30 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

30 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Biga Köylerinde Son Posta Demirci Çerkeslerinin Ga- rip âdetleri vardır Biga (Hususi) — Demirci Be ganın 3 saat uzağında 60 evli bir köydür, Burada oturan yurtdaş- ların kırk hanesi Kafkas ve yirmi hanesi de Rumeli göçmenidir. Köy kurulalı 40 sene kadar var- dır. Rumeli göçmenleri sonradan gelip buraya yerleşmişler ve kom- şularile konuşa konuşa Çerkesçe konuşmayı bellemişlerdir. Kafkas göçmenleri sabah kah- valtılarında çaya çok devam eder ler. Sofralarına koydukları ve ( Çerkes peyniri ) adımı verdikleri bir nev'i kuru peynirleri çok meş- hur ve lezetlidir. Baca üstündeki raflarda kurutup kakit haline getirdikleri bu peynirin - biraz ise koktuğu içla - kendine has bir çeşnisi vardır. Bu peynir, çok katı olduğu için çayla yenileceği zaman kes- kince bir keserle urulmadıkça parçalanmaz. Rumell göçmenleri de komşularından göre göre ayni adetleri alıp komşularile kayna- mışlardır. Zevk sahibi insanlar olduğu için evleri ikişer kat ve şehir evi gibi süslüdür. Bahçelerinde her türlü çiçekler, tarhlar vardır. Köy sokakları geniş, düzgün ve kaldırımlıdır. Ormanları bol, odunları çok yakın olan bu köy halkı, evleri- nin bahçelerinde yiyecek kadar meyva dahi yetiştirmişler, şimdi de bağ yapmıya başlamışlardır. Yabani ahlatları aşılamışlar, gü- zel armutluklar meydana getir- mişlerdir. Suları bol, kuyuları tatlı olan bu köyün karşıdan gö- rüaüşü pek hoştur. Yazın kuruyan bir dere, kı- gn köyün kenarından akar ve değirmenlerini çevirir. Bu derenin kenarındaki — yıllanmış - çınarlar, köye başka bir güzellik vermek- tedir. Kadınlarının, diğer göçmen köyleri gibi aba ve şayak de- kumıya merakları yoktur. Tarla- larda Ççokçası erkekler - çalışır. Kadınlar bazen misir ve nohüt çapasına giderler. Kafkas göçmenleri musikiye çok meraklıdırlar. - Kendilerine mahsus makamlari, ergileri, mâ- nileri, türküleri ve oyun havaları vardır. (Çerkes çalgısı) dedikleri körüklü armonikleri pek güzel çalarlar, — düğünlerinde Kafkas oyunları yaparak çok güzel eğ- lenirler. Eski göreneğe uygun olarak gelinlik kızları erkekten kaçmaz- lar. Evlendikten sonra artık kaç- göç başlar. Düğünlerinde at koş- turmayı pek severler. Kendileri umumiyetle hayvan meraklısı ve binicidir'er. Çok Itaatlı olan kadınları, ko- calarına kat'iyen karşılık vermez- ler, onlara bir mabut gibi tapar- lar ve hürmet gösterirler. Döğünleri pek sade ve mas- rafsızdır. Evlendikten — sonra bir genç senelerce kainpederine gö- zükmez, onu görünce kaçar. Ka- dınları, - bir hürmeti mahsusa ol!- mak Üzere, erkeklerile - birlikte kahvaltıya — oturamazlar. Onlar yemek yerken kadınlar ayakta durup hizmet ederl'er, Güzel Türkçe konuşmayı bilir- lerse de kendi ara'arında hep Çerkesçe konuşuyorlar. Çarşıya pazara gelmeyen, balk İle mua- 35 rsıulusal İzmir Panayırı Hazırlanıyor Eşya Nakliyatında Yüzde 85 Ucuzluk Yapılacak Izmir, ( Hususi ) — 935 yılı arsıulusal İzmir panayiri 22 Ağus- tos tarihinde Başbakan İsmet İnönü tarafından açılacak, 11 Eylüle kadar devam edecektir. Başbakan İsmet İnönü pana- yırın birinci başkanlığını, Öke- moml Bakanı Bay Celâl Bayar da ikinci başkanlığı kabul etmişler- dir. Başbakan ogün bir aöylev vererek panayırı açacaktır. Hükümet, İzmir panayırına büyük bir değer vererek bazı ö- nemli kararlar vermiştir. Memleket dışından İzmir panayırına iştirak edecek firmalar için Bakanlar Heyeti kararile şimdilik 200,000 liralık serbest döviz verildiği gibi gümrük, kontenjan —ve — döviz işleri hakkında da çok faydalı ted- birler alınmıştır. Panayıra gelecek ekspozanlar büyük kolaylıklar görecektir. Şimdiya kadar Sovyet Rusya, — Yunanistan, — Ingiltere, Italya ve bu memleketlerden bir- çok firmalar da panayıra resmen iştirak edeceklerini panayır baş- kanlığına bildirmişlerdir. Vapur — kumpanyaları yolcu maklinde yüzde elli, eşya naklinde yüzde 60 - 65 tenzilât yapmayı kabul etmişlerdir. Devlet Demiryolları — bütün hatlara şamil olmak üzere yürzde 50 - BO tenzilâtlı bir tarife tatbik edecek, bu ucuzluk 25 gün de- vam edecektir. Ayrıca İzmir panayırına ve Izmirin kurtuluş bayramına işti- rak edecekler için Türkiyenin en uzak — köşelerinden — İzmire Kususi katarlar tahrik edilecektir. Bu şekilde panayır günlerinde İzmire hariçten 300,000 — kişinin gelmesi muhakkaktır. İtanbuldan da merkez işletme idaresi 21 Ağustos günü İzmire hususl! bir vapur tahrik edecektir. Panayır — hazırlıkları, reklâm işleri çok geniştir. Gelecek yıl panayırı, 320,000 metre murab- balık (Kültür park) ım ortasında olacaktır. Ad. Bil melesi olmıyan ihtiyar kadınlar- dan Türkçe bilmeyenlera de te- sadüf olunur. Bir delikanlı, ihti- tiyar yollu adamlarla yanyana yürüyemez. Mutlaka bir adım geride ğider. En fakirine en zengini ayağa kalkar, hürmet eder, yer gösterir. Büyük sözü dinlerler ve yaşlıları pek sayarlar. Bunlara benzer daha birçok görenerek âdetleri yardır. Misafire hürmetleri çok fazla- dır, En fakirinin hanesinde sakız gibi temiz ve beyaz bir misafir yatağı vardır. Evlerinin intizamına diyecek yoktur. Her zaman ki- reçle mvalı ve badanalı olduğu için, evleri yeni yapılmış gibidir. Şimdilik — mektepleri — yoksa da bütün gençleri yenli yazıyı bellemişlerdir. Herkesin ihtiya- cına kadar inek vea koyunu vardır. Kündelik yiyecekleri, muar unundan yapılmış Çerkes pasta- sdır. Buno, pişirilirken tuz katmaz- lar. Onun için gözleri uzağı çok iyi görür diye rivayet edilmekte- dir. Bununlaberaber çok güzel İzmir panayırının kültür pavyonu Dursunbeyde Palamut Satışı Dursunbey, (Hususi) — Yedi, sekiz yıldanberi bir kilo bile palamut — satılamıyan kazamızda bu senenin ilk dört ayı içinde 1,216,000 kilo palamut satılmış ve 8 bin lira alınmıştır. Bunun sebebi trenlerde ucuz tarife tat- bik edilişi, navlundan elde edilen kârın ahcı İle satıcı arasında pay olunmasıdır. Palamuta verilen para köylü- nün emeğini korumadığı için köy- 1ü palamut toplamamakta, mah- Kırşehirde Bayındırlık Çalışmaları GE el Tarsusta Yeni Yıl Mahsulü Alındı Tarsus, (Husust) — Yeni yıl mahsulü alınmıştır. Bu hafta p yasaya çıkarılacaktır. Amele yev- miyesi her hafta artmaktadır. Tarsus şimdi hariçten gelmiş işçi- lerle doludur. sul dalların Üzerinde çürümekte idi. Şimdi köylü bu işe büyük bir önem vermekte ve palamut satışına bel bağlamaktadır. Bu yıl Dursunbeyde 3,5 milyon kilo palamut çıkarılacaktır. Mi w Kırşahir (Husust) — Burada geniş bir bayındırlık çalışması varc dır. Çarşı âdeta yeni baştan yapılınıştır. Hergün yeni bir dükkânın yeni bir binanın temeli atılmaktadır. Halk bu çalışmalardan çok memnundur. Kırşehir ax zaman sonra gülşen olacak, yeni yapılar, düzgün sokaklarla süslenecektir. mayalı ekmek dahi bilirler. En fakiri bile yemeğini mun- tazam bir masa Üzerinde çatal, kaşık ve bıçak kullanarak yemeğe alışkındır. Kahveye okadar düş- Içine dövülmüş Çerkes tavu» ğu ,, namı verdikleri tavuk ye- mekleri çok nefletir. Sofralarını görenler, kendilerinde ince bir zevkin bulunduğunu derhal an- larlar. Çok zeki ve çalışkan olan bu köyün halkı, taşları yakın olduğu için yakında bir mektep yaptır- mayı — tasarlamaktadır. — İhtiyar heyetinin verdiği kararları, köy kanununa göre verilen hükümleri yazmak için odalarının aylıklı bir bi vardır. Kış günleri evlerinde saç soba yakarlar ve hep şehir tertibi gi- derler. İçkiye hiç alışkanlıkları yoktur. Köyde ihtiyaca kâfi esnaf varsa da, kahvehane — yoktur. Geceleri köy odasında toplanırlar, hükümetten gelen emirleri bura- da birlik okurlar ve gazete oku- yarak ahvali âlemden haberdar olurlar. $. Aydüz yapmayı Balıkesirde Köy Bayramı Balıkesir, (Hususi) — Halkevi- nin tertip ettiği köy bayramı 31 mayısta bütün Balıkesir köylü- lerinin iştirakile tepecik köyünde yapılacaktır. Bayrama şehir halkının da İştiraki temin edilecektir. Şehir kulübünü muntazam servisli o gün için övünü 25 kuruşa yemek hazırlamıştır. Bayramın güzel ve neş'eli geçmesi için Tâzımgelen hazırlıklar yapılmıştır. Manisa Muallimleri Salihlide Salihli (Hususi) — Manisa ve mülhakatı — muallimlerinden 150 kişilik bir kafile bura a gelmiş, mesleki tetkikler yapmışlardır. Öntükler Komisyonu İzmir (Hususi) — Bir öntükler | komlayonu teşkil edilmişlir. Bu Komisyon İzmir şarında mevcut öntükleri —( harabeleri ) tesbit ederek muhafazasını temin ed:- cektir. Mayıs - 30 —a Z : l | ıDaııa İktisat Haberleri | Kliring İşleri Ve Uluslar Kurumu Cenevreden yazılıyor — Ulus- lar kurumu ökonomik işleri ko- misyonu tarafından tetkik edil- mekte olan Kliring ve takas mukavelesi çalışması netiselenmiş ve bu mesele hafta içinde top- lanan konseyin 36 ıncı celsesinde görüşülmüştür. Uzun bir çalışma ve mukayese mahsulü olan rapora nazaran bugün hemen bütün memleket- lerin ökonomik gidişini idare eden bu mübadele sistemleri iyilikten ziyade fenalık doğurmakta ve düyanın bir an evvel tabii ve latikrar kazanmış bir. ekonomik duruma dönmesine mani olmak- tadır, Bu mahrzurlar yalnız sözde kalmamaktadır. Bu - iş için tanzim olunan suallere muhtelif hükümetlerin verdikleri cevapla- rın tasniften çıkan hakikate da- yalı bulunmaktadır. Bilhassa Fran« sa hükümeti klering ve takas sistemlerinin mabzurlarını açıkça ortaya koyan fikirlerle cevapla: rım — doldurmuştur. Mamafih uluslar kurumu da bu işin birdenbire ortadan kalka- mayacağına kani bulunmaktadır. Cenevrede tebellür eden noktak nazara göre Çikl taraflı anlaş- malar) yerine (birçok taraflı an- laşmalar) moydana gelmelidir. Bu gekil dünyanın tabii yola dönmesi için kullanılacak en emin köprü olacaktır. Hatta bu hu- susta Cenevre Üniversitesi Öko- nomi protesörü M. Milhaud der- hal ameli sahaya konulabilecek bir teklif ortaya sokmaktadır. Bu teklife göre her memlekette ulusal bir takas komitesi ve bir de ar- #slulusal merkez bulunacaktır. Me- selâ Almanyadan 1000 marklık bir mal almak isteyen bir Türk, Türkiye Merkez Bankasına bunun karşılığını yatıracak ve oradan bir * Artıulusal takas makbuzu ,, alacaktır. İşte bu makbuzu artık Türkiye üzerine çekilmiş Aasıulu- sal bir çektir. Bunun sahibi bu- nunla Türkiyeden okadar kıymet- te mal almak mecburiyetindedir. Bunu İskonto ettirecek bankalar meydana çıkacağı İçin, nazari- yatta, bugünkü kilirnig ve takas sorlukları ortadan — kalkmış ve tabit vaziyete dönmek İçin ilk adım atılmış olacaktır. Fakat bu birçok tarefli anlaş- maların fiat, mal alımi gibi ihras cat mevsimi gibi sebepler yüzüne den ortaya koyabileceği birçok mahzurlar vardır ki Cenevrede onlara yer veren bulunmayor. Bu yüzden Uluslar sösiyetesinde- ki çalışmaların güzel bir ökonoml tetkiki olarak kalması ihtimall de kuvvetlidir. Hesenen, vecererLenAAN resaaarenananaA? DOLAşf.MAzsıNıZ FAKA | Mnfosn DAKİ BİR İLÂN Bürün ÜLkeyİ HERGÜN DOLASIR