28 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

28 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Yangın Yerlerinde Oturanlar * Hukuk Talebesi Istanbul Hukuk Fakültesi ta- lebesi imtihan vermek için Am- karaya gidiyor. Akıl alır iş de- ğgü, fakat bu bir hakikat. Talebe niçin »kaçar? Burada imtihanların sıkı ve sert oluşun- dan. Bu, Istanbul Üniversitesinin lehinde, gençlere kolaylıkla imti- ban verebilecekleri ümidini veren Ankara Hukuk Fakültesinin aley- hinde. Bu Ünliversitelerin ikisi de devlet Üniversitesi; Ikisinin de programı aynı, ikisi de ayaı im- tihan talimatnamesi ile hareket ediyor. O halde bu fark nereden geliyor? Ankara Hukuk Fakültesi Is- tanbuldakinden gerl mi? Böyle olduğunu dahi kabul etsek, gençlerin kolayı aramaları kendileri için yüx kızartıcı bir hareket. Üniversite korkar mı? ğildir kil talebesi sıkıdan Üniversite lise de- * Viranelerde Oturanlar İstanbulun yangın yerlerinde taş taş Üstüne koymak suretile vücude — getirdikleri — karanlık, penceresiz inlerde yatan yüzler- ce vatandaş var, Bunlar ev kirası veremiyen zavallılardır. Bu Inlere sığınıvermişlerdir. Şimdi belediye bu kulübeleri daha oturulabilecek bir hale koyarak burada yaşayan- lara bedava iskân yeri yapa- cakmış. Bu karar, bize Londranın eski mahalleleri yıkma kararını hatır- Yattı. Londra belediyesi, bizim şimdi yeni yaptığımız binalar aya- rında sağlam ve büyük binaları yıkarak yerlerine fakir halk için modern binalar yaptırmıya karar verdi. Fakirlerin ve işçilerin otur- duğu eski maballeleri yaktı ve yıktirdı. Şimdi bunların yerinde her türlü konforu havl yoni ma- halleler kuruluyor. Bizde de belediye bir şirketle anlaşarak bu yangın yerlerinde aylık küçük bir taksit mukabi- Hade buralarda küçük, temiz, evler yaptıramaz mı? Bu suretle Istanbulun birer yara gibi sinesin- de çirkin görünen bu harabeleri ortadan — kaldırmış ve fakirlere desihbi. evler temin etmiş olur. En Eski Gazeteciyi Kaybettik Üstat Ahmet Cevdet , Aramızdan Ayrıldı Ankaradan verilen ve yürek- lerde acı bırakan kara bir haber bize Türk basınınnm en eski emektarı Ahmet Cevdetin ölümü- nü duyurdu. İlk basın kurulta- * yının açılışında bulunan Ahmet Cevdet Pazar günü bir kalp krizi — geçirmiş — ve — yatağa girmiştir. Basın Kurultayı namına bir heyet eve giderek kendisini zİyaret etmiş, — iyilik dileğinde bulunmuş, fakat daha bu heyet evden ayrılmadan kendisine ikinci bir kriz daha gelmiştir. ve bu kriz 73 yaşındaki ihtiyar gazete- tİyi aramızdan ayırmıştır. Cenazesi bugün Hacıbayramdan kaldırlacak, Basın Kurultayının bütün Üyelerinin İştirak edeceği Merasimle çebeciyı gömülecektir. Tuz Üç Kuruşa Ankara, 28 (Hususl) — lcra vekilleri heyeti tuzun tuzlalardaki Satış fiatini altı kuruştan Üç kü- kanun lâyıhası sevkedecektir. Tüşa indirmek İçin kamutaya bir l SON POSTA' SON TELGRAF HABERLERİ Ki Çocuk Neşesi Bi Hayatın en güzel çağı çocukluk- “r dolu bir bir. kaynaktır. Her yeni şey onu hayretten hay- vete düşürür, * En ufak — lLir hüdise onu mesut — etmeye kâfidir. Gülmek onun en .tabil halidir. Kaygusur, skıntısız, gürültüsüz. bir hayat. Niçin hepimiz ço- cuk olmayı isteriz? İste- yenler bütün hayatlarını çocukluk devirlerinde ol- duğu kadar, mesut ve neşeli geçirebilirler. Bü- yüyünüz, fakat — ruhan biraz da çocuk kalınız. O vakit neşe — ve saüdet #izindir. ——— u Hafta Tatili Pazar Günüdür Kamutay Resmi Tatil Günleri Hak- kındaki Kan Ankara, 28 ( Husust ) — Ka- mutay dün — hafta tatili kanun lâyihasını müzakere — ve kabul etti.. Bu — kanun lâyıhasına nazaran, ulusal bayram yalnız cümhuriyetin ilân edildiği 29 ilk teşrin günüdür. Türkiye içinde ve dışında devlet adına yalnız o gün tören yapılır. Bayram 28 ilk teş- rin öğleden sonra başlamak üzere 29 ve 30 günleri devam eder, Genel tatil günleri de şunlardır: 30 Ağustos Zefer bayramı, 23 Nisan Ulusal Egemenlik bayramı, 1 Mayıs bahar bayramı, üç gün Şeker ve dört gün Kurban bay- ramları. İkinci kânunun birinci günü yılbaşı günldür. Hafta tatill Pazar günüdür. Bu tati! 35 gaat- ten eksik olmamak üzere Cumar- tesi günü saat 13 de başlar. Hal- kın yimesi, içmesi ve geyinmesi gibi zaruri ihtiyaçlarile alâkalı vi dükkân ve m ıııklnıdı'h' vi Cumertesi .ı:ğmuı:: tatili kanunu hükümleri - tatbik edilmer. Türk Haritacılığı Ankara, 27 — Türk harita- cılığının 25 inci yıldönümü olan 30 Mayısta harita genel direktör- löğünde Türen yapılacaktır. Apartıman Yaptırmak İs- tiyenlere Borç Para Yok Ankara, 27 — Emlâk ve Ey- tam bankası — mesken — inşasını fazlalaştırmak İçin apartıma İnşa- atına borç vermemeyi kararlaş- tırmıştır. ——— —- ----a Ç .—— « # ——— e— İSTER İNAN IS Uşak, 26 (ALA.) — Uşak şeker fabrikası ortakla- rrma bu yıl yüzde 100 kâr dağıtmayı karurlaştırmış ve bunun yüzde eilisini ödememişti. Bu defa geri kalan yüzde elliyi de ödemeye başlamıştır. Basın Kı;ır_ult;ği Dün Kapandı Yüce Öndere Ebedi Bağlılığını Sundu Ankara, 28 (Hususi) — Tür- kiye Basın Kurumu Kurultayı dün | gon toplantısını yaptı. Komisyon- lardan gelen raporlar görüşülerek kabul edildi ve sonra da Şükrü Kayanın nutkile kapandı. Iş Birliği :oıı:(ıyonıııuıı ra- 'a lürken isyon İzez cit ali'ene Türülimer buat hürriyeti telâkkisini anlat- miş, matbuata büyük bir ehem- miyet verildiğini Iı ve hkn—yoı raporunun — matbuat hürriyetini etmediğini söylemiştir. Meslek komlisyonu raporuna göre de gazetecilik ve muharrirlik bir mezlek haline — konacak, bu meslek mensuplarının himayesi için tedbirler — alınacaktır. Bu tedbirler bir heyet tarafından ge- lecek kurultaya kadar hazırlana- caktır. Geceki Ziyafet Iç İşleri Bakanı Şükrü Kaya gece basın kurultayı Üyelerine .bir ziyafet — verdi. —Başbakan ve — bakanlar bu — ziyafette hazır bulundular. Şükrü Kaya Atatürkün kurultaya gönderdiği ilgi ve sevgi telgrafını alkışlar arasında okudu, sonra malbuatın yüce öndere bağlılığını bildiren bir telgraf suzulması yine alkış- lar arasında kabul edildi. Ziyafet çok eğlenceli ve neşeli geçti, un Lâyıhasını Kabul Etti Demify;)lları Memurları Bir Lâyiha İle Hepsine Derece Verildi Ankara, 28 ( Hususi ) — Ka- mutaya verilen Devlet Demiryol- ları teşkilât kanunu projesine göre Genel Direktörlüğün — iki muavini, bir muhasebe ve maliye mütehassısı, 4 daire müdürlüğü, beş müdürlüğü, bir umum! kü- tipliği, V1 işletme — müdürlüğü bulunacaktır. Demiryollarında bedava ve yarım ücretle seyahat edecekler lâyihada gösterilmiştir. Demiryol- larının bütün memur ve müstah- demleri derecelendirilmiştir. Saylavlar Birer Maaşlarını Hava Kurumuna Bırakacak Ankara, 27 — İcra Vekilleri Heyeti Kamutayda Saylavlar me- yanında teahhüt ettikleri miktar- dan başka 292 şer liralık birer aylık maaşlarım da Türk Hava Kurumuna bırakmıya karar ver- mişlerdir. Ökonomi Bakanı Mos- kovaya Gidecek Ankara, 27 — Ökonoml Ba- kanı Bay Celâl Bayar Kamutay tatil edilince Moskovaya gidecek ve elektrik tes'satı İşlerini yakın- dan görecektir. Bunun için Nazilli fabrikasının açılması 22 ağustosa bırakılmıştır. —— ER INANMA! Bu telgraf haberi ajans tarafından - veriliyor. Bu zamanda yüzde yüz kâr eden bir mücssese gösterile- mez. Gıda maddesinden olan şekerden yüzde yüz kür edecek hale gölmiş bulunan fabrikaların artık bükümet bimayesine muhtaç bulunduğuna; İSTER İNAN İSTER İNANMA! Sözün Kısası MÜüs y a Arasında Cinayetler Server Bedi Farkında mısınız? Aile ve ak- raba arasında cinayetler pek ço- galmaya başladı. Kızını, kız kar- deşini, anasını, babasını, karısını, kocasını bıçakla, tabanca — ile, balta ile, taşla öldürenler, son za- manlarda, gözleri kanlı ve azılı bir canavar sürüsü teşkil etmeğe başladılar. İnsan denilen mahlü- kun yakınlarımı ve sevdiklerini öldürmesindeki ruhl tezat ne tüy- ler ürpertici şeyl Aşkla kin ara- sında bir parmak mesale bırak- mayan bu çinayetler insanları vahşi hayvanlara karşı bile utan- dırabilecek insiyak azgınlıklarıdır. Fakat bu vahşetlerin sebeplerini araştıralım. Bütün bu aile cinayetlerinden ne anlaşılıyor? Bence bütün bu aile cinayet- lerinden şu anlaşılıyor ki bizde aile müessesesi gerçekten müthiş bir buhran geçirmektedir. Para- sızlık ve açlık bir yandan, anane ile yeni zaruretlerin mücadelesi ve bundan doğan geçimsizlik, kıs- kançlık öte yandan Türk allelerini sarsıyor. Bu zelzeleye dayanama- yacak kadar zayıf olanlar kendi- lerini tutamayorlar, muvazenelerini kaybediyorlar ve davayı hallet- mek için, hakem olarak ölümü Azrallin — aile işlerimize bu müdahalesi korkunçtur. Fakat bu ölüm meleği şeytanın girdiği her yerde onun arkası sıra görünür. Meselâ şu Norkavak köyünde kız kardeşi Fatmanın — başını taşla ezerek öldüren Abdülbakinin bi- kâyesinde de evvelâ şeytan, sonra Azrail, klâsik rollerini almışlardır. Evet, ilk öuce — Şeytan Fatmayı baştan çıkarıyor, onu amcasının oğlu Mehmet Ali ile münasebette bulunmuya kışkırtıyor; buna mu- vaffak olduktan sonra Abdülba- kiyi kız kardeşi aleyhine köpür- tüyor ve en vahşi cinayete hazır- or. Artık son söz Âzraildedir. gelecek ve meseleyi en kor- kunç şeklinde halledecektir. Türk ailesinin kapılarını şey- tanın ve Azrailin gayritabü ziya- retlerine kapamak için ne lâzım? Söylemeye hacet yok: Para lâzım terbiye İâzım, tahsil lâzım, sabır lâzım, ölçülü bir evele lâzım... Bunları sayıp — durmanın ne faydası var? Marifet — temin ve tatbik etmekte. Fakat biz temin — ve tatbik edinceye kadar şeytan ve Azrall cehennemi İşlerini görmeye de- vam ediyorlar. Çünkü — onların beklemeye vakitleri yoktur. Balkan Anlaşma- — sına Karşı Mı? Şayialara Yol Açtı Sofya, 28 (Hususi) — Alman Hava Nazırı Göringin buraya gelmesi, kıral Üo uzun bir görüş me yapması Üzerine türlü şayialar dir. Göringin Bulgaristanı ve Yı- goslavyayı Almanya — hesabına kazanarak Balkan — andlaşmasını bozmak İstediği ileri sürülüyor. Rus-Fransız anlaşmasına karşı ilterenin de bir: Almanya » — Lehistan - Macaristan temin etmek istediği, bu anlaş- maya Bulgar'stan ile Yugoslavya- mın da iltihakına çalıştığı ve Gö- — ring bu maksadı temin için seya- hat ettiği söyleniyor. Benes, Titülesko — Beş Ay Aralıkla Mosko- vaya Gidecekler Moskova, 27 (A-A.) — Çekoslo. — vakya Dış Bakanı b. Benes hazirane da, Romanya Diş bakanı - B. Titüles- ko da İikinci teşrinde Bloskovuya i N Göring'in Seyahati Birçok — :