23 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

23 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

: n Hergün Köy Mektepleri u Eski - Yeni Kavgası v İstihlâki Arttırmalı * a Köy Mektepleri Kültür Bakanlığı, öteki Bakan- lıklara sormuş: Köy mekteplerini nasıl düzeltelim ve çoğaltalım ki, sizlerde — gördüğünüz amaçlara uysun ?. Yanlış bir soru, ve sakat bir iş. Ekonomi, Bayındır. veya Dış İşleri Bakanlığı köy mektebi hak- kında ne bilir ki, bu işte Kültür Bakanlığına flkir verebilsin. Köy mektebi başlı başına bir ihtisas işldir. Kültür işinden anla- dığını söyleyen her babayiğit bile bu meselenin altından kolay kolay kalkamar. Bu davayı en İyi Reşit Galip hallotmeye kalkışmışlı. ÖO Ameri- kaya köy mektepliği öğrenmek re birkaç öğretmen gönderecekti, bunlar orada tetkikler yapacak- lardı. Sonra yurda dönünce, bura- da köy mektepleri için öğretmen mektepleri açılacak, köy mektep- leri için organizasyon yapılacaktı, © vakit bu iş bir ihtisas İşi olarak halledilecekti. Köy mektebi iİşinin ilk tahsille, ökretmen — mekteplerile, — bütün kültür sistemile ilginliği vardır. Kültür sistemimizi kökünden kur- madıkça, onun bir köşesi olan köy mektepleri işini de halletle- meyiz. x Eski - Yeni Kavgası Sebze hali bir eski - yeni kav- gasının Şazelenmesine sebep oldu. Şimdiye kadar şehre gelen #ebzeleri kabzımal denen bir takım komisyoncular idare ediyorlardı. Bunjar başıboş kimselerdi. Müs- tahsille münasebetlerinde hiçbir kayda uymak — mecburiyetinde değillerdi. İstanbul gibi bir şehir- de kabzımalları bu kadar başıboş bırakmak doğru değildi. Belediye bunu disiplin altına almak istedi, Birçok masraflarla bir hal yap- tırdı. Şimdi kabzımallar el birliği yaparak bu hale girmek İstemi- yorlar. Maksatları bu hali de Kadıköy hali fîbl kapatmak ve teki kârlı işlerine devam etmek. Mezbaha kurulduğu zaman da kasaplar böyle itirazlar yapmış- Yardı. Hâlâ bile mezbaha işine karşı gelmek İsteyenler çoktur. Bu, sadece ! ile eskinin, başıboşlukla disiplinin, ve nihayet medeniyetle geriliğin kavgasıdır. Kstanbul şehri, ve İstanbul şar- baylığı artık sebze işini artık bu başı boş ellere bırakamaz, Geri ve Orta cağ ticaret şekli artık birer birer ölmeğe mah- kümduür. Bu hortlağa yaşama hakkı verilemez. x İstihlâki arttırmalı Istanbulda — hayatı beş on seneyi geçmeyen endüstri İçinde bile bubran başlamış bulunuyor. Şehirde 47 trikotaj fabrikası var. Bugün bunların ancak yedi tanesi işliyor. Çikolata fabrikaları işlerini yarı yarıya İndirmişler, haftada ancak Üç — dört — gün çalışıyorlar. Diğer endüstri şubeleri hak- kında rakkama dayanan bilgenimiz yok. Fakat bizde ilk deta ser- pilmeğe başlayan endüstri triko- Tajcılık idi. Kısa bir zamanda bu kadar büyük bir buhrana düş- melerinin mânâsı büyüktür. Demek ki bu endiletri plânsız ve hesapsız kurulmuştur. Demek ki - dahildeki mıktarı bu fabrikaları bilecek halde değildir. Demek ki, memlekette fakr var- dır. Üzerinde uzun uzadıya duru- labilecek olan bu mesele gözü- Müzü açsa gerektir. Endüstri — kurmak — yetmez, yürt içinde istihlâki arttırmak | İç pozarı alımlı bir hale getirmek istihlâk besleye- Zaman kum saalı gibidir. Günler, damlayan kumlar gibi akar gider, nihayet birgün boşaldığımızı görür gideriz, bu akış hiç durmaz, Hayat sürekli Bir akıştan başka bir şey değildir. Her geçen gün bir daha dönmemek üzere ve göçer kullanmış isek geçen güne acımayabiliriz. günlerin anlamadan gelip geçmesine göz yumarız. O vakit Fakat çoğumuz huyatımızın — nasıl geçtiğini anlamayız ve sona erdi- ğimiz — zaman arkamızda — üzünlüdea — başka bir çey bulmayız. ——— —<-zz - SON TELGRAF HABERLERİ Fransız - İngiliz Konuşmaları Bitti Fransa Tarafından Ortaya Önemli Meseleler Atıldı Parls, 22 (A.A.) — Fransız - İngiliz. konuşmaları bugün saat 15 de bitmiştir. B. Eden Roma- dan dönüşünde B. Lâval ile ye- niden görüşecektir. B. Edene bu sabah Londradan gelen talimat, konuşmaların sonu hakkında ümit verici gibi gözüküyor. Ancak Fran- sanın ortaya attığı meselelerin çok önemli olması dolayisile İngiltere hükümeti kesim kararını kabine toplantısından sonra verecektir. B. Lâval B. Edenle yaptı konuşmalar sonunda çu diye bulunmuştur : *“Bugünkü arsıulusal durumun ortaya ıoydıığu Avrupa mesele- lerini gözden geçirdik ve iki hü- kümet arasındaki beraber çalışma işine 3 şubat tarihli Londra bildi- riğini temel tutarak — verilecek ııîklllu dik ve gördük ki, Lon- drada görüşülen bütün meseleleri ve yalnız iki memleketi — değil fakat ötekl Avrupa devletlerini de ilgiliyen bütün işleri kotarmak için pratik araçlar bulmak lâ- zımdır.,, B. Lâval, her iki hükümetin de kollektif güvenlik sıyasasına bağlı bulunduklarını tekrar et- etmiştir. Yunan Muhalifleri Ve Venizelos Atina, 23 (Hususi) — General Kondilisin krallık lehinde - olan sözleri muhalifleri, yani cümhuri- yetçileri çok düşündürüyor. Mu- halifler — böylelikle hükümetin, bitaraflık için söz verdiği halde krallık propagandası yaptığını ileri sürüyorlar. Muhalefef liderlerinden birkaçı Venizelosun fikrini almak üzere Parise gitmişlerdir. i ı GÜT AAA —G KG — Habeşistan Dı Silâh Getirtiyor ! Roma, 23 — (A.A.) — Ve- | rilen çok doğru haberlere göre, ay içinde buti'den Habeşistan — için 23 bin tü- fek, 600 mitralyoz ve 6 milyon kurgun — geçmiştir. Bu rakamları veren İtalyan gazeteleri Habeş silahlanmasının genişliğini göstermektedir. Kabeş Imparatorunun Le- histana Bir Hediyesi Varşova, 23 (A.A.) — Habeş imperatoru Polonya Cumhur baş- kanına — çok — güzel bir. Aslan göndermiş ve bu aslan kafes içinde Varşova hayvan bahçesine getirilmiştir. (İlk baboler beşincl sayfada) Bereket Yağmurları Ankara, 23 (Husust) — Ku- raklık — çeken yerlere bereket getirici yağmurlar yağmaktadır. Af Teklifi Reddedildi Atina, 22 ( Hususi ) — Mah- kümların cezalarının affı için mu- haliflerin yaptığı teklif hükümetçe reddedilmiştir. Mahkümların mal- ları üzerine konulan haczin tatili hakkındaki kararname Başbakan tarafından imza edilmiştir. İstanbulun Yeni Emniyet Direktörü Istanbul emniyet direktörlüğü- ne getirilen Salih, yakında vazife- sine başlıyacaktır. Çok îşı;rıdan İngiliz - Alman Deniz Anlaşması Ve Sovyetler Moskova, 22 (A.A.) — Jour- nal de Moscou, İngiliz - Alman deniz anlaşmasından bahsederek diyorki: Hgilizler, kendi bazı devlet adamlarının İngiliz- Alman deniz anlaşması hakkında bunun silâh- sızlanmaya bir yardım olduğu yolundaki sözlerinin ciddi karşı- lanacağını düşünüyorlarsa herhal- de aldanıyorlardır. Unutulmama- hdır ki saldırım fikirleri açıkça belli olan bir memleketin silâhlan- ması öteki devletleri silâhsızlan- maya değil tersine olarak dikkat- | Yunanistanda Cümhurluğa lerini daha ziyade artırmaya ve silahlanma yolunda karşılık ted- birler almaya sürükler. 400 bin tonilâtoluk bir Hitler donanması saldırım amaçları beslemeyen bir devletin 800 — bin tonllâtosundan Üstündür. Muallimler Ve Tatil Verilen bir habere göre, di- ğer şehirlerde bulunan muallim- lerin tatil aylarında — İstanbula gelmeleri için Kültür bakanlığından müsaade almaları lâzımdır. Ba- kanlık ancak sıhhi mazeretleri olanlara Istanbula gelmek müsaae desini vereceğini bildirmiştir. ——— f__—-—_——— ———0 İSTER İNAN ISTER “Kahvaltır 3 yumurta, tereyağı, rteçel, Öğle Ye- fazıcı arkadaşlardan biri yazıyor: “Bir bildiğim var. Hasta. Ciğerlerini Iace hastalık kemiriyor. Ayda 30-40 kâğıt kadar kazancı olan bu Daktor bir iyi gözden geçitmiş onu. Sonra eline şu yiyecok ve içecek İistesi- bildik doktora gitmiş göçenlerde. ni sıkıştırıp: — Bu yaşdıklarımı beş allı ay yeyin, içia iyileşir- siniz demiş. * İyileştirici liste şui İSTER Berekiir. ça çıkacağını kuruş. Günde 150 kuruş ayda 465 İlra eder. olacak gibi değil, listeyi bir bardağın içine koymuş, bardağa suyu doldurmuş ve içmiş sağlık niyetine İlete- nin suyunu.. İNAN İSTER İNANMA! meği: Pirzola, sebze, mahallebi, yemiş. Saat 16 da Süt. Akşam Yemeği: Pirzola, sebze, komposto. “Bizim bildik bu ilimce, fence, doktoroa listenin ka- hesaplamış, en ucuzundan günde 150 INANMA! Bakmış ki, -Sözün Kısası Ha — çB Senenin Mayoları Sorver Bedi Plâj bir yalız güzel vücutlar değil, kuru kemikler, yağlı adaleler ve türlü cinsten yarıklar, sıyrıklar, çatlak- lar, yanıklar, çıbanlar, yaralar, bereler, sivilceler ilâ.. da teşhir olunur. İnsan bedeni denilen esrar âleminin cilt Üzerindeki tecellile- rini ve uzviyetin kaprislerini görmek isteyenler, bir doktor muayenehanesinden ziyade orada faydalı etüdler yapabilirler. Galiba artık buna imkân kalmıyacak. Zira bu senenin mayoları değişiyormuş ve kollar- dan başka vücudun hiçbir uzvuna hürriyet — verilmiyecekmiş. Koli- menin asri mânâsını tasrih edelim: Hürrivet, yanl çıplaklık ! Yalnız kollar güneşi görmeğe — mezun olacaklar. Etek tarafı — bol bir pantalon ve göğüs tarafı da geniş bir blüz şeklinde, fakat yekpüâre bir rop olduğu söylenen — yeni mayoları ben — görmedim, bir Fransız gazetesinde tarifini oku- dum. Açıldıkça en güzel boyar sını, yanli muammasını ve esrarını kaybeden kadın vücutlarını torba içine âlmak Iyi olacak doğrusu. Hiç değilse cildin pürüzleri, ka- barıkları, kızartıları ve çentikleri kapanacak; vücutler, kenar çizgi- lerini ancak ıslanmış kumaşın eto yapışmasile dışarı vererek, belir- sizliğin cazibesi içinde daha farla güzelleşecekler. Haydi hayırlısı! moda Üstat- ları da anlamış olacaklar ki ha- kikat, en nefis kadın vücutların: da bile yanına yaklaşılmıyacak kadar kusurludur ve onu örtmek her türlü güzelliğin hayale neler borçlu olduğunu — anlamak de- mektir. İki Yunan Takımı Geliyor Ankara, 22 (A.A.) — Yuna- nistanın ulusal küme ikincisi ve Selânik şampiyonu - Arls- fotbul takımı 6,7 ve 9 Temmuz tarihle- rinde Çankaya, Ankara gücü ve Altınordu - takımlariyle üÜç maç yapmak Üzere ankaraya gelecek- lerdir. Iki taraf bu konu Üzerin- de son anlaşmayı yapmışlardır. Sadâkat Atina, 22 ( Husust ) — Yeni saylavların mecliste Cümhuriyet namına ant İçmeleri teklif edile- ceği, fakat Metaksasın Cümhuri- yet namına ant İçmemek İçia mec- liste bulunmıyacağı — anlaşılmak- tadır. Almanyadaki İnfilâkta Ölenlerin Sayısı Vittenberg, 22 (A.A.) — Res- ml bildiriğe göre, Raynstof barut fabrikasının — yıkıntıları altından yeniden 68 ölü çıkarılmıştır. 34 işçi de kaybolduğuna göre ölüle- rin yarı resmi sayısı 102 yi bul- muştur. — Yaralılar da — sayılmak şartiyle kazaya uğrıyanlar 743 kişidir. Halk arasında söylendiği- ne göre ölüler 102 olmayup 150 dir. B. Hitler, hastaneye giderek yaralıları görmüştür. Ruhani Reislere Verilen Kıyafet Müşaadesi Kıyafet kanunu — mucibince diyanet işleri reisi Rıfat ile rüm ortodoskları, türk — orto- dokeları, ermeni — Grigoryen triği, Muş katolik reisi, ha- [:nıbıı vekili ve ermeni pro- testanları — reisine kıya- fetle germe — müsaadesi — veril- miştir. sergidir. ki orada /