May 28, 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

May 28, 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

>_25 Mayıs ! ' Fen Bahsi İ Güneşi Nasıl Tasavvur Edersiniz ? Vaktile güneş, İosanlar İçin bir alteş par- çası zannedi- lirdi. — Fakat | tabiaten —me- naslar elerin- de mevcut avadanlıkları hergü 1 bir parça daha kemale ercirdiler, terakki — ettirdiler ve bu mühim #srrma nüfuz — etmek imkânını buldular. Bugün, bize öğrettiler — ki, ” vaktile — topar- lak mayi halinde bir ateş par- çası olan bu c'sim buhar . halindedir. Halkalı taba- kalardan müteşekkildir. Bu hal- kaların hudutları pek te malüm ve muayyen değildir. Bu xzevata göre, bu halkaların — ortasında bir nüve, merkez vardır. Tema- men karanlıktır. Bunu, dış ka- buklarda hasıl olan herhangi bir yırtık derhal meydana çıkarmak- tadır. Nasıl ki bir mum ziyasının aydınlığı dış - tabakasında ise, ortasında karanlık bir saha varsa, güneşin vaziyeti de temamen böy- ledir. Bu karanlık merkezin dış kısını (fotosfer) ismini alır ve güneşin parlak sathımı teşkil eder. Fotosfer mıntakası gazlı ve bu- harlıdır. Fakat ziyadar değildir. Derinliği takriben 12 bin kilo- metre kadardır. Bu hava kısmı da kromosfer ismini alır. Burada yine bir tabaka daha vardır ki buna “devirci mıntaka,, derler. kromosfer mıntakasının Üstünde yine bir tabaka daha vardır, Onun kadar küçlükle görülebilir. Yalnız tam küsuf yani güneş tutulmalarında, ay güneşin önün- den geçerken ve onu kapatlığı zaman görülebilir. Bu sırada ayın yuyvarlak kenarı etrafında bir ziya hâlesi belirir. Az ışıklıdır. Buna, * taç ,, derler. Görmek için d.kkatlı bakmak lâzımdır. Çünkü tam küösuf pek kısa sürer. Bötün bu gazlar, güneş'n içinden gelen büyük kuvvetteki madde fışkırmalarile altüst olur ve mü- temadi bir kasırga halindedir. Bu kasırganın kuvvetini havsala- Miz tasavvur edemez » Güneşin sathı düz değildir. Façetalıdır. Bize ışığı ve sıcaklığı İşte bu façetalar gönderirler. EBunların ge'iş sür'ati saniyede 300,000 - kilometrodur. Güneşin Ürremiz'e olan mesafesine göre #ekiz dak.kada bize erişirler. Gü- heşin Üzerinde bir takım siyahlık- r vardır ki bunlar bir. takım Yırtıklardır. Renklerinin s'yah ol- Ması, merkeze kadar derin bir Yarık hasıl etmelerindendir. Bu » güneşin merkezinin karanlık olduğunu gösterir. Eu yarıklar, bazı — okadar raklı insanlar olan heyetşi- tabiatın hakikatte b yatında 16 Cafa ev'enmiş- tir. Kendisinin h'ç çocuğu olmadığı halde bugün 121 dane #veyi ev'âdı vardır. Amerlkada Lewistonda tutulea bu balığın iki BÜ vardır Bu gaz makl- nesinin p'stonu saniyede defa hrreket etmektedir. Bu iki noxtadan hanglsi da:- renln hrküiki merkezidir, Dolomite Ismindeki a | Amerikada bir ge- zetenin apor mu- harriri olan bu adam bir günde 9 Base- bu gemi dünyanın en garip gemlaldir. Yarı tahtelbahir yanrı — gi- leptir 100 ve $ aat zarfında da bir gaxz gemlsine tahvil edilebilir. Parçaları ki- milen - biribirine kaynaklıtır. Plânları Bahriye mütehas- sısları ve mühendisleri tarafından yapıl- mamiş ve kendisi ( A Z yöüksek sayıyı kı- UNLARI SİZ DE YAPABİLİR MİSİNİZ ? h BUNLARI SİZLER 1 — Gördüğünüz resimde iç- içe çizilmiş bir müselles ile bir de yarım ay şekleri vardır ve bun'arın bazı yerlerine de va- kamlar konmuştur. Bu rakamlara bakarak şu suallerin cevaplarını ver.niz: Müsellesin — içinde — bulunan rakamların yekünu, yarım ayın içindekilerin yekünundan — fazla midir; eksik midir yoksa bu yekünlar birbirine müsavi midir? in içinde olup büyüktür ki bizim küremiz bura- dan içer.ye zahmetsizce girebilir. 30 bin derece hararetten fazla olan dahilden dışarı, bu yarıklar vasıtasile muhtelf madda kasır- gaları fırlar, Mıknatıs iğneleri Üzerine tesir yapan ve çok renkli kutup fecir- leri husule geliren işte bu elek- trik tesirli fırtmalardır. Bu fırt- maların zaman Üzerine tesrini maalesef hesap etmek mümkün olmamıştır. yarım ayım içinde olmıyan rakam- ların yekânu, yalnız yarım ayın içirde olup müsellesin içinde bu- lunmayan rakamların yekünundan daha büyük müdür, daha küçük müdür, yoksa bu yekünlar birine müsavi midir? Hem müsellesin, hem de ya- rım ayın müselles dahilinde bw lunan kısmındaki rakamların ye- künu, mütebaki rakamların ye- künundan daha fazla mıdır, daha bir« az mdir yoksa bu yekünlar birbirine müsavi midir? ' * 2 — Bir dükkân çırağına ayrı ayrı beş müşterinin evine teslim « ilmek üzere beş paket verilmişti. Fakat her nasılsa bu paketlerin üzerine konulan etiketler karış- mış, hangi paketin bangi müş- riye ait olduğu anlaşılamıyordu. Bu beş etiket, beş paketin Üzerine ayrı ayrı kaç — sürette yapıştırılabilir. * 3 — Bir bisikletin bir teker- leğinin mubiti 80 ve diğer teker- leğin muhiti de 84 inçtir. Sabibi üzerine binmeden evvel her iki tekerleğin de yere temas eden noktalarına birer işaret konmuş- tur. 'Bu işaretlerin her İki tekor: Mürekkep lekesinden mey- dana çıkan bu resme bakınız, açgözlü bir adam, gözleri karşı- sındaki güzel tatlıya dikilmiş, du- dakları sarkmış, ağzının salyaları akıyor. Şimdi gazeteyi tersine çe- viriniz. ve tekrar resme bakınız. Bunda da ayni adamı görüyorsunuz. Fakat ifade değişmiş. Zavallının önünden nef.s tatlıyı a'ıp götür- müşler, — sukutuhayale — uğramış, mahzun mahzun bakıyor. Bu eğlenceyi henüz tecrübe etmediseniz, derhal — başlayınız. Bakınız ne güzel vakit geçk receksiniz. Bu resimde yalnız gözlerle ağız sorradan ilâve edilmiştir. lekte de ayni mevkide, yani yere temas eden noktada bulunmaları için sahibinin ne kadar mesafe katetmesi uııııdırî | l l Memleketin Ormanları Ormanlarımızı Ve Kereste /Sanayiimizi Korumak İçin.. Ankara, 25 (Hususi) — Zira- at bakanlığı kurulan sanayimize uygun ve bu sanayiin kereste İle olan alâkasını gözeterek bir or- man yetiştirme projesi hazırlayor. Bilhassa kâğıt sanayii Ile doğru- dan doğruya - ilişiği olan Ladin ormanlarının Kocaeli, Gebze, ve Sapanca çevresinde yetiştirilmesi için tetkikat yapılacaktır. İzmitte kurulan kâğıt fabrikası için lâ- zim olan Ladin ağaçları bu min- takada yetiştirilecektir. Bakanlık, yurdu orman mın- takalarına da ayıracaktır. Meselâ Karadeniz çevresinde — ormanın araziye nisbeti yüzde 22, Ege mıntakasında yüzde altı, Orta Anadoluda yüzde dört olduğun- dan ve bu nisbet Akdeniz mınta- kasında yüzde 12-14 de kadar yükselip — Şark — Anadolusunda yüzde yarıma kadar düştüğünden Bakenlık mıntakalarda kerestenin harcanma nisbeti, ormanların ida- re — ve kat'iyatı hakkında yeni hazırladığı kanuna bazı hükümler ilâve etmeyi düşünmektedir. Bakanlık tabll şartları orman yetiştirmeye müsalt olmayan yer- lerde hususi şartlar altında (mu- bafaza — ormanları) yetiştirmeyi düşünmektedir. Rutubet derecesi az olan yerlerde yetiştirilecek bu ormanlarla toprağın rutubeti temin, dolayısile mahalli ve mev- zil ormanlar yetiştirilmesi müm- kün olacaktır. Bu (muhafaza or- manlarının) hiç bozulmaması için 1924 tarihli ormanların fenni u-« sul ve idare ile işletilmesi hakkın- daki kanunun sekizinci maddesi yeni kanun projesile değiştiri- mektedir. Yeni orman siyasetine hâkim olan formül, bugün orman geniş- İlğinin arazi genişliğine göre yüzde ona yaklaşan nisbetini en aşağı bir misli fazlasile yüzde yirmiyae çıkarmak olduğu tasrih edilmek- tedir. Bu nisbet, bir memleketin orman bakımından fakir denmek- ten kurtulabilmesi için erişmesi lâzım gelen derecedir. Korestelik kat'iyat yapılabile- cek ormanlar hakkında hazırla- man projeye, bu formül göz önün- de bulundurularak hükümler ko- pulmuştur. Yeni orman kanunu çıktıktan sonra; bir iktisadı bü- tün olarak düşünülen yurdun, z- rant, endüstri, ticaret, madencilik vesaire yollarında ulusal ökono- mi bakımından gerek doğradan doğruya ve gerek dolayısile öko- nomik — varlığımıza tesir yapan ormancılık; plânlı ve nizamlı bir mevzu olarak ele alınacaktır. — SELÂNİK BANKASI Tesis tarihi. 1588 İdare merkezi istanbul ( Galata) Türkiyedeki şubeleri: İstanbul, —( Galata, Yenicami ); İzmir, Merein. Yunanistandaki şubeleri : Selânık, Atina, Pire. 8 Her nevi banka muamelâtı -Rea — er — ——— eee e a