16 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

16 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

. n Spor ; — , OSMANLI SALTANATI GÖCERKEN| Girmediğimiz Balkan BAA L aa el T AA llli . vew «9| Maçları Bugün Başlıyor Milli Hareketin Daha Ilk Zamanlarında Siviller de Iştirake Başlamışlardı.. Kadıköy Stadında Da Fenerbahçenin 27 inci Yılı Kutlulanacak Anadoluda Itilâf kuvvetlerile on- lara istinat eden müntekimlerin zulüm ve seyylatı arttıkça, Türk Münevverlerinin ruhları işlenmiş bir tarla haline geliyor; atılan her yatanperverane tohum, filiz Veriyordu. ( Kuvayi milliye ) erkânı İse vaziyeti şu Iki maddede hulâsa ediyorlar; ve Türk milletinin ru- huna aşılamak gayretini gösterk- yorlardı: 1 —- Milli varlığı kurtarmak için, münevver Türk kütlesine bir vazife düşmektedir. O da, derhal savaşa geçmektir... Eğor, hüdisata boyun eğersek, Acizane teyokkül ve teslimiyet gösterir- tek, kendi iİdamımıza kendimix hükmetmiş olacağız. Ortada; mil- letin haklamı, İstiklâlini müdafaa edecek bir hükümet mevcut de- #ildir. Umum? siyasetin manive- K, Ingilizlerin eline geçmiştir. İngilizler, kendi siyasetlerini iste- dikleri — gibi çevirebilmek için Türk münevverlerini yavaş yavaş #zecek ve Iimha edeceklerdir. Bunlar hakkında resmen (idam) kararları vermeseler bile, (Boer) teneralleri gibi bir adaya top- layıp orada esaret altında İm- lete Inlete öldüreceklerdir. 2 — Tagilizler, kendilerile mü- Sadeleye —girişecek — kuvvetlerin ne geçmek İçin, memleketin minı da söndürecekler, Türk Milletini Hindistan halkına dön- düreceklerdir. Münevver Türk ta- ası imha edilecek; yeni bir Münevver sınıf yetişmeyecek; Türk hesli, hüsran içinde eriyip gide- tektir. Şu halde?.. Şu halde yapılacak, tek hare- yardı:. — Mücadeleye geç- mek... Acaba bu mücadelede kazan- Bak ihtimali varmıydı?.. Hayır. (Milyonda, bir) bile kazanmak ve kurtulmak ihtimali yoktu. Öyley- te, bu mücadeleye girişmekten he fayda umuluyordu?.. Bu son sualin cevabı, gayet Sarihti: " — Mademki Türk milleti, (- dam) a mahküm edilmişti. Ve bu de; bugün değilse, yarın tatbik edilecekti. Şu halde, artık ölümden korkmak abesti. Nite- kim (Kara) kalesi müdafaa edilir- , oradaki Türk kadınları da ana esir olmamak İçin aymı akibeti kabul etmişler, kendi İemiz ve asil kanları İçinde şe- Tefle boğulup can vermişlerdi. * Muhitine yavaş yavaş — sivil Yatanperverleri de toplamaya baş- İayan (kuvayı milliye), bir taraf- tan milletin bu kahramanca ka- a inkişaf ettirmeye çalı- diğer taraftan da müza- kerslere devam ediyordu. Bu müzakerelere verilen mü- him kararlardan biri de, müca- takip edilecek siyasatti. Tam on sene Türk — milletinin Mukadderatına hükmetmiş olan N t » Terakki) kuvveti, üç Viyaset takip etmişti: 1 — Osmanlı siyaseti. 2 — Islüm siyaseti. '3 — Türk siyaseti. ve hâdisat gösteriyordu ki, bu siyasetin Üçü de Iflâm etmiştl. (Osmanlı) unvanı verilen Türkten başka unsurlar; kendilerine millt bir yurt ve milli bir istiklâl temin etmek için (Osmanlı kütlesi) ne olan bağlarını koparıp atıvermiş- lerdi. ( Islâm - siyaseti ) ise, hiçbir fayda vermemişti. İttihatçılar, (Türklük siyaseti) ni de yanlış bir mecraya sürük- lemişlerde Yer yüzündeki Türk unsurunun en medeni ve en mü- nevveri Anadolu ve Rumeli Türk- leri olduğu balde, bunları ihmal etmişler; gözlerini (Turan) dakilere dikmişlerdi. (Kuvayı Milliye ) ciler, (Turan siyaseti ) nin bıraktığı kanlı ve hayali izlerden uzaklaşmak İste- mişler; ancak (Anadolu Türkü) nü kendi öz vatanında düşman esa- retinden kurtarmak, kendi milli hudutları içinde hür ve müstakil yaşatmak esasına matuf bir siyaset takibine karar vermişlerdi. Işte, - İttihat ve Terakkinin Üç yanlış siyasetini beğenmeyerek reddeden - (Kuvayı Milliye), milit mücadelede takip edilecok siya- sete şekil ararlarken bu esas Özerinde tevakkuf etmişler; (vatan siyaseti) namı altında şümullü bir tiyaset taklbine karar vermişlerdi. Bu siyasetin programı, uzun değildi. Başlıca, bir cümle ile WHade edilmekte Idi: * Millt hudutlar Içinda, tam bir istiklâl ,, Bu programın tatbikinde baş- hea dayanılacak kuvvet, ( halk ) olacaktı. (hükümet vesalti ) de, bu kuvvete yardımda bulunacaktı. Fakat —hükümet — vesaitinin yardımı ne süretle temin edile- cekti?. Şu anda ( devlet ricali ) denilen zevat ile mevki ve memu- riyetlerinden istifade olunabilecek kimseler, ikiye ayrılmışlardı. Bun- lardan bir kısmı (saray) ile (itilâfçı- lar)a mal olmuşlardı. Bunlardan, en küçük bir hayır ve menfaat bile beklenemezdi. Diğer kısma ge- lince; vâkıa bunlar memleketin maruz kaldığı ahval ve fecaylden müteessir oluyorlardı. Hattâ, için için gözyaşları dökerek kendile- rince birer helâe çaresi düşünü- yorlardı. Fakat bütün bu düşü- nüşlerinde, ( galipleri gücendir. mek ) ten korkuyor ve titriyor- lardı. * lşte bu sakat düşünceye ka- pılan zümre, memleketin halâs çarelerini — galiplerin — insaf ve merhametlerine — iltica etmekte arıyorlar; İngiltere vesayeti, Ame- rika himayesi vesaire gibi çürük ve şerefsiz tedbirlere baş vuru- yorlardı. Görülüyor ki (Türk), hayat ve — haysiyet davasında yalnız kalmıştı. Ne ( Osmanlılık ) tan ve ne de ( Osmanlı bükümeti ) nden en küçük bir hayır ve menfaat umamazdı. Şu halde?.. Bu sualin cevabını Sıvas kongresi vermişti: — Bu vaziyet karşısında, bir tek karar vardır. O da, hâkimi- yeti milliye esasına müstenit, bi- lâkaydüşart müstakli, — yeni bir (Türk hükümeti) tesls etmek... (Arkası — var) İstanbul 5 inci İcra Memurluğundan: Emniyet Sandığına Birinci derecede ipotekli olup Yeminli üç ehli vukuf tarafından tamamına 3010 lira kıymet takdir edilen Beyoğlunda Hüseyin ağa M. Feridiye S. E. 124 Y. 140 No.lu dükkânlı bir kâgir ev açık arttır- maya vazedilmiş olduğundan 22/7/935 tarihine müsadif Pazartesi günü saat 14 ten 46 ya kadar dairede birinci arttırması İcra edile- cektir. —Arttırma bedeli kiymeti muhammenenin * 75 ini bulduğu takdirde müşterisi üzerinde bırakılacaktır. Aksi takdirde en son arttıranın — taahhüdü — baki — kalmak —Üzere — arttırma 15 gün müddetle temdit edilerek 6/8/935 tarihine müsadif Salı günü saat 14 ten 16 ya kadar keza dalremizde yapılacak ikinci açık arttıtmasında arttırma bedeli İaymeti muhammenenin * 75 ni bulmadığı takdirde satış 2280 No. lhı kanun ahkâmına tev- fikan geri bırakılır. Satış peşindir. Arttırmaya İştirâk etmek İste- yenlerin kaymeti muhammenenin * 7,5 nisbetinde pey akçesi veya milli bir bankamın teminat mektubunu hâmil bulunmaları lâzımdır. Hakları Tapu sicilli İle sabit olmuyan ipotekli alacaklarda diğer alâkadaranın ve irtifak hakkı sahiplerinin ba haklarını ve bususile faiz ve masarife dair olan iddialarım evrakı müsbiteleri lle birlikte ilân tarlhinden itibaren nihayet 20 gün rarfında birlikte dairemlize bildirmeleri lâzımdır. Aksi takdirde hakları Tapu — sicilli ile sabit olmıyanlar satış bedelinin paylaşmasından hariç kalırlar. Müterakim , tenviriye, tanziliyeden mütevellit Belediye rusumu ve Vakıf ::'u'ı'ıl bedeli müzayededen tenzil olunur. Daha fazla malümat ab- mak isteyenler 4-7 - 935 tarihinden itibaren herkeyn görebi- mesi için dalirede açık bulundurulacak arttırma şartnamesi ile 934/4406 No. lı dosyaya müracaatla mezkür dosyada mevcut vesa- İki görebilecekleri ilân olunur. "3358,, Nafıa Bakanlığından: Haydarpaşada sif teslim şartile 20250 lira muhammen bedelli 270 adet ray kaldırma âleti kapalı zarf usulile eksilttmeye konul- muştur. Eksiltme 16 Temmuz 935 Salı günü saat 16 da Ankarada Bakanlık Malzeme Müdürlüğünde yapılacaktır. Kliring şarttır. İsteklilerin tekliflerini 1518,75 liralık muvakkat teminat ve Ticaret Odası vesikasile birlikte 16/7/935 Salı günü saat 15 e kadar Bakanlık Malzeme Müdürlüğüne tevdi etmeleri lâzımdır. İstekliler bu husustaki şartaameleri parasız olarak Ankarada Rekan'ık Malzeme Müdürlüğünden alabilirler. — "2084,, - YNi Sofya, 16 (Hususi) — Bugün burada Balkan futbol — kupası maçlarına büyük merasimle baş- lanacaktır. Bu maçlar İçin dışa- rıdan ve Bulgaristanın içersinden birçok #porcular Sofyaya geldiler. Maçları seyretmek için gele- cek ziyaretçilere Bulgar Demir- yolları idaresi yürde 70 tenzilât yapmaktadır. Romen Millt takımı evvelki akşam Sofyaya geldi. Yanlarında Romen gazetelerinden “Diminâtsa,, ile “ÜUniversul,, un #por muharrirleri de bulunuyordu. Romen oyuncuları, akşam İstira- hat etmek için teferrüç mahalli olan Bankiye çekildiler. Romen Milli takımı, maçlarda ge süretle teşekkül edecektir: Greçetani; Avgu, Sutsitulaku; Krause, Yuhats, Çuedan Dobay; Kovaçi, Sepi, Bodola ve Bindea. Yunan Milli takımı da, Sofya- daki beşinci Balkan kupası tur- nesine İştirak etmek Üzere Yunan futbol federasyonu reisi Konstan- taras'ın riyaseti altında dün bu- raya geldiler. Yunanlılar maçlara, şu şekilde çıkacaklardır : Rimbas, Kasparla ve Hrizafo- pulos, — Sidiropulos, — Daneliyan, Vikeladis, Miyakis, Baltasis, Hu- mis, Simsomides ve Huistodulu Yugoslavlar da maça şu şekik de çıkacaklardır: Glazer, — Zagorata, Matoşiç, Hüç, Beloşeviç, Arsenleviç, Ga- yer, Lehner ve Premriç, Şipoş, Jivkoviç, Mariyanoviç, Sekuliç, Glişoviç, Vuyadinoviç, - Lemeşiç, ve — Tomaşeviç. Romen - milli takımı, — Viyananın “ Admira,, takımile yaptığı bir maçta 3-3 berabere kalmıştır. Romen gaze- teleri bu neticenin Romen milü takımı İçin çok iyl — bir,netice olduğunu yazıyorlar. N unan milli takımı da Buda- peşte milli takımile yaptığı maç- tan sonra kat'i şeklini almıştır. Bulgar milli takımı ise Çek- lerin profesyonel Bohemyans ta- kımile yantığı bir maçta 4-0 yenildiğinden dolayı bura #por mahafilini ve Bulgar gazetelerini endişeye N Gazeteler, Bulgar milli - takı- minin böyle — mühim bir farkla Çeklere mağlüp oluşunu şiddetle tenkit ederek, oyuncular arasın- da esas'ı değişiklikler yapılmasını istemektedirler. Fenerbahçenin 27 Inci Yılı Bugün öğleden sonra Kadı- köyünde — Fenerbahçe stadında Fenerbahçesin 27 nci yıldönümü kutlulanacaklır. Bu münasebetle bötün Fener #sporcularinın - işli- zir raklerile parlak bir geçit resmi yapılacak, sonra da İsviçrenin maruf Servet takımile Fenerbahçe karşılaşacaklardır. Boksör Maks Baer Meoydan Okuyor Nevyork, 15 (A, A.) — Bokelr Maks Baer bu ayın 251nde yak pılacak olan Karnera- Lul maçiğr kazananla — Döğüşmeyi — kabul etmiştir. Vefalılar Toplanıyor Vefa idman yurdu Genel Yaze ganlığından : Yurdumuzun senelik kongresl 30- 6 - 35 tarihine rastlıyan p: günü toplanacaktır. Üyılırlmılî oğgün saat 9 da Cağaloğlund. Tstanbul Halkevine gelmeleri rlica olunur. İşçi Kadınlara Yardım İçin Çocuk Esirgeme Kurumu Hayırlı Bir İşe Girişti Çocuk — Esirgeme — Kurumu Şehremini şubesi çok hayırlı bir işe girişmiştir. Şehremini ve Tope kapı muhitinde — işçi kadım pek çoktur. Fakat çocukları * bunların işe gitmelerine engel olmaktadır. Kurum, bu kadınların sabahleyin işe giderken çocuklarını bırake maları ve akşamları işten döne — dükleri zaman almaları için bir çocuk bucağı yapmıya karar ver« miştir. Bu bucak için — yeni bir bina kurulacaktır. Binanın tesla masrafına — karşılık — olmak ve Temmuzun yirmisinde yapılmalı Özere bir “ay uşığı,, — gezintisi tertip edilmiştir. — Şehremini ve Topkapı muhitindeki halk fakir olduğu için 1500 lirayı geçmiye- cek olan bu tesls masrafını bir tahta devirecek — hamiyetli blr zengin de bulunamadığı İçin böylk bir gezinti tertibinden başka çare —— — düşünülememiştir. Gündüzün saat üçünden başlıyarak sabaha kadar sürecek bu gezintiye iştirak edem — — lerden büyükler için 1, küçükler için de yarım lira — alınacak ve bu bin beşyüz lira böyle topla» nacaktır. Kurum şimdi, lstanbul: lulardan bu ucuz ve çok zengin proğramlı eğlentiye iştirak etme- lerini rica etmektedir. 17 Haziran Pazartesi saal 16 da Yeşilköy, Yeşilköy Palas otelinde Elektrik firınının tatbikatı gösterilecek ve bu meyanda, gelenler urasında kur'a çekilerek, bir - ELEKTRiK ALETi Hediye Edilecek üir. Bu ders bayanlara mahsustur.