,, akra- balık şartı olmaksızın grupa girebilir. Grup balinde seyahat edecek ailelere, fotoğraflı alle biletleri veri- lecektir. Bunun için grüpa girecek aile efradının birer vesika fotoğraflarının gişelere verilmesi lâzımdır. Vazıh olmak - şartile grup halinde çıkarılmış küçük kıt'adaki fotoğraflar da kabul olunabilir. . Verilecek alle biletlerinin dönüş kısımlarının mer'iyet müddetleri, biletler üzerine yazdırılacak seyahat gününden başlamak ve bunu takip eden ikinci ayın aynı tarihli gününün sonu olan gece yarı- sında bitmek Üzere iki aydır. Bu biletler, bu ikl aylık müddet içinde müracaat edilmek ve gidiş-dönüşr için verilmiş olan üÜcret yeküsunun yüzde yirmisi tediye edilmek şartile evvelki müddetin bittiği andan başlamak Üere bir ay daha temdit edilebilir. Veyahut bu şartlar dahilinde biletler bidayeten temdit ettirilmiş olarak ta alınabilir. Bu müddetler içinde seyahat için kullanılmayan dönüş biletleri üzerinde hiçbir hak ve mutalebe kabul edilmez. Dönliş seya- hatine başlandıktan sonra mer'iyet müddetleri biten dönüş biletlerile yolda mecburi aktarma sebeplerinden başka bir sebeple tevakkuf edilmemek şartile biletin muteber olduğu İstasyona kadar ücret verilmeksizin seyahat edilebilir. Aile biletlerile seyahat edenler hem gidişte ve hem de dönüş- te katedilen mesafenin her 500 kilometre ve kesrine mukabil bir istasyon olmak Üzere müteaddit İstasyonlarda biletlerinin mer'iyet müddetleri içinde olmak şartile Istedikleri kadar tevakkuf edebilir. Yolcular, fazla katedileck mesafeler için umumi tarife Üzerinden 4648 6391 gin Kelebek Kolleksiyonu Çeşit zenkli güzel bir kelebek Hayvanat İlmini sevenler ara- sında böcek ve kelebek ko- leksiyonu toplamak mühim bir meraktır. Dünyanın en zengin kelebek koleksiyonunun — sahibi bir. Ingilizdir. Adı Valter Tomas dır. Bu adam senelerce uğraş- mış, didinmiş, para sarfetmiş, dünyanın en zengin kelebek ko- leksiyonunu meydana getirmeğe muvaffak olmuştur. Valter Tomaa bir tüccardır. Ve şimdiye kadar (18) bin cins kelebek toplamıştır. Ingiliz tüccarı bununla kalma- miş, köoleksiyonunu daha zengin bir hale getirmek için ticareti terk etmiş, dünyanın en nadir kelebeklerinin bulunduğu Breril- yada —Amazon nehri üzerinde bir #seyahat yapmaya karar ver- miştir. Bugün 73 yaşında bulunan bu adama bu seyahatini, 30 se- nedenberl kullanıp şimdiye kadar 240 kilometre yol yapan bisik- leti İle başarmağa çalışacaktır. Kelebek meraklısı, sırf kelebek avı için yaptığı seyyahatlerde bir çok defalar vahşilerin eline düşmüş, korkunç hayvanlarla kar- şılaşmıştır, kendisi şimdi: — Bütün bu tehlikeleri atlat- mış olduğumdan dolayı yeni se- yahatım için hiç bir korku his etmeyorum!. diyor. Kayipı Adaparzarı Rehberi terakki mektebinden aldığım şehadetnnmemi kaybettim. Yenisini alacağımdan hük- mü yoktur. Adapazanı Yeni cami mahallesinde Hakim Abdullah oğlu Mehmet Galip. —— Kayıpı Akyazı ilk mektebinden aldığım 16-6-931 tarih ve 97 numaralı şehadetnamemi kaybettim. Yenisini ala- cağımdan hükmü yoktur. Akyazıda Kâmil oğlu Mehmet Necati Ücret farkı vermek şartile yol değiştirilebilir. Bir aile biletinde yazılı olan yolcuların ayni sınıfta, ayni katarda ve mümkün olduğu kadar da ayni kompartimanda seyaha etmeleri ve ayni istak- yonlardan hareket ve ayni ist tasyonlara muvasalat eylemele- ri şarttır. Bu şartlar dahilinde seyahat etmeyen aile efradı bu biletlerle seyahat haklarımı kaybederler. Bir aile biletine dahil olan yolculardan yalnız bir kişi, gru- bun azimet seyahatinden son- ra ve yalnız aile biletirde ya- zıli. gidiş - dönüş istasyonları arasında olmak şartile mer'i tarifelere göre, yarım ücretle mütcadcit seyahatler yapabilir- ler. “2813,,